Köp av klocka/armbandsur

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Min Omega speedmaster har faktiskt plexiglas. Enormt lättrepat... :gnissla

Bra med plexiglas när man flyger till månen och klockan ska befinna sig i vacuum. :tummenupp

Har en gammal roamer med plexi, jag polera upp det glaset med autosol när det började bli för repigt.
blev som nytt:D
 

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Fråga till er klockvetare. Kräver alla automater underhåll i form av (dyr) service hos urmakare förr eller senare? :confused:
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fråga till er klockvetare. Kräver alla automater underhåll i form av (dyr) service hos urmakare förr eller senare? :confused:

Svar ja, automatur kräver besök hos urmakare för genomgång av urverk och byte av packningar etc för att klockan ska gå rätt och även fortsättningsvis tåla vatten. Kronografer kostar mer att serva än en klocka utan då har mer komplicerade urverk. Ta siffran med en nypa salt men en Rolex Submariner kanske kostar ca 3000 kr och en Rolex Daytona ca 5500 kr.

Olika tillverkare har olika rekommendationer hur täta serviceintervallen är. Ett pekfinger är att hålla koll på hur klockan går. Tappar den mycket tid kan det vara dags för ett besök hos urmakaren. Det kan också vara smart att låta trycktesta klockan med jämna mellanrum om man använder den i vatten.
 

Merovingian

Guest
Svar ja, automatur kräver besök hos urmakare

Gäller samtliga mekaniska ur, inte bara automatiska sådana.
Jag har funderat en del över serviceintervallet eftersom jag haft enbart mekaniska ur de senaste åren där det nyaste är från 1972, men inte behövt serva något än. Klockan som håller tiden sämst är min Lagonda anno sent 50-tal/tidigt 60-tal, den drar sig ungefär fem minuter i veckan. Den som håller tiden bäst är min Rolex Oysterdate som drar sig max 20 sekunder under samma tidslängd.
Hur lång tid bör de rimligtvis hålla mellan servicetillfällen?
 

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Svar ja, automatur kräver besök hos urmakare för genomgång av urverk och byte av packningar etc för att klockan ska gå rätt och även fortsättningsvis tåla vatten. Kronografer kostar mer att serva än en klocka utan då har mer komplicerade urverk. Ta siffran med en nypa salt men en Rolex Submariner kanske kostar ca 3000 kr och en Rolex Daytona ca 5500 kr.

Olika tillverkare har olika rekommendationer hur täta serviceintervallen är. Ett pekfinger är att hålla koll på hur klockan går. Tappar den mycket tid kan det vara dags för ett besök hos urmakaren. Det kan också vara smart att låta trycktesta klockan med jämna mellanrum om man använder den i vatten.
Tack för svaret!
Nu är det uret jag senast torskat på inte i Rolex-prisklass utan har en prislapp på runt 8k. Får försöka forska i vad den kräver för underhåll.
 

Bifogat

  • Longines Hydro Conquest L3.641.4.56.6.jpg
    Longines Hydro Conquest L3.641.4.56.6.jpg
    44.7 KB · Visningar: 133

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Gäller samtliga mekaniska ur, inte bara automatiska sådana.

Hur lång tid bör de rimligtvis hålla mellan servicetillfällen?

Uttryckte mig lite slarvigt, men mitt svar gällde nog i större grad mekaniska ur såväl som automatur. Strunt samma, huvudsaken är att budskapet gick fram.

Jag har också funderat på serviceintervaller, men har nog inget givet svar att ge på den frågan. Min Omega Constellation som en gång tillhört min farfar tappade rätt ordentligt, minns inga siffror, men det fick mig att lämna in klockan för en genomgång. Det var ett par år sedan vid det här laget och jag har inte använt klockan regelbundet. Här om veckan använde jag den ett par dagar och den går 2 sekunder snabbare än text-tv´s klocka per dygn. Den är nog inte i behov av service på länge. Däremot borde man kanske låta se över packningar så att den är tät. Om något förstör en klocka så är det fukt. Min vintage Rolex Submariner servade jag för två eller tre år sedan. Jag tycker att den tappar lite mycket tid och börjar fundera på om man gjort ett fullgott jobb när den lämnades in. Överväger att lämna in den till en i Köpenhamn istället. Kruxet är att man inte bör lämna in en vintage Rolex till vem som helst. De auktoriserade byter gärna ut urtavlor, visare och ringen med markeringar mot något nyare otidsenligt utan att fråga. Normalt sett tror jag inte man behöver serva en Rolex oftare än vart 5:e år om man använder den varje dag. Slarvar man med att sköta urverket finns det nog risker att det kan bli dyrbarare reparationer längre fram. Tror dock att man märker när det är dags för att lämna in klockan. Den bör börja tappa tid.

Sedan kan man nog inte säga att klockan ska tappa si och så många sekunder per dygn eller vecka. Olika typer av urverk är olika exakta. Tror t ex att Omega urverket är mer exakt än mitt Rolex urverk när de var nya. De är båda från början på 60 talet. Faktum är att Omega ansågs hålla bättre kvalitet på sina urverk förr.

Tack för svaret!
Nu är det uret jag senast torskat på inte i Rolex-prisklass utan har en prislapp på runt 8k. Får försöka forska i vad den kräver för underhåll.

Det är bara att ringa och kolla med en återförsäljare till den klockan du är intresserad av så kan de svara på det.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Tack för svaret!
Nu är det uret jag senast torskat på inte i Rolex-prisklass utan har en prislapp på runt 8k. Får försöka forska i vad den kräver för underhåll.

Här har du prisexempel på service av Longinesklockor...prisuppgift på flera märken finns där också för den som vill ha en prisidé på klockservice. http://www.kronsur.com/web/Longines_1.aspx
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kollar på en Bell & Ross Professional Hydromax? Iofs en quartz-klocka, och har för mig att den är mindre än Seamaster Planet Ocean XL.

Har du kollat färdigt? Blev det en sådan?
I så fall, var är bilderna? :banana

Hydromaxen är ett riktigt läckert ur. Var på vippen att köpa ett sådant i Hong Kong för en del år sedan men valde i slutändan ett annat ur. Dock, fortfarande småspanar jag på Hydromaxen när tillfälle ges.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag fyller 30 i år och ska ha en klocka då min 20års-present a la Omega Seamaster har gjort sitt.
Jag är inne på en Breitling.
Gör jag fel?

Vilket skatteparadis hittar man den billigt på?
Kostade 70tusen i affären här i Hbg.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag fyller 30 i år och ska ha en klocka då min 20års-present a la Omega Seamaster har gjort sitt.
Jag är inne på en Breitling.
Gör jag fel?

Vilket skatteparadis hittar man den billigt på?
Kostade 70tusen i affären här i Hbg.

Håll koll på större valuta förändringar och finanskriser i olika länder. Man har kunnat köpa klockor billigare om man varit snabb vid sådana tillfällen. Annars får du leta efter länder med låg moms och åka dit, men risken är väl att du inte har vägarna förbi just där.

Gillar man Breitling och har fastnat för en modell är det bara att slå till. Inte lika värdebeständiga som några andra märken, men sådant har du väl aldrig brytt dig om?
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Jag fyller 30 i år och ska ha en klocka då min 20års-present a la Omega Seamaster har gjort sitt.
Jag är inne på en Breitling.
Gör jag fel?

Vilket skatteparadis hittar man den billigt på?
Kostade 70tusen i affären här i Hbg.


Det finns ju sidoimportörer om man vågar och vill spara stålar http://www.chrono24.se/. Själv tycker jag det känns lite säkrare med en officiell men lite dyrare svensk urhandel när det börjar handla om lite större summor pengar...
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Hejsan!

Går i klockköpartankar, men har svårt att bestämma mig och konsulterar därför givetvis den samlade expertisen på sporthoj.com.
Har bläddrat igenom tråden och sett att många är nöjda med sina nighthawks.
För mig står det mellan fyra olika klockor:
1. Svart Nighthawk
2. Vostok-Europe Rocket N1
3. Seiko SNA411P1
4. Metallfärgad Nighthawk

Nighthawksen samt Seikon finns för ~1500 på tradera/Ebay, Vostoken verkar lite ovanligare och finns för 2500 på klockor.nu.

