Köp av klocka/armbandsur

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Att köpa klockor på kredit är något jag inte skulle kunna göra. Jag skulle inte känna mig bekväm med att gå omkring med en klocka som banken äger på min arm.

På tal om lite extra ivriga klockentusiaster så finns det ju ett visst svenskt internetforum som kan vara en aning underhållande att läsa på emellanåt. Fast samtidigt finner jag alltid mig själv lika förundrad över hur många det är som ska sälja klockor som är bara något år gamla, eller bara ett par månader. Mängden Sjöö Sandström Landsort och Tudor Black Bay med flera i liknande prisklass (att jag reagerat för just den prisklassen kanske är för att det är där jag själv tittar) som dyker upp där inom ett år efter uppgett inköpsdatum och knappt använda är nästan skrämmande. Många av dessa är förhållandevis billiga också.

Ju mera man tittar på olika klockor, desto mera inser man att diametern är en ganska ointressant siffra för hur klockan till slut kommer att se ut/kännas på handleden. Det finns så många andra detaljer i formgivningen som påverkar det slutgiltiga intrycket när den väl sitter på armen.

Tyvärr så är ju Longines så väl undervärderade som lite ovanliga på begagnatmarknaden i Sverige. Eller så kanske just delen med att de är undervärderade är trevlig om man en dag skulle bli sugen på att köpa en begagnad sån.

Det är alltid lika spännande att gå och vänta på en ny klocka. Hoppas du får en snabb och smärtfri leverans. :tummenupp

Jag tycker man ska ha respekt för att ta lån. Särskilt när man har den typen av ekonomi vi har idag där det är lätt att tappa fotfästet. Om någon tar ett enstaka konsumentlån för att betala av en klocka över ett par månader. Det är ju hanterbart om man kan stanna där. Problemet är att folk inte gör det. Man har en unik förmåga att dra på sig fler krediter. Man vill ha ännu mer saker. I slutändan kanske inte man tycker att det är värt det. Tillfredsställelsen med den där nya Tudor Black Bay kanske inte är så stor. Man har inte tänkt igenom köpet tillräckligt noga. Någon kanske egentligen ville ha en Rolex, men trodde sig nöja sig med en Tudor. Det är många ängsliga personer där ute som går efter vad andra tycker att man ska ha. Vissa byter klockor som en annan byter underkläder. Aldrig nöjda.

Sist men inte minst det du skriver om diameter och hur klockan känns på armen. Där tror jag du hittar det avgörande svaret varför folk flippar klockor. När jag provade Black Bay på armen blev jag inte helt övertygad på samma sätt jag inte är övertygad när jag sätter på mig en ny Rolex. Det är något med hur man har designat klockans boett. Även om de fortfarande är 40 mm känns de större. Sedan är det så klart tyckte och smak hur man har valt att utveckla designen av klockorna. Rolex har i mitt tycke gått mer åt det "nyrika" hållet. Man får inte riktigt samma känsla som en Breitling, men inte långt därifrån. Säkert en anpassning till sina kunders demografi och nya marknader med pengar. Deras ideal har fått vara med och påverkat designen av klockorna.

Om det är klockor i din prisklass som flippas billigare efter ett år och det är något du tycker är intressant då kan du med fördel plocka upp en begagnad i samma skick som ny. Vore nästan korkat att inte göra det. Om du i din tur skulle känna att det här är inte rätt klocka för mig. Då kan du sälja den vidare. Förhoppningvis till samma pengar som du köpt den för. Åtminstone ta en minde förlust än om du köpt den helt ny.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
klockren.jpg

Jag har haft den här sedan 2012, bytte direkt till ett nytt orginal Bonetti Cinturini armband (för Hållundan har tjejarmar och orginalarmbandet hade slutat lukta vanilj)

Används mer eller mindre dagligen och den luktar fortfarande vanilj....

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tycker man ska ha respekt för att ta lån. Särskilt när man har den typen av ekonomi vi har idag där det är lätt att tappa fotfästet. Om någon tar ett enstaka konsumentlån för att betala av en klocka över ett par månader. Det är ju hanterbart om man kan stanna där. Problemet är att folk inte gör det. Man har en unik förmåga att dra på sig fler krediter. Man vill ha ännu mer saker. I slutändan kanske inte man tycker att det är värt det. Tillfredsställelsen med den där nya Tudor Black Bay kanske inte är så stor. Man har inte tänkt igenom köpet tillräckligt noga. Någon kanske egentligen ville ha en Rolex, men trodde sig nöja sig med en Tudor. Det är många ängsliga personer där ute som går efter vad andra tycker att man ska ha. Vissa byter klockor som en annan byter underkläder. Aldrig nöjda.

Sist men inte minst det du skriver om diameter och hur klockan känns på armen. Där tror jag du hittar det avgörande svaret varför folk flippar klockor. När jag provade Black Bay på armen blev jag inte helt övertygad på samma sätt jag inte är övertygad när jag sätter på mig en ny Rolex. Det är något med hur man har designat klockans boett. Även om de fortfarande är 40 mm känns de större. Sedan är det så klart tyckte och smak hur man har valt att utveckla designen av klockorna. Rolex har i mitt tycke gått mer åt det "nyrika" hållet. Man får inte riktigt samma känsla som en Breitling, men inte långt därifrån. Säkert en anpassning till sina kunders demografi och nya marknader med pengar. Deras ideal har fått vara med och påverkat designen av klockorna.

Om det är klockor i din prisklass som flippas billigare efter ett år och det är något du tycker är intressant då kan du med fördel plocka upp en begagnad i samma skick som ny. Vore nästan korkat att inte göra det. Om du i din tur skulle känna att det här är inte rätt klocka för mig. Då kan du sälja den vidare. Förhoppningvis till samma pengar som du köpt den för. Åtminstone ta en minde förlust än om du köpt den helt ny.
Angående de ängsliga personerna så är det tidigare nämnda forumet ganska så fullt av de. Och i slutändan kommer skrämmande många av diskussionerna kring nya dykarur där fram till att klockan X bara är tråkig eftersom den är en så oblyg kopia av Rolex Submariner och därför borde förbjudas. Som den här tråden. Jag tröttnade snabbt på den och har inte orkat läsa hela, men hoppas innerligt att trådstartaren försökte vara lite ironisk eller något. Samtidigt så är väl Sporthoj.com exakt likadant för en utomstående bara det att medlemmarna snöat in på ett helt annat intresse.

Här har vi en Seiko SKX007. Den boetten mäter i runda slängar 42.4mm i diameter. Ändå så skulle jag gissa på att den känns smalare än en Submariners 40mm. Detta då formen är ganska rundad och det är bara på det allra bredaste stället som diametern är mätt, samtidigt så är sidorna på en Submariner är raka. Därtill kommer en helt annorlunda utformning och placering av kronan och dess horn som antagligen också bidrar till känslan.
skx007.jpg
(Bezeln glipar inte så mycket i vanliga fall, har lossat på den nu för byte av insert bara.)

Skillnaderna mellan Black Bay och Submariner är på papperet ännu mindre. Men när man börjar addera alla småsakerna till varandra så blir nog summan i slutändan att de skiljer en del från varandra. Bland dessa märker man annorlunda krona och inga skyddande horn på BB, kanske skiljer även en liten aning i vikt och tjocklek, bandhornens utformning skiljer lite, etc. Jämför man sedan bezel mellan de båda så har Submariner en tandad kant medan BB har coin-edge och är något tunnare. Som du nämnde är Black Bay lite mer lik en äldre Submariner än en ny. Men ändå helt olika. Black Bay har ju t.ex. inte plexi och genomgående lug-holes, vilket kan bidra starkt till känslan av äkta tool watch. Och som du säger är det nog något som de flesta som köpt en Black Bay i tron om att det "i princip" skulle vara en Submariner kvickt inser.

Om jag någon gång vinner löjligt mycket pengar i något sammanhang (vilket iofs inte kommer inträffa då jag inte har för vana att spela om pengar) så ska nog köpa mig en Rolex Daytona "Leopard". Få andra klockor stinker lika mycket "nouveau riche" som den gör. Även om Rolex har en hel del diamanter, guld och pärlemor i sitt sortiment så ligger den i en helt egen klass. Den upphör aldrig att fascinera mig.

Jajjemensan. Det finns ingen anledning att själv ta en förlust på 10'-15' vid lyxkonsumtion om någon annan stackare kan göra det istället. Särskilt inte då såna saker som garanti hittills inte är något som jag behövt använda mig av efter något klockköp jag gjort. Att vandra in på finagatans uraffärer är dessutom en sån sak gör mig lite obekväm. Jag känner mig inte riktigt hemma där. Enda stället som jag i högre grad undviker att gå in på är musikaffärer, trots att jag spelat instrument i över 20år.

När jag ändå varit inne på ämnet SS Landsort... Den klockan gör mig frustrerad. Det känns verkligen som att de fumlade och tappade bollen där. Close, but no cigar. Hade de tänkt igenom designen ett par varv till så hade de säkert kunnat få ihop en riktig höjdarklocka. Istället blev hela resultatet lite... Njaa... Trots det så kommer jag nog någon gång att äga en, eller kanske just för att den har en sån förmåga att reta mina sinnen.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...svära i kyrkan anar jag, men jag har gått med klocka nu snart ett halvår, och den är grym.

Garmin Fenix 3 Sapphire.

garmin-fnix-3-sapphire-performer-bundle-244077-11.jpg

Den har ersatt min gamla löparklocka, som enbart användes för just löpning, den här rockar till allt...och jag älskar stuket på den som klocka.
Att den är sanslöst bra som träningspolare (längdskidor, terränglöpning, simning, you name it) med ruggigt bra drifttid är grunden, men stuket, tyngden och känslan av solid kvalitet är minst lika bra.

Riktigt ok som smartklocka med, lirar bra med iphonen. :)

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Garmin Fenix 3 Sapphire. Har en bit att gå. Några punkter jag personligen stör mig på. I grund och botten är det en "äventyrsklocka" så jag förstår att den skall tåla lite.

- 51 mm bredd. Det är få som har så breda handleder utan att se ut som en tefat på handleden.

- Varför har men en 4mm tjock Bezel ?

- Varför har man dödyta i glaset med en sifferskala ? Var det för komplicerat att programmera "digitala" sifferskalor som dynamiskt ändras efter vilken funtion som är igång ? 2 mm bort från skärmen pga av detta.

- Minskat ner klockan till 46mm och ha en smal bezel. eller haft en 3-4 mm större skärm om klockan nu måste vara 51mm pga kretskort mm.

- 218 x 218 bildpunkter. är säkert för att spara batteri men några pixlar till hade nog fått plats utan besvär.

- Varför har man skapat en ful puckel med en extra skruv kl 2 som inte fyller någon funktion ? 3 knappar på vänster sida men dessa saknar "pucklar".

- Det enda jag tyckte om var infästningen av armbandet vilket Garmin lyckats med en snygg design.

Jag har markerat med Rött på bilden men det syns fan inte -.-
garmin-fnix-3-sapphire-performer-bundle-244077-11.jpg

Huawei har kommit väldigt långt till sammans med Tag Heuer med deras formgivning.

verge-04DSC09210.0.jpg

Och titta noga, Tag Heuer har en Digital sifferskala på bildskärmen : )
12.jpg

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Knappen med "pucklarna" runt är startknapp för aktiviteter (löpning, etc), den knappen är även större än de andra om man gillar att grina över tre knappar på ena sidan, och två på andra.

Klockan är grym, solid och stabil plus att den är en ruggig gpsklocka som har allt en multisportare behöver. Det är på en helt annan nivå än Huaweis lite fjolliga klocka (som inte skulle överleva en vecka med mig i terränglöpningen). ;)

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Garmin Fenix 3 Sapphire. Har en bit att gå. Några punkter jag personligen stör mig på. I grund och botten är det en "äventyrsklocka" så jag förstår att den skall tåla lite.

- 51 mm bredd. Det är få som har så breda handleder utan att se ut som en tefat på handleden.

- Varför har men en 4mm tjock Bezel ?

- Varför har man dödyta i glaset med en sifferskala ? Var det för komplicerat att programmera "digitala" sifferskalor som dynamiskt ändras efter vilken funtion som är igång ? 2 mm bort från skärmen pga av detta.

- Minskat ner klockan till 46mm och ha en smal bezel. eller haft en 3-4 mm större skärm om klockan nu måste vara 51mm pga kretskort mm.

- 218 x 218 bildpunkter. är säkert för att spara batteri men några pixlar till hade nog fått plats utan besvär.

- Varför har man skapat en ful puckel med en extra skruv kl 2 som inte fyller någon funktion ? 3 knappar på vänster sida men dessa saknar "pucklar".

- Det enda jag tyckte om var infästningen av armbandet vilket Garmin lyckats med en snygg design.
Bredden är inte så uppseendeväckande om man jämför den med t.ex. Suunto. Vilket borde vara en av de närmaste konkurrenterna. Inte heller jämfört med vissa Casio G-Shock så är bredden något att höja på ögonbrynen över (och de brukar inte ens vara lika "smarta"). Bredd på bezel och dödyta från ytterkant till skärmen är också fullt likvärdig.

