Köp av klocka/armbandsur

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
jag tror vi är där snart när man kan kombinera både form och funktion.
Det får vi verkligen hoppas! Om man inte vill ha bjärt kolorerade feta klumpar med massvis av tutor och visslor är det mörkt på marknaden nu. Den som först släpper ett diskret ur - ett man alltid kan bära utan att det känns klumpigt eller behöva skämmas över - med dia ca 40 mm och max 10 tjockt med funktioner som Garmin ovan eller bättre kommer att sälja massor.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag vill ha en smartwatch som inte är uppkopplad på sociala medier. Aj fan där försvann visst nyttan med dem :va

Kommer att hålla mig till analoga klockor. Möjligtvis en funktionsklocka avsedd som ett träningsredskap enkom.

Här har jag läst lite för att bilda mig en uppfattning vad jag behöver som fyller de funktioner jag vill ha.

http://www.dcrainmaker.com

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Här har jag läst lite för att bilda mig en uppfattning vad jag behöver som fyller de funktioner jag vill ha.

Japp, DC Rainmaker är stället att vända sig till för information om träningselektronik.

Jag har för övrigt köpt en ny klocka. Flong ny. Från Ryssland. Ett stycke äkta sovjetisk designhistoria. En Vostok Amphibia 420526. Att valet föll på just den kanske snarare beror på att The Life Aquatic är en av de bästa filmerna någonsin än att just denna klocka skulle ha en så särskilt upphetsande design.

Vad är mina första intryck av klockan? Den verkar ganska ok. För priset. Men det märks helt klart att det är en billig klocka. Vridringen har inga fasta lägen och vrids obehindrat i båda riktningarna. Att ställa datumet tar ett bra tag eftersom kronan saknar läge för det, även om man använder sig av knepet med att vrida tiden fram och tillbaka över klockan 12 så går det allt annat än snabbt. Metallen i klockan känns ungefär som det billigaste något som när rosttröga material som kunde uppbådas i sovjetunionen och hela klockan är förhållandevis lätt. Och då har jag inte ens nämnt hur läskigt sladdrig kronan är när den är utskruvad. För den är ju konstruerad att vara det.

Länken som den levererades på är precis så dålig som man kan förvänta sig av en klocka som kostar mindre än vad en något som när anständig länk gör. Den ser ut att vara gjord av bara några vikta plåtbitar och är påfallande lätt. En sak som dock var en positiv överraskning med länken var att spännet hade Vostoks "B" inpräglat.

Och varför drabbas jag ännu en gång av att någon levererar fel storlek på ett klockarmband? Jag hade beställt ett svart 18mm Zulu till den här men det levererades ett 22mm. Ingen gigantisk katastrof då jag har flera klockor det passar på, fast ändå irriterande. :mad:

klåkor.jpg
Här syns den (med ett tidigare fellevererat Nato) sida vid sida med en Seiko SKX007 (på det fellevererade Zulu). Vostoken är betydligt nättare på alla ledder än Seikon. Förutom att Vostoken har en diameter på 38mm och ett 18mm armband så ser man på bland annat bandhornen att de är mycket tunnare. Tjockleken på de båda är ganska likartad på papperet, men Vostoken upplevs som bra mycket tunnare eftersom glaset på den sticker upp så mycket över bezeln.

Skulle jag rekommendera en sådan Vostok till någon annan? Det beror på varför man i så fall köper den. Är det som en kul grej eller på grund av ovan nämnda film eller något liknande så kan den vara värd det. Men för den som vill ha en vardagsklocka att lita på eller vill känna sig för vad som är grejen med mekaniska dykare så blir svaret "nej", då är SKX007 ett bättre val.

Förresten så köpte jag den från Meranom. Det tog ett par veckor men förutom det där med armbandet så fungerade allt bra.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Köpte en Apple Watch för några veckor sedan och är nöjd över förväntan, trots att jag är relativt vuxen...

Det började med att batteriet i pulsklockan tog slut och ett behov att unna mig själv något nytt. Senare på dagen satt den på armen.

Förväntar man sig att klockan ska transportera en in i framtiden så blir man snabbt besviken. Är man dock som jag både praktisk och lat så är det en kanongrej.

