Köpråd streethoj!

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Hej!

Jag är på jakt efter en street hoj till denna säsong. Har idag en Suzuki GSX-R 750 K5. Men efter som jag bara kör landsväg, kurviga vägar och sällan bana så vill jag ha en bekvämare hoj fast gärna "busig" så då verkar en street hoj vara det rätta alternativet. Vill inte gå ner allt för mycket i effekt heller då jag ju gillar när det händer något när man vrider på också.

Dom jag kollat på är:

Kawasaki Z800
Honda CB650F
Triumph Street Triple (möjligen R/Rx)

Så ni som kör någon av dessa. Vad är era erfarenheter av dom?

Kom gärna med andra förslag.

Har kollat på nya hojar eller lätt begagnade. Vill hålla mej under 100k helst och men en försvarbar försäkringspremie.

"Tyvärr" bor jag på Gotland så har inte tillgång till allt för många MC-handlare heller.

Kan tillägga att jag är rätt ny i tung MC-träsket. Men tycker det är fruktansvärt roligt.

Är rätt lång (191 cm) så vill gärna ha en hoj jag får plats på också.

Mvh
Simon

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Den enda jag hade kunnat tänka mig själv där är triumphen.
Jag var inne på att köpa en speed triple ett tag.

De är jättetrevliga, känns bra när det svänger och ljudet är grymt, som en bålgeting.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provkörde Z800 på bana i våras, den var ganska trevlig (tyckte faktiskt bättre om den än Z1000) och jag fick med mina 192 cm plats på den med. Inte kört nån annan av hojarna.
Det närmaste är väl CB1000F, den tyckte jag var väldigt könlös, och trivdes inte helt med den i kurvor heller.

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Köpråd street hoj!

KTM 990 (möjligen 1290 men den är grymt dyr) Superduke eller en BMW S1000R, det är mina Street favoriter. Kanske en Aprilia Tuono. Så den av ovanstående som jag hittar till ett intressant pris. Jo jag är 193cm.

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
Om du gillar hojjen du har så slit av kläderna på na och på med en fighterkrona och kör.
Jag gör så med min när lusten att köpa annat infinner sig. Så kör man lite fighterstuk ngn månad sen på med kåpor igen om man vill köra fortare. Går snabbt o byta fram o tillbaka

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
För mig är det viktigare att jag känner mig "ett" med motorcykeln än hur många hk hojen har... du har tre fina motorcyklar att välja emellan ovan...

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Hoj
KTM 990 (möjligen 1290 men den är grymt dyr) Superduke eller en BMW S1000R, det är mina Street favoriter. Kanske en Aprilia Tuono. Så den av ovanstående som jag hittar till ett intressant pris. Jo jag är 193cm.

Tyvärr kostar dom jag tittat på alldeles för mycket i försäkring av dom street hojar du nämner (är 26 år gammal). Dock finns det ju gott om pulver i dom hojarna. Och så vill jag ha så ny hoj som möjligt med så få mil som möjligt, dessa är ju rätt dyra i inköp.

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Hoj
Om du gillar hojjen du har så slit av kläderna på na och på med en fighterkrona och kör.
Jag gör så med min när lusten att köpa annat infinner sig. Så kör man lite fighterstuk ngn månad sen på med kåpor igen om man vill köra fortare. Går snabbt o byta fram o tillbaka

Nja jag känner väl si sådär för hojen jag har nu. Då utväxlingen inte är optimal för min körning direkt. Går ju fruktansvärt fort så fort man vill ha effekt. Vill man gasa på lite på 2an så säger det bara tjo flöjt så är man uppen över 150 på noll tid. Så vill ha en som är en street hoj från början och är lugnare, men ändå busig.

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Hoj
Nu har iallafall 2 stycken röstat på kawan och en på trajan så känns ju som att det börjar bli dags att provköra dom. Synd att vädret inte tillåter än bara....:(

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Nja jag känner väl si sådär för hojen jag har nu. Då utväxlingen inte är optimal för min körning direkt. Går ju fruktansvärt fort så fort man vill ha effekt. Vill man gasa på lite på 2an så säger det bara tjo flöjt så är man uppen över 150 på 0 tid. Så vill ha en som är en street hoj från början och är lugnare, men ändå busig.

De där jävla toppeffekt galna radfyror!

Du behöver en twin! eller triple! VRIIIIID!!!

Jag skulle kollat på en Ducati streetfighter 848 eller Triumph Speed Triple! finns också MV Agusta brutale 800!!!
Är också sugen på en sådan hoj, men för någon anledning så är det billigare att ha en gammal sport600 för mig enligt försäkringen...

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Nu har iallafall 2 stycken röstat på kawan och en på trajan så känns ju som att det börjar bli dags att provköra dom. Synd att vädret inte tillåter än bara....:(

Jag körde kawan och trajan plus lite fler hojar, valde ur samma kategori. Jag tyckte trajan kändes mycket bättre och köpte en, jag gillade trean över fyran. Passar min körning bättre. Testa brutale 800, den var det bra tryck i men jag satt inte bra på hojen av nån anledning... många faktorer, provkör!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Samtliga nämnda är bra hojar (även om du egentligen borde köpa en Ducati Streetfajter direkt:kär:fakta) men provkör provkör provkör. Enda sättet att veta handson vad som faller dig på läppen -och hur du upplever skillnaden mot den hoj du har nu. För skillnad kommer det att vara.

Utifrån vad du skriver och mina subjektiva erfarenheter så lägger jag min röst på Kawan eller Trajan, gärna R modellen med lite bättre fjädringskomponenter. Hondan har inte alls samma attityd eller mos, centrala element i begreppet bus om du frågar mig.

Våren kommer!

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
Satt i en likande situation till förra året.
Ville ha en street hoj till landsväg och bus men inte kåpad.

Provkörd allt jag kom över men tillslut så insåg jag att det som passade mig bäst och var roligast.
Vart en Street triple R 2009 som jag även köpte.
Grym hoj generellt! skoj vrid, gött ljud (arrow helsystem), kommer upp till ~190Km/h därefter så blir vinddraget lite väl, och vägen dit är ju det roliga. :rock

Funderar dock på en billigare hoj då jag insett att alldeles för många mil blir ren pendling och då finns kanske mer ekonomiska hojjar.

Men +1 röst för Triplen, grym motor inte lika trist i botten och mer varvvillig än en twin! :banana

Glömde att jag är ~192cm, anser att jag sitter bra. Dock kan väl knäna klaga efter längre motorvägskörning då man sitter still. Googla lite på Moto ergo eller något sådant så får man en flash grej där man kan se lite olika sittställningar mellan olika modeller.
Är ju ingen sanning om hur man kommer sitta men ger ett hum om hur litade modellerna är samt knävinkel.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Nja jag känner väl si sådär för hojen jag har nu. Då utväxlingen inte är optimal för min körning direkt. Går ju fruktansvärt fort så fort man vill ha effekt. Vill man gasa på lite på 2an så säger det bara tjo flöjt så är man uppen över 150 på noll tid. Så vill ha en som är en street hoj från början och är lugnare, men ändå busig.
Testa att dreva ner den två kugg i fram och lite större bak :tummenupp
Blir klart busigare, och går nååågot fortare att komma upp i fart.. :näsblod

bloom

Guest
jag köpte en z800 och är väldigt nöjd. jag är 191 lång och sitter grymt på den, känns som en bullig tjur men lättkörd. upplever många andra hojar som att man sitter på en moppe. den har grymt skönt register å funkar i alla lägen, kolla youtube på z800 review så ser du hur bra betyg den får som allround bike. men jag predikar ju för min egen hoj. det bästa är att provköra å se vad som passar dig bäst, som sagt ingen av de nämnda är en dålig hoj.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Av de hojarna du funderar på så säger jag absolut street triple! Kasta dock även med Yamaha mt09 i ekvationen.. Finns nog inga roligare streethojar i min mening än street triple och mt09. Mt09 är ju en något större hoj/motor och kanske mer prisvärd men street triple är också otroligt rolig!

Provkör och välj den du gillar bäst. Välj ut några hojar och åk till fastlandet med en skåpbil/släp/kompis i bil och provkör och köp med dig den du gillar bäst är väl det bästa råd jag kan ge.

Personligen så gillar jag även Mv agusta brutale 675/800 designmässigt som f---n. Dock vet jag inte hur roliga de är då jag aldrig provat någon av de. Något säger mig dock att de är lika busiga.. Dock är de väl något dyrare än street triple och mt09 och kvalitén kanske är ett större frågetecken.

Lycka till med hojköpet:tummenupp Alltid lika kul att köpa en ny hoj=)

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Är ni full elle?
Gillar man Rodeo så finns det knappast någon streethoj för billiga pengar som rår på en Superduke 990?

Att den skall vara dyr på försäkring är en myt, bakdäck en annan sak :yoparty

1290 är en helt annat beast, både vad gäller pengar och effekt, bara för hardcore-rodeos :D

Stava jälla illa*

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Är ni full elle?
Gillar man Rodeo så finns det knappast någon streethoj för billiga pengar som rår på en Superduke 990?

Att den skall vara dyr på försäkring är en myt, bakdäck en annan sak :yoparty

1290 är en helt annat beast, både vad gäller pengar och effekt, bara för hardcore-rodeos :D

Stava jälla illa*

Har hellre ducce än kåtte alla dagar.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjena.

Utefter det du berättat om vad du söker hos en hoj, hade jag rekommenderat dig att kolla in Yamahas
FZ1-n. Den är baserad på R1an fast med kraften tidigare i registret. Har själv en 07a utan ABS och någon annan form av elektronik och trivs skitbra. Kraften kommer linjärt och är lättdoserad. Sittdynan är mjuk och skön (långtur är inget problem alls). Du har en bred tank att hålla dig fast i med benen och sittställningen är i framåtposition men ändå upprätt och bra. är 176 och når precis ner så 191 är den nog perfekt för!
Den är säkert busig om man gillar sånt. Rätt kort hjulbas och bra tryck i motorn (150 hkr)! Den är en aning högt drevad original dock.
De ligger även väldigt bra i pris för mängden "hoj" du faktiskt får. Finns många exemplar för runt 60. Köp en, på med yoshirör och du får en jäkligt rolig hoj för en ok summa! :tummenupp
Här kan du läsa mer. :hej
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/99-yamaha-fz1-n-07

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha