Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Det är väl lite som om man skulle äga en Trabat eller gammal Lada eller något. Den fungerar och är kul att köra någon gång emellanåt. Men man skulle nog inte vilja ha den som enda bil och pendla med den dagligen.Har själv en Amphibia från Sovjeteran och håller tillfullo med om din slutsats. Byggd lite som en klassisk AK-47 eller senare derivat. Dvs passform och finish är inte på topp, men den bara går och går. Kul klocka med mycket charm och intressant historia, men den passar inte alla.
Vattentätheten som schweizarna löste med extrem precision löste ryssarna istället genom att låta vattentrycket jobba med klockan istället för mot det. Gillar sådant.
Jupp, klockan blir "mer" vattentät ju högre tryck den utsätts för. När ett schweiziskt dykarur är tätt tack vare hög precision och stabilt byggda så är en Vostok gjord för att pressas ihop av vattentrycket och då tätas bättre. Så klockan blir plattare när den utsätts för vattentryck. Vilket också är en anledning till att kronan rör sig oroväckande mycket när den är utskruvad - den ska klara av att klockan ändrar form.
Det är nog en av de klockor som varit med i en film som är både lättast att få tag på och billigast.Coolt! Såg just den filmen nyss (älskar de gamla Costeau-filmerna förstås) och nu var jag tvungen att beställa en jag med Billigt direkt från källan...
Casio F-91W har säkert också varit med i någon film, och på tv. Och är billigare. Och lättare att få tag på. Men det blir inte riktigt samma sak...
Man kan inte ha för många dykarur.5/7 i samlingen är dykarur så jag passar på den. Annars had jag nog köpt direkt.