Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Att köpa klockor på kredit är något jag inte skulle kunna göra. Jag skulle inte känna mig bekväm med att gå omkring med en klocka som banken äger på min arm.
På tal om lite extra ivriga klockentusiaster så finns det ju ett visst svenskt internetforum som kan vara en aning underhållande att läsa på emellanåt. Fast samtidigt finner jag alltid mig själv lika förundrad över hur många det är som ska sälja klockor som är bara något år gamla, eller bara ett par månader. Mängden Sjöö Sandström Landsort och Tudor Black Bay med flera i liknande prisklass (att jag reagerat för just den prisklassen kanske är för att det är där jag själv tittar) som dyker upp där inom ett år efter uppgett inköpsdatum och knappt använda är nästan skrämmande. Många av dessa är förhållandevis billiga också.
Ju mera man tittar på olika klockor, desto mera inser man att diametern är en ganska ointressant siffra för hur klockan till slut kommer att se ut/kännas på handleden. Det finns så många andra detaljer i formgivningen som påverkar det slutgiltiga intrycket när den väl sitter på armen.
Tyvärr så är ju Longines så väl undervärderade som lite ovanliga på begagnatmarknaden i Sverige. Eller så kanske just delen med att de är undervärderade är trevlig om man en dag skulle bli sugen på att köpa en begagnad sån.
Det är alltid lika spännande att gå och vänta på en ny klocka. Hoppas du får en snabb och smärtfri leverans.
Jag tycker man ska ha respekt för att ta lån. Särskilt när man har den typen av ekonomi vi har idag där det är lätt att tappa fotfästet. Om någon tar ett enstaka konsumentlån för att betala av en klocka över ett par månader. Det är ju hanterbart om man kan stanna där. Problemet är att folk inte gör det. Man har en unik förmåga att dra på sig fler krediter. Man vill ha ännu mer saker. I slutändan kanske inte man tycker att det är värt det. Tillfredsställelsen med den där nya Tudor Black Bay kanske inte är så stor. Man har inte tänkt igenom köpet tillräckligt noga. Någon kanske egentligen ville ha en Rolex, men trodde sig nöja sig med en Tudor. Det är många ängsliga personer där ute som går efter vad andra tycker att man ska ha. Vissa byter klockor som en annan byter underkläder. Aldrig nöjda.
Sist men inte minst det du skriver om diameter och hur klockan känns på armen. Där tror jag du hittar det avgörande svaret varför folk flippar klockor. När jag provade Black Bay på armen blev jag inte helt övertygad på samma sätt jag inte är övertygad när jag sätter på mig en ny Rolex. Det är något med hur man har designat klockans boett. Även om de fortfarande är 40 mm känns de större. Sedan är det så klart tyckte och smak hur man har valt att utveckla designen av klockorna. Rolex har i mitt tycke gått mer åt det "nyrika" hållet. Man får inte riktigt samma känsla som en Breitling, men inte långt därifrån. Säkert en anpassning till sina kunders demografi och nya marknader med pengar. Deras ideal har fått vara med och påverkat designen av klockorna.
Om det är klockor i din prisklass som flippas billigare efter ett år och det är något du tycker är intressant då kan du med fördel plocka upp en begagnad i samma skick som ny. Vore nästan korkat att inte göra det. Om du i din tur skulle känna att det här är inte rätt klocka för mig. Då kan du sälja den vidare. Förhoppningvis till samma pengar som du köpt den för. Åtminstone ta en minde förlust än om du köpt den helt ny.