Köpa speciell Hund.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Schäfer är bra hundar, så är det.
Min har fått noll stimulering nu på 10 timmar, syns att han är uttråkad o gärna vill ut o kissa lite men han har tålamod nog att vänta på att husse ska sluta sitta vid datorn :D
Så är inte riktigt en Husky :näsblod

Huskyn hade förmodligen tuggat sönder diverse kablar till datorn för att du skulle fatta... :D

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Siberian Husky är inga vakthundar, så den kan du nog skippa isf. Som dom andra sa så låter det nog som att Schäfer passar bättre.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Kavkazskaja Ovtjarka

:näsblod har han några händer kvar så har han dem fulla iaf :D

men för att komma med ett seriöst rasförslag,
Rhodesian Ridgeback, påminner om ett stort kattdjur i sin gång, är en klar revirhund, familjekär, stor som fan, om du får tag på en med rätt gener, tycker att många ridgebacks i sverige är lite för klena tyvärr men här kan man få en föraning om man kikar på föräldrarna innan man slår till. Kräver oxo massor av motion. Enda hundrasen så vitt jag vet där du verkligen ser när hunden flinar åt dig.

Vi hade en innan "akitan" och den hunden kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. När jag flyttar ur lägenheten kommer det troligtvis bli ett par sådana igen.

Last edited:

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Rasbeskrivning Husky (som ex):

Massa text om husky.

D:
Precis den ras som en kompis pojkvän mer eller mindre spontanköpte i somras. Var han bor? Lägenhet i Fisksätra. Jobbar som? Väktare, mestadels nattetid. Min kompis bodde hos honom över sommaren och trots att både hon och hans rumskompis pratat, tjata och förmanat att det är HAN som har huvudansvaret och att denna hund KRÄVER motion mm, mm, så blev det så att han sussade vidare medans min kompis fick ta sej upp när den lilla söta (men dock vilda) voffsingen väckte dom klockan 7 varje morgon och ville ut. Nu har hon flyttat till internat. Vet inte hur det går med hunden men tycker synd om stackarn från vad jag hört tidigare. :/

Så: Tänk två, helst sju gånger innan skaffar huskyn. Det är så lätt att säga på förhand att "Det är inga problem, jag kommer gå ut med den i ur och skur". Speciellt om man kanske inte är den människan som redan gör det.

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tack pojkar och flickor. Nej visst, en siberian är ingen direkt vakthund. Men gud så fina dom är. Har en vän som är lyckligt lottad, dom föder upp sånna!

Den där Kavkazskaja Ovtjarka såg ju helt galen ut. Ganska stor. Maffig :D Men nej, vill nog inte ha en sån om den nu skulle äta upp mig..

Rhodesian ridgeback såg ut att vara en väldigt fin hund. Men den såg lite "klen" ut. Kan du berätta lite om den?

Tack!

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Man ska inte "döma hunden efter håren" / lika lite som att köpa en produkt ENBART för att den har en snygg förpackning TOTALT OVETANDES om dess innehåll! Läs lite rasböcker.:näsblod

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Rhodesian ridgeback såg ut att vara en väldigt fin hund. Men den såg lite "klen" ut. Kan du berätta lite om den?

Tack!

Haha. En ridgeback är INTE någon klen hund. Mycket trevlig för rätt ägare. Kräver mycket motion. Kallas även afrikansk lejonhund. Kanske kan hjälpa dig i din googling.

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
Dogo Argentino, Dogo Canario, Seerloos Wolfhound... Take a pick, fränast på gatan alla dagar!

Har en Akita sj (japan) och det är en vaktig och mycket flockbunden hund. Har inget behov av "kompisar" utanför flocken, måste aktiveras ordentligt (som dom flesta hundar).
Trivs bäst runt -10 och hatar sommar värme.
Tänk också på att mental stimulans är minst lika viktig som fysisk! =)

Over n' Out!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Siberian/Alaskan funkar att ha här nere också, en tjejkompis föder upp Siberian och de mår alldeles ypperligt bra och en före detta kollega har en Malamute.
Alla hundar kräver motion för att inte bli uttråkade en del mer eller mindre. Man behöver inte dra en släde med en Siberian för att han ska bli nöjd. En ytlig bekant har en Siberian på 7 år och den är hur lugnt som helst trots enklare promenader några gånger per dag.
Jäkligt fina hundar men det är lite synd om dem i värmen tycker jag nästan. Min före detta kollegas Malamute brukar sova ute även när det är som kallast i Örebro, hon berättade att de fick locka in honom med mat när han låg översnöad i -15 grader :D

Annars har du schnauzern, stabil hund som går att forma efter eget tycke. Bra då de inte hårar så mycket har jag fått för mig?
Giant-Schnauzer.jpg

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
maremmanon var stor! duktigt stor. En schnauzer är inte riktigt min grej... visst. dom är väl fina. men nej.

Okej starstriker, låter bra. tack.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Köp inte en hund för uteendet, kolla mentaliteten. Antingen så köper man en bra hund man har glädje av som "kompis" eller så kollar man youtub efter vilka hundar som är överrepresenterade i roliga videos där de sjunger, drar ärshålet på mattan, hoppar jämfota, jagar sin egen svans, osv så har man några kul år framför sig om man inte hinner bli tokig.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Köp inte en hund för uteendet, kolla mentaliteten. Antingen så köper man en bra hund man har glädje av som "kompis" eller så kollar man youtub efter vilka hundar som är överrepresenterade i roliga videos där de sjunger, drar ärshålet på mattan, hoppar jämfota, jagar sin egen svans, osv så har man några kul år framför sig om man inte hinner bli tokig.

Personlighet jag är ute efter. Men jag måste också trivas med utseendet på hunden. Annars kan jag bara köpa en nakenhund..

En trogen vän med attityd om det skulle komma någon oinbjuden.

Dr.Bike

Guest
Man ska inte "döma hunden efter håren" / lika lite som att köpa en produkt ENBART för att den har en snygg förpackning TOTALT OVETANDES om dess innehåll! Läs lite rasböcker.:näsblod

Precis som med människor alltså...

Och:

Äntligen! En tråd som kan utveckla sig till en kamphundstråd! :rofl

Och:

Nej, Siberian Husky ska inte bo söder om Dalälven, de dör av värmeslag, måste bo utomhus, och de ska desutom inte vara ensamhund, de är flockdjur. Ensamma blir de olyckliga.
(kollegan hade 42 st! och tog han EN med sig till jobbet grät de andra ihjäl sig, och den som fick "nöjet" att följa med var även den håglös och saknade sin flock) SÅ folk som har en Siberian utan att låta den arbeta, då dessa hundar just ÄR arbetande hundar, är djurplågare.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Man kan ju göra både och? Köpa en hund som inte ser ut som en sönderavlad belgian blue eller att den har krockat med ett godståg i 300km/h, men som ändå har bra mentalitet. Så tänker jag åtminstone, skulle inte vilja köpa en hund som JAG inte tycker ser vettig ut. Sen förstår jag ju att det finns folk som gillar muskulösa kamphundar och en del gillar små luddbollar...
Tjejen vill att vi skaffar hund men jag skulle aldrig få för mig att skaffa hund så länge jag inte kan sparka ut byrackan på tomten så att den får rasta/springa av sig, orka ödsla tid varje dag på att gå ut och gå :död

Edit/ Köp en Ovtjarka, de ser så luddiga och gulliga ut :D Och jag skulle gärna vilja se hur en sån är utan att skaffa en sån själv, så jag besöker dig och ser vad det är för nån typ av hund, ok :tummenupp

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad