Köp av klocka/armbandsur

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Casio är sjukt bra klockor om man med klocka menar ”visa tid” och kanske lite andra finesser.

Skall klockan vara ett smycke och/eller ”signalera” något om ägaren i kombination med klädsel osv så finns det givetvis lämpligare alternativ, ungefär som att välja och applicera parfym…
Har dock personligen svårt att se poängen med en mekanisk svindyr klocka som behöver årlig service och gärna tidsjustering en gång i veckan framför en solcellsdriven Casio som aldrig behöver något av detta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Casio är sjukt bra klockor om man med klocka menar ”visa tid” och kanske lite andra finesser.

Skall klockan vara ett smycke och/eller ”signalera” något om ägaren i kombination med klädsel osv så finns det givetvis lämpligare alternativ, ungefär som att välja och applicera parfym…
Har dock personligen svårt att se poängen med en mekanisk svindyr klocka som behöver årlig service och gärna tidsjustering en gång i veckan framför en solcellsdriven Casio som aldrig behöver något av detta.
Så klart sant men du jämför funktion med smycke nu. Ingen behöver ett halsband eller en ring. Tatueringar går in under samma också.

Vad än värre är att sedan alla skaffade en telefon behöver ingen klocka, vad gäller att visa tiden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så klart sant men du jämför funktion med smycke nu. Ingen behöver ett halsband eller en ring. Tatueringar går in under samma också.

Vad än värre är att sedan alla skaffade en telefon behöver ingen klocka, vad gäller att visa tiden.
Där är man nog lite olika, jag kollar aldrig på mobilen för att se vad klockan är… den ligger i fickan.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har en halvhyfsat analog klocka sedan många år.
Den ligger i en låda ihop med några andra vanliga klockor.
På armen sitter en smartklocka kopplad till telefonen.
Anledningen är;
1. Telefonen är på tyst läge mesta tiden på jobbet men jag kan enkelt kolla på klockan om det är något viktigt meddelande eller samtal.
2. När jag motionerar så är det kul att se hur det går. OBS att jag inte skrev att jag tränar då jag inte har något att träna inför.
Den analoga åker på armen när jag vill känna mig lite prydlig, d v s nästan aldrig.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Grejen med dyra klockor är väl som med annat materialistiskt, form, kvalitet, beständigt.
Att köpa något för hela livet, och efterkommande generationer, är ju lite kul.
Hade man alltid, och så långt möjligt utvärderat och valt det mest praktiska alternativet hade livet blivit ganska Grått tillslut.
Det mesta man gillar hade nog fallit på grund av att det finns ett mer praktiskt alternativ.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
En mekanisk kvalitetsklocka är ett hantverk, dessutom en fin kontrast till dagens digitala värld.
Bär oftast märken o klassiska modeller som bara entusiaster känner till, tex FliegerUhr och Capt Willard. F1-helger bärs ofta en Monaco.
Alla tre med unik design och historia, olikt dagens mode.

Äger ingen Rolex, inte min tekopp.
Men en Explorer 36 på sailcloth-band vore roligt att testa några veckor.
Metall-länkarna på mina klockor används inte.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
En mekanisk kvalitetsklocka är ett hantverk, dessutom en fin kontrast till dagens digitala värld.
Bär oftast märken o klassiska modeller som bara entusiaster känner till, tex FliegerUhr och Capt Willard. F1-helger bärs ofta en Monaco.
Alla tre med unik design och historia, olikt dagens mode.

Äger ingen Rolex, inte min tekopp.
Men en Explorer 36 på sailcloth-band vore roligt att testa några veckor.
Metall-länkarna på mina klockor används inte.

Jag känner att om jag någon dag skulle köpa en Rolex så ligger Explorer närmast till hands då jag gillar den avskalade looken mer än deras mer plottriga modeller, även om jag förstått att de sistnämnda är mer eftertraktade av de som "har koll".
Men om man ändå ska köpa något avskalat så tycker jag nästan att Tudor Ranger är snyggare än Rolex Explorer, men det är såklart inte lika creddigt i orten.

1734342543621.png

1734342566703.png

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende