Nu kan det ju vara så att det inte finns en Stora kinesiska styrdämparfabriken som har gjort alla styrdämpare som kommer från Kina, med identisk design? Jag är långt ifrån någon dämparexpert, men inom andra områden jag har större erfarenheter av så finns det ett stort antal olika lösningar på samma problem, och dom billigare brukar generellt sett vara sämre, även om det finns ett stort spann där också. Vissa kan vara helt ok, kanske tom bra, medan vissa är rent jävla skräp, ibland snudd på farliga. Jag ser inte att dämparbranschen skulle skilja sig från mönstret.
Bara på SH har det ju genom åren dykt upp gott om exempel på tändstift som trots originalförpackning varit usla kopior, felaktiga kinabromsgrepp som har för litet spel och låst frambromsen osv.
Jag är helt med dig på att det finns olika prisklasser och olika kvalitet och att vissa är rent skräp och nästintill verkningslösa.
Men att säga att dom billig kinesiska styrdämparna är farliga kräver ju att man har belägg för sitt påstående.
Att få en kolv att löpa i ett rör med olja är inte raketvetenskap, att tillverka en ventil så att man kan justera hur trögt det går är inte heller raketvetenskap.
Att tillverka den bästa styrdämparen på marknaden är nog jävligt svårt, men att tillverka en som fungerar hjälpligt utan att vara farlig tror jag nog att kineserna klarar av.
I synnerhet som dom ofta kopierar fungerande lösningar rakt av, istället för att uppfinna något nytt.
Visst, dom snålar in lite på livslängd, och dom kanske inte blir lika lätta, men har man inga belägg för att dom är livsfarliga ska man inte påstå det heller.
Har man belägg för att dom är livsfarliga ska man se till att det blir försäljningsförbud på dom