Köp av klocka/armbandsur

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
hej på er, jag har precis börjat botanisera bland sjyssta armbandsur. dock tillhör jag dom obildade när det gäller klockor och kunskap, men det finns kanske några här som orkar och kan svara på frågor.

1. vad innebär det att klockan är en kronograf??? vad är en kronograf???

2. har även sett endel sidor som skriver att klockan är en kosmograf, vad innebär detta???

3. hur vet man om en klocka är självuppdragande, det vill säga har någon form av "kinetic" funktion eller vad det heter???

4. vad innebär det att urverket är mekaniskt/automatiskt??? såg en annons där det står att urverket är mekaniskt, automatiskt 28´000 A/H.

5. vad innebär då 28´000 A/H

6. till sist, någon som vet några bra länkar till dokumentärer om olika klocktillverkare med mera. jag tillhör den kattegorin som gillar att se dokumentärer om det mesta.

http://www.dubbe.nu/?p=4 Här kan du läsa mycket om klockor på svenska...en bra start.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Skall de ersätta dig? Vilken urmakare var det?

Rob Engström är bra tror jag. Nymans är losers, gå inte dit.

Nymans måste f-n vara den värsta butik jag satt min fot i. Jag gick in för att köpa en klocka som de hade inne, men maken till dåligt bemötande har jag inte sett. Så jag gick därifrån och beställde den på nätet istället.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nymans måste f-n vara den värsta butik jag satt min fot i. Jag gick in för att köpa en klocka som de hade inne, men maken till dåligt bemötande har jag inte sett. Så jag gick därifrån och beställde den på nätet istället.

Det är inte främst bemötandet, det är att vem som helst får jobb där. Man kan vara bimbo, höggravid, kriminell, Dokusåpakändis - Alla Ska Med. Man går inte in i en sådan affär för att träffa ett tvärsnitt av Rågsveds population.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Det är inte främst bemötandet, det är att vem som helst får jobb där. Man kan vara bimbo, höggravid, kriminell, Dokusåpakändis - Alla Ska Med. Man går inte in i en sådan affär för att träffa ett tvärsnitt av Rågsveds population.

Denna mörkhåriga bimbo var så socialt handikappad att man undrar vad chefen "mutats" med för att hon ska få ett serviceyrke.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
lyfter tråden

lyfter tråden med bild på min student present.
tog studenten för ca 12 år sen och fick denna i present av min far som dog 3 dagar senare.
tror ej det är något speciellt med den och betingar nog inget alls i penga värde. dock har jag aldrig använt den utan enbart förvarat den i asken för den har stort sentimentalt värde för mig.
klockan är en Certina ds någonting.
jag och min far hade en väldigt speciell relation och han var när jag tog studenten väldigt sjuk i cancer. men finns det någon som kanske kan ge lite info om den???

Bifogat

• DSCF0154.jpg
    DSCF0154.jpg
    235.4 KB · Visningar: 235

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Får verkligen beklaga din fars bortgång.
Men jag tycker det finaste vore om du tog ut den ur asken & använde den, tror pappa skulle bli glad då! :)
Vet ej ngt om just den modellen annat än att DS:en är en klassiker från Certina, tycker den var riktigt clean & tidlös.
Seså! sätt den på armen nu! :tummenupp

tog studenten för ca 12 år sen och fick denna i present av min far som dog 3 dagar senare.
tror ej det är något speciellt med den och betingar nog inget alls i penga värde. dock har jag aldrig använt den utan enbart förvarat den i asken för den har stort sentimentalt värde för mig.
jag och min far hade en väldigt speciell relation och han var när jag tog studenten väldigt sjuk i cancer. men finns det någon som kanske kan ge lite info om den???

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Får verkligen beklaga din fars bortgång.
Men jag tycker det finaste vore om du tog ut den ur asken & använde den, tror pappa skulle bli glad då! :)
Vet ej ngt om just den modellen annat än att DS:en är en klassiker från Certina, tycker den var riktigt clean & tidlös.
Seså! sätt den på armen nu! :tummenupp

tackar för kondoleanserna.
klart är jag sugen på att använda den, men jag vill ej riskera att den ska bli förstörd eller repig eller vad som nu kan hända med en klocka.

men jag håller med om att den är tidlös och snygg i sin design. kan ju kanske börja använda den vid helger och "finare" sammanhang och skaffa en slit och släng klocka att använda till vardags.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den exakta modellen vet jag inte om det går att få fram så mycket om. Certina har ju ett flertal klockor i sitt sortiment och har haft det ett bra tag. Men det ser ut att kunna vara en något äldre variant av den här klockan. Nypriset på en liknande är i dagsläget kanske 1500-2000kr.

DS betyder "Double Security". Vilket inte betyder så mycket i dagsläget. När de första DS kom så var de förhållandevis tåliga klockor. Men nu är de ungefär lika tåliga som de flesta andra klockor i samma prisklass som inte är smyckesur. Men farsan har haft på sig sin DS dagligen sedan han fick den för 11 år sedan utan problem, brukar ha på sig sin när han är ute i skogen och leker med motorsågen och så och den lever fortfarande iaf.

Som du säger så finns det antagligen inget större ekonomiskt värde i den. Kanske en handfull hundralappar.

Jag tror inte att du behöver vara särskilt rädd för att den ska bli skadad om du bara använder den som finklocka. Safirglaset är i stort sett omöjligt att repa och eventuella repor på t.ex. armbandet brukar gå att lämna in och få polerat hos en urmakare (men det kanske är lika dyrt med en polering som vad din klocka är värd).

Skulle jag vara du så skulle jag börja använda den. Kanske inte dagligen, men vid lite mera speciella tillfällen. Även om den är ganska tålig och man är försiktig i sitt vardagsanvändande så finns ju risken att t.ex. fastna och slita sönder något eller råka slå den mot något så den går sönder.

Men då har du ju en anledning att köpa en klocka att ha till din vardagsanvändning och ha som komplement till finklockan. :banana

Alla anledningar till att köpa sig en ny klocka är bra anledningar. Och man kan aldrig ha för många klockor. :brynad

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
tackar för kondoleanserna.
klart är jag sugen på att använda den, men jag vill ej riskera att den ska bli förstörd eller repig eller vad som nu kan hända med en klocka.

men jag håller med om att den är tidlös och snygg i sin design. kan ju kanske börja använda den vid helger och "finare" sammanhang och skaffa en slit och släng klocka att använda till vardags.

Tråkigt med din far, som sagt. Så länge du inte jobbar i verkstad eller dylikt tycker jag du ska använda den så ofta du bara kan. Det om något är väl att både hedra din far och samtidigt minnas honom. :)

Att du bara haft den i asken sen du fick den förstår jag faktiskt inte... men vi är alla olika. Se nu till att använda och uppskatta din fars present! :tummenupp

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Tråkigt med din far, som sagt. Så länge du inte jobbar i verkstad eller dylikt tycker jag du ska använda den så ofta du bara kan. Det om något är väl att både hedra din far och samtidigt minnas honom. :)

Att du bara haft den i asken sen du fick den förstår jag faktiskt inte... men vi är alla olika. Se nu till att använda och uppskatta din fars present! :tummenupp

jag har börjat använda den nästan dagligen nu. dock ej på jobbet. för ironiskt nog så jobbar jag faktiskt på verkstad.

men har tänk efter på det du med flera har sagt, det hedrar honom att använda den istället för att spara den orörd.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Help!
Ska på bröllop om ett par månader och har lite planer på att bära hatt, skjorta, väst, chinos och skinnskor i riktigt gammaldags stil. Vore riktigt coolt att även ha ett fickur med kedja i västen.
Frågan är dock hur den ska fästas och hur ska kedjan löpa?
(Själva fästet på kedjan ser ju olika ut också...)
Vänster väst-ficka?
Googlat runt endel men får ingen direkt bild av hur det ska se ut.

Merovingian

Guest
Help!
Ska på bröllop om ett par månader och har lite planer på att bära hatt, skjorta, väst, chinos och skinnskor i riktigt gammaldags stil. Vore riktigt coolt att även ha ett fickur med kedja i västen.
Vänster väst-ficka?

vestchains.jpg

Dubbel om uret är nyckeldraget, då har du nyckeln i andra länkänden.
Enkel om uret är stem winded, vad det nu heter på svenska.

Kom ihåg att det är kutym att inte spöka ut sig mer märkvärdigt än brudparet.
Och knäpp för helvete inte den nedersta knappen på västen.

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Help!
Vänster väst-ficka?
Den där kombinationen av kläder låter som något för ett estetdrägg eller en folkmusiksfanatiker eller något.

Kedjan brukar fästas i västen med antingen en pinne eller en ring i ändan av kedjan. Ringen påminner om ett lås på ett halsband och pinnen fungerar som ett ankare.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
vestchains.jpg

Dubbel om uret är nyckeldraget, då har du nyckeln i andra länkänden.
Enkel om uret är stem winded, vad det nu heter på svenska.

Kom ihåg att det är kutym att inte spöka ut sig mer märkvärdigt än brudparet.
Och knäpp för helvete inte den nedersta knappen på västen.

Tack! Att inte knäppa sista knappen visste jag inte heller. Ska inte bli så flashig, ska bara köra lite mer "gubbe-style"...

Den där kombinationen av kläder låter som något för ett estetdrägg eller en folkmusiksfanatiker eller något.

Kedjan brukar fästas i västen med antingen en pinne eller en ring i ändan av kedjan. Ringen påminner om ett lås på ett halsband och pinnen fungerar som ett ankare.

Haha, ja lite så kommer det vara ;) :tummenupp Gubbe-style som sagt...

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tack! Att inte knäppa sista knappen visste jag inte heller. Ska inte bli så flashig, ska bara köra lite mer "gubbe-style"...

Finns en vett & etikett bok eller två som brukar vara populära presenter till yngre män. Har för mig den ena heter Gentlemannen. Vad den andra heter minns jag inte på rak arm. En välsorterad bokhandel brukar ha dem. Där står många bra tips om klädkoder och accessoarer i samband med högtidstillfällen som vardagen. Det står även rätt mycket kuriosa om olika kvalitéer på skjortor, kostymer, skor etc. Vill även minnas att det står lite om klockor.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag köpte förresten en ny klocka häromsistens. En Seiko SKX007K2. Jag är nästan förvånad över hur hög kvalitet det känns vara på den. Och den går ganska så rätt, den snabbar sig bara ca 10sekunder per dygn.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tycker denna va grymt snygg, dock är prislappen lite väl hög för mig. Någon som lyckas hitta den billigare någonstans? Är dålig på vart man ska leta o vilka ställen man kan lita på, hittar inte mycket när jag googlar...http://www.chrono24.se/victorinoxswissarmy/airboss-mach-8-special-edition--id1728292.htm?dosearch=true&picnum=0&query=airboss+mach+8&resultview=list&searchResultIndex=0&searchexplain=1&suchen=S%C3%B6ka&tab=pics&urlSubpath=%2Fsearch%2Findex.htm

Går den inte att få billigare skulle denna kunna vara ett alternativ..

http://www.princetonwatches.com/shop/241405.asp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...