Argumenten ser ut som följande:
Vostok - ovanlig, automatisk
Seiko - kronograf
Nighthawk - udda, eco-drive

Kan verkligen inte bestämma mig för vilken som är snyggast/coolast.....
Vilken ska jag ha?
Hade ju vart grymt att kunna klämma o känna på dom men det verkar svårt.

nighthawkw.jpg

d02afb1732b7d0bf3c599448f9a01840.image.410x327.jpg

12.jpg

bj-7010w-1.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
För mig står det mellan fyra olika klockor:
1. Svart Nighthawk
2. Vostok-Europe Rocket N1
3. Seiko SNA411P1
4. Metallfärgad Nighthawk

Jag hade valt Vostoken. Trevlig design och ovanlighet tillsammans med det faktum att den är automatisk gör att jag skulle vald den av de du väljer på.

Citizenuret är helt okej. Dock blir du lika orginell som de som har R1 på sporthoj.com.

Sist hade jag nog valt seikon. Alldeles på tok för mycket detaljer. Man blir ju snurrig av att titta på den.




Det är mina argument. Lyssna inte på mig, lyssna på dig själv så blir du säkert nöjd. Det är ändå du som skall bära den. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag fyller 30 i år och ska ha en klocka då min 20års-present a la Omega Seamaster har gjort sitt.
Gjort sitt? Som att du har tröttnat på den eller?


Har du kollat färdigt? Blev det en sådan?
I så fall, var är bilderna? :banana

Hydromaxen är ett riktigt läckert ur. Var på vippen att köpa ett sådant i Hong Kong för en del år sedan men valde i slutändan ett annat ur. Dock, fortfarande småspanar jag på Hydromaxen när tillfälle ges.
Nope, Har inte blivit någon Hydromax än. De där 20lakanen som måste spenderas för att de tar upp onödig plats i plånboken har inte uppenbarat sig ännu då jag är studerande för tillfället. :näsblod

Så för tillfället lutar det åt något billigt eller halvbilligt automatiskt dykarur (något i svart och rostfritt som ungefär kvalar in som en ISO-diver). Jag har i budgeten julklappspengar för att direkt kunna köpa en Seiko SKX007 eller Citizen NY0040.

Det lutar mest åt Seikon. Det ska tydligen vara en helt ok klocka som inte kostar en förmögenhet. Citizenen skulle få bli en nödlösning. Den är aningen billigare än Seikon, men jag är mindre såld på utseendet på den (med kronan på vänster sida).

Skulle jag spara ett tag till (och inte fara ner på mc-mässan i slutet av månaden) så finns det utrymme för en Davosa Ternos. Davosan har knyckt mycket av Submariners utseende rätt av. Och någon gång i framtiden så skulle det inte vara helt fel med en Submariner (men det lär väl ligga ännu längre bort i tiden än en Hydromax), fast jag vet inte hur det skulle kännas med en sån lookalike. Boy Shakira är ju inte riktigt som Shakira, liksom...


För mig står det mellan fyra olika klockor:
1. Svart Nighthawk
2. Vostok-Europe Rocket N1
3. Seiko SNA411P1
4. Metallfärgad Nighthawk

Nighthawksen samt Seikon finns för ~1500 på tradera/Ebay, Vostoken verkar lite ovanligare och finns för 2500 på klockor.nu.

Argumenten ser ut som följande:
Vostok - ovanlig, automatisk
Seiko - kronograf
Nighthawk - udda, eco-drive
En liten kosmetisk skillnad mellan de tre är att Vostoken är ett GMT-ur medan Seikon och Citizenen är flygarur. I övrigt så ska jag inte säga något om Vostok Europe, jag har lite förutfattade meningar tack vare min gamla Vostok (alltså inte en vilniustillverkad Vostok Europe).

Är Nighthawken verkligen udda? Hälften av alla i den här tråden har ju snart en. :tomten
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top