Köpa speciell Hund.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Du har massa tid nu, hur mycket tid har du när hojsäsongen kommer igång? Du kan inte aktiver hunden en massa under vintern och sen tro att det räcker året ut.

Hoj kostar massor, hund kostar oxå. Har du råd med både och med tanke på att du är student?

En hund lever i ca 10 år beroende på storlek av ras. Vill du verkligen ge upp allt i 10 år? Du bor själv (förmodar jag), du kan inte resa när och var du vill. Har du föräldrar, har du frågat dom om dom kan tänka sig passa din hund i 1 el 2 veckor när du vill resa bort?

En hund kräver MYCKET! Du har ett enormt ansvar. Du kan inte inte bara lämna hunden hemma och vara borta en hel dag/natt.

Tänk om och tänk ordentligt innan du skaffar en hund. Verkligen ordentligt.

Du pluggar nu, sen ska du jobba nån dag i framtiden, förmodligen inom dom tio år som hunden lever. Just nu är du ensam, går så klart inte att räkna in allt och du kanske hittar någon och leva ihop med som är villig att hjälpa dig men just nu ska du räkna att du måste göra allt sjlv. Får du ett jobb så måste du lämna den ensam ca 8 timmar dag. Har två hundar och har tur att jag har familj som vill hjälpa mig samt att jag för tillfället inte jobbar så mycket men det är svårt att få allt att klaffa.

Som sagt tänk igenom detta en gång till, annars lycka till.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Personlighet jag är ute efter. Men jag måste också trivas med utseendet på hunden. Annars kan jag bara köpa en nakenhund..

En trogen vän med attityd om det skulle komma någon oinbjuden.

Jack Russel :tummenupp

Man kan ju göra både och? Köpa en hund som inte ser ut som en sönderavlad belgian blue eller att den har krockat med ett godståg i 300km/h, men som ändå har bra mentalitet. Så tänker jag åtminstone, skulle inte vilja köpa en hund som JAG inte tycker ser vettig ut. Sen förstår jag ju att det finns folk som gillar muskulösa kamphundar och en del gillar små luddbollar...
Tjejen vill att vi skaffar hund men jag skulle aldrig få för mig att skaffa hund så länge jag inte kan sparka ut byrackan på tomten så att den får rasta/springa av sig, orka ödsla tid varje dag på att gå ut och gå :död

Edit/ Köp en Ovtjarka, de ser så luddiga och gulliga ut :D Och jag skulle gärna vilja se hur en sån är utan att skaffa en sån själv, så jag besöker dig och ser vad det är för nån typ av hund, ok :tummenupp

O de jobbigaste är ju att det inte räcker med att sparka ut han på tomten o låta han springa av sig lite själv, man måste ut o gå me fanskapen ändå :näsblod
Jag har varit ute med min i 5 minuter idag, palla...
Han fick åka lite bil me, de räcker fan :D

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Du har massa tid nu, hur mycket tid har du när hojsäsongen kommer igång? Du kan inte aktiver hunden en massa under vintern och sen tro att det räcker året ut.

Hoj kostar massor, hund kostar oxå. Har du råd med både och med tanke på att du är student?

En hund lever i ca 10 år beroende på storlek av ras. Vill du verkligen ge upp allt i 10 år? Du bor själv (förmodar jag), du kan inte resa när och var du vill. Har du föräldrar, har du frågat dom om dom kan tänka sig passa din hund i 1 el 2 veckor när du vill resa bort?

En hund kräver MYCKET! Du har ett enormt ansvar. Du kan inte inte bara lämna hunden hemma och vara borta en hel dag/natt.

Tänk om och tänk ordentligt innan du skaffar en hund. Verkligen ordentligt.

Du pluggar nu, sen ska du jobba nån dag i framtiden, förmodligen inom dom tio år som hunden lever. Just nu är du ensam, går så klart inte att räkna in allt och du kanske hittar någon och leva ihop med som är villig att hjälpa dig men just nu ska du räkna att du måste göra allt sjlv. Får du ett jobb så måste du lämna den ensam ca 8 timmar dag. Har två hundar och har tur att jag har familj som vill hjälpa mig samt att jag för tillfället inte jobbar så mycket men det är svårt att få allt att klaffa.

Som sagt tänk igenom detta en gång till, annars lycka till.

Jag har alltid tid över till någonting. Allt handlar om uppofringar och prioriteringar. Är rädd för att det inte blir så mycket hojande på ett tag..

Ett förhållande är inte min grej.. just därför jag vill han en hund. Den finns alltid där och bråkar inte om småsaker..

Att resa tycker jag inte om. Finns tillräckligt med sevärdheter och platser för avkoppling i Sverige. Det är sant det du säger att det är ett enormt ansvar. Men jag känner att jag vill verkligen, sen om det blir nu eller om 2 eller 3 år får tiden utvisa..

Pappa har jag ingen, men jag har en mamma som älskar djur, så hon ställer gärna upp om jag skulle få problem nån gång och måste lämna hunden ensam ett par timmar.

Tack Money.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jack Russel :tummenupp

O de jobbigaste är ju att det inte räcker med att sparka ut han på tomten o låta han springa av sig lite själv, man måste ut o gå me fanskapen ändå :näsblod
Jag har varit ute med min i 5 minuter idag, palla...
Han fick åka lite bil me, de räcker fan :D

Ähh, med en tomt på 1 HA och lite katter som den kan jaga så ska man nog inte behöva gå ut med den allt för ofta :D
Sen finns det ju löpkopple till såna som har hundarna ute i timmar i sträck osv, men då ser jag inte riktigt syfte med hunden som sällskapsdjur utan då blir det mer ett nyttodjur till tex jakt osv.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ähh, med en tomt på 1 HA och lite katter som den kan jaga så ska man nog inte behöva gå ut med den allt för ofta :D
Sen finns det ju löpkopple till såna som har hundarna ute i timmar i sträck osv, men då ser jag inte riktigt syfte med hunden som sällskapsdjur utan då blir det mer ett nyttodjur till tex jakt osv.

Det är ju tyvärr inte bara fysisk aktivitet hunden behöver.
Jag kan leka med min hund o kasta boll i timme efter timme o han blir aldrig trött, köra lite lydnad o annat där han får tänka lite däremot då sussar han gott sen.
Extremt viktigt att en hund får jobba mycket med huvudet o det gör han sällan när han springer runt o leker med sig själv på tomten.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag kan leka med min hund o kasta boll i timme efter timme o han blir aldrig trött, köra lite lydnad o annat där han får tänka lite däremot då sussar han gott sen.
Extremt viktigt att en hund får jobba mycket med huvudet o det gör han sällan när han springer runt o leker med sig själv på tomten.

fan va du e bra! :krama

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Kanske en Boxer eller varför inte en Mallis,Mallionese,Majonäs eller hur fan det nu stavas. Belgisk vallhund ere iaf och påminner om schäfern fast inte alls lika sönderavlad utan ser ut som en schäfer egentligen ska se ut.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Ähh, inte om du köper en korkad hund och dem finns det ju gott om :D

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Rhodesian ridgeback såg ut att vara en väldigt fin hund. Men den såg lite "klen" ut. Kan du berätta lite om den?
Tack!

som sagt, vet inte vilka bilder du hittat men det finns de som är lite "tanigare", dock är det en spänstig hund, inget snack om saken.

Kolla den här "reklamfilmen" om just ridgebacks,
fanns inte som embedded dessvärre,

http://www.youtube.com/watch?v=tZmY5i5T3_Q

Det är min favorithund bland alla och du får lätt en grym kompis i en ridgeback. Det är ett uppslag iaf, men innan man bestämmer sig, så är det kolla youtube, googla, läs i böckerna om de raser du fått upp ögonen för och ta rasernas karraktärsdrag på allvar, står det att den kräver massor med arbete, så gör det just det.

Lycka till iaf!

Last edited:

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
jag röstar på Rottweiler ,

jag är själv stolt ägare utav en rottis hane på 4 år ,
och har haft rottisar i hemmet hela livet men den här är dock min första
egna.

Där har du trogna lugna , vaktande om du vill att den ska bli det.
Välldigt mycket energi har dom också.

snabblärda , lydiga , och kräver att man jobbar med dom ,

En tuff hund med andra ord.

Det negativa är dock att när man är ute med hunden och går , så kan vissa blänga snett och tro att det är en "kamphund" näe , det är en vallhund/ vakthund.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*

egna.

Det negativa är dock att när man är ute med hunden och går , så kan vissa blänga snett och tro att det är en "kamphund" näe , det är en vallhund/ vakthund.

Jag är sådär smått sugen på en rottis. En säker hund. Stor och bestämd.

Tack!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag ska i alla fall ha Rottis Tik när jag blir stor.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Edit/ Köp en Ovtjarka, de ser så luddiga och gulliga ut :D Och jag skulle gärna vilja se hur en sån är utan att skaffa en sån själv, så jag besöker dig och ser vad det är för nån typ av hund, ok :tummenupp
Genomsnittlig myshund... :rolleyes:

Jag skulle hellre träffa på en flock vargar ute i skogen än en sån hund som går omkring okopplad.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
...
...

Får väl enligt lag inte lämna hunden mer än 6 timmar om jag inte är helt ute å cyklar.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

egna.

O fruktansvärt opålitliga får vi inte glömma att tillägga.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år