Köpte defekt MC på Blocket

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jo, det är just precis vad det gör. Du kan bara kräva honom på ansvar om du kan bevisa att han kände till felet.

Du menar att det skulle kännas lättare för dig? För mig är tråden ren underhållning.
Nej, det har du helt fel om. Jag kan länka en dom till dig som motbevisar det om du så önskar. Dina "killgissningar" och vad hunden skiter stoppar jag i samma påse.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Vilket gaggande. 9 sidor. Hur orkar man? Så här är det att köpa privat.

Jag hade inte hakat upp mig på abs. Den här hojen har ändå ett föråldrat system. Lär dig bromsa säkert utan abs som gamla racingförare. Behåll hoj och laga det eftersom, kika på Ebay.

Jävligt dåligt att abs inte fungerar med tanke på det som sitter i bilar. Aldrig några problem där så gott som. Bristande underhåll, rostbrun bromsvätska?

Bromsvätskan är klar och fin i behållarna, men det betyder ju inte så mycket. Ska blöda dem nästa vecka, men vad rekommenderar du. Att man suger ut all vätska i systemet med pump och fyller på det tömda systemet med ny vätska eller att man tappar och fyller på allt eftersom så att man inte får in luft i systemet?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nej, det stämmer inte. Finns flera domar på det, undersökningsplikten betyder inte att man inte måste bevisa att säljaren visste om felen och att man i annat fall går fri från ansvar.
Exakt. Du har helt rätt. Sätt hårt mot hårt mot säljaren nu. Håll oss uppdaterade.
Nej, det har du helt fel om. Jag kan länka en dom till dig som motbevisar det om du så önskar. Dina "killgissningar" och vad hunden skiter stoppar jag i samma påse.
Behövs inte. Du har rätt. Gör enligt ovan.

/Tegel
Jurist

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Bromsvätskan är klar och fin i behållarna, men det betyder ju inte så mycket. Ska blöda dem nästa vecka, men vad rekommenderar du. Att man suger ut all vätska i systemet med pump och fyller på det tömda systemet med ny vätska eller att man tappar och fyller på allt eftersom så att man inte får in luft i systemet?
Den senare varianten brukar jag göra. Fyll på eftersom.

/Tegel
Raketforskare

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Man behöver inte vara jurist för att känna till vilka regler som gäller för handel mellan privatpersoner. Det är om inte ren allmänbildning så åtminstone nåt alla borde lära sig innan dom köper och säljer dyrare saker som tex fordon privat.

Nu har vår millenial haft över en vecka på sig att läsa på och lära sig reglerna i efterhand men det är tydligen för jobbigt.

Och när någon levererar juridiken så känns det tydligen bättre att vara otrevlig mot denne än att försöka ta till sig reglerna. Det handlar nog inte ens om en millenial utan nästa generation som uppfostrats i en värld där inget är rätt och fel, utan saker är som man tycker att det är.
Du har ju inte levererat juridiken. Du har levererat gissningar och spekulationer, och dessutom varit ohövlig ungefär sedan trådstarten.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Exakt. Du har helt rätt. Sätt hårt mot hårt mot säljaren nu. Håll oss uppdaterade.

Behövs inte. Du har rätt. Gör enligt ovan.

/Tegel
Jurist
Jag säger inte att just jag har rätt i det specifika fallet. Vad jag menar är att det är inte svart eller vitt, utan det finns olika domar där det inte över huvud taget är så självklart som vissa gissar sig fram till. Det är inte köpt är köpt, det är därför vi har en köplag som reglerar saker och ting.

Jag påstår inte att jag INTE brustit i undersökningsplikten.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag säger inte att just jag har rätt i det specifika fallet. Vad jag menar är att det är inte svart eller vitt, utan det finns olika domar där det inte över huvud taget är så självklart som vissa gissar sig fram till. Det är inte köpt är köpt, det är därför vi har en köplag som reglerar saker och ting.

Men när det är mellan privatpersoner behöver du bevisa att säljaren dolde information denne kände till från dig. Du har inte tillhandahållit något sånt, och det gör antagligen att det blir lite svårt att få ut något i domstol.
Priset var hyfsat rätt för en fungerande hoj, och ABS-systemet rapporterar inga fel. Säljaren kan mycket väl ha varit fullkomligt ovetande om felet. Du kan testa att ta en reklamation eller ersättning till tingsrätten, men du har väldigt lite på fötterna för att göra det.

Reglerar ert köpesavtal ångerrätt öht exempelvis? Eller skrev ni inget köpesavtal?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Du har ju inte levererat juridiken. Du har levererat gissningar och spekulationer, och dessutom varit ohövlig ungefär sedan trådstarten.
Han är ingen jurist. Jag är jurist. Tycker också det är märkligt med alla ohövliga svar när du varit så transparant, ödmjuk och rättvis i din beskrivning av affären.

Du har rätt. Go get ’em! Håll oss uppdaterade.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Men när det är mellan privatpersoner behöver du bevisa att säljaren dolde information denne kände till från dig. Du har inte tillhandahållit något sånt, och det gör antagligen att det blir lite svårt att få ut något i domstol.
Priset var hyfsat rätt för en fungerande hoj, och ABS-systemet rapporterar inga fel. Säljaren kan mycket väl ha varit fullkomligt ovetande om felet. Du kan testa att ta en reklamation eller ersättning till tingsrätten, men du har väldigt lite på fötterna för att göra det.

Reglerar ert köpesavtal ångerrätt öht exempelvis? Eller skrev ni inget köpesavtal?

Nej, i vissa fall måste man det men inte i alla. Det beror lite på vad som är fel, vad som är rimligt för en vanlig köpare att upptäcka, det står till och med så i lagtexten. Exempelvis om varan är i ett väsentligen sämre skick än vad köparen kan förutsätta med avseende på pris och andra faktorer.

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
  2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
  3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
Citat från kommentarerna https://lagen.nu/1990:931#P17S2

Fel i varan brukar delas upp i faktiska fel (17 § och 18 §), rättsliga fel (41 §) och rådighetsfel (regleras inte i KöpL). Se även köparens undersökningsplikt i 20 §.

Fel föreligger även om säljaren inte hade kännedom om felet, det räcker med att felet är en avvikelse från avtalet. Om köparen godkänt en sämre kvalitet än normalt så är det inget fel på varan.

Det finns inget köpeavtal så köplagen gäller, antar jag? Vi har inte avtalat bort den.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Han är ingen jurist. Jag är jurist. Tycker också det är märkligt med alla ohövliga svar när du varit så transparant, ödmjuk och rättvis i din beskrivning av affären.

Du har rätt. Go get ’em! Håll oss uppdaterade.

Bara för att du är jurist betyder ju inte att du kan någonting om tvistemål.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Herregud trådar har låsts för mindre tidigare.. TS är ju en rättshaverist som inte skall ha hjälp eller råd. Den som ger råd i tråden kan ju räkna med en liknande tråd angående..

Jag fick råd att byta bromsvätska o nu har jag inga bromsar, jag körde dessutom av vägen pga detta, det måste vara rådgivaren ansvar att tillse huruvida jag som privat person kan/vet/har erforderlig kännedom/vetskap om hus man byter broms vätskan.

Denna tråden är lika dan som han med ny hoj som drog till bana ock körde, fick en tappad styrvikt i kylet o stämmer killen som tappade styrvikten så den punkterade kylet. Jävlar vad ny hojs ägaren förlorade o fick pröjsa rubbet i klusive motpartens advokat resor förlorad arbetsinkomst.

Stäng tråden det går inte äta mera popcorn nu?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nåja, oavsett trolleri eller inte, tråden är en god påminnelse om:

1) varför jag inte längre säljer några fordon till folk jag inte känner och absolut inte på Blocket…

2) under respektive forumanvändares profil finns en ignore-lista som fungerar mycket bra…

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nåja, oavsett trolleri eller inte, tråden är en god påminnelse om:

1) varför jag inte längre säljer några fordon till folk jag inte känner och absolut inte på Blocket…

2) under respektive forumanvändares profil finns en ignore-lista som fungerar mycket bra…
Tack nu får vi se om ignore funkar?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj

När det gäller mellan privatpersoner så gäller väl köplagen? Vad jag uppfattat det som så stämmer inte det överrens med lagtexten.
Jo, det tycker jag med. Ja, det kan han absolut ha varit. Det troligaste är att det var så.

Vi har inget köpesavtal så vi har inte avtalat bort köplagen.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Jag är expert inom just tvistemål, köplagen och med betoning på begagnade motorcyklar.

Samtidigt verkar du ha stenkoll på lagen så min hjälp känns överflödig. Dra iväg stämningen nu.

Jag har inte stenkoll på lagen, men vissa verkar ju tro att det inte existerar någon köplag över huvud taget.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati