Köpråd - Äventyrshoj modell L eller XL

BMW GS1200 är ju klassad att vara den bästa äventyrshojen i världen av vad jag läste i en tidning.

Annars finns det ju Honda varadero 1000
Triumph tiger.
Yamaha teneré

Africa Twin RD07 +
52-3226_s.jpg

= Skottsäkert.

Öhm nja jag bröt av inkommande nippeln på min sådan där när jag skulle byta soppa schlang kvällen innan avfärd förut :gnissla
2k epoxi + 6mm mässingsrör = skottsäkert delux!

Kör på Africa Twin, enda jag kunde anmärka på den var att motorn vibrerade duktigt högfrekvent som fick mig att dö lite efter en stund.
Undebar på grusvägar faktiskt, även med packning går det att köra fort och lämna bmw´s bakom sig i ett dammoln ;)

såg en super tenere häromdagen för första gången.. faen va stor dom va, riktigt manlig. verkar så liten på bild. :)

Japp det är dom.......
En viss person SPH körde dakar 8 ggr o van 7 av dom om jag inte minns fel, moddad version.

Har själv harvar runt i ca 4000 mil på en -89 a för längsedan (köptes med 7000 mil på mätaren)
Funkade klockrent........¨
Utöver vanligt underhåll så bytte jag packboxar i framgafflen drivpaket.
O INGET annat ..............under min ägo...........
Ahhh fick byta främre rör till rostfritt ..........detta + supertrapp pipa lät underbart.
Såg nog knasigt ut med lilla jag( 166 cm) i sadeln.

Öhm nja jag bröt av inkommande nippeln på min sådan där när jag skulle byta soppa schlang kvällen innan avfärd förut :gnissla
2k epoxi + 6mm mässingsrör = skottsäkert delux!

Kör på Africa Twin, enda jag kunde anmärka på den var att motorn vibrerade duktigt högfrekvent som fick mig att dö lite efter en stund.
Undebar på grusvägar faktiskt, även med packning går det att köra fort och lämna bmw´s bakom sig i ett dammoln ;)

Likande vibrationer har du även på teneren faktiskt........
Spisen var väl en 1/2 fzr om jag minns rätt.....

Var inte många som hade 5-v teknik på den tiden.
För att inte tala om 360 upplägget på vevaxeln.

Last edited:
Så som urvalet ser ut nu så ligger följande bra till

-Africa Twin
-Suzuki DL1000 V-Strom
-Triumph Tiger 955i
-Aprilia Capo Nord
-Honda Varadero

Den enda av dom hojarna som är en äventyrshoj i min mening är AT:n.

Dom andra har ju fjädringsväg, hjulstorlek samt fälgtyp som gör att dom inte lämpar sig för tuffare tag än grusväg. För grusåkning är den stående körställningen också viktig, hur är den på dessa hojar?

Ska du köra så mycket som 40% grus som du skrev tidigare så ska du satsa på en hoj med 21 tums framhjul och trådekerfälgar.

I din prisklass:
Super Tenere
Cagiva Elefant
Africa Twin

Hoppas att du inte plockade bort Super Teneren från din lista p.g.a. det där jag skrev om att ramen kan gå av.

Om du ens funderar på hojarna som du har på din lista nu (förutom AT:n) och det användningsområde som dom är byggda för så är ramen på ST ett ickeproblem. Det ska till år av onormala påfrestningar för att det ska hända. Det är heller inget dramatiskt som händer när den går av. Bara att köra vidare tills man kan få det svetsat.

Det är p.g.a. att det är så svårt att hitta svagheter att lista om den modellen som jag ens nämnde det.

Nä, inte därför.
Mest för att den slutades tillverkas 1996.

Det kanske är lite hårt draget, men jag siktade på en hoj tillverkad år 2000 eller framåt.
Africa Twinen tillverkades ända fram till 2003.

Ok då är jag med.

Man har ju olika prioriteringar. För mig är årsmodellen helt orelevant utan jag går endast på skicket på det enskilda exemplaret. Min Super Tenere är av sista årsmodellen men jag skulle hellre ha en 89:a i samma skick för den har mycket snyggare lack.

Det är väl inte helt lätt att hitta en såpass ny AT för under 30000kr?

Hursomhelst så önskar jag dig lycka till med hojletandet!

Capon har trådekerfälg som du dessutom slipper använda slangeländet till.
175mm fjädringsväg kontra AT 220/214. 19" vs 21".

Fördel Capo är som jag ser det insprutning och en fjädring som går att justera. AT må ha lång fjädringsväg men nån vidare justermån utan ombyggnad är rätt "usel".

Efter att ha kört över 25km "avgrävd väg" norr om Pajala med AT med sin fjädring och 21" hjul och R1150GS med sin fjädring och 19"fram så väger inte 21"hjulet upp för mig..

Last edited:
Capon har trådekerfälg som du dessutom slipper använda slangeländet till.
175mm fjädringsväg kontra AT 220/214. 19" vs 21".

Fördel Capo är som jag ser det insprutning och en fjädring som går att justera. AT må ha lång fjädringsväg men nån vidare justermån utan ombyggnad är rätt "usel".

Efter att ha kört över 25km "avgrävd väg" norr om Pajala med AT med sin fjädring och 21" hjul och R1150GS med sin fjädring och 19"fram så väger inte 21"hjulet upp för mig..

Caponord är säkert jättebra hojar och jag tycker faktiskt att dom är jäkligt snygga men för min del andas dom för mycket touring. Det är väl snarare en motsvarighet till varadero?

Hade jag varit 20 år äldre så hade jag nog köpt en, dom verkar riktigt prisvärda begagnade.

Det är väl snarare en motsvarighet till varadero?

Nja, möjligen V-strom. Varaderon är en jätteklump som har tyngdpunkten på helt fel ställe (längst upp känns det som!)

Ska man lämna dåliga vägar och ge sig ut i obyggd mark är alla hojarna fel fel fel. De är på tok för tunga för att man (generellt) ska orka med dem med nån reda, så alla är nån form av touringhojar, men med mer eller mindre dual-sports nytta. Varaderon med mer överhäng mot touring och mindre allt i allo.

I princip alla hojar som folk skrivit här funkar ju om man inte hade tänkt att köra över stenar...

Men Africa twin skulle väl passa bra!
Eller Varaderon om man är ute efter lite mer effekt i hojen också :)

Ska man lämna dåliga vägar och ge sig ut i obyggd mark är alla hojarna fel fel fel. De är på tok för tunga för att man (generellt) ska orka med dem med nån reda, så alla är nån form av touringhojar, men med mer eller mindre dual-sports nytta.

Sant att det generellt är så men kan man köra och har lite jävlar anamma så går det att ha riktigt skoj även med stora hojar :)

http://www.youtube.com/watch?v=AvZtZI68v_c

Last edited:
Vad det gäller att köra över sten och ren terräng så passar de mindre, 600-kubikarna, nog lite bättre för det. Mindre massa att brottas med.

Min tanke är väl att det fortfarande skall vara väg även om beläggning saknas bitvis. Asfalt, grus eller skogsväg farbar med lite högre bil typ.
Sladda runt med några extra kilo skall nog inte vara något problem, så länge de inte sitter på helt fel ställe och stör känslan i hojen.

Vad är stora nackdelen med aluminiumfälg vs. ekerfälg ?
Är det mest möjlighet samt enkelthet att reparera som spelar roll ?
:va

Vad är stora nackdelen med aluminiumfälg vs. ekerfälg ?
Är det mest möjlighet samt enkelthet att reparera som spelar roll ?
:va

Ekerfälgen tål mer stryk eftersom den kan flexa och sedan återgå till sin ursprungliga form. Skulle den få en alltför hård smäll så kan man ju också rikta tillbaks den. En skadad aluminiumfälg är bara att kasta.

Nackdel med ekerfälg är att eftersom den inte är lika stum som en aluminiumfälg så ger den lite sämre känsla på asfalt. Dessutom måste man ju ha slang i dom tradidionella ekerfälgarna men BMW med flera har börjat använda en annan design där man kör slanglöst.

En AT kan moddas så dom blir jäkligt häftiga, hojen på bilden nedan är en riktig läckerbit, med annan gaffel, kåpa och nästan "extra allt" !!!

Lägger nog min röst på AT om man vill nåt som bara rullar och rullar och rullar......

848156047_EELBS-XL.jpg

Eller...

746384152_Lq7GT-M.jpg

Eller en av dom läckraste jag sett.... :yoparty

africatwin4.jpg

Last edited:
Tycker själv ingen hoj säger att man är mer äventyrlig än en riktigt använd Africa-twin :)

Fan, sitter här och börjar sakna min gamla AT, den var faktiskt en kanonhoj som jag hade mkt skoj med... Bilderna innan här var galet snygga hojar, fast rätt dyra byggen tror jag :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick