Köp av klocka/armbandsur

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Aj då. Då får jag köpa en Brajtling eller Ömega då då.

Skulle aldrig köpa en Rolex av enda anledningen att för många nissar springer omkring med en äkta kopia från turkland... :huvet Dessutom finns det andra märken med bättre urverk, och det har inte wanna-be-nissarna koll på, tack och lov.

Jag fattar överhuvudtaget inte nöjet av att springa runt med en billig skitkopia av vad som helst runt armen. Själv skulle jag helt ärligt verkligen känna mig lika billig som klockan, inget illa ment till er som på riktigt tycker det är jeteheftigt med kopior... :rolleyes:

Vem här skulle köpa en S1000RR-kopia med plastfälgar och en billig 43hk Hyoang-Sung-whatever-skitmotor i för att sedan glida in en onsdag på Donken Svea och känna sig stolt? Och tro att nån annan verkligen tror att det är original? :va

Kopior suger. PungCkt! Faan! :mad:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bara att köpa en äldre vintage klocka från något välkänt märke så slipper man tänka på att var och varannan ska gå runt med en likadan klocka på armen - äkta eller oäkta.

Just detta var ett av skälen till att jag började snegla på vintage marknaden på klockor. Ett annat skäl var att klockorna ofta har ett stabilt värde så om man skulle känna för att byta klocka i framtiden får man ut ungefär lika mycket som man en gång betalt eller som nu i mitt fall betydligt mer än vad jag en gång betalt för att det blivit inne med just vintage klockor i vissa kretsar.

Om jag någon gång får för mig att köpa en helt ny klocka, då ska det vara något jäkligt unikt eller billigt som en plast klocka från Swatch som man kan låta någon råna en på utomlands utan att bry sig nämnvärt. Tyvärr kan man ju bli mördad för mindre i vissa länder.

Något som kan vara värt att tänka på ni som klankar ner på Rolex är att varumärket är så pass starkt att klockan kan ses som extra valuta. Skulle pengarna ta slut kan man alltid omsätta klockan i kontanter på ett eller annat sätt - om man nu tar med sig den det vill säga.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Skulle aldrig köpa en Rolex av enda anledningen att för många nissar springer omkring med en äkta kopia från turkland... :huvet Dessutom finns det andra märken med bättre urverk, och det har inte wanna-be-nissarna koll på, tack och lov.

Jag fattar överhuvudtaget inte nöjet av att springa runt med en billig skitkopia av vad som helst runt armen. Själv skulle jag helt ärligt verkligen känna mig lika billig som klockan, inget illa ment till er som på riktigt tycker det är jeteheftigt med kopior... :rolleyes:

Vem här skulle köpa en S1000RR-kopia med plastfälgar och en billig 43hk Hyoang-Sung-whatever-skitmotor i för att sedan glida in en onsdag på Donken Svea och känna sig stolt? Och tro att nån annan verkligen tror att det är original? :va

Alltid retar det någon. :D
Jag kör med en 500-kronors Casio dels för att den tål det mesta och dels för att jag inte har råd med en Rado. :)

Men en dag så kanske.......

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
i allafall är den nästan helt identisk med denna http://www.napoli.se/9670.jpg det enda som skiljer dom åt är texten quartz som på "min" klocka är skrivet med raka bokstäver och ej kursiv stil som på bilden. ska fota och lägga upp bild på den jag hittade senare.

tyvärr så har min klocka en spricka i glaset dock, någon som vet vad det kan kosta att laga sådant???
Jag vet nog inte så mycket om din klocka. En vild gissning är att den varken är särskilt gammal eller värdefull. Som äldst kanske den är från 70-80tal någon gång. Att de har klämt dit att det är ett registrerat varumärke (R) är inget som man brukar se på klockor så värst ofta.

En grov gissning för kostnaden på att byta glaset är från en handfull hundralappar och uppåt. Det beror nog lite på formen, storleken, vilket material du vill ha, hur det är infäst och hur jävligt det är att byta.

Men jag blir gärna rättad av någon som känner till märket. :)

Du kan söka lite efter "rolex datejust two tone" så hittar du nog den klocka den ska efterlikna.

Tja... Säg inte det. De flesta som köper en Hyosung 650 Comet verkar ju tro att de i stort sett köpt en Suzuki SV650 som råkar ha ett annat namn på tanken. Men de hänger väl iofs kanske inte så ofta utanför McDonalds på Sveavägen.

Alltid retar det någon. :D
Jag kör med en 500-kronors Casio dels för att den tål det mesta och dels för att jag inte har råd med en Rado. :)

Men en dag så kanske.......
Köp en Seiko för 1000kr. Då kan du få en automat som är mera gediget bygd än quartz från Casio för 500kr. Med den reservationen att en automat kanske inte är helt optimalt om man vill ha klockan på sig på jobbet och arbetar som byggjobbare eller annat där hårda stötar kan förekomma.

Håll koll på Tradera t.ex.

I Sverige så verkar andrahandsmarknaden för "enklare" herrur vara ganska så sval. Så ett sånt med några år på nacken man kan oftast hitta för en relativt vettig slant. Automatiska dykarur och kronografer är däremot mycket heta. Ofta så rakar priserna nästan iväg mot nypriser även på ganska nya versioner av t.ex. Omega Seamaster Proffessional, Planet Ocean XL eller Speedmaster. Ett ur som Rolex Submariner går väl inte lika nära nypris som begagnad, men de kostar ändå ganska mycket och verkar ha stigit i pris något på senare tid.

Med enklare så avser jag det som rakt upp och ner är en klocka. Den visar tiden och har inget som gör den till något speciellt. Varken till material, funktioner, utseende eller annat.

