Det är sannerligen värt att påpeka att de första ABS-systemen inte kommer i närheten av den prestanda som moderna, så kallade "intelligenta" ABS-system erbjuder.
Om ABS-systemet bara bygger på en pulssensor vid respektive hjul så behöver man inte vara doktor i chassiedynamik för att lista ut att systemet blir...något långsamt och yxigt...Bromstrycket kommer inte att minska (för att förhindra att hjulet låses) innan själva hjulet gör en kraftig retardation eller rent av står helt still. Således är det inte alls omöjligt att låsa hjulet under en längre sträcka och särskilt då ett bakhjul som är fullständigt avlastat från alla former av statisk vikt...
Ett modernt, "intelligent" ABS-system kommunicerar däremot med betydligt fler sensorer - bl.a. gyros, accelerometrar och lutningssensorer - och kan därför förutspå hjullåsningar såväl som framåtvolter på ett mycket tidigt stadium.
Är det månne något sådant som gör att trådstartaren är övertygad om att dennes trots allt ganska stenåldersmässiga ABS-system är ur funktion...?