Köp av klocka/armbandsur

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
De klockor som säljs via diverse forum, blocket osv som är "nya" har cert osv från svensk AD. Var i hel.. kommer dessa ifrån?

Kan i min vildaste fantasi inte förstå, den enda semivettiga förklaring jag fått är att AD's måste sälja ett visst antal för att få fortsätta vara just AD. Därför säljer de billigt till stamkunder då och då för att uppehålla volymerna, som sedan säljer de billigare på blocket. En annan förklaring är att klockorna är köpta med stulna kort, vilket heller inte är omöjligt men då borde det gå att hitta sådana historier på nätet, vilket inte förekommer särskilt frekvent.

Svara helst med fakta för jag har redan spekulerat själv ,-):4skrika

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Någon som har haft en Android hydraumatic på sin arm?
Den ser riktigt ball ut men bilder kan bedra, det är egentligen världens smäckigaste ur kanske...

Den är ju inte dyr så att beställa på vinst eller förlust borde inte vara några problem, men eh, någon?

View attachment 394265

View attachment 394266

View attachment 394267

Jag köpte exakt den klockan o den blev lev idag!
Tyvärr har jag för klena handleder för denna klocka, vilket
är lite synd då jag tror den är en "huvudvridare" av ragn!

Istället för att slänga ut den på tradera/blocket etc så ställer jag frågan HÄR om ngn är intr av att
köpa den istället?
Den landade på 1387:- riksdaler vid min dörr o jag vill ha de pengarna tillbaka...

Någon...?

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    224.2 KB · Visningar: 170

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du skulle inte kunna lista klockorna? Jag som inte är så haj ser inte vad det är för några. Ja, förutom Rolexen, nu har jag något att sukta efter när jag blir stor, en Submariner eller två Seamaster... :3freak

Av bilderna hade jag satsat på att köpa en begagnad Rolex Submariner. Köper du en för rätt pengar får du igen dem ifall du vill köpa något annat senare. Det enda som talar emot en är att väldigt många har en sådan klocka eller en som liknar den. Sedan har du kopiorna folk köper på sina semesterresor till Asien. Vill du skilja dig lite från mängden köper du således en vintage modell. Tyvärr finns det även kopior på dessa, men de har ju inte patinan. Själv köpte jag en 5513 från 60-talet innan priserna stack iväg på dem. Skulle du fastna för det stuket har Tudor (ägs av Rolex) tagit fram Tudor Heritage Black Bay. Tycker personligen inte den är så dum.

1331600689064

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
jag har en sån här. haft den i 15 år. 053 (2).jpg `BREITLING` CHRONOMAT/AUTOMATIC Pilot Länk, Stål/Guld Med UTC, Guld piggar 1,2,3,6,9.

Tjita1

Guest
Någon som har en Ball? Verkar helt klart lite tuffa. Lite dyra också iofs..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det enda som talar emot en är att väldigt många har en sådan klocka eller en som liknar den. Sedan har du kopiorna folk köper på sina semesterresor till Asien. Vill du skilja dig lite från mängden köper du således en vintage modell. Tyvärr finns det även kopior på dessa, men de har ju inte patinan. Själv köpte jag en 5513 från 60-talet innan priserna stack iväg på dem. Skulle du fastna för det stuket har Tudor (ägs av Rolex) tagit fram Tudor Heritage Black Bay. Tycker personligen inte den är så dum.
Mja, det finns även kopior med fejkad patina. Även om det är svårt att få till det bra. Nu tillverkas det också riktigt trogna kopior av urverken. Den stora majoriteten av piratkopiorna har dock ganska dåliga kopior av urverken så ska man köpa en begagnad Rolex kan det vara bra att ha fått den kollad hos någon auktoriserad urmakare först av allt. Att bara köpa en begagnad Rolex på distans via nätet skulle jag dock inte göra.

När det gäller Tudor så har de ju bland dykarklockorna förutom Heritage Black Bay även Hydronaut II som är några tusen billigare än Heritage Black Bay. Dock tycker jag att den ser förbaskat billig ut och om man väljer mellan de båda skulle jag rekommendera Heritage Black Bay.

Skulle någon fundera mellan Omega Seamaster Professional 300M och Tudor Heritage Black Bay (de kostar ungefär lika mycket) så skulle jag nog också rekommendera Tudorn. Omegan imponerar nog mer på medelsvensson, fast Tudorn ser i mina ögon ut att ha lite mer klass.

Skulle jag få välja fritt mellan Tudors nuvarande modeller skulle dock alla de övriga stå sig slätt emot Pelagos. Jag fick bara upp ögonen för den först härom dagen och den kostar cirka 10000kr mer än Heritage Black Bay. Men jädrar anåda i min lilla låda vilken klocka! Både boett och armband i titan, klassad för ett djup på 500M, och framförallt snygg.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Mja, det finns även kopior med fejkad patina. Även om det är svårt att få till det bra. Nu tillverkas det också riktigt trogna kopior av urverken. Den stora majoriteten av piratkopiorna har dock ganska dåliga kopior av urverken så ska man köpa en begagnad Rolex kan det vara bra att ha fått den kollad hos någon auktoriserad urmakare först av allt. Att bara köpa en begagnad Rolex på distans via nätet skulle jag dock inte göra.

När det gäller Tudor så har de ju bland dykarklockorna förutom Heritage Black Bay även Hydronaut II som är några tusen billigare än Heritage Black Bay. Dock tycker jag att den ser förbaskat billig ut och om man väljer mellan de båda skulle jag rekommendera Heritage Black Bay.

Skulle någon fundera mellan Omega Seamaster Professional 300M och Tudor Heritage Black Bay (de kostar ungefär lika mycket) så skulle jag nog också rekommendera Tudorn. Omegan imponerar nog mer på medelsvensson, fast Tudorn ser i mina ögon ut att ha lite mer klass.

Skulle jag få välja fritt mellan Tudors nuvarande modeller skulle dock alla de övriga stå sig slätt emot Pelagos. Jag fick bara upp ögonen för den först härom dagen och den kostar cirka 10000kr mer än Heritage Black Bay. Men jädrar anåda i min lilla låda vilken klocka! Både boett och armband i titan, klassad för ett djup på 500M, och framförallt snygg.
Håller med dig att Tudor faktiskt flyger högre än omega när man jämför BB och SMP.
Och jag tycker att Black Bay är snyggare än Pelagos. Visst, är man ute efter en rå dykare så funkar Pelagos utan tvekan, men Black Bay har en utstrålning som är helt makalös!
Smaken är som baken, men för mig så är guldindexen på tavlan ihop med det röda helt rätt..
Det som jag är imponerad över på Pelagos är spännets microjustering.
Någon som har en Ball? Verkar helt klart lite tuffa. Lite dyra också iofs..
Kollat lite grann på Ball Engineer Master Moonphase.
Verkar vara solida pjäser. Tritiumtuber är grymt, alltid, och det verkar vara fina urverk också..
image.jpg

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Håller med dig att Tudor faktiskt flyger högre än omega när man jämför BB och SMP.
Och jag tycker att Black Bay är snyggare än Pelagos. Visst, är man ute efter en rå dykare så funkar Pelagos utan tvekan, men Black Bay har en utstrålning som är helt makalös!
Smaken är som baken, men för mig så är guldindexen på tavlan ihop med det röda helt rätt..

Kollat lite grann på Ball Engineer Master Moonphase.
Verkar vara solida pjäser. Tritiumtuber är grymt, alltid, och det verkar vara fina urverk också..
View attachment 396896

Hmm finns det fler automatiska klockor med tritium tuber ?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Hmm finns det fler automatiska klockor med tritium tuber ?

Jo, förutom Ball så finns väl Deep Blue watches och några andra micro brands. Tror Prometheus watch Co. har ett par modeller..
Men Ball är nog dom som har tagit det längst och håller högst kvalitet.

Edit: vet att polska G. Gerlach, ett ganska nystartat företag, har en automatisk tritiumdykare på gång.
Kan vara en kul grej att kolla upp. Dom har haft ett par lyckade modeller hittills.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag kan hålla med om att urtavlan och visarna på Pelagos är marginellt mer intressant än på t.ex. min Seiko SKX007. Men det finns ju två sidor av det där. Antingen kan man se den som ganska tråkig, platt och billig i sitt utseende. Eller så kan man beundra den monokroma estetiken där formen intimt följer funktionen. Det är en arbetshäst som ska visa tiden tydligt och lättavläst utan onödig utsmyckning eller andra krusiduller.

Japp, justeringen av spännet på Pelagos är något lite extra att beundra. :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I merparten av fallen jag syftar på gäller det Rolex. Och jag antar att du inte vet/inte vill svara iom att du inte gjorde det :hej

Jag vet inte svaret på din fråga, men har också noterat genom åren att folk säljer nya klockor på blocket. Har även stött på personer som jag vet köper klockor åt vänner och bekanta via återförsäljare för bättre priser än vad den vanliga konsumenten erbjuds. Klockorna köps via en välkänd återförsäljare i Stockholm fast än jag själv befinner mig nere i Skåne. Sedan har vi dem som köper klockorna utomlands enligt samma principer. Där finns betydligt mer att tjäna eftersom moms och valuta kurs gynnar köpet. Det som förvånar mig mest med de som förmedlar klockor till bra priser via de svenska återförsäljarna är att de inte sällan ger ett mindre seriöst intryck. Lite av opportunist typen av personlighet. Hur kommer det sig att seriösa handlare låter dessa gossar köpa klockor och konkurrera med dem själva. Man får ju mindre marginaler själv, men man kanske lyckas sälja några fler klockor än vad man annars hade gjort. Skumt minst sagt.

Det kan mycket väl vara som du säger att man måste sälja vissa volymer för att få kalla sig en återförsäljare. Vore rätt logiskt. Man vill bevara exklusiviteten. Återförsäljarna själva gör skit för sig själva genom att sälja klockor billigt vid sidan om. Det är inget jag tror Rolex sanktionerar. Nu är det ju inga superdealar vi talar om. Rolex håller nog uppe inköpspriserna så att återförsäljarna inte kan dumpa marknaden vid ekonomiska problem.

Notera att jag inte har någon större inblick i den här verksamheten. Jag är precis som de flesta andra åskådare som också funderar på hur saker och ting håller ihop.

Asienkopiorna har ingen patina på sina vintagemodeller. De är bara tillverkade att efterlikna modellen när den var ny. Det känns nästan ärligare än det som vintage handlarna sysslar med.

Man bör verkligen se upp när man köper man en äkta vintageklocka från Rolex. Det finns gott om fallgropar med tillsynes seriösa handlare som säljer klockor där inte mycket är rätt. Det gäller verkligen att ha gjort sin hemläxa.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jo, förutom Ball så finns väl Deep Blue watches och några andra micro brands. Tror Prometheus watch Co. har ett par modeller..
Men Ball är nog dom som har tagit det längst och håller högst kvalitet.

Edit: vet att polska G. Gerlach, ett ganska nystartat företag, har en automatisk tritiumdykare på gång.
Kan vara en kul grej att kolla upp. Dom har haft ett par lyckade modeller hittills.

Intressant! Gillar även stuket på Vostok men tycker att de är omotiverat dyra. Vet inte om Poljot urverken är så himla exakta och hållbara. Nån annan här kanske vet mer?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Var får man tag på Ball klockor i Sverige, eller är det vettigare att handla dessa någon annanstans ifrån?
Ingen aning om det går att få tag i Svea... Har inte kommit så långt i planeringen.

Intressant! Gillar även stuket på Vostok men tycker att de är omotiverat dyra. Vet inte om Poljot urverken är så himla exakta och hållbara. Nån annan här kanske vet mer?
Vostok är väl inte dyra, eller har jag missat nått? Det är väl såna du kan plocka upp för några hundra på eBay..
Poljot däremot är väl lite dyrare när det kommer till kronograferna, mest för att det är mer invecklade pjäser, och lite högre kvalle...
Som sagt. Nån annan kanske kan mer?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...