Köpa stereo?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Om jag någon gång, Gud förbjude, tyckte att jag hade för mycket pengar på kontot skulle jag ge bort det till någon som behövde pengarna bättre.
I alla fall, Hifi-klubben ska du inte gå till. Affärsmodellen de har är att sälja skit dyrt. Det står någon kille i lägre 20 någonting och stammar om något. Man vet inte ens vad de försöker säga. Service har de inte heller, bara tribaltatuerad bockskäggsförsedda struntpratare.
Gå till någon fin affär direkt tycker jag, och om de fina är för dyra går du till en billigare men bra affär. T.ex. Pause i Stockholm kan lite skit och har alla möjliga prisklasser. Best Sound ska du akta dig för, personalen tycker mer om mat än Hifi att döma av deras utseende.

Men sätt in pengarna till Röda Korset istället, du behöver ingen ny stereo.

Jag har för bra hörsel, måste spela sönder den. Är det bättre?

Stärkaren är en Yamaha RX-V795aRDS. Vad ska jag ha då? Ska jag ha de där Dali? Klart det inte finns bara ett rätt svar men om ingen säger mot ormen så blir det sånna.

Solid snake

Guest

Stärkaren är en Yamaha RX-V795aRDS. Vad ska jag ha då? Ska jag ha de där Dali? Klart det inte finns bara ett rätt svar men om ingen säger mot ormen så blir det sånna.
Jag har ju Dali som sagt, och jag är nöjd med dem, lätt de bästa högtalarna jag har haft. :yoparty

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Mycket hifnörd snack här du måste fundera på vad du vill ha vill du ha dunka dunka /kolla film dricka öl och ljuga med polarna.:tuttar
till detta behövs inge jätte flashigt köp något som inte är skit men behöver inte vara värsting kolla www.fynda.se
Eller vill du sitta hemma och lyssna i din ensamhet för att höra om fiolerna
är stämda ordentligt. :D

Om de senare är du i samma klass som min polare som köper en vanlig el-förgrenings dosa för 1500kr för den balaneserar ut strömen bla bla bla JÄTTE bra ljud.
om jag inte sitter och lyssnar på han högkvalitets skivor och verkligen lyssnar hör jag ingen skillnad på hans 30k system och mitt 7k system.

Min erfarenhet av hifi butiker är att de är lite fina i kanten är man inte beredd att lägga 20k då kan man gå till onoff.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Glöm inte ett par platinacalifornium-legerade högtalarkablar för 12000kr centimetern. Eller en CD-svarv.

Och kom ihåg, placera inte dina högtalare för högt eftersom det lägre lufttrycket på högre höjd försämrar din sweetspot.

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX

i min mening är yamma en ganska hård stärkare med god detaljrikedom. Om du gillar tung hårdrock bör du nog inte satsa på dali då kombinationen är VÄLDIGT ljus.
Kör själv på en yamma med dali..har spelat en del tung metal på de och resultat var katastrofalt. o ändå var detta med en subb som klättar rätt bra i Hz!
ett bra förslag till din stärkare e B&W DM683. riktigt fina högtalare måste jag säga. föll direkt för dom!
letar du billigare eller mindre så har du lillebror till burken vid namn 685, fyller lättt ut ett rum på 20 kvadratmeter!
683 e fan the shit även om man letar efter nått i 7-8 tusen kronors klassen. gå in i närmaste schi-fi butik o lyssna på dom med en denon förstärkare..då den påminner mest om yammas kretsar! även om du letar billigare så gå o lyssna på dom för referensesn skull. jävka känsla i dom högtalarna...allt man kan önska sig..detaljrikedom, rapp men ändå blöt bas med kontroll.. o så tar du med dig alice in chains skiva SAP..sätter på 'got me wrong'....känsla dude, känslaaa!!!!:yoparty

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Mycket hifnörd snack här du måste fundera på vad du vill ha vill du ha dunka dunka /kolla film dricka öl och ljuga med polarna.:tuttar
till detta behövs inge jätte flashigt köp något som inte är skit men behöver inte vara värsting kolla www.fynda.se
Eller vill du sitta hemma och lyssna i din ensamhet för att höra om fiolerna
är stämda ordentligt. :D

Om de senare är du i samma klass som min polare som köper en vanlig el-förgrenings dosa för 1500kr för den balaneserar ut strömen bla bla bla JÄTTE bra ljud.
om jag inte sitter och lyssnar på han högkvalitets skivor och verkligen lyssnar hör jag ingen skillnad på hans 30k system och mitt 7k system.

Min erfarenhet av hifi butiker är att de är lite fina i kanten är man inte beredd att lägga 20k då kan man gå till onoff.

fina i kanten vete faenn :D
onoff e juh lågt..bara gamla tanter o gubbar som stammar på stroken där!
men du har juh rätt om kvaliten man spelar. det sätter ett fett spår på ljudet o då hör man inte skillnader mellan systemen lika bra...tills man kommer till en viss decibelnivå ifs. liknelsen måste vara att hälla lågoktanigt bensin i en sportbil:va
personligen tycker jag inte heller d e ok med vissa köp som jag går genom. klart man måste ha massa pengar och tid över för att va audiofil på heltid. personligen har jag varken eller! men det logiska är att bedöma plånbokens tjocklek o ta ett beslut i lugnets kyla. De flesta som jag har talat med, som har onoff/netonnet/fynda inställning, är inne på sin 4:e stereo sen de upptäckte musik!
kk..matematik..system 1: 3000spänn, system 2: 2500spänn...ah ni förstår..
spendera de 9-11tusen på ETT system i en välsorterad hifibutik och ni har det systemet 10-15 år!...och det bästa med det e att ni har haft :yoparty ljud hela den tiden!
meningen med att lyssna på musik e?:confused:
'wish u were here' på ett system som hanterar den som den e värd!
efter att man lär sig ljudets lära i praktik och teori så slutar man att använta låoktanigt´...naturlig process!

Du känns otroligt oseriös.

Tror nog jag tar affärerna någon annanstans hädanefter.

Det e min grej...o va oseriös :pannkyss
...i all ära..min allsmäktiga herre......fockoff!!!!!:yoparty

Last edited:

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
fina i kanten vete faenn :D
onoff e juh lågt..bara gamla tanter o gubbar som stammar på stroken där!
men du har juh rätt om kvaliten man spelar. det sätter ett fett spår på ljudet o då hör man inte skillnader mellan systemen lika bra...tills man kommer till en viss decibelnivå ifs. liknelsen måste vara att hälla lågoktanigt bensin i en sportbil:va
personligen tycker jag inte heller d e ok med vissa köp som jag går genom. klart man måste ha massa pengar och tid över för att va audiofil på heltid. personligen har jag varken eller! men det logiska är att bedöma plånbokens tjocklek o ta ett beslut i lugnets kyla. De flesta som jag har talat med, som har onoff/netonnet/fynda inställning, är inne på sin 4:e stereo sen de upptäckte musik!
kk..matematik..system 1: 3000spänn, system 2: 2500spänn...ah ni förstår..
spendera de 9-11tusen på ETT system i en välsorterad hifibutik och ni har det systemet 10-15 år!...och det bästa med det e att ni har haft :yoparty ljud hela den tiden!
meningen med att lyssna på musik e?:confused:
'wish u were here' på ett system som hanterar den som den e värd!
efter att man lär sig ljudets lära i praktik och teori så slutar man att använta låoktanigt´...naturlig process!
lågoktan :D bra liknelse. Men vpower kostar mer en de smakar.

En annan sak jag tycker är viktig är ju hur skiten passar i ditt hem. Med min erfarenhet hade jag nog aknske försakat lite ljudkvalite för att få en snyggare och smidigare surroundsystem är ju skit fult med sateliter som två stora bölder på väggen.

Eftersom du är hifi kungen så passar jag på att ställa en fråga som kretsat runt lite. Vissa människor tycker om att dra på så in åt helvete när de ska visa sina system,
Jag tycker de är mer intressant att lyssna på låg volym för att alla ljud som ska finnas borde höras även på låg volym. Så om man drar på så är de för att de saknas:va hur ställer du dig till detta.

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Vpower...det är den lilla skillnaden som gör skillnaden :yoparty

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Glöm nu inte att vända stickproppen rätt i vägguttaget. Det låter så jävla illa annars.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Glöm nu inte att vända stickproppen rätt i vägguttaget. Det låter så jävla illa annars.
Du måste även måla dina SACD skivor gröna på kanten och tvinna högtalarkablarna för att få det dära "top-notch" ljudet. Sen är det ju en självklarhet att hela kittet står på en ställning alá 7000 kronor, minst.

Då kanske det blir bra ljud. Tyvärr gäller det ju, som du sa, att vända stickproppen rätt samt ha en grendosa med 24k guldpläterade kontakter som är magnetiskt avskärmade mot jord samt kosmisk strålning.

Sen kan det ju även behövas viss akustisk modifiering avv lyssningsrummet för att uppnå nirvana. Vi snackar en maddreserad betongbunker.

Dock måste du ju tänka på att det är rätt luftfuktighet så att ljudvågorna får lagom motstånd när dom ska fortplanta sig genom rummet. För du vill ju inte att dom ska "fastna" på någon onödig partikel!? :O

Gör du detta får du ett acceptabelt system där du kan lyssna på dina 128kbps mp3-låtar :)

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Du måste även måla dina SACD skivor gröna på kanten och tvinna högtalarkablarna för att få det dära "top-notch" ljudet. Sen är det ju en självklarhet att hela kittet står på en ställning alá 7000 kronor, minst.

Då kanske det blir bra ljud. Tyvärr gäller det ju, som du sa, att vända stickproppen rätt samt ha en grendosa med 24k guldpläterade kontakter som är magnetiskt avskärmade mot jord samt kosmisk strålning.

Sen kan det ju även behövas viss akustisk modifiering avv lyssningsrummet för att uppnå nirvana. Vi snackar en maddreserad betongbunker.

Dock måste du ju tänka på att det är rätt luftfuktighet så att ljudvågorna får lagom motstånd när dom ska fortplanta sig genom rummet. För du vill ju inte att dom ska "fastna" på någon onödig partikel!? :O

Gör du detta får du ett acceptabelt system där du kan lyssna på dina 128kbps mp3-låtar :)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ja, det är en bra affär som är trovärdig då de har en bra bredd på märkesfloran.
Sedan har de öppnat en BOSE-affår på Östermalm, bara en sån fin sak. :)

BOSE - here we go again.

Vill du verkligen rekommendera BOSE?

:cdevil

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
bose e inte hifi!!

tubojugend o loy..ni kan juh ;)

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja vad fan är det jag gett mig in i.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...