Det är lite spännande med ABS på halvgamla hojar faktiskt... Jag har inte haft hojkort mer än ett par år, trots att jag är över 50. På körskolan hade vi förstås nya moderna hojar med ABS, som vi på risk-tvåan använde för att testa hur det känns och hur systemen fungerar. Inget konstigt i sig för mig, har kört mycket bil med och utan ABS, skruvar bil (och numera motorcykel), är dessutom ingenjör. Det är inte raketvetenskap direkt. Men det känns väldigt tydligt i pedalen när man bromsar, och helt riskfritt att testa bakbromsen. (Vem har inte gjort stoppsladdar med trampcykeln, ungefär lika länge som man har kunnat cykla? Det är samma sak som att låsa bakhjulet på motorcykeln, om man inte har ABS...)
Men, efter denna trådens diskussioner tänkte jag att jag skulle testa ABS:en på min BMW F800R från 2009 när jag körde hem igår. (Jag ska ändå kränga på ett nytt bakdäck, så om jag får världens bromsplattor på däcket gör ingenting.) ABS:en funkar, jag har testat den tidigare. Meen, den är lite spännande i funktionen egentligen, kände jag igår. När jag stampade på pedalen från ganska hög hastighet (80-90 km/h ungefär) pulserar det bra i pedalen som det ska. När jag kom ner till cykelhastighet (30-40 kanske) blev där ett ganska långt bromsspår, för att sedan börja pulsera igen. Det är ju lite märkligt tycker jag, men det är väl vad man kan förvänta sig av ett så gammalt system antagligen. Inget att fästa någon större vikt vid. Men jag ska kolla kuggkransen lite extra när jag kränger däcket, men det har sett helt ut innan åtminstone.