Jag bad morsan köpa med en tjines omega när hon va utomlands, mest för att jag skulle se om jag trivdes med att ha en klocka på armen.
Nu är det så att den går aningen för fort, är det värt att fixa eller ska man satsa på en dyrare klocka direkt?
Köp en begagnad Omega nästa gång. Visst, det är lite mer pengar, men ändå inte orimliga summor. Pengar du kan få igen när du säljer igen eller byta in den som delbetalning mot något annat. Förutsatt att du köper rätt klocka så klart.
Det är bortkastade pengar att köpa kopior. Du kan aldrig lämna in den till en Omega handlare i tron att de inte upptäcker att det är en kopia och du kan själv räkna ut vad som kommer att hända med klockan. Återförsäljaren bryr sig inte om att du kanske betalt 1500- 3000 kr för en riktigt bra kopia med ett bättre urverk än genomsnittliga kina kopian.
Det är inte säkert att en urmakare kan fixa ett dåligt urverk från Asien. Du kan ju försöka hitta en mindre seriös sådan som vill öppna kopian. Reservdelar lär nog vara en bristvara. Det är möjligt att allt som krävs för att den ska passa tiden är en ruckning. Där ställer man in det mekaniska urverket så att klockan passar tiden bättre. Förvänta dig dock inga under om det nu ens är möjligt. Urverket är nog mer eller mindre skit på en billig kopia. Det är antagligen bättre att bara använda klockan som den är för att försöka bluffa att det är ett original och följa tiden på mobilen. Ledsen att behöva säga det.