Köp av klocka/armbandsur

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tack. :)

När jag väl kommer hem till Sverige igen kommer jag säkert bli firad och få presenter som andra människor köpt.

Fram tills dess får jag nöja mig med de jag köper själv.
Eller, "nöja mig och nöja mig", Jag är mer än nöjd med min Baume & Mercier.

Får hoppas på det! Bästa presenterna köper man dock själv. Från andra räcker det med en tårta, så är jag nöjd. :tummenupp

Läcker klocka förresten. Den blir du nog nöjd med!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
I dina kläder hade jag lagt undan pengar till en riktig Submariner. Det verkar vara en sådan du egentligen vill ha. Tycker inte man behöver köpa en helt ny. Den har ju sett likadan ut under många år. Man har gjort några smärre förändringar. Vissa vill ha vintage looken från 60 & 70 tal. Andra den moderna varianten med safirglas. Det är först nyligen man gjort en större förändring med keramisk ring och en ny länk. Det får ändå anses vara smärre förändringar av modellen som såg dagens ljus redan i början på 50 talet.

Köp en Swatch klocka för ett par hundralappar i plast under tiden. De går hem överallt.
Jo, så skulle man ju kunna göra. Och det vore nog till på köpet ganska så smart också. Med lite självbehärskning kanske jag till och med skulle klara av att samla ihop till en begagnad Submariner på ett år eller två. Men min självkännedom säger mig att om jag skulle göra det så skulle jag gå och lägga slantarna på ett nytt objektiv till kameran eller en mc eller något innan jag hittar rätt objekt begagnat.

Dessutom kan det vara bara med en dröm som känns lite lagom uppnåelig och avlägsen på samma gång. För skulle jag spara ihop till en och köpa den så skulle jag säkerligen börja drömma om någon annan klocka, antagligen ännu dyrare. Och skulle längtan efter den här bli allt för stor så är det ändå så att den går att spara ihop till inom en relativt överskådlig framtid.

Jag är inte så sugen på en gammal 60-70talare med solblekt urtavla. Att min Seamaster har urtavla och visare som har sett sina bästa dagar får räcka. Men jag skulle inte vara främmande för en 80-90talare som är lite lagom repig och skabbig utvändigt och har safirglas.

Bah, Swatch... En med "Hello Kitty"-tryck då eller? :3freak

inte för att trolla eller nåt (tycker det är fräckt med fina klockor) men jag måste fråga en sak, vad gör att klockor skiftar så jävligt i pris?

att märke gör en heldel kan jag ju fatta och även att ädelmetaller är dyra kan jag greppa men när en klocka i rostfritt stål kostar uppemot 100000:- vad är det då man betalar för? :va

sitter det nån superhemlig teknologi i dom eller vad???
Tja, märke är väl en stor del.

Men det kan även vara en del skillnader i tillverkningen. Ett dyrt ur har allra mest troligt ett urverk (eller kaliber, som man även kan säga) som är helt av metall medan de billigare kan innehålla vissa delar som är av plast. Alltså om man pratar mekaniska ur. Vidare så kan ett ur vara dyrare för att det är mera exakt i tidvisningen än ett billigt (det dyrare kan vara kronometer klassat och COSC-godkänt). Det dyrare uret kanske också innehåller fler komplikationer än det billiga (en Submariner med datumvisning har ett nypris som ligger ca en tredjedel över priset för en utan det). Där till kommer skillnader i hur uret tillverkas, om det mestadels tillverkas av maskiner i kina eller filas fram för hand av gamla gubbar i Schweiz.

Extra roligt med prisskillnader blir det när man hittar flera olika ur med samma kaliber, men till helt olika priser. Ett exempel är ETA/Valjoux 7750 som sitter i väldigt många mekaniska kronografer. Men där klocktillverkaren kanske har gjort egna små modifieringar för att öka exaktheten eller bara utsmyckat urverket lite mera än vad det är i grundutförandet.

Även armbanden kan det skilja på. Ett billigare armband kanske är tillverkat med sämre precision. Då luggas det mera, rasslar mera och kan ha stora synliga glipor. Om det gäller ett metallarmband. Ett skinnarmband på en dyrare klocka kanske är tillverkad av ett dyrare material, så de billigaste armbanden brukar bara hålla för ett par månaders dagligt bärande medan de dyrare brukar hålla för ett par års dagligt bruk. Men prisskillnaden mellan ett armband av ett fint märke och ett av ett dussinmärke är i sammanhanget inte så himla stora.

