Köp av klocka/armbandsur

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Ja. Det spelar inte så stor roll. Jag gillar analoga mer bara, det är därför jag letar efter alternativ till suunto. Den är ju "klockren" annars.
Kul med en kinetic också men jag gissar att prisklassen är mer på nu-måste-blöjot-spara-ett-tag-nivå.

Kolla på Traser om du vill ha stryktåligt och lättläst i mörker. D-gear.se t ex. Eller urtid.se när butiken hoppar igång igen. Annat för fem laxar och duktigt med lysmassa..? http://lum-tec.se/sv/m-quartz-chrono-1/m48.html :banana
 

Tjita1

Guest
Jag skulle vilja ha en klocka med tritiumbelysning a la Luminox, men med radiostyrning och solcellsladdning. Finns det? Citizen har dom sistnämnda men inte det förstnämnda. Dessutom är det bar Ur & Penn som har Citizen idag, vilket jag grinar lite på...

Skulle jag råka vinna på lotto skulle jag dock köpa mig en Seiko Astron.

Ingen prisgräns här, jag har inte råd att köpa nånting, defenitivt inte en klocka, men jag är nyfiken på om det existerar.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Den var ju inte tokig alls. Lyser den som en lägereld på natten tro?

Jag har inte testat lumtec själv någon gång, men som vanligt med lysmassa så är den ju som starkast precis i början. Sen avtar styrkan olika fort.
Jag har ett par olika dinkor med superluminova (tror det är samma som i lumtec) och dessa går att läsa av smidigt efter en natts sömn.

"Nyladdad Helson Shark Diver":yoparty
image.jpg


Kör ett bildsök på lumtec lume.

Vill du vara helt säker kör du på tritium.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kommer ihåg en vakttjänst nattetid för länge sedan. Tritiumet i siktet lyste så man fick hålla över det med handen för att inte synas.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Kommer ihåg en vakttjänst nattetid för länge sedan. Tritiumet i siktet lyste så man fick hålla över det med handen för att inte synas.

Hur länge sen? Har för mig att det är skillnad på tritium och tritium. Det som finns i klockor nu för tiden är gas inkapslad i en glastub med en fosforbeläggning på insidan. Gasen är radioaktiv och har en halveringstid på ca 25 år. Ihop med beläggningen på insidan av tuben bildas ett svagt sken som strålar utan yttre påverkan. Har för mig Tritium i äldre klockor är en färgblandning som man målade urtavlan med det traditionella sättet. Lyste som fanken men förbjöds för att den visst strålade lite för bra..

Vet inte vad för teknik som finns/fanns i sikten, men där har du lite bakgrund iaf.

Jag var insnöad på tritium i början, men har svängt och tycker att fett med lysmassa är bra mycket roligare att titta på!
Titta också på deep blue watches om du vill ha tritium!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hur länge sen? Har för mig att det är skillnad på tritium och tritium. Det som finns i klockor nu för tiden är gas inkapslad i en glastub med en fosforbeläggning på insidan. Gasen är radioaktiv och har en halveringstid på ca 25 år. Ihop med beläggningen på insidan av tuben bildas ett svagt sken som strålar utan yttre påverkan. Har för mig Tritium i äldre klockor är en färgblandning som man målade urtavlan med det traditionella sättet. Lyste som fanken men förbjöds för att den visst strålade lite för bra..

Vet inte vad för teknik som finns/fanns i sikten, men där har du lite bakgrund iaf.

Jag var insnöad på tritium i början, men har svängt och tycker att fett med lysmassa är bra mycket roligare att titta på!
Titta också på deep blue watches om du vill ha tritium!

Det är kanske två år sedan. Inte jättelänge kanske. Lutar dock mer och mer mot suunto. Det verkar vara mycket för pengarna, även om man får dras med det digitala.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Det är kanske två år sedan. Inte jättelänge kanske. Lutar dock mer och mer mot suunto. Det verkar vara mycket för pengarna, även om man får dras med det digitala.

Kör på det om det känns bra! Man får ju grymt mycket fler funktioner i en Suunto än om man nöjer sig med ett analur.. Och bara trycka knappen om det är mörkt! :tummenupp
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tack för tipsen alla. Jag vred och vände på frågan och kom fram till att suunto var mest för pengarna. Suunto vector hr blev det.ImageUploadedByTapatalk1381748881.099669.jpg

Stor som en finlandsfärja på mina cheyhandleder men väger ingenting.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jaha mina vackra barn. Jag vill ha en klocka med tidtagningsfunktion, som kan avläsas utan bländning i mörkret, som inte är bylsig, som funkar med tygarmband och som tål lite oväder och stryk.
Jag gillar den typen som Bushido fick av sina föräldrar.
Har även kollat på denna, lite billigare variant: http://www.klockor.nu/victorinox-original-chronograph-241531-p-25071.html
Även suuntos varianter verkar fina. GPS och pulsmätare kanske jag inte behöver men det är mycket möjligt att jag har användning för´t framledes.
Ös på med märken, modeller och inköpsställen.

