I dina kläder hade jag lagt undan pengar till en riktig Submariner. Det verkar vara en sådan du egentligen vill ha. Tycker inte man behöver köpa en helt ny. Den har ju sett likadan ut under många år. Man har gjort några smärre förändringar. Vissa vill ha vintage looken från 60 & 70 tal. Andra den moderna varianten med safirglas. Det är först nyligen man gjort en större förändring med keramisk ring och en ny länk. Det får ändå anses vara smärre förändringar av modellen som såg dagens ljus redan i början på 50 talet.
Köp en Swatch klocka för ett par hundralappar i plast under tiden. De går hem överallt.
Jo, så skulle man ju kunna göra. Och det vore nog till på köpet ganska så smart också. Med lite självbehärskning kanske jag till och med skulle klara av att samla ihop till en begagnad Submariner på ett år eller två. Men min självkännedom säger mig att om jag skulle göra det så skulle jag gå och lägga slantarna på ett nytt objektiv till kameran eller en mc eller något innan jag hittar rätt objekt begagnat.
Dessutom kan det vara bara med en dröm som känns lite lagom uppnåelig och avlägsen på samma gång. För skulle jag spara ihop till en och köpa den så skulle jag säkerligen börja drömma om någon annan klocka, antagligen ännu dyrare. Och skulle längtan efter den här bli allt för stor så är det ändå så att den går att spara ihop till inom en relativt överskådlig framtid.
Jag är inte så sugen på en gammal 60-70talare med solblekt urtavla. Att min Seamaster har urtavla och visare som har sett sina bästa dagar får räcka. Men jag skulle inte vara främmande för en 80-90talare som är lite lagom repig och skabbig utvändigt och har safirglas.
Bah, Swatch... En med "Hello Kitty"-tryck då eller?
inte för att trolla eller nåt (tycker det är fräckt med fina klockor) men jag måste fråga en sak, vad gör att klockor skiftar så jävligt i pris?
att märke gör en heldel kan jag ju fatta och även att ädelmetaller är dyra kan jag greppa men när en klocka i rostfritt stål kostar uppemot 100000:- vad är det då man betalar för?
sitter det nån superhemlig teknologi i dom eller vad???
Tja, märke är väl en stor del.
Men det kan även vara en del skillnader i tillverkningen. Ett dyrt ur har allra mest troligt ett urverk (eller kaliber, som man även kan säga) som är helt av metall medan de billigare kan innehålla vissa delar som är av plast. Alltså om man pratar mekaniska ur. Vidare så kan ett ur vara dyrare för att det är mera exakt i tidvisningen än ett billigt (det dyrare kan vara kronometer klassat och
COSC-godkänt). Det dyrare uret kanske också innehåller fler komplikationer än det billiga (en Submariner med datumvisning har ett nypris som ligger ca en tredjedel över priset för en utan det). Där till kommer skillnader i hur uret tillverkas, om det mestadels tillverkas av maskiner i kina eller filas fram för hand av gamla gubbar i Schweiz.
Extra roligt med prisskillnader blir det när man hittar flera olika ur med samma kaliber, men till helt olika priser. Ett exempel är ETA/
Valjoux 7750 som sitter i väldigt många mekaniska kronografer. Men där klocktillverkaren kanske har gjort egna små modifieringar för att öka exaktheten eller bara utsmyckat urverket lite mera än vad det är i grundutförandet.
Även armbanden kan det skilja på. Ett billigare armband kanske är tillverkat med sämre precision. Då luggas det mera, rasslar mera och kan ha stora synliga glipor. Om det gäller ett metallarmband. Ett skinnarmband på en dyrare klocka kanske är tillverkad av ett dyrare material, så de billigaste armbanden brukar bara hålla för ett par månaders dagligt bärande medan de dyrare brukar hålla för ett par års dagligt bruk. Men prisskillnaden mellan ett armband av ett fint märke och ett av ett dussinmärke är i sammanhanget inte så himla stora.
Angående ur med udda teknologi och höga priser: Kolla på vad ett ur med Tourbillon kostar.