Köpa hoj

Status
Ej öppen för fler svar.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
ok, hur snabbt har du kört? menar i förhållande till hur den går... 250 typ eller?

I fråga om ren toppfart så gör den inte mer än en liten bit över 200 pga aerodynamiken och att den bara har 80 hästar. På rak motorväg har jag toppat ur den men oavsett vad så är det enormt tråkigt att mata motorväg på hoj. Det blir inte roligare för att man har en hoj som toppar 300 heller. Redan dryga 200 är ganska fort på svenska vägar medan 160-170 kan kännas som söndagskörning.
Dom vägar som är roliga är små, kurviga vägar på landsbygden med måttlig trafik. Där finns det inte någon chans att du kommer i närheten av någon toppfart.
Dom flesta vägar som jag tycker är roliga att köra är såpass kurviga att jag inte hinner använda någon högre växel än 3:an. Vilket innebär att med exempelvis en R1 så skulle du nätt och jämt behöva växla upp till 2:an. Då är jag iofs inte snabbast av hojförarna på vägen men jag hänger med i ganska högt tempo.

En 1000cc sporthoj är inte direkt lämplig som nybörjarhoj då den har sådana kraftresurser att den är direkt oförlåtande för väldigt små misstag med gaspådrag.

Visst kan det vara så att du tillhör den minoritet som faktiskt kan sätta sig på 1000cc och lära sig köra på den men dom allra flesta utvecklas nog mer som förare på en hoj med måttligare resurser som dom lättare kan hantera.

Som nybörjare är det lätt att man är lite för gasglad och njuter av accelerationen med följd att man håller gas lite för länge och hastigheten blir lite för hög och då kan det bli svårt att greja inbromsning för nästa kurva. Jag har själv varit ganska nära att köra rakt ut i periferin för att det plötsligt gått lite fortare än jag tänkte mig och det inträffar ohyggligt mycket lättare med en 1000cc som passerar 200-strecket på 2:ans växel.
Och känslan när du plötsligt inser att du strax ska svänga och har lite för hög fart är långt ifrån rolig. Då sitter du på 200 kg hoj som inte vill något annat än åka rakt fram. Och med den stressen som uppstår i den situationen så gör du automatiskt helt fel som nybörjare vilket snarast förvärrar situationen. Man börjar försöka bända hojen genom kurvan vilket är enormt tungjobbat.

Det är nog många av dom situationerna som jag som nybörjare upplevde med lätt panik över att jag nog inte skulle klara kurvan som jag idag skulle greja utan problem och bara lägga ner och ta den genom kurvan.

Det krävs helt enkelt mycket mer teknik för att hantera en 200 kg tung hoj i höga farter än det krävs för att ratta en 125:a helt enkelt. Jag skulle nog säga att steget från vanlig cykel till 125:a är ungefär samma som steget från 125:a till en tung hoj.
En 125:a kan du greja att ratta runt utan att ha full koll på motstyrning och placering på hojen men en tung hoj är enormt svår att få dit man vill om man inte har koll på det.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Soft, du är det ju bara att jag köper cyklen(den snabbaste) och beger mig ut på vägarna när det torkat upp lite...

Morsan har ihop en afrikan, och bor där nere...så det kan nog bli knepigt, men tack för tipset!:Bugar

Ja det räcker med en avrostningskurs på smc...

Var bara noga med att du sätter smc-märket på hojen
:tummenupp
 

Berka_

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Härnösand
Hoj
R1 moppe
Snabbast i Blekinge 2001 iaf...men om vi säger såhär, 180 på mätare...men omdrevad, så det var nog 230 ungefär. Ska ju tilläggas att den egentligen inte var trimmad, snarare bytt motor...450 cc, jihoo!

Det var en snabb moppe. Körde du ifrån snuuyyyten med den dåå?:confused:
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Måste ju slå ett slag för GSX-R 750. Har själv en 04 som är helt underbar!! :Bugar Smidig som en 600 men med lite mer krut :tummenupp


Lite så är det med zx10r från 04-05 också men med mycket mer pulver! Min är bänkad till 169,8hk och väger 165kg typ!!
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Gixxer är jävligt fula bara, kan man byta kåpor? Men vad toppar en sån? Accar bra?

JA!! gixxer är skitbra, kör en 1000. Sen börjar du med att skruva bort den bögiga stänkskärmen det ger typ 10hk. Plockar bort blinkers, backspeglar skjutspinnar och annan onödig skit.

Sen måste du ju självklart ha en pc3a, bänka skiten borra ur lite hål i svingen och ramen (för att spara vikt) så lär den lätt gå i 400 knyck
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du behöver inte ta körkort för tung, ditt A-lätt uppgraderas enligt de nya reglerna upp till mellan sedan tung efter 3 år.
Kolla på körkortsportalen.

Underlättar eftersom det är dyrt med riskutbildningen.
Försäkringen kan bli något billigare på morsan än farsan.

Inte en siffra rätt.
A1 uppgraderas inte. Man måste genomföra körprovet.
A begränsad uppgraderas till A obegränsad efter 2 år om du är minst 21.

Å andra sidan verkar han faktiskt vara ett troll.
 

KågeS

Bannad
Gick med
11 Feb 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Letar!
I fråga om ren toppfart så gör den inte mer än en liten bit över 200 pga aerodynamiken och att den bara har 80 hästar. På rak motorväg har jag toppat ur den men oavsett vad så är det enormt tråkigt att mata motorväg på hoj. Det blir inte roligare för att man har en hoj som toppar 300 heller. Redan dryga 200 är ganska fort på svenska vägar medan 160-170 kan kännas som söndagskörning.
Dom vägar som är roliga är små, kurviga vägar på landsbygden med måttlig trafik. Där finns det inte någon chans att du kommer i närheten av någon toppfart.
Dom flesta vägar som jag tycker är roliga att köra är såpass kurviga att jag inte hinner använda någon högre växel än 3:an. Vilket innebär att med exempelvis en R1 så skulle du nätt och jämt behöva växla upp till 2:an. Då är jag iofs inte snabbast av hojförarna på vägen men jag hänger med i ganska högt tempo.

En 1000cc sporthoj är inte direkt lämplig som nybörjarhoj då den har sådana kraftresurser att den är direkt oförlåtande för väldigt små misstag med gaspådrag.

Visst kan det vara så att du tillhör den minoritet som faktiskt kan sätta sig på 1000cc och lära sig köra på den men dom allra flesta utvecklas nog mer som förare på en hoj med måttligare resurser som dom lättare kan hantera.

Som nybörjare är det lätt att man är lite för gasglad och njuter av accelerationen med följd att man håller gas lite för länge och hastigheten blir lite för hög och då kan det bli svårt att greja inbromsning för nästa kurva. Jag har själv varit ganska nära att köra rakt ut i periferin för att det plötsligt gått lite fortare än jag tänkte mig och det inträffar ohyggligt mycket lättare med en 1000cc som passerar 200-strecket på 2:ans växel.
Och känslan när du plötsligt inser att du strax ska svänga och har lite för hög fart är långt ifrån rolig. Då sitter du på 200 kg hoj som inte vill något annat än åka rakt fram. Och med den stressen som uppstår i den situationen så gör du automatiskt helt fel som nybörjare vilket snarast förvärrar situationen. Man börjar försöka bända hojen genom kurvan vilket är enormt tungjobbat.

Det är nog många av dom situationerna som jag som nybörjare upplevde med lätt panik över att jag nog inte skulle klara kurvan som jag idag skulle greja utan problem och bara lägga ner och ta den genom kurvan.

Det krävs helt enkelt mycket mer teknik för att hantera en 200 kg tung hoj i höga farter än det krävs för att ratta en 125:a helt enkelt. Jag skulle nog säga att steget från vanlig cykel till 125:a är ungefär samma som steget från 125:a till en tung hoj.
En 125:a kan du greja att ratta runt utan att ha full koll på motstyrning och placering på hojen men en tung hoj är enormt svår att få dit man vill om man inte har koll på det.

Ok. Men du känner aldrig att du skulle vilja kunna snabbare, om det var möjligt?

Hur länge behöver man köra en hoj får att få känsla för vikt osv?

Ja det räcker med en avrostningskurs på smc...

Var bara noga med att du sätter smc-märket på hojen
:tummenupp

haha, säkert...:D

JA!! gixxer är skitbra, kör en 1000. Sen börjar du med att skruva bort den bögiga stänkskärmen det ger typ 10hk. Plockar bort blinkers, backspeglar skjutspinnar och annan onödig skit.

Sen måste du ju självklart ha en pc3a, bänka skiten borra ur lite hål i svingen och ramen (för att spara vikt) så lär den lätt gå i 400 knyck

tror nog du skarvar lite nu, 400 låter mkt...350 kanske stämmer??

Men hur blir accet? blir det långsammare med högre toppis?

kåporna ser ut som en kn*llad bulldog, fyfan...
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Inte en siffra rätt.
A1 uppgraderas inte. Man måste genomföra körprovet.
A begränsad uppgraderas till A obegränsad efter 2 år om du är minst 21.

Å andra sidan verkar han faktiskt vara ett troll.

Tror inte trollen kommer med längre hår och hårigare rygg än såhär.

hehehe

Vi ska nog sluta mata trollet
:):tungan
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mas? Heter det inte påg i Skåne? Mas är väl Dalarna, kommunist...röding

Dessutom är mas inte hela dalarna.
Ska man vara noga så är man mas om man kommer från sydvästra dalarna och dalkarl om man kommer från nordöstra. Gränsen går någonstans mellan ludvika och borlänge.

Men man kan ju faktiskt vara en Mas som flyttat till Malmö. Varför man nu skulle vilja det?
 

Berka_

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Härnösand
Hoj
R1 moppe
JA!! gixxer är skitbra, kör en 1000. Sen börjar du med att skruva bort den bögiga stänkskärmen det ger typ 10hk. Plockar bort blinkers, backspeglar skjutspinnar och annan onödig skit.

Sen måste du ju självklart ha en pc3a, bänka skiten borra ur lite hål i svingen och ramen (för att spara vikt) så lär den lätt gå i 400 knyck

De gjorde jag på min sasch oxå å då gick nog 140-150 ,sen jackade jag kolven... dra mig baklänges, körde från alla busor på byn sen
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tror inte trollen kommer med längre hår och hårigare rygg än såhär.

hehehe

Vi ska nog sluta mata trollet
:):tungan

Jag vet inte. Jag funderar på att sluta vara seriös och mata trollet på riktigt. Sen blir det som ett lotteri. Om det var seriöst från någon som verkar lite tappad så ser man ju det i tidningsartiklarna i sommar.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top