Köpte defekt MC på Blocket

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
På ett gäng tusen mil så har jag bara behövt bromsa så att ABS går in ett fåtal gånger, kan räkna det på en hand och då kör jag absolut inte som guds bästa barn.
Om det inte finns några lampor eller felkoder som pekar på att det är fel så kan säljaren mycket väl ha trott att allting funkat bra.

Ovanstående har flera andra i tråden nämnt redan, skillnaden är att du inte har någon erfarenhet av att köra hoj vilket är ganska tydligt då du verkar tro att man nitar bromsen vid varje körtur bara för att kolla så ABS funkar, så är absolut inte fallet.

Har full förståelse för att du är förbannad och känner dig lurad då du äntligen lagt en massa pengar på att köpa din första hoj, men det betyder knappast per automatik att säljaren är ett ohederligt arsle som har lurat dig.

Om du bestämmer dig för att dra detta vidare och göra en rättslig sak av det så kommer du i slutändan ha lagt ut ännu mer pengar helt i onödan bara.

Det bästa du kan göra är att knyta näven i fickan och se det som en dyr läxa, vet att det inte är svaret du vill ha men har svårt och se att du skulle få några andra svar här i tråden.

Näe, det tror jag inte. Det är min poäng egentligen, att det är just det som man inte gör. Det är därför som jag tror att den inte fungerade vid säljtillfället.

Ja, jag behöver distansera mig lite från det tror jag. Jag har inte accepterat hans anbud ännu på grund av det. Är en del känslor nu, kan lätt övergå i att bli otrevlig då.

Ja, det är jag med på, för att inte tala om energi. Jo, är lite svårt att svälja det just nu bara. Är därför jag tacksamt tar emot andra domar som talar emot min sak, och inte bara ord så att säga. Det gör det mycket lättare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, lurad tänker jag nog inte ta till tinget utan snarare att det helt enkelt är ett dolt fel som jag har rätt att få åtgärdat. Det räcker för att fria säljaren från att det är ett fel som han kände till. Jag skulle gissa på att han inte kände till det.

Övertejpad är den inte, har inte kollat om den är fulkopplad men jag har svårt att tro att den skulle vara det, eller att han ens besitter tillräckliga tekniska kunskaper för att utföra en sådan operation.

Hur blev du bevandrad i hur lagboken fungerar i denna typ av mål, om jag får fråga? Hör gärna din anekdot om det.

Du gissar alltså själv att han inte kände till felet.

Och ändå anser du att han har dålig moral och lurar dig?
Om någon har dålig moral så är det ju snarare du som kräver säljaren på ersättning efteråt pga ett fel du inte ens tror han kände till.

Jag hoppas han läser dessa trådar och drar tillbaka sitt erbjudande.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj

Här har du Motherofgod!
Du har samma symtom på din hoj som den på videon ovan, och i hans fall var det abs-pumpen som felande.

Billigare än vad felsökningen kostar hos Yamahacenter.

Men du kanske hellre bråkar vidare med tidigare ägare?

Tack!

Kanske, jag är lite obstinat ;)

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Du gissar alltså själv att han inte kände till felet.

Och ändå anser du att han har dålig moral och lurar dig?
Om någon har dålig moral så är det ju snarare du som kräver säljaren på ersättning efteråt pga ett fel du inte ens tror han kände till.

Jag hoppas han läser dessa trådar och drar tillbaka sitt erbjudande.

Att man inte känner till felet innebär inte att man är fri från ansvar.

Okej, för att underlätta för dig så kanske du bara helt enkelt ska lämna tråden?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Trådstartaren kanske inte är den trevligaste prick som passerat detta forum, men jag ser ingen anledning att håna honom…

Han har fått ett antal goda råd. Undersök om ABS’en överhuvudtaget är trasig. Om så är fallet, betala en verkstad för korrekt felsökning och reparation. Svälj förtreten och glöm snacket om att dra säljaren inför tinget. Kom ihåg ordet ”undersökningsplikt” inför framtida affärer…

Jag tycker inte att jag var direkt otrevlig förrän andra användare började göra narr av mig, och jag tycker inte heller att jag direkt varit otrevlig mot de som faktiskt genuint hjälper till.

Ja, det lutar åt något sådant. Ska se om någon annan kan testa hojen som har mer erfarenhet än mig. Har även köpt ett nytt batteri, för det verkar vara lite gammalt.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Ooh, det är en rätt lång lista. Men kan ju försöka få med de viktiga delarna:

• Kontrollera servicehistorik.
  • Vanlig säkerhetskontroll som den lärs ut vid körkortstagandet.
  • Kolla ram och sving efter sprickor eller oväntade svetsar
  • Kolla styrlager och hjullager i den mån det går
  • Är däcken och fälgar i okej skick
  • Testa kallstart, lyssna på motorn efter oroande ljud.
  • Testa hur hojen svarar på gas, är den seg i gasrespons, "fastnar" varvtalet nånstans när du varvar upp?
  • Ser det ut att vara några varningar i instrumenteringen
  • Tuuutaaa (jag glömmer den alltid)
  • Lampor (blinkers kan vara knasiga pga minidiodblinkers exempelvis)
  • Hoppa ombord och fäll upp stödet, verifiera att stödgivaren funkar.
  • Gå igenom hela växxellådan, är nån växel knepig? (Behöver inte betyda mycket stillastående, en del hojar är svårväxlade när det inte rör på sig)
  • Ta en tur, där du inte bara fiskör några kilometer. Tokvarva inte kall motor.
  • Gå igenom växellådan upp och ner ett par gånger under låg last. Allt ska funka bra.
  • Testa bromsar, inga vibrationer eller dumheter. ABS, om den finns, ska fungera.
  • Svänger hojen likadant åt höger och vänster?
  • Känns det som ett jämnt svep utan hack när du svänger
  • När motorn blivit varm, kör en lite mer inspirerad vända genom växlarna.
  • Glöm inte att ligga på jämn gas, motorn ska inte vandra i varvtal.
  • Testa blinkers under körning. Ibland funkar de bättre/sämre när man kör.
  • Kolla efter varningar eller fel efter turen.
  • Kolla efter vätskeläckage efter turen.
Nu har jag säkert glömt något men folk här pekar nog gärna ut mina misstag.. :D
Säljaren är också intressant att utvärdera. Verkar det vara en person som har ordning på sina prylar?
Många bra tips! Ska spara den i mitt anteckningsblock. Jag testade nog ungefär en tredjedel av det. Säkerhetskontroll, däck, fälgar, kallstart, varva, varningar, lampor, stödgivare, vätskeläckage (innan tur).

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Men du begär att andra skall orka svara på din fråga?

ABS-lampan slocknar när systemet registrerat sensorerna, dvs när hojen rullat X meter och allt fungerar som det skall.
Inte på den här modellen. Den slocknar efter 2 sekunder då systemet gjort en "självdiagnos". Vet dock inte vad den kollar, men uppenbarligen har den en del... hål.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att man inte känner till felet innebär inte att man är fri från ansvar.

Jo, det är just precis vad det gör. Du kan bara kräva honom på ansvar om du kan bevisa att han kände till felet.

Okej, för att underlätta för dig så kanske du bara helt enkelt ska lämna tråden?

Du menar att det skulle kännas lättare för dig? För mig är tråden ren underhållning.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hur blev du bevandrad i hur lagboken fungerar i denna typ av mål, om jag får fråga? Hör gärna din anekdot om det.

Jag är inte jurist, men jag har läst en del grundläggande affärsjuridik och juridiken är ett område som inte går att koppla bort från mitt jobb.

Återigen - det enda som sticker ut i den här historien är din egen bristande undersökning av fordonet innan köp och jag skulle bli mycket överraskad om någon del av rättsväsendet ser bort från detta eller prioroterar ner detta. Jag har därför svårt att se att denna historia ens hamnar inför tinget.

Dessutom - hur ska du egentligen ha det...?

I en del inlägg är du HELT SÄKER på att säljaren har lurat dig. I en del inlägg säger du att du MISSTÄNKER att säljaren har lurat dig. Nu senast GISSAR du att säljaren kanske inte alls har lurat dig, men att han sålt en hoj med ett dolt fel som han inte kände till.

Hur ska du ha det...? Att du postar samma historia på flera olika forum stärker inte din sak och när du sedan ändrar din histora eftersom...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man behöver inte vara jurist för att känna till vilka regler som gäller för handel mellan privatpersoner. Det är om inte ren allmänbildning så åtminstone nåt alla borde lära sig innan dom köper och säljer dyrare saker som tex fordon privat.

Nu har vår millenial haft över en vecka på sig att läsa på och lära sig reglerna i efterhand men det är tydligen för jobbigt.

Och när någon levererar juridiken så känns det tydligen bättre att vara otrevlig mot denne än att försöka ta till sig reglerna. Det handlar nog inte ens om en millenial utan nästa generation som uppfostrats i en värld där inget är rätt och fel, utan saker är som man tycker att det är.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Kanske, jag är lite obstinat ;)
No shit.

Tycker du ska lägga fram ett stenhårt förslag helt efter ditt tycke till säljaren. Går denne inte med på det stämmer du denne direkt. Du har ett klockrent case som du kommer vinna utan problem. Viktigast av allt är att jag vet att du har helt rätt och att säljaren är en skurk i class med Al Capone. Det är bevisat bortom all tvivel.

Jag är jurist så jag vet vad jag snackar om. Har tusen anekdoter som stöd. Case closed, du har redan vunnit.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vilket gaggande. 9 sidor. Hur orkar man? Så här är det att köpa privat.

Jag hade inte hakat upp mig på abs. Den här hojen har ändå ett föråldrat system. Lär dig bromsa säkert utan abs som gamla racingförare. Behåll hoj och laga det eftersom, kika på Ebay.

Jävligt dåligt att abs inte fungerar med tanke på det som sitter i bilar. Aldrig några problem där så gott som. Bristande underhåll, rostbrun bromsvätska?

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag har lärt mej mycket nu.

Thunderacen kom jag till säljaren och gick ett varv runt hojen, kanske sparkade på nått däck vet ej. Rullar upp den på kärran. Swich. Och åker hem.

Kommer hem o en kompis frågar provade du den? Nä. Startar den? Hur skall jag veta det? Kompisen ta hit nyckeln. Upp i kärran i med nyckel o njet njet wrom wrom..

Det är ju en Yamaha så varför bry sig? Dom funkar alltid men så vill jag ju inte ha skit som tidiga abs system anti dyk anti spin anti res osv..
Möjligen bmws nyaste system kan vara en tanke men innan dessa är 20 år är det nog förbjudet att köra hoj..

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Herregud, ge dig nu. Ta hojen till en handlare och be dem kolla på den!

Du har handlat en 15 år gammal 600 på blocket från en privat säljare. Du har undersökningsplikt. Hojen är besiktigad och säljaren har tom erbjudit dig en ekonomisk hjälp på traven. Inse faktum! Det är ditt ansvar att kolla det du köper. Så funkar handel mellan privatpersoner.

Folk har erbjudit sig att komma och kolla på den åt dig GRATIS och du tar inte emot det. Vad vill du att vi ska säga? Att du har all laglig rätt på din sida så du kan vifta med det i ansiktet på säljaren?

Jag är tydlig. Köpt är köpt!

Jag har koll på mina saker och servar dem enligt alla regler med dokumentation. Varför? Jo för att slippa ha och göra med köpare som dig!

Jösses, fan vad sned jag blir på detta eviga malande att säljaren ska ersätta dig. :gnissla

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
No shit.

Tycker du ska lägga fram ett stenhårt förslag helt efter ditt tycke till säljaren. Går denne inte med på det stämmer du denne direkt. Du har ett klockrent case som du kommer vinna utan problem. Viktigast av allt är att jag vet att du har helt rätt och att säljaren är en skurk i class med Al Capone. Det är bevisat bortom all tvivel.

Jag är jurist så jag vet vad jag snackar om. Har tusen anekdoter som stöd. Case closed, du har redan vunnit.
Det blir ett nytt avsnitt med Judge Judy av detta

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Det är väl just det det gör eftersom du har undersökningsplikt? Hela tråden går ju bara i cirklar.
Nej, det stämmer inte. Finns flera domar på det, undersökningsplikten betyder inte att man inte måste bevisa att säljaren visste om felen och att man i annat fall går fri från ansvar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati