Köpa styrdämpare på eBay?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu kan det ju vara så att det inte finns en Stora kinesiska styrdämparfabriken som har gjort alla styrdämpare som kommer från Kina, med identisk design? Jag är långt ifrån någon dämparexpert, men inom andra områden jag har större erfarenheter av så finns det ett stort antal olika lösningar på samma problem, och dom billigare brukar generellt sett vara sämre, även om det finns ett stort spann där också. Vissa kan vara helt ok, kanske tom bra, medan vissa är rent jävla skräp, ibland snudd på farliga. Jag ser inte att dämparbranschen skulle skilja sig från mönstret.

Bara på SH har det ju genom åren dykt upp gott om exempel på tändstift som trots originalförpackning varit usla kopior, felaktiga kinabromsgrepp som har för litet spel och låst frambromsen osv.

Jag är helt med dig på att det finns olika prisklasser och olika kvalitet och att vissa är rent skräp och nästintill verkningslösa.

Men att säga att dom billig kinesiska styrdämparna är farliga kräver ju att man har belägg för sitt påstående.

Att få en kolv att löpa i ett rör med olja är inte raketvetenskap, att tillverka en ventil så att man kan justera hur trögt det går är inte heller raketvetenskap.

Att tillverka den bästa styrdämparen på marknaden är nog jävligt svårt, men att tillverka en som fungerar hjälpligt utan att vara farlig tror jag nog att kineserna klarar av.
I synnerhet som dom ofta kopierar fungerande lösningar rakt av, istället för att uppfinna något nytt.
Visst, dom snålar in lite på livslängd, och dom kanske inte blir lika lätta, men har man inga belägg för att dom är livsfarliga ska man inte påstå det heller.
Har man belägg för att dom är livsfarliga ska man se till att det blir försäljningsförbud på dom
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det som gör mig misstänksam är att du använt styrdämparen tidigare, utan att detta inträffat. När du sedan säger att du lämnar den i värme så trycker den helt plötsligt ut någon form av svart smet. Det känns inte normalt.
Lika bra att fylla på med kontext.

Den här styrdämparen är monterad av tidigare ägare och jag har ägt hojen i ett år. Under den tiden har jag inte sett någon svart smet. Då har hojen också stått framme i solsken vid flertalet tillfällen.

Tidigare i denna tråden erbjöd sig two stroke man att renovera kinadämparen och fota insidan för oss. En väldigt vänlig tjänst som min nyfikenhet omöjligt kunde tacka nej till.

Oljan i denna dämparen är således bytt och gas är påfyllt (vilket det inte är original). Då det inte finns någon specifikation på vilken olja denna dämparen ska ha, är det möjligt att den som nu är i är av annan viskositet än original.

Sedan den blev servad har hojen bara körts en handfull turer och inte hunnit stå en längre stund i direkt solsken, fram tills igår. Jag gissar alltså att det skulle vara värme som gjort att det svarta kommit fram, men det skulle kunna vara att det tagit ett par turer innan det visat sig att packningarna inte gillar den nya oljan eller att arbetet fått loss skit som suttit där hela tiden. Kan så klart också vara så att dämparens effektiva livslängd råkade ta slut :crash
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har någon ute i verkligheten sett den?
Någon här i tråden sökte ju, och hittade som bäst någon andrahandsinformation på att någon hade kört rakt fram efter start, men det var väl inte 100% verifierat att det var på grund av styrdämparen?

Du trodde ju också på att klämman kunde vara för hårt dragen och orsaka nypning, vilket alltså inte ens var fysiskt möjligt på dämparen visade det sig vid isärplockning.

Ja. Jag har mycket riktigt skrivit ett inlägg någon gång i tiden där jag listat ett antal tveksamheter jag sett hos kinatillverkade styrdämpare. Långt innan någon postat en bild på eller tagit isär den kinastyrdämpare som nu diskuteras. Och minsann - på just den kinastyrdämpare som nu diskuteras har klammrets utformning eller åtdragningsmoment sannolikt ingen betydelse för funktionen.

Då är jag alltså per automatik en kvacksalvare som inte vet någonting om styrdämpare överhuvudtaget, eller vad är ditt konkreta påstående...?

Eller förresten, låt bli att svara. Tråden har redan för många icke relevanta inlägg, där "Sniglom" bara vill få till en god funktion hos sin styrdämpare. Och återigen - jag känner mig inte det minsta kränkt om du inte vill lyssna eller tro på vad jag skriver. De är fria råd. Den som vill får lyssna. Den som vill får tro något annat.

Kom dock inte dragandes med något jävla svammel om att jag skulle ha någon form av redovisningsskyldighet för det jag skriver på detta forum. Jag deltar på detta forum som privatperson och jag har ingen som helst skyldighet att bevisa mina påståenden med någon form av forskningsrapporter. Särskilt inte för ett troll som inte ens kan ta diskussionen under sitt riktiga namn.

