Köpte defekt MC på Blocket

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men någon som helst funktion måste man väl ändå erhålla vid en pallnit på grus??
Något litet knyck i pedalen eller handtaget?
Ett ABS-system brukar väl ändå vara av karaktären "funkar - funkar inte", det vill säga "funkar halvbra" är väl inte aktuellt?
Ja, man borde framför allt märka att hjulet inte börjar kasa utan man får noll bromsverkan istället. Sen hur subtilt ABSen går in är väl en annan femma.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Nästa vecka?
Du har ju kort nu, ut och pallnita, svårare än så är det ju inte. :va
Hade gärna men vågar inte för abs-en.

(... samt att jag reser runt i en campervan i några dagar. Men mest abs-en)

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Motherofgod, du behövde inte göra "garagevändningen" va?

Den tog de väl bort? Inte helt lätt för alla.
Jag fick inte ens göra en vanlig vändning. Blev landsvägmed skymda utfarter för mig. Han ville väl verkligen vara säker på att jag inte kommer köra över något barn.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Grattis men han hade nog läst tråden och insåg att det var enklare eller rent sagt "billigt" att bara godkänna dig :hihi
Jag vet nu iaf vem jag ska anlita när jag har en konflikt.
Hahaha, ja det var min kollegas teori också.
"Det var nog inte så farligt om han godkände dig... Eller så pallade han inte med tanken på att kunna få dig igen."

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hade gärna men vågar inte för abs-en.
Det spelar väl ingen roll? Hitta en raka, håll 90 eller så och bromsa det du har. Funkar inte ABSen så glider du rakt fram med låst hjul, släpper, växlar ner och kör vidare, funkar ABSen så pulserar handtaget, hjulet låser inte, du släpper bromsen, växlar ner och kör vidare. Har du lite mer kulor så gör du det i 90 i en böj på en grusväg, men jag hade nog börjat med en asfalterad raksträcka.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Det spelar väl ingen roll? Hitta en raka, håll 90 eller så och bromsa det du har. Funkar inte ABSen så glider du rakt fram med låst hjul, släpper, växlar ner och kör vidare, funkar ABSen så pulserar handtaget, hjulet låser inte, du släpper bromsen, växlar ner och kör vidare. Har du lite mer kulor så gör du det i 90 i en böj på en grusväg, men jag hade nog börjat med en asfalterad raksträcka.
Voltar man inte?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Voltar man inte?
Det är mest när man pallnitar frambroms i lägre hastigheter.
Men, man ska inte pallnita bromsarna på en MC öht, utan progressivt öka trycket so hojen kan sätta sig ordentligt och så att man kan maximera bromsverkan. Och har man vettiga däck får man bromsa jävligt hårt med frambromsen innan det börjar hända något oönskat. Och bromsar man progressivt så lyfter bakhjulet helt odramatiskt och man behöver bara lätta lite på bromstrycket för att sätta ner hjulet igen.
Förutom att applicera bromstryck progressivt ska du ha avslappnade armar, under inga omständigheter ska du ha styva armar när du bromsar. Du ska istället använda benen att hålla dig i tanken med och hålla upp överkroppen med ryggmusklerna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är mest när man pallnitar frambroms i lägre hastigheter.
Men, man ska inte pallnita bromsarna på en MC öht, utan progressivt öka trycket so hojen kan sätta sig ordentligt och så att man kan maximera bromsverkan. Och har man vettiga däck får man bromsa jävligt hårt med frambromsen innan det börjar hända något oönskat. Och bromsar man progressivt så lyfter bakhjulet helt odramatiskt och man behöver bara lätta lite på bromstrycket för att sätta ner hjulet igen.
Förutom att applicera bromstryck progressivt ska du ha avslappnade armar, under inga omständigheter ska du ha styva armar när du bromsar. Du ska istället använda benen att hålla dig i tanken med och hålla upp överkroppen med ryggmusklerna.
Man vinner väldigt mycket på att träna på att bromsa hårt med en arm på styret, eller att aktivt dingla med armbågarna, både när man bromsar och när man kör i största allmänhet.

Med det sagt så är det ohyggligt mycket lättare att hålla fast sig på en sporthoj än på tex en gammal CB, sportisarna är ju gjorda för att man ska kunna köra mer aktivt, och bromsa hårdare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man vinner väldigt mycket på att träna på att bromsa hårt med en arm på styret, eller att aktivt dingla med armbågarna, både när man bromsar och när man kör i största allmänhet.

Med det sagt så är det ohyggligt mycket lättare att hålla fast sig på en sporthoj än på tex en gammal CB, sportisarna är ju gjorda för att man ska kunna köra mer aktivt, och bromsa hårdare.
Jo, på hojar som det inte går att hålla sig i tanken brukar jag bara trycka upp skrevet mot tanken om jag måste bromsa hårt, det är inte lika trevligt som att göra rätt, men det är trevligare än att hålla sig i styret.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
ja nu tycker jag inte ni ska lura ostbågen att nita framhjulet i 90 knyck.
Först får han lära att köra mc.
Jag kan bromsa så som ni säger, men jag har ju oxå kört hoj sen urskogen var ungskog o så jag lite störd i huvedet

bromsa från 90 knyck är väl ändå något man får göra på manöverproven på uppkörningen, så det borde man väl klara av som nytagen mc-körkortsinnehavare?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati