Köp av klocka/armbandsur

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Asienkopiorna har ingen patina på sina vintagemodeller. De är bara tillverkade att efterlikna modellen när den var ny. Det känns nästan ärligare än det som vintage handlarna sysslar med.

Man bör verkligen se upp när man köper man en äkta vintageklocka från Rolex. Det finns gott om fallgropar med tillsynes seriösa handlare som säljer klockor där inte mycket är rätt. Det gäller verkligen att ha gjort sin hemläxa.
Nja, jag målade kanske upp det problemet som lite större än vad det är. Men de kan t.ex. måla gula timmarkeringar på urtavlan för att det ska se ut som åldrad självlysande färg och lite sånt smått och gott.

Det förekommer en hel del smutsiga tricks i handeln med märkesklockor. En sån sak som att köpa en billig vintagemodell som är "ny och aldrig använd" ska man nog passa sig noga för att göra. Sedan finns ju problematik med klockor som är ihopplockade av flera andra för att få ihop en fungerande "äkta" till en låg kostnad, fall där en klocka försetts med vissa delar för att misstas för att vara en dyrare modell (t.ex. urtavlor som Double Red, Comex, Paul Newman och liknande), där en defekt dyr klocka lagats med billiga skräpdelar av en oauktoriserad urmakare bara för att tjäna en snabb hacka och så vidare.

Jag förstår inte att det i Sverige finns pantbanker som vågar sig på att låna ut på armbandsur av osäkert ursprung, utan box eller papper eller något alls. :3freak


Men nu till något trevligare än de som försöker blåsa klockälskare: Den här fick jag av mormor idag. Hon har använt den under hösten eftersom alla hennes billiga quartz-klockor haft slut på batterier. Men den här var ju "bara en sån som man måste hålla på och dra upp själv" så hon har haft den löst i byxfickan utan armband eller något.
bämvää.jpg
En liten reklamklocka alltså. Mekaniskt urverk med manuell uppdragning. Inget märke som jag hittat på den på utsidan. Urtavlan är märkt "swiss made" så det sitter väl antagligen något ETA-urverk eller något i den. Lite lagom repig och sliten. 34mm i diameter utan krona och 18mm armband. Jag tror jag ska försöka hitta något billigt racingband i skinn att pryda den med.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nja, jag målade kanske upp det problemet som lite större än vad det är. Men de kan t.ex. måla gula timmarkeringar på urtavlan för att det ska se ut som åldrad självlysande färg och lite sånt smått och gott.

Det förekommer en hel del smutsiga tricks i handeln med märkesklockor. En sån sak som att köpa en billig vintagemodell som är "ny och aldrig använd" ska man nog passa sig noga för att göra. Sedan finns ju problematik med klockor som är ihopplockade av flera andra för att få ihop en fungerande "äkta" till en låg kostnad, fall där en klocka försetts med vissa delar för att misstas för att vara en dyrare modell (t.ex. urtavlor som Double Red, Comex, Paul Newman och liknande), där en defekt dyr klocka lagats med billiga skräpdelar av en oauktoriserad urmakare bara för att tjäna en snabb hacka och så vidare.

Jag förstår inte att det i Sverige finns pantbanker som vågar sig på att låna ut på armbandsur av osäkert ursprung, utan box eller papper eller något alls. :3freak

Kul med en liten reklamklocka med mekaniskt urverk.

Största problemet med vintage klockorna är att man har satt ihop A, B och C klockor av ett större antal klockor sedan många år tillbaka. De har portioneras de ut på marknaden där köparna i sin tur har dragit sitt strå till stacken. Som jag skrev bör man ha läst på innan man köper så att man kan identifiera vilken urtavla det ska sitta i en viss modell (om det nu är betydelsefullt för en). Det kan även vara bra att veta andra detaljer som vilken länk som tillkom från början och lite annat smått och gott. Ställer man inte rätt frågor till handlarna får man inte rätt svar från dem. Urverken kan vara riktigt slitna och vara i behov av dyr service för att gå som de ska. Comex modeller och dylikt är ett minfält med tanke på vad de kostar idag. Oerhört lätt att förfalska urtavlor för de som har rätt kanaler. Jag hade hellre satsat på en standardmodell med bra historik och allmänskick. Box eller inte spelar ingen roll för min del. Jag är ingen samlare i den bemärkelsen.

Det är sällan det finns box och papper om man köper vintage modeller. När jag köpte min klocka saknades det också och det var inget jag brydde mig om det minsta. Jag använder min 60- tals submariner varje dag som en vardagsklocka, precis som den använts sedan den var ny. Det är inte konstigt att boxar och papper försvinner med tiden. Det är sådant som var oviktigt förr. Om jag skulle köpa en nyare Rolex begagnad då hade jag sett till att box och papper ingick.

Jag vet inte hur pantbanker arbetar, men jag tror nog att de har koll på läget. Tillräckligt för att de ska täcka de pengarna de lånat ut på klockan i fråga.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Köpte en tag heuer chrontimer för snart 10 år sedan. Är förtjust i klockan men har aldrig gillat originalarmbandet. Så, knappt 10 år med ett armband jag inte riktigt gillar senare sitter där nu ett kevlartäckt läderband på den. Riktigt snyggt tycker jag att det blev!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1391804122697.jpg
    uploadfromtaptalk1391804122697.jpg
    34.8 KB · Visningar: 128
  • uploadfromtaptalk1391804130987.jpg
    uploadfromtaptalk1391804130987.jpg
    35.9 KB · Visningar: 114
  • uploadfromtaptalk1391804142285.jpg
    uploadfromtaptalk1391804142285.jpg
    48.9 KB · Visningar: 122

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
uploadfromtaptalk1391849250706.jpgmm. Fick beröm på en restaurang i Nice av en klockintresserad kypare. Tänk hur mycket dyra klockor han ser där .. Jag hade min Steinhart med zulubandet, det är en svårt slagen kombination.
Jag har dock ett problem, sprintarna hoppar ut för lätt på Steinharten, har ni några bra tips på bättre sprintar ?
 
Last edited:

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
mm. Fick beröm på en restaurang i Nice av en klockintresserad kypare. Tänk hur mycket dyra klockor han ser där .. Jag hade min Steinhart med zulubandet, det är en svårt slagen kombination.
Jag har dock ett problem, sprintarna hoppar ut för lätt på Steinharten, har ni några bra tips på bättre sprintar ?
Du skulle testa ett par fat spring bars till den där när du kör nato/zulu. Jag hade det på min innan jag sålde den. Funkade riktigt bra!
PM:a så kan jag skicka över dom. Jag har inga klockor kvar med 22mm mellan luggarna ändå. :)

Har gått neråt i storlekarna och bytt safir mot plexi!
Innan jul fick jag hem ett gäng indier som jag delade ut bland nära och kära.
image.jpg
Klassisk storlek på massiva 34mm! Handjagat verk och högt plexi.

I mellandagarna var jag och plockade upp en 70-talare hos en nyfunnen vän.
En riktig klassiker! Letade upp en rasslig jubileelänk på ebay och den blev komplett..
image.jpg
image.jpg

Behovet av mer finns alltid där, så för att stilla suget klickade jag hem ytterligare en vintageinspirerad pjäs för någon vecka sen.
Handjagad med plexi även här.. :)
Nyutgåva av kinesiska flygvapnets första armbandsur från 1963
image.jpg
image.jpg



Trevlig helg!
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    243 KB · Visningar: 94

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
IMG_7736b_resize.jpgNär jag var liten hade min far en Doxa klocka, klassisk mekanisk med plexi. Jag kan inte släppa den tanken, och tänkte snart scouta ett par såna. En till mig, en till farsan.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Missat denna tråden, finns tydligen en om allt här på SH..... :D

Fråga.
Finns det någon marknad för gamla klockor idag nu när alla har en i mobilen?

Har ett par jag funderar på att skicka av men vill ju inte ge bort dom heller, mekaniska verk är det.

Marcel Aubry Prima Incabloc står på en och en är en Ciny 17jewels, den är oanvänd, bägge är 18K.

Ligger ju inte ivägen men har ju inte tittat på dom på 9 år heller så......

Vart säljer man sådana klockor?
Är det blocket som allt annat?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Haft den ett par månader nu, väldigt nöjd.
Luminox Colormark Chronograph 3081
Tritium lyser nästan för bra när det är riktigt mörkt,IMAG0142.jpg
 

Tjita1

Guest
Vilka fabrikat gör Tritiumbelysta ur med självuppdragande verk? Har bara hittat Ball, men det måste väl finnas nåt mer? Vill ha nåt som ser lite mer exklusivt avancerat ut (typ flera visare och skelett), hellre än tex Luminox som ser mer tacticool ut.

Sen är ju "vill ha" inte samma som "har råd med", men man kan ju åtminstone titta på utbudet och dregla lite.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top