Köp av klocka/armbandsur

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Submarinern var den första Bond klockan på film. Enligt sägnen användes Albert Broccoli egen klocka eftersom Rolex inte gav dem en. Under senare år har tillverkarna betalt för att få bli associerad med James Bond, men så förefaller inte vara fallet från början.

Så var det med bilarna i början också, enligt böckerna körde han Jaguar (tror jag det var, brittiskt IAF) i början, men dom ville inte låna ut någon bil, Volvo däremot såg en chans att lansera P1800 och lånade ut en.

Sen skullel han ju ha kört SAAB 900 i en film också, bilen byggdes ju klar och allt, men då hade brittisk bilindustri börjat inse värdet av att köpa in sig i filmerna.

saabcarmagad.jpg

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Så var det med bilarna i början också, enligt böckerna körde han Jaguar (tror jag det var, brittiskt IAF) i början, men dom ville inte låna ut någon bil, Volvo däremot såg en chans att lansera P1800 och lånade ut en.

Där tänker du på Helgonet. Det var meningen att han skulle köra E-type, men blev P1800.

I böckerna körde James Bond en Bentley, men i filmen blev det en Aston Martin DB5.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Submarinern var den första Bond klockan på film. Enligt sägnen användes Albert Broccoli egen klocka eftersom Rolex inte gav dem en. Under senare år har tillverkarna betalt för att få bli associerad med James Bond, men så förefaller inte vara fallet från början. Således var det ingen tillfällighet att Omega valde att samarbete med James Bonds producenter när man ville få till en nystart av märket. För den yngre generationen är säkert Seamastern en "Bond" klocka. För mig är det bara en produktplacering, precis som några av biltillverkarna som också varit med genom åren. För oss lite äldre som växte upp med Sean Connery och Roger Moore är det Submarinern som gäller och då de äldre modellerna. Läser man böckerna så är det en Explorer 1 Bond har. Samma klocka som Ian Flemming själv bar. Det är det nog inte lika många som känner till.

Riktigt häftigt med sån historia kring klockorna, det är verkligen sånt som intresserar mig. Bland annat därför det är en speedmaster 3570 som kommer bli först hos mig (jag har bestämt mig nu). Kan inte räkna mig till de äldre men tycker ändå att suben känns mer bond än seamastern.

Angående IWCn så har den försvunnit ur tankarna nu, betala det priset och så använder de ett ETA urverk, herregud...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hej. Tänkte investera i en ny klocka, en nighthawk. Har någon av er en beg till salu?

Räkna med att om du hittar någon så är den schleten. Den är ruskigt känslig för stötar och "normalt" bruk. Du kan få min för en femundring. :)

Har dock ingen Nighthawk med länk utan "gummiarmbandsvarianten".

485454d1312441161-looking-citizen-nighthawk-rubber-strap-bj7010-09e.jpg

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Angående IWCn så har den försvunnit ur tankarna nu, betala det priset och så använder de ett ETA urverk, herregud...

En väldigt övervägande del av exklusiva ur har ETA-urverk, eller så "tillverkar de egna urverk" med ETA som bas... :näsblod

Av t.ex. TAG Heuer, Sjöö Sandström, Oris, Longines, Raymond Weil, Omega, Tissot, Panerai, IWC, Rolex och Breitling är det faktiskt bara Rolex som INTE har ett ETA-urverk som bas.

Och ETA ägs av The Swatch Group. :) En framgångssaga i sig...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En väldigt övervägande del av exklusiva ur har ETA-urverk, eller så "tillverkar de egna urverk" med ETA som bas... :näsblod

Av t.ex. TAG Heuer, Sjöö Sandström, Oris, Longines, Raymond Weil, Omega, Tissot, Panerai, IWC, Rolex och Breitling är det faktiskt bara Rolex som INTE har ett ETA-urverk som bas.

Precis, majoriteten av kända klocktillverkare använder ETA eller modifierade ETA urverk i sina skapelser. Skulle inte avfärda en klocka bara för att den inte innehåller ett "in-house" urverk. Ofta är de ändå baserade på ETA urverken. Det låter finare att sätta sitt eget märke på dem och säga att de är utvecklade "in-house".

Omega ägs t ex av Swatch Group. Det ligger nära till hands att misstänka att Omegas urverk huvudsakligen kommer från ETA. Klockbranschen påminner inte så lite om bilbranschen där större koncerner samlar flera märken under sig. Titta på VW Group och deras olika märken och applicera det klockor så kommer man nog rätt nära verkligheten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Räkna med att om du hittar någon så är den schleten. Den är ruskigt känslig för stötar och "normalt" bruk. Du kan få min för en femundring. :)

Har dock ingen Nighthawk med länk utan "gummiarmbandsvarianten".

Den var ju fan snygg med gummiarmband, och jag avskyr metallänkar.

Är den för schleten för Tom så vete fasen om inte jag blev sugen.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det ska tydligen vara inne med diskreta klockor framöver som ett resultat av dåliga tider grabbar. Dags att stoppa undan lyxklockan och införskaffa en Swatch.

http://www.svd.se/naringsliv/cartier-gor-klockor-for-finanskrisen_6773469.svd

Du inspirerade mig i att kika på vad swatch kan ha för diskreta klockor och råkade hitta denna: Dark rebel. http://www.swatch.com/zz_en/watches/fw2011_newgent.product-SUOB704.html

Visserligen tillverkat i plast (jag hatar plast..), utan några finesser, kostar drygt en femhundring och inget att flasha med. Så anti-klocka men endå... stilren och håller säkert tiden.

Synd bara att jag knappt inte använder armbandsur längre sedan typ 10 år tillbaka. :(

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

Precis, majoriteten av kända klocktillverkare använder ETA eller modifierade ETA urverk i sina skapelser. Skulle inte avfärda en klocka bara för att den inte innehåller ett "in-house" urverk. Ofta är de ändå baserade på ETA urverken. Det låter finare att sätta sitt eget märke på dem och säga att de är utvecklade "in-house".

Omega ägs t ex av Swatch Group. Det ligger nära till hands att misstänka att Omegas urverk huvudsakligen kommer från ETA. Klockbranschen påminner inte så lite om bilbranschen där större koncerner samlar flera märken under sig. Titta på VW Group och deras olika märken och applicera det klockor så kommer man nog rätt nära verkligheten.

Jodå jag vet att det är många som använder ETA, de är väl den största utvecklaren av mekaniska urverk?
Mitt problem ligger verkligen inte i ETA i sig, jag hade gärna haft en enklare TAG typ aquaracer med ett ETA urverk. Problemet för mig är de väldigt dyra klockorna som använder lite småmodifierade ETAs och sen sätter en sjuk prislapp, utan att använda något annat dyrbart. Exempelvis Miramaren som jag var sugen på där förväntat pris är 70-100k. Angående Panerai så har de några inhouse verk också, och om jag någon gång ska köpa en Panerai så blir det en sådan.

Omega verkar använda sig av modifierade urverk från andra utvecklare i många klockor, sen är dessa kanske i sin tur baserade på ETA.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Riktigt häftigt med sån historia kring klockorna, det är verkligen sånt som intresserar mig. Bland annat därför det är en speedmaster 3570 som kommer bli först hos mig (jag har bestämt mig nu). Kan inte räkna mig till de äldre men tycker ändå att suben känns mer bond än seamastern.

Då fortsätter vi historien då! Jag kan ju inte bekräfta detta är sant, men det sägs att klockan han lånade för scenen hade för stort armband. De ska då ha lånat ett nato-band från en i film-crew och satt på klockan. Det är därför armbandet inte "passar" klockan storleksmässigt.
bond-goldfinger-strap-small.jpg

Personligen är jag sugen på att kopiera konceptet rakt av, men har inte blivit av att jag köpt den än.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Då fortsätter vi historien då! Jag kan ju inte bekräfta detta är sant, men det sägs att klockan han lånade för scenen hade för stort armband. De ska då ha lånat ett nato-band från en i film-crew och satt på klockan. Det är därför armbandet inte "passar" klockan storleksmässigt.
View attachment 352165

Personligen är jag sugen på att kopiera konceptet rakt av, men har inte blivit av att jag köpt den än.
Då blir ju frågan vilken typ av nato-bond-armband som är vägen att gå. Svart med grå ränder? Svart med grå ränder som har röda smala streck mellan? Eller svart med grönabeigea ränder som har röda streck mellan? Åsikterna går isär om vad som är det rätta bondarmbandet.

bond-nato1.jpg

real_bondgra1.jpg

real_bond1.jpg

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Då blir ju frågan vilken typ av nato-bond-armband som är vägen att gå. Svart med grå ränder? Svart med grå ränder som har röda smala streck mellan? Eller svart med grönabeigea ränder som har röda streck mellan? Åsikterna går isär om vad som är det rätta bondarmbandet.

Man har väl kommit fram till hur Bonds nato-strap såg ut nu när man fått högre upplösning på originalfilmerna. Folk har t om mätt på tv´n och kommit fram till att Bond´s strap var 16 mm. De som sägs ha det som är mest likt förutom bredden säljs via http://www.shop.corvuswatch.com/Watchbands_c3.htm

Personligen tycker jag dock inte det är nödvändigt att köpa ett exakt likadant Nato-strap som Bond hade. Skulle möjligtvis kunna tänka mig att köpa ett på skoj.

Har genom åren använt mig av tre olika Nato-strap på min 5513 från 60- talet. Främsta skälet till att jag valde att använda strap, var för att tona ner klockan lite. En Rolex länk känner man igen på mils avstånd. Det som jag trivs bäst med har varit ett svart och ett olivgrönt. Blir en snygg kontrast till den patina klockan fått genom åren. Nu har jag dock satt på en stållänk igen. Köpte en original 60- tals länk till klockan förra sommaren. Ser mer rätt ut med den lite smäckrare nitade länken än den moderna dito jag fick med när jag köpte klockan.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA