Köpte defekt MC på Blocket

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men det är ju ändå en hoj från 2006 vi snackar om här. Jag hade en SV650 -07 med ABS som fungerade felfritt och absolut inte den där grova yxigheten som folk har beskrivit när de beskriver gamla ABS-system utan det gick in mjukt, fint och kontrollerat när jag testade att provocera fram ingrepp.. Det yxiga låter ju mer som något från åttiotalet än mitten av 2000-talet. Men, min hoj var ju en Suzuki, kanske bara Yamaha var efter i utvecklingen gällande ABS?!
ABS-systemet behöver ju kalibreras för hojen det sitter på, så antagligen har en del modeller lite hafsigt kalibrerade ABS-system. Eh, good enough! NEXT! typ... Särskilt tidiga modeller.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Men det är ju ändå en hoj från 2006 vi snackar om här. Jag hade en SV650 -07 med ABS som fungerade felfritt och absolut inte den där grova yxigheten som folk har beskrivit när de beskriver gamla ABS-system utan det gick in mjukt, fint och kontrollerat när jag testade att provocera fram ingrepp.. Det yxiga låter ju mer som något från åttiotalet än mitten av 2000-talet. Men, min hoj var ju en Suzuki, kanske bara Yamaha var efter i utvecklingen gällande ABS?!
Vilka hojar hade abs på 80-talet? Var väl bara en enda BMW-modell?

Jag hade en honda hornet 600 från 07 eller 08 som var precis så yxigt. När jag sålde den och köparens brorsa testade hojen så kom han tillbaka och sa att abs inte funkade. Jag tog en sväng och den funkade precis lika bra/dåligt som tidigare. Köparens brorsa tog en sväng till och övertygades.

Rätt smart av köparen, som inte hade körkort, att ta med brorsan för att undersöka hojen.

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
Yamaha hade väl ABS från 91 på fj:n så man tycker att vid 2006 så borde dom vara ok iaf?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Yamaha hade väl ABS från 91 på fj:n så man tycker att vid 2006 så borde dom vara ok iaf?
Abs på hojar slog igenom och började bli vanligt på japanska hojer i mitten av 00-talet.

Man kan tycka att de borde varit top notch redan då. Jag tycker det också men det är inte så.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Det är sannerligen värt att påpeka att de första ABS-systemen inte kommer i närheten av den prestanda som moderna, så kallade "intelligenta" ABS-system erbjuder.

Om ABS-systemet bara bygger på en pulssensor vid respektive hjul så behöver man inte vara doktor i chassiedynamik för att lista ut att systemet blir...något långsamt och yxigt...Bromstrycket kommer inte att minska (för att förhindra att hjulet låses) innan själva hjulet gör en kraftig retardation eller rent av står helt still. Således är det inte alls omöjligt att låsa hjulet under en längre sträcka och särskilt då ett bakhjul som är fullständigt avlastat från alla former av statisk vikt...

Ett modernt, "intelligent" ABS-system kommunicerar däremot med betydligt fler sensorer - bl.a. gyros, accelerometrar och lutningssensorer - och kan därför förutspå hjullåsningar såväl som framåtvolter på ett mycket tidigt stadium.

Är det månne något sådant som gör att trådstartaren är övertygad om att dennes trots allt ganska stenåldersmässiga ABS-system är ur funktion...?

Kan vara så, men jag har sett filmer med fungerande ABS från samma modell och näst intill samma årgång. Där fungerade systemet betydligt bättre. Jag hade en person som tittade på mig när jag bromsade för att kontrollera bakhjulet. Men ska prova mer nästa vecka med en annan från forumet så får vi se.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Varken en XJ6'a eller en SV650 har mig veterligen någon form av gyro eller IMU, eller en programslinga som mäter något annat än bromstryck och pulser från fram- och bakhjul. De reducerar bromstrycket när något av hjulen saktar in fortare än det programmeraren ansett vara högsta möjliga retardation, alternativt när hjulet redan står helt still (=glider längs asfalten).

Inte jämförbart med moderna system som förutspår detta utifrån IMU-data, långt innan något av hjulen står still.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
FJR 1300 fick väl ABS som standard först typ 06/07?

Det är stor skillnad på olika ABS-system, bäst har alltid de centraleuropeiska märkena varit då de köper sista skriket från BOSCH (BMW, Ducati, KTM).

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Varken en XJ6'a eller en SV650 har mig veterligen någon form av gyro eller IMU, eller en programslinga som mäter något annat än bromstryck och pulser från fram- och bakhjul. De reducerar bromstrycket när något av hjulen saktar in fortare än det programmeraren ansett vara högsta möjliga retardation, alternativt när hjulet redan står helt still (=glider längs asfalten).

Inte jämförbart med moderna system som förutspår detta utifrån IMU-data, långt innan något av hjulen står still.
Det säger jag inte emot. Menade bara att jag inte upplevde funktionen som störande. Men jag har ju också ställt in ABSen på min Ducce till det okänsligaste läget för att få bättre kontakt med vägen och dess grepp så jag kanske inte är rätt person att bedöma ABS-systemens finesser.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vilka hojar hade abs på 80-talet? Var väl bara en enda BMW-modell?

Jag hade en honda hornet 600 från 07 eller 08 som var precis så yxigt. När jag sålde den och köparens brorsa testade hojen så kom han tillbaka och sa att abs inte funkade. Jag tog en sväng och den funkade precis lika bra/dåligt som tidigare. Köparens brorsa tog en sväng till och övertygades.

Rätt smart av köparen, som inte hade körkort, att ta med brorsan för att undersöka hojen.
Ja, det var nog den där BMW-modellen. Som jag föreställer mig var ganska kass. Men ok, kan vara jag som inte har så höga förväntningar på hur ABS-systemet ska gripa in, eller så har jag förträngt hur det fungerade på SVn. Testade det mest på vått underlag för att se vilka marginaler jag hade som jag minns.

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
FJR 1300 fick väl ABS som standard först typ 06/07?

Det är stor skillnad på olika ABS-system, bäst har alltid de centraleuropeiska märkena varit då de köper sista skriket från BOSCH (BMW, Ducati, KTM).
Mjo standard, men fj1200a hade ABS från -91

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag är ledsen, men jag måste lägga mig i här.

Det där är ett uselt råd.

Allt - precis ALLT i en inbromsning styrs av hur du hanterar fotbromsen under de inledande bråkdelarna av din inbromsning.

Inte bara bromssträcka, utan ändå mer din kontroll av förloppet och din möjlighet att agera på luckor och utvägar som kan uppstå under din inbromsning.

Utsagan är fel på så många plan att man blir sorgsen.

Att lära sig bromsa korrekt är en konst.
Att kunna bromsa korrekt är en, en av konsterna som krävs för överlevnad på två hjul.

Kan man bromsa och har förståelse för processen och hur systemet fungerar kan ABS-bromsar absolut vara till nytta i en trängd situation.

Förstår man inte ens grunderna för hur man får stopp på en hoj skall man åka bil istället.
Ja det var uselt..Sorry skyller på nattwirren! :krama

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det säger jag inte emot. Menade bara att jag inte upplevde funktionen som störande. Men jag har ju också ställt in ABSen på min Ducce till det okänsligaste läget för att få bättre kontakt med vägen och dess grepp så jag kanske inte är rätt person att bedöma ABS-systemens finesser.

Sedan är det väl inte helt otroligt att olika märken och olika modeller kan ha olika känslighet på sina inställningar, alltså hur fort de aktiverar / de-aktiverar ABS och hur snabbt de reducerar / ökar bromstryck.

Många europeer har uppenbarligen både hård- och mjukvara från Bosch och japaner har sannolikt Mitsubishi eller Denso. Programslingorna kan dock vara individuella.

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Hoj
2 britter och 1 svenne
Vilka lampor? Mäter abs-sensorn på bromsskivan? Finns det något fordon i världen som fungerar på det sättet?
Jag är nog rätt säker på att BMW:n jag hade var så? Hamnade det skit i spåren så slutade ABS:en att funka vet jag. Jag kan ju minnas fel också, var några år sen som jag sålde den. Men jag bifogar bilder på kopplingsschema och hur det ser ut på en sån Beemer.

Bifogat

• ABS-diagram.jpg
    ABS-diagram.jpg
    112.3 KB · Visningar: 26
  • abs_beemer.png
    abs_beemer.png
    1.2 MB · Visningar: 26

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag är nog rätt säker på att BMW:n jag hade var så? Hamnade det skit i spåren så slutade ABS:en att funka vet jag. Jag kan ju minnas fel också, var några år sen som jag sålde den. Men jag bifogar bilder på kopplingsschema och hur det ser ut på en sån Beemer.
Jag ser ingen lampa på din bild. Jag ser heller ingen bromsskiva.

Jag ser en induktiv närhetssensor och en abs-krans.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati