Köp av klocka/armbandsur

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har själv en Amphibia från Sovjeteran och håller tillfullo med om din slutsats. Byggd lite som en klassisk AK-47 eller senare derivat. Dvs passform och finish är inte på topp, men den bara går och går. Kul klocka med mycket charm och intressant historia, men den passar inte alla.
Vattentätheten som schweizarna löste med extrem precision löste ryssarna istället genom att låta vattentrycket jobba med klockan istället för mot det. Gillar sådant.
Det är väl lite som om man skulle äga en Trabat eller gammal Lada eller något. Den fungerar och är kul att köra någon gång emellanåt. Men man skulle nog inte vilja ha den som enda bil och pendla med den dagligen.

Jupp, klockan blir "mer" vattentät ju högre tryck den utsätts för. När ett schweiziskt dykarur är tätt tack vare hög precision och stabilt byggda så är en Vostok gjord för att pressas ihop av vattentrycket och då tätas bättre. Så klockan blir plattare när den utsätts för vattentryck. Vilket också är en anledning till att kronan rör sig oroväckande mycket när den är utskruvad - den ska klara av att klockan ändrar form.

Coolt! Såg just den filmen nyss (älskar de gamla Costeau-filmerna förstås) och nu var jag tvungen att beställa en jag med :D Billigt direkt från källan...
Det är nog en av de klockor som varit med i en film som är både lättast att få tag på och billigast.

Casio F-91W har säkert också varit med i någon film, och på tv. Och är billigare. Och lättare att få tag på. Men det blir inte riktigt samma sak...

5/7 i samlingen är dykarur så jag passar på den. Annars had jag nog köpt direkt.
Man kan inte ha för många dykarur. :fakta

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Någon som kan rekommendera en klocka till frugan, max 5000kr

Seiko är som redan nämnts ett utmärkt val, men om frugan inte är särskilt intresserad av klockor är troligtvis en quartzvariant ett bättre val än en automatisk.

Vet att man inte skall generalisera, men överlag så bryr sig kvinnor mindre om insidan än utsidan (åtminstone när det gäller klockor...) och vill hellre ha något som bara tickar på jämfört med något som måste ställas varenda gång man haft klockan liggandes någon dag. Krävs bara ett batteribyte vart femte år eller så istället.

Dvs. kan ni leva med en sekundvisare som tickar fram en sekund åt gången så är min rekommendation att kika på en Seiko eller annan japansk quartzare.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu har den anlänt! Fint paketerad i ryska reklamblad och med en liten bit choklad :) leveranstid ca två veckor. (Jag ska nog ställa in datumet också...)

uploadfromtaptalk1464693526926.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu har den anlänt! Fint paketerad i ryska reklamblad och med en liten bit choklad :) leveranstid ca två veckor. (Jag ska nog ställa in datumet också...)

View attachment 430984
Att ställa in datumet är en smärta i bakdelen. Även om man kör metoden med att vrida den fram och tillbaka mellan ca kl 8 och strax efter 12. :huvet

Visst är det fantastisk kvalitet på länken?

Kanske ännu bättre med något som solen laddar, jag har en Citizen Eco-Drive som gått ganska många år nu utan minsta åtgärd. Finns massor av dammodeller, säkert också från andra tillverkare...

https://www.google.se/search?q=citi...AQIMA#tbm=isch&q=Citizen+Eco-Drive+watch+lady
Tror Citizens Eco-Drive ska klara sig i tio år eller något innan det är dags för byte av "batteriet". Seiko har också solcellsdriva klockor. Skywatches och Creation Watches är ofta billigare på Citizen och Seiko än i Sverige.
http://www.skywatches.com.sg/
http://www.creationwatches.com/

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Att ställa in datumet är en smärta i bakdelen. Även om man kör metoden med att vrida den fram och tillbaka mellan ca kl 8 och strax efter 12. :huvet

Visst är det fantastisk kvalitet på länken?

En del av charmen eller nåt sånt :) undrar vad för mått på handlederna de har i öst? Jag fick plocka bort tre länkar för att den skulle sitta rätt :D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har konstaterat att den nya Vostoken går aningens för snabbt. Exakt hur mycket är svårt att bara bedöma utifrån visarna. Men med lite sökande på nätet, så fanns det hjälp att få. Wildspectra Mobile är en app som läser av ljudet från mekanismen och berättar hur den går. Jag ställde in hur många bps klockan normalt går (5,5bps) och fick sen trimma in nivåerna för ljuddetektion, så att bps-detektionen blev bra.

Ca 20s för fort blev resultatet. Dags att öppna upp baksidan och trimma in lite :)

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu så! Lite verktyg för att kunna jobba med klockorna. Fanns hos Kjell&Co...uploadfromtaptalk1465300349325.jpg

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack, tänkte precis fråga vad man behöver och var man handlar...
/En som ännu aldrig öppnat ett ur
Kinatillverkade och inte högsta kvalitet, men det var inga problem att öppna och rucka på uret. Fanns andra kit på nätet, men nästan allt var slut i lager och jag ville ha grejerna "nyss" :)

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blev hyfsat bra efter mycket pill med hundradels mm hit eller dit... Urverket vandrar ju lite också, så man får vänta en stund för bra genomsnitt.
uploadfromtaptalk1465303819986.jpguploadfromtaptalk1465303827198.jpg

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Kinatillverkade och inte högsta kvalitet, men det var inga problem att öppna och rucka på uret. Fanns andra kit på nätet, men nästan allt var slut i lager och jag ville ha grejerna "nyss" :)
Tips på bättre?
Manual/anvisningar för vad man gör och framför allt inte ska göra?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år