Varför skulle den behövt högre upplösning? Klarar den att göra jobbet på 218x218 så är väl det ok. Jämfört med sina konkurrenter i sportklockesegmentet så har den en ganska så hög upplösning till och med. Många av de tidigare nämnda Suuntos modeller ligger på 128x128 (svart/vitt), Garmins billigaste cykeldatorer med GPS ligger också på 128x128.

"Pucklarna" gör det lätt att hitta en viktig funktion. Även för den som är så utmattad att den är nära på att spy, i mörker, eller med tunna handskar på.

Jämför man med de flesta smartklockor som t.ex. Apple Watch, Pebble etc så har denna funktioner som bland annat en höjdmätare som går på barometertryck (vilket ger högre noggrannhet än GPS), pulsmätare som inte bara är en gimmick för stressade kontorsråttor och riktigt bra batteritid. Den är inte heller bara en extraskärm till mobiltelefonen utan är gjord för att kunna användas helt fristående.

Det här är ju trots allt i första hand ett träningsredskap. Att den dessutom ser ganska så ok ut för att vara ett sådant och går att koppla mot en telefon och har vissa funktioner i samband med det är bara en bonus.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag märker av svaren att form går före funktion ju närmare man kommer skogsmullar, multisportare och långdistans. Det känner jag igen även från vänner.

Tyvärr ser de flesta sportklockor fortfarande ut som dykdatorerna gjorde på mitten av 90 talet, jag tänker då på Suunto. Plastiga och fula men fan va bra dom va :gnissla

Kvalite är uppskattat men jag tror vi är där snart när man kan kombinera både form och funktion.

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Nu när vi ändå pratar ABC-klockor kan jag nämna att Casio börjat kränga sin första riktiga smartklocka för skogsmullar.

Halva priset mot Garmin så jag tror dom har en bra chans.

1a-casio.gif

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Nu när vi ändå pratar ABC-klockor kan jag nämna att Casio börjat kränga sin första riktiga smartklocka för skogsmullar.

Halva priset mot Garmin så jag tror dom har en bra chans.

View attachment 429158
Nja, inte halva priset. $500 är rekommenderat pris för Casion (WSD-F10) och $599 verkar vara standard för Garmin Fenix 3 Sapphire.

Enligt vad jag har lyckats läsa mig till så ska den vara en bra smartklocka. Fast det finns några stora minuspunkter om man jämför med ovan nämnda Garmin: saknar ANT+, ingen inbyggd GPS, sämre vattentäthet och antagligen inget att simma med. Den är också till och med större och tyngre än Garminen (61.7x56.4x15.7mm och 93g mot 51.5x51.5x16.0mm och från 79.4g). Personligen är jag kanske också lite tveksam till touchscreen på en sportklocka, kombinationen touchscreen och fingrar som är blöta/kalla/handskklädda är inte alltid helt lyckat (det beror lite på vilka funktioner som kräver touch hur mycket det stör också).

Med allt det sagt så fungerar den säkert jättebra för de allra flesta. De som motionsjoggar, fiskar lite, är med i några motionslopp varje år och så vidare. Och alltid har med sig mobiltelefonen. För de som vill ägna sig åt lite seriösare multisportande etc och inte vill släpa på en tung och ömtålig mobiltelefon som ändå saknar täckning 99% av tiden kommer nog Casion att gå bort.

Kort sagt så är Casion en smartklocka med vissa sportfunktioner medan Garminen är en sportklocka med vissa smartfunktioner.

Japp, jag håller med om att de flesta sportklockor ser ut som något som har designats av en ingenjör. Ger man det ett par generationer till så blir det förhoppningsvis lite mer ordning på torpet.

Nu har min nya insert till bezeln kommit. Dock var inte den orangea färgen riktigt som jag hade trott. Den var mörkare och går nästan mot rött i vissa fall. Men den får duga så länge.
skxorange.jpg
För den som undrar så är den 0.15mm tjockare än originalet. Så den sitter något lite högre.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Fick ett ryck och köpte en sådan här för ett år sedan, funkar bra och känns bra. Gillar att den är lite matt och inte så glansig som många andra :)

tissot_prs516_chronograph_sport_watch.jpg

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Vad är den där tachymeter skalan för något? Är det någon som använder sig av den?

Sent from my waste-time-device

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Vad är den där tachymeter skalan för något? Är det någon som använder sig av den?

Sent from my waste-time-device

Ingen aning, aldrig använt. :D

Tror det är något att man tar tiden en känd sträcka så får man fram hastigheten där utan att räkna själv.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år