Angående ur med udda teknologi och höga priser: Kolla på vad ett ur med Tourbillon kostar. :tummenupp

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag tycker den röda med läderarmband är ganska sexig. Metallarmband känns väl lite uttjatat? Inte heller särskilt mysigt för oss med håriga aparmar... :gnissla

BJ7010-24W-1.JPG

link

Jag såg den häromdagen, riktigt snygg, kanske blir en ån oxå som komp till min svarta :)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vilken citizen gäller det ?

Jag funderar ju som alla andra på att skaffa en Nighthawk, ska man eller ska man inte?

Sett tillverkningsproblem med flera varianter av Skyhawk. Färg som släpper och så. Man kan nog anta att det är generellt.

Det hade dock inte varit ett problem om de hade hedrat sina garantiåtaganden. Köper du i Sverige är det förmodligen lugnt, bara att gå till återförsäljaren om du har otur och så är det inte ditt problem, men har du köpt internationellt och skall gå via nordiska generalagenten - glöm det. Du får åka tillbaka dit du köpte den eller leva med det.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Med anledning av min helt nyligen passerade 35-årsdag köpte jag en present till mig själv.

Baume & Mercier riviera sporty chronograph :)

Grattis i efterskott! Helt rätt att unna dig en egen present på 35 års dagen.

Jo, så skulle man ju kunna göra. Och det vore nog till på köpet ganska så smart också. Med lite självbehärskning kanske jag till och med skulle klara av att samla ihop till en begagnad Submariner på ett år eller två. Men min självkännedom säger mig att om jag skulle göra det så skulle jag gå och lägga slantarna på ett nytt objektiv till kameran eller en mc eller något innan jag hittar rätt objekt begagnat.

Dessutom kan det vara bara med en dröm som känns lite lagom uppnåelig och avlägsen på samma gång. För skulle jag spara ihop till en och köpa den så skulle jag säkerligen börja drömma om någon annan klocka, antagligen ännu dyrare. Och skulle längtan efter den här bli allt för stor så är det ändå så att den går att spara ihop till inom en relativt överskådlig framtid.

Jag är inte så sugen på en gammal 60-70talare med solblekt urtavla. Att min Seamaster har urtavla och visare som har sett sina bästa dagar får räcka. Men jag skulle inte vara främmande för en 80-90talare som är lite lagom repig och skabbig utvändigt och har safirglas.

Bah, Swatch... En med "Hello Kitty"-tryck då eller?

En enkel plast Swatch i svart fungerar alltid. Funderar själv på att köpa en faktiskt. Bra att ha när man reser utomlands om inte annat där ibland inte vill sticka ut. Med det sagt är de inte helt fel att ha en Rolex på armen. Den är gångbar valuta överallt i världen om det skulle knipa sig ordentligt.

Jag tror du kan få tag i en Submariner med safirglas för ca 20 000- 25 000 kr och uppåt. Finns gott om sådana klockor på marknaden. För tillfället såg det lite tomt ut på blocket, men det är bara att hålla lite koll där. Ofta är även klockor från 80 talet i väldigt gott skick. Folk är rädda om sina klockor. Själv gillar jag patinan från vintage modellerna. Min är från 60- talet där ringen är solblekt, men det är snyggt ihop med den matta urtavlan.

En stor fördel med att köpa en Submariner är att den håller ett stabilt andrahandsvärde. Om du nu skulle ångra dig och vilja köpa något annat så kommer du i princip att få tillbaka dina pengar och lite till på längre sikt. Rolex höjer nypriserna hela tiden och det drar med sig priset på begagnade. Känner du att du vill ha något annat så kommer du med andra ord inte att förlora några pengar - om du inte köper för fel pris från början det vill säga.

Sedan kan jag förstå att en klocka inte är någon prioritet och att det finns annat som lockar på vägen som kameraobjektiv eller annan hobbyutrustning, resor etc.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Alldeles för mycke "plotter" och siffror i urtavlan, tycker ja...

Håller med, men det är den snyggaste jag sett med liknande funktioner. Fördelen med denna är automatisk hållning av tiden (radio) och att tre tidszoner visas samtidigt.

Hojta gärna till om ni ser något som skulle funka. :)

Finns som sagt jättemånga fina klockor och jag skulle gärna köpa en Rolex, Omega, IWC eller liknande, men jag har familj på två kontinenter och arbetar på tre, så just nu söker jag något praktiskt. Inte digital-praktisk däremot, det är inte min stil riktigt. :gnissla

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Funktionen på Citizenklockorna är suverän. Hur smidigt som helst när man skuttar mellan tidszoner. Jag brukar också hinna med tre olika tidszoner på en arbetsdag ibland och jobbar då med rätt mycket som kräver tidsangivelser och jag fattar inte hur jag klarade mig med en "vanlig" klocka.

Och som sagt... räkneskiva. Lär dig använda den. Du kommer att bli beroende. ;)

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Grattis i efterskott! Helt rätt att unna dig en egen present på 35 års dagen.

En enkel plast Swatch i svart fungerar alltid. Funderar själv på att köpa en faktiskt. Bra att ha när man reser utomlands om inte annat där ibland inte vill sticka ut. Med det sagt är de inte helt fel att ha en Rolex på armen. Den är gångbar valuta överallt i världen om det skulle knipa sig ordentligt.

Jag tror du kan få tag i en Submariner med safirglas för ca 20 000- 25 000 kr och uppåt. Finns gott om sådana klockor på marknaden. För tillfället såg det lite tomt ut på blocket, men det är bara att hålla lite koll där. Ofta är även klockor från 80 talet i väldigt gott skick. Folk är rädda om sina klockor. Själv gillar jag patinan från vintage modellerna. Min är från 60- talet där ringen är solblekt, men det är snyggt ihop med den matta urtavlan.

En stor fördel med att köpa en Submariner är att den håller ett stabilt andrahandsvärde. Om du nu skulle ångra dig och vilja köpa något annat så kommer du i princip att få tillbaka dina pengar och lite till på längre sikt. Rolex höjer nypriserna hela tiden och det drar med sig priset på begagnade. Känner du att du vill ha något annat så kommer du med andra ord inte att förlora några pengar - om du inte köper för fel pris från början det vill säga.

Sedan kan jag förstå att en klocka inte är någon prioritet och att det finns annat som lockar på vägen som kameraobjektiv eller annan hobbyutrustning, resor etc.

2009/2010 var år som Rolex inte höjde priserna på deras klockor enligt denna brasklapp på http://di.se/Default.aspx?pid=25117__ArticlePageProvider&epslanguage=sv men det var nog mer sviterna av finanskrisen som då såg ganska djup ut.

Själv trodde jag klockbegäret skulle avta nu efter min present till mig själv i höstas men det tog ungefär en månad så satt jag där igen och planerar inför nästa klockköp...troligen en beggad Submariner jag tar sikte på.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Och som sagt... räkneskiva. Lär dig använda den. Du kommer att bli beroende. ;)

Vad kan man använda den till egentligen? Jag fick för mig att det var någon som piloter använde sig av för att beräkna bränslemängd etc för 1000 år sedan...

Vore kul att kunna använda, eller åtminstone förstå sig på, om det nu ändå sitter på klockan. :)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Vad kan man använda den till egentligen? Jag fick för mig att det var någon som piloter använde sig av för att beräkna bränslemängd etc för 1000 år sedan...

Vore kul att kunna använda, eller åtminstone förstå sig på, om det nu ändå sitter på klockan. :)

Används fortfarande. Lätt och snabb att räkna på jämfört med en miniräknare - och batterierna tar aldrig slut!

Multiplikation och division, till att börja med. Du ställer in en konverteringsfaktor och kan sedan direkt läsa produkter och kvoter mellan den yttre och den inre skalan. Har du någonsin gått omkring och räknat på valutakurser tills du blev less, till exempel? Du kan ha en omvandlingstabell på armen.

Sedan räknar den tider, hastigheter och avstånd. Du ställer in hastigheten på den yttre ringen mot pilen vid 60 på den inre ringen. Sedan läser man av tiden det tar för att färdas en viss sträcka på yttre ringen direkt på den inre ringen, i minuter eller timmar.

Fungerar utmärkt för att räkna på bränsleförbrukning också, om man vet hur mycket man har i och hur mycket det drar per mil eller timme och man vill veta hur långt man kommer.

Det brukar också finnas förmarkerat för enhetskonverteringar, typ mph<->km/h, liter<->gallons och annat användbart. Sedan kan man räkna på kurskorrigeringar och annat mer eller mindre värdelöst för markburna aktiviteter.

Mackapären kallas för en E6B om du vill googla. Finns lite instruktionsfilmer på Youtube och en hel del annat att läsa.

En jag tog ur högen med googleträffar:
http://www.asa2fly.com/files/support/E6B_Manual.pdf

Mvh,
/Fredrik

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
  • Gilla
Reaktioner: ft

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Vet inte om jag redan postat i tråden, men denna klocka är jag ofantligt förtjust i och bär med stolthet runt handleden. Tung, gedigen, elegant och passar bra både till vardags och fest.

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Ebay is your friend! Tog mig 9 dagar att få hem denna:
nixon-the-51-30-chrono-leather-watch-taupe-bordeaux-nib-073ca.jpg

Kostar i Sverige 4800:-, på ebay med frakt 2300:-

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...