Praktiskt: hur den fungerar med outlook, och att kalendern kan inkluderas på watch facet. Samma face som inkluderar temp, tidszoner, mm.

Men det jag upplevt som riktigt positivt är funktionerna kring träning och hur de påverkat mitt liv i positiv riktning. Den håller koll på antal steg, km, puls osv under dagen och påminner dig om det är dags att röra på sig. Får tom lite dåligt samvete när jag inte reser på mig direkt när den säger till.

Allt annat den kan använder jag i stort sett inte. Maps fungerar bra med directions på klockan, men de flesta har väl gps i bilen idag...

En bild på hur jag valt att använda displayen:

445bcd20315972045008a5a2ace3b002.jpg

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag vill ha en smartwatch som inte är uppkopplad på sociala medier. Aj fan där försvann visst nyttan med dem :va

Kommer att hålla mig till analoga klockor. Möjligtvis en funktionsklocka avsedd som ett träningsredskap enkom.

Det du söker är en Garmin Fenix 3. :fakta

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Bra ställen för armband, till en Luminox Colormark Chronograph 3081 så metall går bort.

Det är andra armbandet som gått sönder nu så deras egna i gummi verkar inte hålla särskilt bra till skillnad mot själva klockan som inte har en repa.

Några tips på bra ställen eller armband?

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
http://www.bonettocinturini.it/ brukar lovordas för sina gummiband, men har ingen egen erfarenhet.

Sedan är NATO-band väldigt sköna under varma sommardagar, så varför inte skaffa några sådana också?
De tunna kinabanden som man får för en dollar stycket är nästan bekvämast, men jag har själv lite blandade kvalisorter för olika dagar och sinnesstämningar. :)

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Skulle jag rekommendera en sådan Vostok till någon annan? Det beror på varför man i så fall köper den. Är det som en kul grej eller på grund av ovan nämnda film eller något liknande så kan den vara värd det. Men för den som vill ha en vardagsklocka att lita på eller vill känna sig för vad som är grejen med mekaniska dykare så blir svaret "nej", då är SKX007 ett bättre val.

Har själv en Amphibia från Sovjeteran och håller tillfullo med om din slutsats. Byggd lite som en klassisk AK-47 eller senare derivat. Dvs passform och finish är inte på topp, men den bara går och går. Kul klocka med mycket charm och intressant historia, men den passar inte alla.
Vattentätheten som schweizarna löste med extrem precision löste ryssarna istället genom att låta vattentrycket jobba med klockan istället för mot det. Gillar sådant.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har för övrigt köpt en ny klocka. Flong ny. Från Ryssland. Ett stycke äkta sovjetisk designhistoria. En Vostok Amphibia 420526. Att valet föll på just den kanske snarare beror på att The Life Aquatic är en av de bästa filmerna någonsin än att just denna klocka skulle ha en så särskilt upphetsande design.

Coolt! Såg just den filmen nyss (älskar de gamla Costeau-filmerna förstås) och nu var jag tvungen att beställa en jag med :D Billigt direkt från källan...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Otroligt nöjd, men : den har inte samma satin liknande finish på kanterna på armbandet, på den roterande ringens tänder som en Omega. Antar att det har med materialets hårdhet att göra, det kanske inte är lika lätt att finpolera titan.

Sent from my waste-time-device

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Otroligt nöjd, men : den har inte samma satin liknande finish på kanterna på armbandet, på den roterande ringens tänder som en Omega. Antar att det har med materialets hårdhet att göra, det kanske inte är lika lätt att finpolera titan.

Japp främsta kritiken är matrial skillnad mellan uret och armbandet. Men det är lite larvigt att gnälla på smågrejer man måste ha lupp för att hitta.
Troligen saparata tillverkare av armbandet och boetten/uret.

Priset är väldigt bra. Keramisk bezel och grym lume. Inte mycket beklaga sig över.

5/7 i samlingen är dykarur så jag passar på den. Annars had jag nog köpt direkt.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det är otroligt svårt att se. Nu kan jag se det när jag vet vad jag ska leta efter

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...