Köpte defekt MC på Blocket

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Begagnad köp finns de inge ånger på... För att häva köp eller ersättning så är de isf dra de till domstol om säljaren inte går me på någon ersättning eller liknande..

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Hittade tråden. Samma nick och han har fått massor md tydliga svar vilka han inte verkar vara nöjd med.

Jag har bara hunnit till sidan 6 ännu, tog paus för att hämta popcornpåsen.

Väldigt behjälplig kommentar. Istället för att håna mig så kanske du skulle kunna ge ditt ärliga perspektiv på saken. Hur hade du gjort i min sits? Hur hade du känt dig i min sits?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ja, det är sant. Jag tänkte inte på det då.

Hur menar du att jag inte vet om abs fungerar eller ej? Hjulen låser sig och man glider flera meter när man bromsar i 30-50 på asfalt. Jag provade även frambromsen en kortare sträcka på lite rullgrus men den låste sig också.
Okok utgick från att du inte testade ordentligt sen heller med tanke på att du köpte den utan provkörning, men det låter ju som att du gjort det

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Fanns ABS till FZ6 2005?
Hade för mig det kom först 2008.
Det blev standar först någon gång efter 2008. Den har ABS-pump, sensorer, ABS-lampa, ECU för ABS, relä kopplat till pumpen, Säkringar kopplade till pumpen och ECU som det står "ABS pump" och "ABS ECU" på. Den har även diagnos för ABS.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Okok utgick från att du inte testade ordentligt sen heller med tanke på att du köpte den utan provkörning, men det låter ju som att du gjort det
Ja, jag tog den till inhägnat område så att jag kunde öva. Det var första gången jag körde den som jag upptäckte det.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Det blev standar först någon gång efter 2008. Den har ABS-pump, sensorer, ABS-lampa, ECU för ABS, relä kopplat till pumpen, Säkringar kopplade till pumpen och ECU som det står "ABS pump" och "ABS ECU" på. Den har även diagnos för ABS.
Lyser denna ABS-lampa när du har tändningen på och slocknar den när du kört några meter?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Begagnad köp finns de inge ånger på... För att häva köp eller ersättning så är de isf dra de till domstol om säljaren inte går me på någon ersättning eller liknande..
Jo, det verkar ju så. Men då ska man tvista om en sak och beroende på vad det kostar att laga så kan det bli en "små måls tvist". Då hjälper inte försäkringsbolaget till.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Väldigt behjälplig kommentar. Istället för att håna mig så kanske du skulle kunna ge ditt ärliga perspektiv på saken. Hur hade du gjort i min sits? Hur hade du känt dig i min sits?

Jag har redan gett dig ett sakligt svar tidigt i tråden. Nu ser jag att du redan fått samma svar på Flashback.

I din sits skulle jag tagit med mig någon som kan MC för att undersöka den vid köpet.

Just nu i din sits säger jag som jag ofta brukar göra åt min 9-åriga dotter: Har du lärt dig någonting nu?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Jag sålde en gång en hoj och fick exakt denna upplevelsen fast från säljarens sida då. det var inget fel på hojen när jag sålde den men köparen fick problem direkt. Jag erbjöd mig då att ta tillbaka hojen men det slutade till slut med att jag betalade för att bli av med stollen. Efter nån månad eller så så ringde hans pappa och frågade saker om hojen och det visade sig att allt jag fått höra av killen bara var lögn och hittepå så jag hade betalat för ingenting.
Jag säger inte att så är fallet här men du säger själv att du inte provkörde hojen så redan här är du rökt då du inte KAN häva köpet enligt köplagen. Du har godkänt hojens skick när du köpte den på plats och detta är inget dolt fel om säljaren inte visste om det eller om det inte ens ÄR ett fel. Jag äger inte en FZ-6 men rimligen borde det existera en felkod och det borde lysa en lampa om ABS:en är ur funktion. Så kanske bör du be en verkstad kolla på den och konstatera om den verkligen är trasig innan du börjar diskutera ersättning.

Tråkigt, jag kan dock spela in film på att det inte fungerar om han ville ha bevis. Jag skulle aldrig kontakta honom om det inte var ett allvarligt fel på hojen. Jag ångrar inte köpet som sådant, om det var så att ABS, den funktion som jag tycker är viktigast, inte fungerade för mig.

Ja, det råder lite delade meningar om det. Om någon känner till fler exempel på domar så får de gärna hänvisa till dem. Av de domar som länkats på FB så tycker jag inte att det är så självklart. Å ena sidan har man undersökningsplikt, men å andra sidan så sträcker den sig till inom rimlighetens gräns. Eftersom jag inte har körkort så fanns det ingen möjlighet för mig att provköra den, och säljaren uppmanade mig heller inte till det. Det fanns heller ingen anledning för mig att anta att systemet inte skulle fungera eftersom varningslampan indikerar att det fungerar som det ska.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Trådskaparen har ju skrivit 2005 som årsmodell i sin profil, men klurade ut att han menade 2006.
Jag är lite osäker, den togs i bruk 2006 men manualen är från 2005. Å andra sidan så nämner inte manualen (användarhandboken alltså, inte servicehandboken) något om ABS så det kan vara så att den är från 2006.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Dåså, då är det alltså något fel i systemet, alltid en början.
Japp, jag misstänker pumpen. Finns de som haft liknande problem och som löste det genom satt restaurera pumpen hos ett företag. En ny pump kostar 21500kr hos yamaha center. Att restaurera den kostar cirka 6000 vad jag hittat, sedan tillkommer arbetskostnader på det.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Jag har redan gett dig ett sakligt svar tidigt i tråden. Nu ser jag att du redan fått samma svar på Flashback.

I din sits skulle jag tagit med mig någon som kan MC för att undersöka den vid köpet.

Just nu i din sits säger jag som jag ofta brukar göra åt min 9-åriga dotter: Har du lärt dig någonting nu?

Du har inte givit mig ett svar. Jag frågar inte efter vad jag skulle ha gjort istället för så som jag gjorde när jag köpte hojen, jag frågar efter vad ni skulle göra om ni satt i min sits. Att komma med hjärndöda svar som "hurr-durr jag skulle inte satt mig i din sits, hu hu hu" hjälper knappast någon, eller hur?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati