Köp av klocka/armbandsur

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Måste skryta lite med min nya, eller snarare gamla klocka....

En Rado Incablock från 1935!
Det specialla med detta ur är att Rado egenteligen först på 1950 talet började tillverka klockor under eget namn.
Vad jag har kunnat luska ut är att klockan egenteligen är en Exacto, men på grund av nya copyright regler på 1930-talet fick de inte mera tillverka klockor under det namnet, vilket i sin tur ledde till att de stämplade Rado på urtavlan.

I övrigt är även klockan, vattentät, stötsäker och "antimagnetisk". Detta var high tech på 30-talet och enbart de finste klockorna hade det!

Gillar gamla klockor med mekaniska verk och lite historia

rado.jpg

rado2.jpg

radourverk.jpg

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Måste skryta lite med min nya, eller snarare gamla klocka....

En Rado Incablock från 1935!
Det specialla med detta ur är att Rado egenteligen först på 1950 talet började tillverka klockor under eget namn.
Vad jag har kunnat luska ut är att klockan egenteligen är en Exacto, men på grund av nya copyright regler på 1930-talet fick de inte mera tillverka klockor under det namnet, vilket i sin tur ledde till att de stämplade Rado på urtavlan.

I övrigt är även klockan, vattentät, stötsäker och "antimagnetisk". Detta var high tech på 30-talet och enbart de finste klockorna hade det!

Gillar gamla klockor med mekaniska verk och lite historia

Najs. Jag har en rova från senare halvan av 1800-talet som jag vårdar ömt. Finns mycket intressant att läsa sig till på nätet när det gäller historiska klockor.

Helt klart något du ska spara på. :)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Najs. Jag har en rova från senare halvan av 1800-talet som jag vårdar ömt. Finns mycket intressant att läsa sig till på nätet när det gäller historiska klockor.

Helt klart något du ska spara på. :)

Får man fråga vad det är för rova? kanske t.o.m en bild?

Klockan skall definitivt sparas och vårdas, men även användas! Tycker att det är lite synd att många samlar på fina klockor men de är aldrig i användning!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Får man fråga vad det är för rova? kanske t.o.m en bild?

Klockan skall definitivt sparas och vårdas, men även användas! Tycker att det är lite synd att många samlar på fina klockor men de är aldrig i användning!
Jag har nyligen börjat forska lite i klockans rötter, men den är märkt "Non-Magnetic Watch Co of America". Detta är ett företag som bytt namn ett flertal gånger under årens lopp, bla pga copyright problem. Det är/var beläget i södra Illinois, så det får nog bli en sväng dit på studiebesök när jag har en dag ledigt.

Har tyvärr ingen vettig kamera i närheten och vet inte ens hur många juveler det sitter i den. Hursomhelst är det roligt att lära sig mer om något som gått i arv från far till son sedan farfars far köpte den ny då han reste till USA under 1870-talet. :)

Köpte denna idag för att still klockbegäret ett par veckor.

vintage2.jpg

http://www.bertucciwatches.com

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har nyligen börjat forska lite i klockans rötter, men den är märkt "Non-Magnetic Watch Co of America". Detta är ett företag som bytt namn ett flertal gånger under årens lopp, bla pga copyright problem. Det är/var beläget i södra Illinois, så det får nog bli en sväng dit på studiebesök när jag har en dag ledigt.

Har tyvärr ingen vettig kamera i närheten och vet inte ens hur många juveler det sitter i den. Hursomhelst är det roligt att lära sig mer om något som gått i arv från far till son sedan farfars far köpte den ny då han reste till USA under 1870-talet. :)

Köpte denna idag för att still klockbegäret ett par veckor.

vintage2.jpg

http://www.bertucciwatches.com
Den där är jäkligt lik en modell från Seiko. Eller rättare sagt ett par olika. De heter alla något med SNZG i början av modellbeteckningen.

Men kronans placering avviker. Fast Seiko har ett par stycken där modellbeteckningen börjar på SNK8 som har samma placering på kronan, då med en lite annorlunda urtavla.

SNZG15Jcomparison_s.jpg

Den till vänster är en sån som börjar på SNZG och den till höger en som börjar på SNK8.

Jag har beställt en SNK807 (blå). Den ska bli 25-årspresent till lillasyster. :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gjorde slag i saken och köpte mig en klocka jag sneglat på ett tag. :)

Bifogat

• Calvin-Klein-Post-Minimal-K7621192(1).jpg
    Calvin-Klein-Post-Minimal-K7621192(1).jpg
    17.1 KB · Visningar: 84

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Råkade köpa en riktigt billig klocka idag... Bara för att jag gillade designen om jag ska vara ärlig:

Bifogat

• IMG_1844.jpg
    IMG_1844.jpg
    237.8 KB · Visningar: 133

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hej klockofiler, jag har ärvt en guldklocka av märket "Rox" det är en gammal 50talare (?) som är självuppdragande, typ seico kinetic. Den "laddas" av handledens rörelse.

Hittar ingen info alls om det här märket på nätet eller hos handlare och klockan har legat i förvar i säkert 20 år nu.
Eftersom det är en gammal och fin klassiskt klocka med stil så vill jag inte göra mig av med den.
Men info om märket eller om ni vet någon annan som vet något vore trevligt att få :)

Merovingian

Guest
Hej klockofiler, jag har ärvt en guldklocka av märket "Rox" det är en gammal 50talare (?) som är självuppdragande, typ seico kinetic. Den "laddas" av handledens rörelse.

Hej motorister. Jag har en motorcykel med en motor där kolvarna går upp och ner. Typ Honda CB. :)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj

Hittar ingen info alls om det här märket på nätet eller hos handlare och klockan har legat i förvar i säkert 20 år nu.
Eftersom det är en gammal och fin klassiskt klocka med stil så vill jag inte göra mig av med den.
Men info om märket eller om ni vet någon annan som vet något vore trevligt att få :)

Vad kul!
Skummade igenom ett par gamla klockböcker och hittade inte det märket...:va
är klockan förgyld eller guld rakt igenom?
had du öppnat baksidan och kollat efter ytterligare namn?
bild?

Ett alternativ: Om klockan är av guld så kan det vara att en juvelare har gjort klocka på beställning åt någon och använt en annan tillverkares urverk och satt på ett eget namn på uret. Detta var tydligen vanligt då fok ville ha en "riktig" guldklocka.

Tänker du använda klockan så lönar det sig att föra den på tvätt och smörjning. Gamla mekaniska urverk är ofta smörjade med animaliskt fett och har ofta en väldigt stark fjäder, vilket leder till att klockan går oavsett om den är smörjad eller inte! detta leder till att klockan slits och förstörs i längden.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hej motorister. Jag har en motorcykel med en motor där kolvarna går upp och ner. Typ Honda CB. :)

Riktigt så var det nu inte då....
Men om det roade dig att skriva ett så onödigt inlägg så... whatever floats your boat mate ;)

Vad kul!
Skummade igenom ett par gamla klockböcker och hittade inte det märket...:va
är klockan förgyld eller guld rakt igenom?
had du öppnat baksidan och kollat efter ytterligare namn?
bild?

Ett alternativ: Om klockan är av guld så kan det vara att en juvelare har gjort klocka på beställning åt någon och använt en annan tillverkares urverk och satt på ett eget namn på uret. Detta var tydligen vanligt då fok ville ha en "riktig" guldklocka.

Tänker du använda klockan så lönar det sig att föra den på tvätt och smörjning. Gamla mekaniska urverk är ofta smörjade med animaliskt fett och har ofta en väldigt stark fjäder, vilket leder till att klockan går oavsett om den är smörjad eller inte! detta leder till att klockan slits och förstörs i längden.

Kan fota den i morgon och lägga in den om jag får en hyfsad bild.
Den är guld rakt igenom och armbandet likaså.
Den behöver renoveras då glaset är sprucket, jag lämnade in den för inspektion och ev renovering. Men dom kunde inte hitta ett likadant glas plus att dom knöglade till baksidan på den när dom skulle öppna den så jag använder den inte alls just nu.

Glaset är välvt och har en liten förstoringsprick på insidan så man kan se datumet lite bättre. Jag vill ju inte ha något annat hittepå glas på den för jag tycker att ska det va så ska det vara så nära original som möjligt så därför ligger den bara och väntar tills jag kan hitta en bra klockmakare. Fast den blir ju inte en vardagsklocka.

Tack för hjälpen med titten och tipset om smörjningen, det var iaf en bit på väg.

Min bror fick ärva en annan klocka av märket eterna eller eternamatic som tydligen ska vara världens första självuppdragande klocka, dock inte guld rakt igenom men väldigt fin. Jag tror jag ska köpa den av honom någon dag bara för att.
Äldre klockor är fina och inte så vräkiga även när dom är av guld.

Den klockan kan bli en vardagsklocka, lite diskretare och den har inget armband så jag tänkte slänga på ett i läder eller något i den stilen.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kan fota den i morgon och lägga in den om jag får en hyfsad bild.
Den är guld rakt igenom och armbandet likaså.
Den behöver renoveras då glaset är sprucket, jag lämnade in den för inspektion och ev renovering. Men dom kunde inte hitta ett likadant glas plus att dom knöglade till baksidan på den när dom skulle öppna den så jag använder den inte alls just nu.

Vänd dig till en urhandlare som sysslar med vintage klockor. Ofta har de en egen urmakare eller ett par stycken andra som de anlitar som sitter på värdefulla reservdelar som de samlat på sig genom åren från andra klockor som gjort sitt eller om du har riktigt tur har de något lager av nya oanvända reservdelar.

Låter som den handlaren du lämnade in klockan var lite ovarsam. Gör ett nytt försök hos någon annan.

Kontakta t ex Beso Ur och Antik i Göteborg eller så kan du ringa till Kaplands aktioner i Stockholm. Kanske kan de hjälpa dig vidare med sitt kontaktnät om de inte själva tar på sig uppgiften att renovera din klocka.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Låter som den handlaren du lämnade in klockan var lite ovarsam. Gör ett nytt försök hos någon annan.

Kontakta t ex Beso Ur och Antik i Göteborg eller så kan du ringa till Kaplands aktioner i Stockholm. Kanske kan de hjälpa dig vidare med sitt kontaktnät om de inte själva tar på sig uppgiften att renovera din klocka.

Jo jag tycker också att man inte ska få tillbaka en klocka med skrynklig baksida, dom har ju våldat ganska mycket på den ser det ut som.
Så dit går jag inte igen, men kaplans kan jag tänka mig att gå till. Dom har ju lite skinn på benen.

Ang foto på klockan som jag lovade tidigare, jag har inte med mig laddaren till kameran märkte jag tidigare idag, så det får bli senare.

Tack för tipset:)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo jag tycker också att man inte ska få tillbaka en klocka med skrynklig baksida, dom har ju våldat ganska mycket på den ser det ut som.
Så dit går jag inte igen, men kaplans kan jag tänka mig att gå till. Dom har ju lite skinn på benen.

Ang foto på klockan som jag lovade tidigare, jag har inte med mig laddaren till kameran märkte jag tidigare idag, så det får bli senare.

Tack för tipset:)

Skall de ersätta dig? Vilken urmakare var det?

Rob Engström är bra tror jag. Nymans är losers, gå inte dit.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Skall de ersätta dig? Vilken urmakare var det?

Rob Engström är bra tror jag. Nymans är losers, gå inte dit.

Nej jag har inte gjort anspråk på ersättning, och det var lääängesedan nu.
Det var urmakaren i täby centrum som tittade och våldade på klockan.
Minns inte vad dom heter, kanske stjärnurmakarna?

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
hej på er, jag har precis börjat botanisera bland sjyssta armbandsur. dock tillhör jag dom obildade när det gäller klockor och kunskap, men det finns kanske några här som orkar och kan svara på frågor.

1. vad innebär det att klockan är en kronograf??? vad är en kronograf???

2. har även sett endel sidor som skriver att klockan är en kosmograf, vad innebär detta???

3. hur vet man om en klocka är självuppdragande, det vill säga har någon form av "kinetic" funktion eller vad det heter???

4. vad innebär det att urverket är mekaniskt/automatiskt??? såg en annons där det står att urverket är mekaniskt, automatiskt 28´000 A/H.

5. vad innebär då 28´000 A/H

6. till sist, någon som vet några bra länkar till dokumentärer om olika klocktillverkare med mera. jag tillhör den kattegorin som gillar att se dokumentärer om det mesta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej jag har inte gjort anspråk på ersättning, och det var lääängesedan nu.
Det var urmakaren i täby centrum som tittade och våldade på klockan.
Minns inte vad dom heter, kanske stjärnurmakarna?

Ja något sådant, jag tror inte de där förortscentrumens klockhandlare är ett dugg urmakare, det är samma typ av folk som jobbar på MQ eller Kicks eller McDonalds

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC