Köpte defekt MC på Blocket

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Nåja, oavsett trolleri eller inte, tråden är en god påminnelse om:

1) varför jag inte längre säljer några fordon till folk jag inte känner och absolut inte på Blocket…

2) under respektive forumanvändares profil finns en ignore-lista som fungerar mycket bra…

Skönt att vara till nytta för någon åtminstone :)

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nåja, oavsett trolleri eller inte, tråden är en god påminnelse om:

1) varför jag inte längre säljer några fordon till folk jag inte känner och absolut inte på Blocket…

2) under respektive forumanvändares profil finns en ignore-lista som fungerar mycket bra…
Jag säljer gärna delar å fordon på blocket, å de är väldigt sällan de dyker upp sånna köpare.. Å hade jag fått ett sådant exemplar till köpare så hade de varit kalla handen hela vägen..

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Herregud trådar har låsts för mindre tidigare.. TS är ju en rättshaverist som inte skall ha hjälp eller råd. Den som ger råd i tråden kan ju räkna med en liknande tråd angående..

Jag fick råd att byta bromsvätska o nu har jag inga bromsar, jag körde dessutom av vägen pga detta, det måste vara rådgivaren ansvar att tillse huruvida jag som privat person kan/vet/har erforderlig kännedom/vetskap om hus man byter broms vätskan.

Denna tråden är lika dan som han med ny hoj som drog till bana ock körde, fick en tappad styrvikt i kylet o stämmer killen som tappade styrvikten så den punkterade kylet. Jävlar vad ny hojs ägaren förlorade o fick pröjsa rubbet i klusive motpartens advokat resor förlorad arbetsinkomst.

Stäng tråden det går inte äta mera popcorn nu?

Nej, ett inlägg på ett forum är inte juridisk bindande, så oroa dig inte.

Vad är en styrvikt? Menar du att han körde över styrvikten?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Motherofgod, har ju iallafall gjort ett härligt avtryck i början på sin MC-karriär..in till MC Kollektivet....Välkommen till Sporthoj.com :hjarta

Haha, tack (även om du är ironisk). Ja, nej... Det här var verkligen ingen bra start. Jag är faktiskt ganska glad och trevlig IRL, men har målat in mig lite i ett hörn på grund av min envishet och mina känslor ifrån köpet.

Å andra sidan, härifrån kan det väl bara bli bättre...

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Jag säljer gärna delar å fordon på blocket, å de är väldigt sällan de dyker upp sånna köpare.. Å hade jag fått ett sådant exemplar till köpare så hade de varit kalla handen hela vägen..

Jag har gjort många lyckade transaktioner över blocket och facebook marketplace, det är inte så att jag är speciell som sådan utan det var mest den här transaktionen som blev... olycklig. Jag tror inte du hade märkt av att jag är "ett sådant exemplar till köpare" förrän det var försent och du sålde en defekt vara men intygade att den fungerar perfekt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tänk den dagen trådskaparen köper ett gammalt hus......
Sålde ett hus en gång. Köparen ville att jag skulle åtgärda alla anmärkningar på Anticimex besiktning innan tillträde. Det kläckte han ur sig efter att handpenning var lagd. Han hade ju inte så noga läst protokollet som fanns i annons, på papper vid alla visningar och mailat till honom. ??

Upplyste att han kunde kliva av affären och torska handpenning om han ville. Men gå ner i pris eller åtgärda anmärkning gjorde jag inte.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har inte stenkoll på lagen, men vissa verkar ju tro att det inte existerar någon köplag över huvud taget.
Du har stenkoll. Sue. Now.
Haha, tack (även om du är ironisk). Ja, nej... Det här var verkligen ingen bra start. Jag är faktiskt ganska glad och trevlig IRL, men har målat in mig lite i ett hörn på grund av min envishet och mina känslor ifrån köpet.

Å andra sidan, härifrån kan det väl bara bli bättre...
Yes, om något halvår till år kan ni mötas i rätten och du kommer få din upprättelse.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Tack nu får vi se om ignore funkar?

Det är naturligtvis fritt valt och upp till var och en, men jag hade en diskussion om just ignore-funktionen med en annan forummedlem för några dagar sedan och provade sedan att lägga till några av de mest uppenbara trollen på den listan.

Har man hängt på detta forum till och från i tio-tolv år så får man trots allt en mental bild av många användare och framförallt en ganska bra känsla för vilka som har relevanta frågor kring sporthojar, vilka som har relevanta svar kring sporthojar och vilka som hänger här för att de är kul killar som är genuint intresserade av just sporthojar.

Till skillnad från de som hänger här av helt andra orsaker...

Jag upplevde i alla fall forumet som bättre snudd på omedelbart efter denna åtgärd, eftersom man då vet att man diskuterar med folk som faktiskt vill åka hoj på riktigt, till skillnad från att sitta bakom skärmen och rycka sig i huden av upphetsning över själva diskussionen.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Sålde ett hus en gång. Köparen ville att jag skulle åtgärda alla anmärkningar på Anticimex besiktning innan tillträde. Det kläckte han ur sig efter att handpenning var lagd. Han hade ju inte så noga läst protokollet som fanns i annons, på papper vid alla visningar och mailat till honom. ??

Upplyste att han kunde kliva av affären och torska handpenning om han ville. Men gå ner i pris eller åtgärda anmärkning gjorde jag inte.

Nåväl, är väl skillnad på att inte läsa protokollet som fanns i annons och att annonsera ut att huset är perfekt utan anmärkning? Hade han skrivit att ABS inte fungerade i annonsen hade det ju varit en helt annan situation.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Det är naturligtvis fritt valt och upp till var och en, men jag hade en diskussion om just ignore-funktionen med en annan forummedlem för några dagar sedan och provade sedan att lägga till några av de mest uppenbara trollen på den listan.

Har man hängt på detta forum till och från i tio-tolv år så får man trots allt en mental bild av många användare och framförallt en ganska bra känsla för vilka som har relevanta frågor kring sporthojar, vilka som har relevanta svar kring sporthojar och vilka som hänger här för att de är kul killar som är genuint intresserade av just sporthojar.

Till skillnad från de som hänger här av helt andra orsaker...

Jag upplevde i alla fall forumet som bättre snudd på omedelbart efter denna åtgärd, eftersom man då vet att man diskuterar med folk som faktiskt vill åka hoj på riktigt, till skillnad från att sitta bakom skärmen och rycka sig i huden av upphetsning över själva diskussionen.

Lite off-topic, men om en ignorerad användare lägger upp en tråd, kommer man då inte att se tråden?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men när det är mellan privatpersoner behöver du bevisa att säljaren dolde information denne kände till från dig. Du har inte tillhandahållit något sånt, och det gör antagligen att det blir lite svårt att få ut något i domstol.
Priset var hyfsat rätt för en fungerande hoj, och ABS-systemet rapporterar inga fel. Säljaren kan mycket väl ha varit fullkomligt ovetande om felet. Du kan testa att ta en reklamation eller ersättning till tingsrätten, men du har väldigt lite på fötterna för att göra det.

Reglerar ert köpesavtal ångerrätt öht exempelvis? Eller skrev ni inget köpesavtal?

Tittar man på liknande hojar utan ABS så verkar ju priset på hojar med eller utan ABS inte skilja sig särskilt mycket.
TS påstår ju iofs på Flashback att det skiljer 10000 kr i värde och han verkar ju vara expert.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Herregud trådar har låsts för mindre tidigare.. TS är ju en rättshaverist som inte skall ha hjälp eller råd. Den som ger råd i tråden kan ju räkna med en liknande tråd angående..

Jag fick råd att byta bromsvätska o nu har jag inga bromsar, jag körde dessutom av vägen pga detta, det måste vara rådgivaren ansvar att tillse huruvida jag som privat person kan/vet/har erforderlig kännedom/vetskap om hus man byter broms vätskan.

Denna tråden är lika dan som han med ny hoj som drog till bana ock körde, fick en tappad styrvikt i kylet o stämmer killen som tappade styrvikten så den punkterade kylet. Jävlar vad ny hojs ägaren förlorade o fick pröjsa rubbet i klusive motpartens advokat resor förlorad arbetsinkomst.

Stäng tråden det går inte äta mera popcorn nu?

Nej, lås inte tråden!

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nåväl, är väl skillnad på att inte läsa protokollet som fanns i annons och att annonsera ut att huset är perfekt utan anmärkning? Hade han skrivit att ABS inte fungerade i annonsen hade det ju varit en helt annan situation.
Mitt inlägg ovan är OT som svar på annans inlägg och tangerar ämnet blott en aning.

Vad jag personligen anser om fallet i ämnet är att du bör lägga din energi på att ta körkortet i första hand och i andra hand köra hoj så mycket du kan för det är sjukt kul. Du bör inte ta på dig offerkoftan och rättshaveristmössan. En civilrättsprocess kommer ta tid, energi och pengar. En process som jag som lekman anser att du inte har nåt att vinna på. Likt Don Quijote och kampen mot väderkvarnar.

Köpa av privatpersoner är alltid visst mått av gambling.

Men du gör som du anser ge dig mest glädje/minst sorg. För den enda du kan ändra på är dig själv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag hade en sån kund förra året, också nybörjare jag ser den här tråden som en påminnelse om att inte sälja hoj åt folk utan erfarenhet av hojar.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Förstår att det kan kännas surt om du sparat länge och längtat efter en mc.
Men det är inte några gigantiska summor det handlar om (läste om en kille som köpt en Lamborghini för ca2mille som visade sig varit skrotad innan och tattar reparerad) .

Försök se det positiva. Hade oturen varit framme så kunde motorn skurit och du hade stått med en skrothög. Nu kan du iallafall köra och den fungerar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati