Du har inte funderat på Kungspudel? Eller storpudel som dom heter idag?
Bra vakt. Lekfull, fjantig, tål mycket motion. Har alla egenskaper som en Schäfer fast inte lika beroende utav dej som förare. Helt klart min nästa då Freja lägger in handuken.
Jag skrev så här på ett hundforum.
"En kungspudel är väl ståtlig, trippande, lekfull och barnslig.
Dom tror dom är toypudlar och ska ligga i knä, dom vaktar gärna och ska alltid ha sista ordet. Om det så är 20min efter händelsen! Envisa så in i norden och vägrar att ge upp något, även här om det så är 3dagar efter dom går förbi den där saken ute.
Manipulativa och enorma ögontjänare. Ger man lillfingret så tar dom hela armen, inte direkt utan så småningom. Smyger ner från soffan när man kommer, utan att ha en tendens till att vara där när dom kan bli påkommna. Lär sig ord, alla möjliga konstiga ord på direkten. Nästan så man får börja prata olika språk hemma så inte hunden förstår allt man säger. Lägger gärna huvudet på sne och lyssnar förstående när man pratar med dom. Pratar gärna med oss, både gnällandes, knorrande och med något woff ibland. Hittar på egna hyss om tex vattnet är slut eller hon tycker att det är för lite mat. Sitter på kökstolen och umgås med oss och folk på gatan utanför.
Livet med en kungspudel kan vara svårt. Tur att jag bara har en halv men som ärvde alla dessa egenskaper utav pappa pudel."