Och att du efter lite slögoogling tycker att du inte hittar några "bevis" för incidenter med styrdämpare eller det arbete som seriösa leverantörer inom fordonsindustrin sedan lång tid bedriver mot kinesisk kopiering, det betyder inte att sådana "bevis" inte finns.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tidigare i denna tråden erbjöd sig two stroke man att renovera kinadämparen och fota insidan för oss. En väldigt vänlig tjänst som min nyfikenhet omöjligt kunde tacka nej till.

Finns det någon möjlighet att den anordning som tar upp oljans värmeexpansion är "felkalibrerad" efter service...? T.ex. en frikolv som inte sitter i rätt position...? Kombinerat med ett bättre fylljobb än det som fabriken gjorde, så att oljan flexar betydligt mindre...?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja. Jag har mycket riktigt skrivit ett inlägg någon gång i tiden där jag listat ett antal tveksamheter jag sett hos kinatillverkade styrdämpare. Långt innan någon postat en bild på eller tagit isär den kinastyrdämpare som nu diskuteras. Och minsann - på just den kinastyrdämpare som nu diskuteras har klammrets utformning eller åtdragningsmoment sannolikt ingen betydelse för funktionen.

Då är jag alltså per automatik en kvacksalvare som inte vet någonting om styrdämpare överhuvudtaget, eller vad är ditt konkreta påstående...?

Eller förresten, låt bli att svara. Tråden har redan för många icke relevanta inlägg, där "Sniglom" bara vill få till en god funktion hos sin styrdämpare. Och återigen - jag känner mig inte det minsta kränkt om du inte vill lyssna eller tro på vad jag skriver. De är fria råd. Den som vill får lyssna. Den som vill får tro något annat.

Kom dock inte dragandes med något jävla svammel om att jag skulle ha någon form av redovisningsskyldighet för det jag skriver på detta forum. Jag deltar på detta forum som privatperson och jag har ingen som helst skyldighet att bevisa mina påståenden med någon form av forskningsrapporter. Särskilt inte för ett troll som inte ens kan ta diskussionen under sitt riktiga namn.

Och att du efter lite slögoogling tycker att du inte hittar några "bevis" för incidenter med styrdämpare eller det arbete som seriösa leverantörer inom fordonsindustrin sedan lång tid bedriver mot kinesisk kopiering, det betyder inte att sådana "bevis" inte finns.
Nej, det gör inte allt du påstår till skit, men det påvisar ju att allt du påstår är inte guld.

Jag tror säkert att du vet en hel del om dom styrdämpare du jobbar med.
Jag tror dessutom att dom styrdämpare du jobbar med är riktigt bra.

Men kommer man med påståenden om att kinadämpare är livsfarliga och kan låsa sig och orsaka olyckor så tycker jag att man bör kunna backa upp det, skulle inte du kräva det av en konkurent som påstod att märket du jobbar med är fullständigt livsfarliga och orsakar krasher?

Till exempel "Fästena på XXX styrdämpare till BMW kan spricka vid fullt styrutslag och sedan orsaka dödsolyckor, köp inte XXX skitstyrdämpare, dom är ju livsfarliga"
Eller "Uniballen på XXX styrdämpare till Pangiale kan lossna och orsaka dödsolyckor, köp inte XXX styrdämpare"
"Köp inga styrdämpare som tillverkas i det landet, dom vet uppenbarligen inte vad kvalitet är"

Det hade ju räckt om du hade sagt att en del kinastyrdämpare är skit, utan att påstå att kinastyrdämpare är livsfarliga?
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ingen skillnad mot utan. Men å andra sidan pratade jag med kompisen Hasse Gustavsson, med lååååååååång erfarenhet av många olika hojar, och han beskrev hur en 250gp blev "en helt ny hoj" med monterad styrdämpare. Så, det kan vara olika.
Tjao!
Håller med dig jag, märker ingen skillnad alls utan på de allra flesta ställen, undantaget när jag våldar över hojen ut ur ejes på åsen när man skickar över åt vänster, kan bli lite slagit där annars inget.

Monterade över dämparn på tjejens hoj istället och kör vidare utan, bra hojar de där r6orna!

Men så är ju inte du och jag Snabbast! heller.....kanske skulle sakna en då. :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det någon möjlighet att den anordning som tar upp oljans värmeexpansion är "felkalibrerad" efter service...? T.ex. en frikolv som inte sitter i rätt position...? Kombinerat med ett bättre fylljobb än det som fabriken gjorde, så att oljan flexar betydligt mindre...?

Ja, jag vill nog säga att frikolv i en ofördelaktig position är det exakta resultatet.
Om man gör ett noggrant jobb för att få bort all luft ur oljekammaren så trycks frikolven ofelbart ut väldigt långt och utrymmet för frikolven att röra sig blir därmed väldigt litet.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Gick och torkade av axeln, det var oljeklet inte svärtning. Körde 20 mil utan att det kom någon mer synlig olja. Dämparen känns som vanligt, inte upplevt att den skulle vara varken trögare eller lättare.

Varit molnigt och svalt, så inte kunnat testa att lämna den i solen på expansion.

Finns det någon möjlighet att den anordning som tar upp oljans värmeexpansion är "felkalibrerad" efter service...? T.ex. en frikolv som inte sitter i rätt position...? Kombinerat med ett bättre fylljobb än det som fabriken gjorde, så att oljan flexar betydligt mindre...?
Ja, jag vill nog säga att frikolv i en ofördelaktig position är det exakta resultatet.
Om man gör ett noggrant jobb för att få bort all luft ur oljekammaren så trycks frikolven ofelbart ut väldigt långt och utrymmet för frikolven att röra sig blir därmed väldigt litet.
Frikolv?

Gastrycket ska inte påverka kapaciteten hos det system som tar upp oljans värmeexpansion.
Att dämpsystemet trycksätts beror enbart på att man vill undvika kavitation. Att döma av bilderna så har detta dämpsystem någon form av positiv tryckuppbyggnad i båda riktningar, så det lär sannolikt inte behövas ett särskilt högt gastryck.
Jag är helt med på gasens funktion och att en korrekt designad dämpares expansion inte ska påverkas negativt av gasens tryck.

edit: alla siffror nedan är påhittade, inte beräknade.
Jag grubblade något sånt här:
* En kinadämpare utan adekvat förmåga för expansion.

1. Ingen gas på insidan, luft med 1 bars tryck. Dämparen värms 30c, oljan expanderar och lufttrycket ökar nu till 2 bar.

2. gas på insidan, 2 bars tryck. Dämparen värms 30c, oljan expanderar och trycket i gasen är nu 3 bar.

Tänker att ett högre grundtryck borde betyda att dämparen når maximal expansion vid lägre temperatur.

Gör jag en tankevurpa?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gick och torkade av axeln, det var oljeklet inte svärtning. Körde 20 mil utan att det kom någon mer synlig olja. Dämparen känns som vanligt, inte upplevt att den skulle vara varken trögare eller lättare.

Varit molnigt och svalt, så inte kunnat testa att lämna den i solen på expansion.



Frikolv?



Jag är helt med på gasens funktion och att en korrekt designad dämpares expansion inte ska påverkas negativt av gasens tryck.

Jag grubblade något sånt här:
* En kinadämpare utan adekvat förmåga för expansion.

1. Ingen gas på insidan, luft med 1 bars tryck. Dämparen värms 30c, oljan expanderar och lufttrycket ökar nu till 2 bar.

2. gas på insidan, 2 bars tryck. Dämparen värms 30c, oljan expanderar och trycket i gasen är nu 3 bar.

Tänker att ett högre grundtryck borde betyda att dämparen når maximal expansion vid lägre temperatur.

Gör jag en tankevurpa?

Jag vet inte riktigt hur du kommer fram till att 30 grader skulle öka trycket 1 bar? Gissar att du gjort en tankevurpa med något felaktigt användande av allmänna gaslagen.

Men vare sig man räknar rätt eller fel så är allmänna gaslagen och tryckförändringen i gasen är inte aktuellt om problemet är att frikolven, kanske bottnar och inte kan förflytta sig mer så att vätskan ska kunna expandera.

Då blir nog tryckökningen väldigt stor i dämparen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag vet inte riktigt hur du kommer fram till att 30 grader skulle öka trycket 1 bar? Gissar att du gjort en tankevurpa med något felaktigt användande av allmänna gaslagen.
Siffrorna är helt fel, drog till med första bästa för att exemplifiera min tankegång. Jag kunde varit tydligare med det.

om problemet är att frikolven, kanske bottnar och inte kan förflytta sig mer så att vätskan ska kunna expandera.
Min fundering var just det. Om expansionssystemet inte kan ge mer utrymme för oljan att expandera så måste väl oljan börja expandera mot gasen, fram tills att trycket i dämparen blir så högt att packningarna inte orkar att hålla mot.

Exempel på hur jag tänker, med påhittade siffror:
Låt säga att packningarna klarar max 5 bar och att frikolven är körd i botten.
1. Om dämparen har 1 bar tryck på gasen så kan oljan expandera tills gasen når 5 bar.
2. Om dämparen har 5 bar tryck på gasen, så kommer packningarna explodera i den stund som oljan expanderar.
Jag tänker att 1 borde hantera högre temperaturer än 2.

Eller gör förhållandet mellan volymen på gas och olja att detta blir helt insignifikant?
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top