lyfter tråden med bild på min student present.
tog studenten för ca 12 år sen och fick denna i present av min far som dog 3 dagar senare.
tror ej det är något speciellt med den och betingar nog inget alls i penga värde. dock har jag aldrig använt den utan enbart förvarat den i asken för den har stort sentimentalt värde för mig.
klockan är en Certina ds någonting.
jag och min far hade en väldigt speciell relation och han var när jag tog studenten väldigt sjuk i cancer. men finns det någon som kanske kan ge lite info om den???
Den exakta modellen vet jag inte om det går att få fram så mycket om. Certina har ju ett flertal klockor i sitt sortiment och har haft det ett bra tag. Men det ser ut att kunna vara en något äldre variant av
den här klockan. Nypriset på en liknande är i dagsläget kanske 1500-2000kr.
DS betyder "Double Security". Vilket inte betyder så mycket i dagsläget. När de första DS kom så var de förhållandevis tåliga klockor. Men nu är de ungefär lika tåliga som de flesta andra klockor i samma prisklass som inte är smyckesur. Men farsan har haft på sig sin DS dagligen sedan han fick den för 11 år sedan utan problem, brukar ha på sig sin när han är ute i skogen och leker med motorsågen och så och den lever fortfarande iaf.
Som du säger så finns det antagligen inget större ekonomiskt värde i den. Kanske en handfull hundralappar.
Jag tror inte att du behöver vara särskilt rädd för att den ska bli skadad om du bara använder den som finklocka. Safirglaset är i stort sett omöjligt att repa och eventuella repor på t.ex. armbandet brukar gå att lämna in och få polerat hos en urmakare (men det kanske är lika dyrt med en polering som vad din klocka är värd).
Skulle jag vara du så skulle jag börja använda den. Kanske inte dagligen, men vid lite mera speciella tillfällen. Även om den är ganska tålig och man är försiktig i sitt vardagsanvändande så finns ju risken att t.ex. fastna och slita sönder något eller råka slå den mot något så den går sönder.
Men då har du ju en anledning att köpa en klocka att ha till din vardagsanvändning och ha som komplement till finklockan.
Alla anledningar till att köpa sig en ny klocka är bra anledningar. Och man kan aldrig ha för många klockor.