Kollar man däremot på t.ex. en Patek Philippe i guld med månfaser och andra komplikationer så faller de ganska mycket i värde från de att de är nya tills att de säljs begagnade efter något år eller så. De är ju fortfarande svindyra och håller sedan värdet som begagnade på en ganska konstant nivå. Men de som kan hosta upp vad en begagnad sån går loss på lägger nog lika gärna sina pengar på en ny klocka och skiter högaktningsfullt i störtdykningen i värde.

Last edited:

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Efter lång betänketid sitter den nu där på vänsterarmen sedan nån vecka ungefär: http://www.klockia.se/longines-hydro-conquest-l3-641-4-56-6.html Jag skiner ikapp med solen utanför fönstret! :)

Kan även passa på att slå ett slag för klockia.se för er som är i köpartankar. Jag fick mycket ett mycket trevligt bemötande när jag pratade med dom på telefon och bra service affären igenom. :tummenupp

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000

köper ej klockan/kopian för att känna mig häftig, köper enbart för jag tycker den är snygg och jag vet att äkta kommer jag aldrig ha råd med.

Snarret

Guest
Efter lång betänketid sitter den nu där på vänsterarmen sedan nån vecka ungefär: http://www.klockia.se/longines-hydro-conquest-l3-641-4-56-6.html Jag skiner ikapp med solen utanför fönstret! :)

Kan även passa på att slå ett slag för klockia.se för er som är i köpartankar. Jag fick mycket ett mycket trevligt bemötande när jag pratade med dom på telefon och bra service affären igenom. :tummenupp

Fin!!

Fast jag skulle ungefär aldrig rekommendera att beställa en klocka, för man vill ju gärna att de ska vara bekväma och sitta bra runt handleden, och iaf jag tycker att sånt kan skilja sig rätt mycket. Eller så har jag kräsna handleder...
Men jag menar, ska man lägga massa pengar på något man ska ha på sig så vill man ju gärna att det ska sitta bra, och det vet man ju inte om man inte provat den.
(Jag vet, man kan ju prova ngnstans och beställa från ett annant ställe, men ni fattar vad jag menar?)

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Fin!!

Fast jag skulle ungefär aldrig rekommendera att beställa en klocka, för man vill ju gärna att de ska vara bekväma och sitta bra runt handleden, och iaf jag tycker att sånt kan skilja sig rätt mycket. Eller så har jag kräsna handleder...
Men jag menar, ska man lägga massa pengar på något man ska ha på sig så vill man ju gärna att det ska sitta bra, och det vet man ju inte om man inte provat den.
(Jag vet, man kan ju prova ngnstans och beställa från ett annant ställe, men ni fattar vad jag menar?)
Precis som du skriver så har jag varit i den lokala uraffären och tittat på klockor i allmänhet och klämt på "min" modell i verkligheten, den satt lika skönt på då som nu! ;-)

Hade prisskillnaden inte varit så stor som den var hade affären gjorts hos nyss nämnde då det verkligen kan ha sina fördelar vid eventuella problem osv. Jag är absolut för att stödja den lokala handlaren men i det här fallet var jag inte beredd att betala drygt 1500:- mer för samma produkt.

För att sammanfatta det hela så vill jag säga att den som är beredd att göra ett köp hos en näthandlare så har jag bara gott att säga om den jag handlat hos. :)

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
äntligen

nu har jag fått dom..... kopia - OJA------ snygga ändå

Bifogat

• 043.jpg
    043.jpg
    239.4 KB · Visningar: 116
  • 044.jpg
    044.jpg
    236.3 KB · Visningar: 141

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
tackar, det är jag
Ganska kul att jämföra med en bild på en äkta för att se vad som skiljer. Och även jämföra dina två och se vad som skiljer mellan de. :)

Den svarta är nog en liten aning mera välgjord. Även om den också har vissa missar.

I jakten på referensbilder att jämföra med så hittade jag en heeel del mycket fula originalrolexar. Eller vad sägs om den här:
rolex-daytona-116598_LRG.jpg

:3freak

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Ganska kul att jämföra med en bild på en äkta för att se vad som skiljer. Och även jämföra dina två och se vad som skiljer mellan de. :)

Den svarta är nog en liten aning mera välgjord. Även om den också har vissa missar.

I jakten på referensbilder att jämföra med så hittade jag en heeel del mycket fula originalrolexar. Eller vad sägs om den här:
rolex-daytona-116598_LRG.jpg

:3freak

ja den var inte för vacker den inte

Snarret

Guest
Äh, är ni inte lite hårda nu? Jag gillar särskilt de oranga stenarna runt urtavlan, ser ju lite ut som att det skulle kunna vara bitar av såna där hårda godisar som gamla människor brukar ha.
Och inget säger väl "elegans" och "glamour" som så mycket leopard som möjligt? Att dessutom kombinera det med guld, det är STIL, förstår ni väl??

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Äh, är ni inte lite hårda nu? Jag gillar särskilt de oranga stenarna runt urtavlan, ser ju lite ut som att det skulle kunna vara bitar av såna där hårda godisar som gamla människor brukar ha.
Och inget säger väl "elegans" och "glamour" som så mycket leopard som möjligt? Att dessutom kombinera det med guld, det är STIL, förstår ni väl??

Stil och Klass! :yoparty

Fast i just det här specifika fallet är jag nog böjd att hålla med de övriga och kanske gå på "Less is more" istället... :rolleyes:

Kombinationen nyrik ryska med päls är verkligen klockren.

Angående Rolexkopiorna kan man jämföra dessa två bilder:

Bifogat

• Kopia Rolex Daytona.jpg
    Kopia Rolex Daytona.jpg
    224.6 KB · Visningar: 202
  • rolex-daytona-116523_3_LRG.jpg
    rolex-daytona-116523_3_LRG.jpg
    54.8 KB · Visningar: 359
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...