Prisgräns övre: 5000kr

Jag antar, eftersom du nämner just min klocka, att du redan övervägt den, men jag tänkte att jag ju ändå kan passa på att flika in med en liten uppdatering om min traser :)

Jag har nu haft min Traser i lite över fyra månader, och under tre av dessa har jag släpat klockstackaren genom precis all den oländiga terräng och det hårda arbete som GMU erbjuder. Klockan har skött sig exemplariskt och har klarat sig i princip helskinnad genom strapatsen, förutom något litet skrapmärke i den svarteloxerad finishen är den fortfarande som ny. Glaset har inte en endaste repa exempelvis, och funktionen på klockan är det inget fel alls på. Den har överlevt med bravur, trots att den suttit på min handled genom både värngrävning, hinderbanelöpning, tung materieltjänst och fan och hans moster. Den håller tiden, tidtagningen funkar i ur och skur, den är bekväm att bära och känns liksom "gedigen". Verkligen inget plastigt med den här klockan, den känns som om den är helt solid (men så är den ju också gjord i rostfritt i princip rakt igenom).

Tritiumbelysningen är helt klart det bästa med hela klockan, det är precis så bra och praktiskt som jag föreställt mig och jag är supernöjd med att ha propsat på att just den funktionen skulle finnas på min tilltänkta klocka. Det är helt enkelt helt suveränt att du bara behöver slänga ett snabbt ögonkast på klockan, oavsett tidpunkt eller hur länge det varit mörkt, och den lyser precis så lagom att du ser tiden utan att ljuset stör dina eventuellt nyvakna ögon. Vaknar du mitt i natten och undrar vad klockan är behöver du bara vrida handleden lite lätt och se efter, inga knapptryck, inga problem med lume som slutat lysa, det bara funkar. Så tja, hittar du inget annat som du blir mer sugen på så kan jag verkligen rekommendera en sån här :)

Köper du den i staterna kostar den knappa fyra papp, ink frakt och importavgifter (amazon).

edit: Såg nu att du hittat en klocka, doh... :huvet Grattis till köpet! :tummenupp
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag antar, eftersom du nämner just min klocka, att du redan övervägt den, men jag tänkte att jag ju ändå kan passa på att flika in med en liten uppdatering om min traser :)

Jag har nu haft min Traser i lite över fyra månader, och under tre av dessa har jag släpat klockstackaren genom precis all den oländiga terräng och det hårda arbete som GMU erbjuder. Klockan har skött sig exemplariskt och har klarat sig i princip helskinnad genom strapatsen, förutom något litet skrapmärke i den svarteloxerad finishen är den fortfarande som ny. Glaset har inte en endaste repa exempelvis, och funktionen på klockan är det inget fel alls på. Den har överlevt med bravur, trots att den suttit på min handled genom både värngrävning, hinderbanelöpning, tung materieltjänst och fan och hans moster. Den håller tiden, tidtagningen funkar i ur och skur, den är bekväm att bära och känns liksom "gedigen". Verkligen inget plastigt med den här klockan, den känns som om den är helt solid (men så är den ju också gjord i rostfritt i princip rakt igenom).

Tritiumbelysningen är helt klart det bästa med hela klockan, det är precis så bra och praktiskt som jag föreställt mig och jag är supernöjd med att ha propsat på att just den funktionen skulle finnas på min tilltänkta klocka. Det är helt enkelt helt suveränt att du bara behöver slänga ett snabbt ögonkast på klockan, oavsett tidpunkt eller hur länge det varit mörkt, och den lyser precis så lagom att du ser tiden utan att ljuset stör dina eventuellt nyvakna ögon. Vaknar du mitt i natten och undrar vad klockan är behöver du bara vrida handleden lite lätt och se efter, inga knapptryck, inga problem med lume som slutat lysa, det bara funkar. Så tja, hittar du inget annat som du blir mer sugen på så kan jag verkligen rekommendera en sån här :)

Köper du den i staterna kostar den knappa fyra papp, ink frakt och importavgifter (amazon).

edit: Såg nu att du hittat en klocka, doh... :huvet Grattis till köpet! :tummenupp

En handledsdator t.o.m. Väger som luft men är stor som en prinsesstårta på handleden. Din är betydligt nättare.
När jag får råd skall jag ha en självuppdragande kronograf dock. Ba'fatt!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Någon som har haft en Android hydraumatic på sin arm?
Den ser riktigt ball ut men bilder kan bedra, det är egentligen världens smäckigaste ur kanske...

Den är ju inte dyr så att beställa på vinst eller förlust borde inte vara några problem, men eh, någon?

1357725885_464027287_1-Pictures-of--Authentic-Android-Men039s-AD520BBU-Hydraumatic-G7-Skeleton-A.jpg

1357725885_464027287_3-Authentic-Android-Men039s-AD520BBU-Hydraumatic-G7-Skeleton-Automatic-Jewe.jpg

1357725885_464027287_6-Authentic-Android-Men039s-AD520BBU-Hydraumatic-G7-Skeleton-Automatic-Indi.jpg
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Dags att uppdatera lite.
Fortfarande nöjd med valet utav att köpa mej en Breitling.
Klockan bärs oftast 24h och är med när jag mekar, jobbar i skogen, skyttebanan eller är ute på tjänsteresa.
Den duger till allt och går väldigt exakt.

Det jag inte gillar är att gångreserven oftast inte är mer än 16-20h. Ska vara 40h och lämnade in den för det, men fick den i retur UA.
Helt klart ett störande moment när man väl tar av sig klockan för att tex meka hela kvällen.
klocka.jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top