Coola Ola
Progressiv klassicist
Tips är att delta i SMCs kurser. Vissa här tycker att SMC är kass och meningslöst men jag personligen har haft stor nytta av både deras avrostningar, knixkurser på mindre banor och deras kurser på storbana. Särskilt som nybörjare.Jag lär väl bli kvar men under ett annat namn om ni blir för elaka, men än så länge ser jag ingen anledning till det.
Nej, jag har nog skrämts upp mycket av folk i min närhet angående ABS och lägger för stor vikt vi det. "billig livförsäkring" och "ett måste" säger de jag pratat med angående köp av hoj. Men den verkliga livräddaren är nog vana och bromsteknik egentligen. Något jag tänkte lära mig på bana så småningom. Men kan ju kanske vara bra att ha ABS på sin första hoj, tänker jag. I och med att bromsteknik och vana inte är på plats än.
-edit- jag har sedan jag aktivt börjat lära mig att köra hoj genom förarkurser och instudering av olika körtekniker (på forum, youtube-kanaler etc) haft extremt få tillfällen då ABSen gått in. Skulle säga att åtminstone 80-90% av inbromsningarna där det hänt har varit när jag själv provocerat fram det för att testa greppet i underlaget. Den enda jag kan komma på nu är när jag från hög fart bromsade för ett utspringande rådjur på en lite dammig väg, med skjuts, tidigare i år. Dvs, ganska tuffa förhållanden för greppet. Men, inget som var så dramatiskt att jag inte rett ut det utan ABS heller.
Last edited: