Köpa speciell Hund.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Om man lägger fördomarna om pudel, med dess knepiga klippningar som man förknippar rasen med, åt sidan så blir kungspudeln en riktigt vettig hund.

Knepiga klippningar? Lämna iväg och få jycken klippt. Kostar ett par hundra spänn och behövs göra två ggr per år.
En normal tjej lägger mer i månaden hos frissan är vad hunden kostar per halvår.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Knepiga klippningar? Lämna iväg och få jycken klippt. Kostar ett par hundra spänn och behövs göra två ggr per år.
En normal tjej lägger mer i månaden hos frissan är vad hunden kostar per halvår.

Jag syftade på hur man tänker sig en pudel när man hör rasnamnet.
En liten fjöshund med pompombollar osv :D
Skippa tanken o klippningen så är det riktigt nice hund.

Kollegans tant ville prompt ha en kungspudel, han tänkte "hmm..pudel, rosa päls o pompombollar, nej fyyyy fan..."
Men han ändra sig när han märkte va de faktiskt var :D

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag syftade på hur man tänker sig en pudel när man hör rasnamnet.
En liten fjöshund med pompombollar osv :D

Det ser jag som en fördel. Ingen jäkel som har fördommar så som folk har mot Schäfer, rottis, dobberman mfl.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kan hända att den får göra det NÅGON dag i veckan ja. Dock inte utan tilltugg, vatten och en riktig "säng" att ligga på.

Mycket är jag, men definitivt ingen djurplågare. Skulle hunden inte trivas där så tvingar jag inte honom.

Det är det här jag inte får ihop... du säger att du haft hund tidigare och att du är med på vad som krävs men du tycks inte förstå det hela konceptet med konsekvent ledarskap.
En hund skall inte sova någon annanstans än på sin plats, allt annat kan ses som bestraffning för hunden och den funderar på vad den har gjort fel... alternativt att den kommer tvivla på dig som flockledare då du inte vet var den skall sova nånstans.

Konsekvent ledarskap är ett måste för en hunds välbefinnande.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Såja, killen vill ha lite tips på hundraser, ge honom det med lite inside info om dessa ni känner till och släpp besserwisserkniven så att det blir lite vettig info här istället för att alla skall framställa sig själva som Cesar Milan själv.

Vi vet att han bor i lägenhet på markplan (så förstod jag det iaf), är beredd på motionsbiten / lägga ner tid på hunden. Vill ha en lite annorlunda hund med vaktegenskaper dvs inte en golden.. :D Har du haft en lite annorlunda hund, lägg isf gärna in lite karaktärsdrag, vad som är värt att känna till om rasen och kanske nån käck länk så får vi andra kanske oxo lite kul att läsa o kika på.

Det är ju inte sagt att så fort nån säger en ras att han kommer springa o köpa den diRecKt. Jag tolkar detta som första steget, få nys om en hundras man kanske vanligen inte tänker på direkt, för att sen ha lite att läsa på om och sen ta ett beslut. Men det är ju en senare diskussion.

Last edited:

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
Hej Hej.

Nu är det så att jag är sugen på att skaffa mig en hund. Igen.

Vill gärna ha något som är lite "vilt" och gärna liknar något av våra vilda djur, t.ex. varg, lodjur, gepard, leopard. Ja you name it.

Har tittat mycket på Siberian Husky, som är väldigt vackra. Sen finns det ju en annan lite större hund, Akita tror jag den hette.

Förstår ni vad jag är ute efter? Vill liksom inte ha någon fransk bulldog eller chihuahua eller liknande..

En rå hund med andra ord!

Mvh// 2Fast!

Jag röstar på en http://en.wikipedia.org/wiki/Rhodesian_Ridgeback

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det är ju väldigt svårt att rekommendera en ras:gnissla det är så oerhört mycket man ska ta hänsyn till och i slutändan är det du som ska skaffa en som passar dig men ska jag nämna en som ser ut som en stor björn och ändå har en del vakt i sig så är det berner sennen, tror inte den har nämnts tidigare...

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det här är absolut inte ett förslag, men jag lägger ändå in en bild.

Ceskoslovensky Vlcak
ceskoslovensky-vlcak_4.jpg

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Det är ju väldigt svårt att rekommendera en ras:gnissla det är så oerhört mycket man ska ta hänsyn till och i slutändan är det du som ska skaffa en som passar dig men ska jag nämna en som ser ut som en stor björn och ändå har en del vakt i sig så är det berner sennen, tror inte den har nämnts tidigare...

Den berner sennen som jag har vaktar då inte mycket.
Men dom är väldigt lättlärda.
Men dom är ju ganska stor och respektingivande.

Bifogat

• edd2.jpg
    edd2.jpg
    68.6 KB · Visningar: 71

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack pojkar och flickor. Nej visst, en siberian är ingen direkt vakthund. Men gud så fina dom är. Har en vän som är lyckligt lottad, dom föder upp sånna!

Den där Kavkazskaja Ovtjarka såg ju helt galen ut. Ganska stor. Maffig :D Men nej, vill nog inte ha en sån om den nu skulle äta upp mig..

Rhodesian ridgeback såg ut att vara en väldigt fin hund. Men den såg lite "klen" ut. Kan du berätta lite om den?

Tack!

Nej. Polarhundarna är rent utsagt urusla som vakthundar. Dom är alldeles för snälla för det. I alla fall mot människor. Möjligtvis att dom kan tänkas kela ihjäl en inkräktare.
Om det inte är en annan hund då.

Vi hade polarhundskennel hemma när jag växte upp. Vi födde upp Alaskan Malamute som ju är lite liknande Siberian Husky men mycket större och starkare och oftast betydligt lugnare.

Den typen av hundar är inget som jag rekommenderar till en person som inte har lite erfarenhet av hundar. Dom är enormt tåliga och hårda psykiskt och har ett väldigt starkt rangordningsbeteende.
Sköter du rangordningen någorlunda så är dom enormt trygga och snälla med människor men om du misslyckas på det området så har du stora problem för dom släpper inte herraväldet när dom väl fått det.
Andra hundar hemma är inte att tänka på för det ska rangordnas precis hela tiden.
Släppa hunden lös är inte att tänka på för då kommer det inte att finnas många kaniner, katter och annat levande i grannskapet.
Dyker det upp en annan hund så ska det rangordnas och även om dom sällan ställer till med någon skada så är folk allt annat än exalterade över att få se sin lilla älskade hund bli tuktad. Det ser djävligt otrevligt ut även om det nästan alltid är ofarligt. Får dom syn på någon form av vilt så är dom försvunna i skogen likt en avlöning på en Oktoberfest.

Personligen så anser jag att det är oerhört vackra hundar och jag älskar mentaliteten men tyvärr så har dom en hel del nackdelar som gör att jag personligen inte vill ha en sådan hund om jag inte ska köra hundspann och det funkar sådär om man bor i Uppsala eller längre söderut.

Personligen så kommer jag troligen att skaffa någon slags blandras när jag skaffar hund. Många av dom populära raserna är ganska hårt linjeavlade och i en del fall nästan inavlade så att blanda ut generna är ofta ganska bra för att slippa undan från allsköns rastypiska defekter.
Dessutom får du en hund som inte så många andra har och du får den till ett lägre pris då en blandras inte är lika dyr i inköp som en renrasig.
Jag har bara positiva erfarenheter av blandraser.

Tänk dock till både ett och två varv innan du skaffar hund när du bor i lägenhet. Den där morgonpromenaden som ska ske varje dag det första som händer är ganska trevlig på sommaren men inte så skoj när det är nollgradigt och snöblandat regn. Och det sista du gör på kvällen när du börjar känna dig lite trött och vill sova är att du ska ut i kylan och gå för att hunden ska få göra sina behov. Det är inte så roligt i längden. Jag har provat så jag vet.
Dessutom är det ju grejen med att lämna hunden ensam hela dagen hemma utan möjlighet att rasta sig. Det är inte så juste anser jag. Man måste nästan ha någon som passar den på dagarna om man studerar heltid eller jobbar och hunddagis är långt ifrån gratis.

Personligen kommer jag att vänta med att skaffa hund tills jag har hus och kan bygga en uppvärmd koja där hunden kan vara på dagen så att behov kan uträttas även om jag är på jobbet. Det där dåliga samvetet man får när man kommer hem lite senare än vad som var planerat och hunden ser skamsen ut då den varit dålig i magen och först mer eller mindre försökt klösa sig ut genom dörren innan han gett upp och använt mattan istället är inte någon rolig känsla. Jag lovar.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag gillar Podenco. De jag träffat har dessutom grymt bra psyke.

EDIT: Måste bara säga att jag är lite kär i Weimaraner också.

Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Det här är absolut inte ett förslag, men jag lägger ändå in en bild.

Ceskoslovensky Vlcak
ceskoslovensky-vlcak_4.jpg
Det här är absolut inte en hund, men jag lägger ändå in en bild.

hamster.jpg

;)

On Topic: Jag tycker absolut att du ska skaffa dig en Amstaff/Pitbull. Gör man rätt från början och uppfostrar den rätt så hittar du ingen bättre hund. Pigg, glad, mysig, snäll, intelligent... you name it! Tycker du att den är lite för liten och kompakt så köper du en Dogo Argentino. :tummenupp

Amstaff:

srcky%27s_amstaff%27s_budweiser.jpg

Dogo Argentino:

dogoargentino_ignatova.JPG

Passar på att slänga in lite bilder på min amstaffbebis Stella som nu är 10 veckor gammal :)

Bifogat

• CIMG3369.jpg
    CIMG3369.jpg
    263.3 KB · Visningar: 37
  • CIMG3374.jpg
    CIMG3374.jpg
    253.7 KB · Visningar: 39
  • CIMG3401.jpg
    CIMG3401.jpg
    259.5 KB · Visningar: 46
  • CIMG3362.jpg
    CIMG3362.jpg
    245.6 KB · Visningar: 38
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ovanliga raser är oftast ovanliga av en anledning.
Stora hundar dör tidigt.
Rena sällskapshundar har stor predestination för idioti.
Jetehefti kamphund utmålar dig som slödder.

Boxer är underhållande.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Ovanliga raser är oftast ovanliga av en anledning.
Stora hundar dör tidigt.
Rena sällskapshundar har stor predestination för idioti.
Jetehefti kamphund utmålar dig som slödder.

Boxer är underhållande.

måste bara hålla med, boxer är förbannat underhållande :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
On Topic: Jag tycker absolut att du ska skaffa dig en Amstaff/Pitbull. Gör man rätt från början och uppfostrar den rätt så hittar du ingen bättre hund. Pigg, glad, mysig, snäll, intelligent... you name it! Tycker du att den är lite för liten och kompakt så köper du en Dogo Argentino. :tummenupp

Jag vet inte om jag tycker att en Amstaff eller liknande är en jättebra förstahund.
Visst finns det dom som har koll på dom och då kan det tydligen vara riktigt trevliga hundar. Personligen har jag aldrig stött på något sådant exemplar.

Dock är det hundar som kräver att man som ägare gör rätt och det gör man inte när man är helt oerfaren, nybilven hundägare till sin första hund.
Så jag skulle nog säga att det är ett ganska dumt val.

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad