Köpte defekt MC på Blocket

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag lär väl bli kvar men under ett annat namn om ni blir för elaka, men än så länge ser jag ingen anledning till det.

Nej, jag har nog skrämts upp mycket av folk i min närhet angående ABS och lägger för stor vikt vi det. "billig livförsäkring" och "ett måste" säger de jag pratat med angående köp av hoj. Men den verkliga livräddaren är nog vana och bromsteknik egentligen. Något jag tänkte lära mig på bana så småningom. Men kan ju kanske vara bra att ha ABS på sin första hoj, tänker jag. I och med att bromsteknik och vana inte är på plats än.
Tips är att delta i SMCs kurser. Vissa här tycker att SMC är kass och meningslöst men jag personligen har haft stor nytta av både deras avrostningar, knixkurser på mindre banor och deras kurser på storbana. Särskilt som nybörjare.

-edit- jag har sedan jag aktivt börjat lära mig att köra hoj genom förarkurser och instudering av olika körtekniker (på forum, youtube-kanaler etc) haft extremt få tillfällen då ABSen gått in. Skulle säga att åtminstone 80-90% av inbromsningarna där det hänt har varit när jag själv provocerat fram det för att testa greppet i underlaget. Den enda jag kan komma på nu är när jag från hög fart bromsade för ett utspringande rådjur på en lite dammig väg, med skjuts, tidigare i år. Dvs, ganska tuffa förhållanden för greppet. Men, inget som var så dramatiskt att jag inte rett ut det utan ABS heller.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tips är att delta i SMCs kurser. Vissa här tycker att SMC är kass och meningslöst men jag personligen har haft stor nytta av både deras avrostningar, knixkurser på mindre banor och deras kurser på storbana. Särskilt som nybörjare.

SMC-kurserna är svinbra, i synnerhet för den normale gatåkaren.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Ja, jag vill testa smc. Ska göra det med två kompisar nästa år är det tänkt.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Kan vara bra att veta hur ABS fungerar på Yamaha MC

När tändningen slås på tänds gula ABS-lampan under förutsättning att ECU (elektronikboxen) får rätt värde, dvs båda sensorerna är inkopplade.

När man kör iväg och kommer upp i ca 10km/h slocknar gula ABS-lampan under förutsättning att ECU får pulsvärden från båda sensorerna.
Får inte ECU pulsvärden från båda sensorerna slocknar inte gula ABS-lampan, dvs något är fel.

Enkelt att testa att elektroniken fungerar genom att skruva bort en sensor men låta den vara inkopplad, då skall gula ABS-lampan inte slockna när man kommit upp i ca 10km/h.

Vanliga orsaker till problem med ABS är i turordning: luft i bromssystemet, gammal bromsvätska, felaktigt monterad sensor, defekt givarskiva eller trasig sensor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, jag vill testa smc. Ska göra det med två kompisar nästa år är det tänkt.
Ett tips är att ta med en handledare och köra knix innan du tagit kortet. Det är sjukt lärorikt och du lär dig mer på en dag på knix än på hundratals timmar på gata.
Dessutom, om du gör det medan du fortfarande lär dig för kortet så kommer du undvika att lära dig fel som du sedan måste nöta bort.
Och knix är sjukt kul.


När jag är handledare är det en regel att jag tar med mig min "elev" på knix åtminstone en gång. Och de har alla haft skitroligt, och lärt sig köra riktigt bra på den enda dagen, och har alla klarat uppkörning på första försöket. Och jag tillskriver handledarna på knixen större orsak till det än mig själv.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
ABS, SMC-kurser, körteknik, "knix"?...
Behövs verkligen detta? Jag kan tänka mig om man åker väldigt "aktiv", med knäskrap i kurvorna, bakhjulsåka och roadracingtakter, men annars?
ABS på bilen har jag bara haft användning av vintertid, på ishala vägar och kanske hårt packad snö. Har aldrig haft en hoj med ABS.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Kan vara bra att veta hur ABS fungerar på Yamaha MC

När tändningen slås på tänds gula ABS-lampan under förutsättning att ECU (elektronikboxen) får rätt värde, dvs båda sensorerna är inkopplade.

När man kör iväg och kommer upp i ca 10km/h slocknar gula ABS-lampan under förutsättning att ECU får pulsvärden från båda sensorerna.
Får inte ECU pulsvärden från båda sensorerna slocknar inte gula ABS-lampan, dvs något är fel.

Enkelt att testa att elektroniken fungerar genom att skruva bort en sensor men låta den vara inkopplad, då skall gula ABS-lampan inte slockna när man kommit upp i ca 10km/h.

Vanliga orsaker till problem med ABS är i turordning: luft i bromssystemet, gammal bromsvätska, felaktigt monterad sensor, defekt givarskiva eller trasig sensor.
Du 08an, det kan va bra att veta att det är lite olika från Yamaha till Yamaha. Just denna hojmodellen fungerar det lite annorlunda. Systemet gör nämligen bara en check vid tändning på att allt verkar OK sen släcks lampan direkt utan att få ett mätvärde vid rull. Därav omöjligt att veta funktionen utan att köra.
Mvh en som haft 16 olika Yamaha med och utan ABS.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej nej...va kvar finns så få kvinnor här!:)Skit i bakbromsen helt onödig på asfalt..träna frambroms ..det är prio ETT!!...låser däcket släpp upp handtag ta nytt grepp!(Mjukt krama sakta lär dig bromsbeläggen)....skit i fotbroms!det är ingen bil!!... Lycka Till!:tummenupp


Jag är ledsen, men jag måste lägga mig i här.

Det där är ett uselt råd.

Allt - precis ALLT i en inbromsning styrs av hur du hanterar fotbromsen under de inledande bråkdelarna av din inbromsning.

Inte bara bromssträcka, utan ändå mer din kontroll av förloppet och din möjlighet att agera på luckor och utvägar som kan uppstå under din inbromsning.

Utsagan är fel på så många plan att man blir sorgsen.

Att lära sig bromsa korrekt är en konst.
Att kunna bromsa korrekt är en, en av konsterna som krävs för överlevnad på två hjul.

Kan man bromsa och har förståelse för processen och hur systemet fungerar kan ABS-bromsar absolut vara till nytta i en trängd situation.

Förstår man inte ens grunderna för hur man får stopp på en hoj skall man åka bil istället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ABS, SMC-kurser, körteknik, "knix"?...
Behövs verkligen detta? Jag kan tänka mig om man åker väldigt "aktiv", med knäskrap i kurvorna, bakhjulsåka och roadracingtakter, men annars?
ABS på bilen har jag bara haft användning av vintertid, på ishala vägar och kanske hårt packad snö. Har aldrig haft en hoj med ABS.
Det behövs inte, men knix är den billigaste och bästa sättet att bli bättre förare, och för någon som håller på att ta kortet är det ett fantastiskt sätt att lära sig både fort och roligt. Knix handlar inte om att köra fort, utan om att lära sig hantera en hoj.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det behövs inte, men knix är den billigaste och bästa sättet att bli bättre förare, och för någon som håller på att ta kortet är det ett fantastiskt sätt att lära sig både fort och roligt. Knix handlar inte om att köra fort, utan om att lära sig hantera en hoj.
Dessutom är väldigt det roligt... :banana
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Ett tips är att ta med en handledare och köra knix innan du tagit kortet. Det är sjukt lärorikt och du lär dig mer på en dag på knix än på hundratals timmar på gata.
Dessutom, om du gör det medan du fortfarande lär dig för kortet så kommer du undvika att lära dig fel som du sedan måste nöta bort.
Och knix är sjukt kul.


När jag är handledare är det en regel att jag tar med mig min "elev" på knix åtminstone en gång. Och de har alla haft skitroligt, och lärt sig köra riktigt bra på den enda dagen, och har alla klarat uppkörning på första försöket. Och jag tillskriver handledarna på knixen större orsak till det än mig själv.
Kör upp imorgon, men det låter grymt vettigt. Finns det körskolor som tillhandahåller den tjänsten? Vilka i sådana fall?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är ledsen, men jag måste lägga mig i här.

Det där är ett uselt råd.

Allt - precis ALLT i en inbromsning styrs av hur du hanterar fotbromsen under de inledande bråkdelarna av din inbromsning.

Inte bara bromssträcka, utan ändå mer din kontroll av förloppet och din möjlighet att agera på luckor och utvägar som kan uppstå under din inbromsning.

Utsagan är fel på så många plan att man blir sorgsen.

Att lära sig bromsa korrekt är en konst.
Att kunna bromsa korrekt är en, en av konsterna som krävs för överlevnad på två hjul.

Kan man bromsa och har förståelse för processen och hur systemet fungerar kan ABS-bromsar absolut vara till nytta i en trängd situation.

Förstår man inte ens grunderna för hur man får stopp på en hoj skall man åka bil istället.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Du 08an, det kan va bra att veta att det är lite olika från Yamaha till Yamaha. Just denna hojmodellen fungerar det lite annorlunda. Systemet gör nämligen bara en check vid tändning på att allt verkar OK sen släcks lampan direkt utan att få ett mätvärde vid rull. Därav omöjligt att veta funktionen utan att köra.
Mvh en som haft 16 olika Yamaha med och utan ABS.
Stämmer bra, har skrivit det tidigare i tråden. Det står i servicemanualen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kör upp imorgon, men det låter grymt vettigt. Finns det körskolor som tillhandahåller den tjänsten? Vilka i sådana fall?
Tror en körskola i Eskilstuna tar med sig elever till GTR Motorpark på knix. Har iaf sprungit på folk som kört där med körskolan på knix.
I övrigt vet jag inte, men det är antagligen sällsynt.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Ja, precis.

Och inte bara vid bankörning, utan i alla livets skeden där man vill ha kontroll och utöva lite finlir.

...och även när man bara aabbssoolluutt måste ha stopp innan ett visst datum.
Det som somliga kallar "panikbromsning".


Att rycka bort bromspedalen på en hoj och be någon som kan köra hoj ge sig ut och köra en sväng är som att be en konstskojare att måla en kopia av Mona Lisa - men istället för palett och pensel ställa fram ett tråg med roller i.

Det blir som det blir.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kör upp imorgon, men det låter grymt vettigt. Finns det körskolor som tillhandahåller den tjänsten? Vilka i sådana fall?
När du väl har kirrat kortet behöver du ju ingen handledare för att gå knixkurs. Det finns instruktörer på plats som sköter all handledning. Så bara anmäl dig till SMC direkt utan onödiga bihang!
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
När du väl har kirrat kortet behöver du ju ingen handledare för att gå knixkurs. Det finns instruktörer på plats som sköter all handledning. Så bara anmäl dig till SMC direkt utan onödiga bihang!
Grymt, tror jag nyligen blev medlem där. Mindre än ett dygn kvar nu. Riktigt nervöst :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grymt, tror jag nyligen blev medlem där. Mindre än ett dygn kvar nu. Riktigt nervöst :)
Inget att vara nervös för. Kan du köra klarar du kortet, om du inte klarar det så är det bara att nöta vidare. Jag missade min första uppkörning på MC, men det är bara att ge sig på't igen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När jag tog mc-kortet beskrev de BMWs tidiga ABS-system som att de ger "en puls per lampstolpe". Det är skillnad på dagens system och de som kom först på respektive märke.
Jag har haft en hoj med det tidiga systemet. Bakbroms på grus var inte effektivt om man säger så. I övrigt absolut bättre än utan, men som sagt långt bromssträcka på löst underlag. Men man bromsade inte omkull sig.

Men en per lyktstolpe är lika sant som med Harleys tändpulser...

Det är sannerligen värt att påpeka att de första ABS-systemen inte kommer i närheten av den prestanda som moderna, så kallade "intelligenta" ABS-system erbjuder.

Om ABS-systemet bara bygger på en pulssensor vid respektive hjul så behöver man inte vara doktor i chassiedynamik för att lista ut att systemet blir...något långsamt och yxigt...Bromstrycket kommer inte att minska (för att förhindra att hjulet låses) innan själva hjulet gör en kraftig retardation eller rent av står helt still. Således är det inte alls omöjligt att låsa hjulet under en längre sträcka och särskilt då ett bakhjul som är fullständigt avlastat från alla former av statisk vikt...

Ett modernt, "intelligent" ABS-system kommunicerar däremot med betydligt fler sensorer - bl.a. gyros, accelerometrar och lutningssensorer - och kan därför förutspå hjullåsningar såväl som framåtvolter på ett mycket tidigt stadium.

Är det månne något sådant som gör att trådstartaren är övertygad om att dennes trots allt ganska stenåldersmässiga ABS-system är ur funktion...?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är sannerligen värt att påpeka att de första ABS-systemen inte kommer i närheten av den prestanda som moderna, så kallade "intelligenta" ABS-system erbjuder.

Om ABS-systemet bara bygger på en pulssensor vid respektive hjul så behöver man inte vara doktor i chassiedynamik för att lista ut att systemet blir...något långsamt och yxigt...Bromstrycket kommer inte att minska (för att förhindra att hjulet låses) innan själva hjulet gör en kraftig retardation eller rent av står helt still. Således är det inte alls omöjligt att låsa hjulet under en längre sträcka och särskilt då ett bakhjul som är fullständigt avlastat från alla former av statisk vikt...

Ett modernt, "intelligent" ABS-system kommunicerar däremot med betydligt fler sensorer - bl.a. gyros, accelerometrar och lutningssensorer - och kan därför förutspå hjullåsningar såväl som framåtvolter på ett mycket tidigt stadium.

Är det månne något sådant som gör att trådstartaren är övertygad om att dennes trots allt ganska stenåldersmässiga ABS-system är ur funktion...?
Men det är ju ändå en hoj från 2006 vi snackar om här. Jag hade en SV650 -07 med ABS som fungerade felfritt och absolut inte den där grova yxigheten som folk har beskrivit när de beskriver gamla ABS-system utan det gick in mjukt, fint och kontrollerat när jag testade att provocera fram ingrepp.. Det yxiga låter ju mer som något från åttiotalet än mitten av 2000-talet. Men, min hoj var ju en Suzuki, kanske bara Yamaha var efter i utvecklingen gällande ABS?!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top