Köpte defekt MC på Blocket

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är lite osäker, den togs i bruk 2006 men manualen är från 2005. Å andra sidan så nämner inte manualen (användarhandboken alltså, inte servicehandboken) något om ABS så det kan vara så att den är från 2006.

Manualen är tryckt 2005, och hojen är med största sannolikhet tillverkade 2005 om den är såld som en 2006. Det är ju så det blir om fabriken ska ha hunnit tillverka några tusen hojar innan årsmodellen släpps. Så ja, du har nog alldeles säkert en 2006.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Japp, jag misstänker pumpen. Finns de som haft liknande problem och som löste det genom satt restaurera pumpen hos ett företag. En ny pump kostar 21500kr hos yamaha center. Att restaurera den kostar cirka 6000 vad jag hittat, sedan tillkommer arbetskostnader på det.
Vad säger diagnosen? någon felkod överhuvudtaget?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Manualen är tryckt 2005, och hojen är med största sannolikhet tillverkade 2005 om den är såld som en 2006. Det är ju så det blir om fabriken ska ha hunnit tillverka några tusen hojar innan årsmodellen släpps. Så ja, du har nog alldeles säkert en 2006.
Ja, det har du nog väldigt rätt i. Det var inget jag själv tänkt på. Tack så mycket.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har inte givit mig ett svar. Jag frågar inte efter vad jag skulle ha gjort istället för så som jag gjorde när jag köpte hojen, jag frågar efter vad ni skulle göra om ni satt i min sits. Att komma med hjärndöda svar som "hurr-durr jag skulle inte satt mig i din sits, hu hu hu" hjälper knappast någon, eller hur?

Jaså har jag inte svarat?

Jo, här ställde du precis just den hjärndöda frågan.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Vad säger diagnosen? någon felkod överhuvudtaget?
Diagnosmode ger inga felkoder, inga sparade felkoder och inga när jag kör. Har inte testat alla diagnostester som står i manualen, lyckades köra en pumpfunktionstest och sedan såg jag två koder i displayen: ABS_11 och ABS_25. Dessa har med sensorn att göra men det verkar som att de ska dyka upp om man ställer hojen på centralstödet och hjulen inte rullar, vilket var fallet för pumptestet.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Bryt ihop, bit ihop och kom igen.
Bara att sätta upp det på utbildningskontot och sedan slänga in cykeln till Yamaha som får felsöka och komma med ett prisförslag på åtgärder.
Diskutionerna går ju bara i cirklar.
Frågor på det?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att diskutera vidare på vad som är rätt eller fel leder bara till olika åsikter å pajkastning i onödan..

Första läge försöka komma överens mellan köpare å säljare så att båda är nöjda eller någorlunda nöjda som dom aksepterar...
Om inte de går är det ta de till domstol.. Då får man svar på allt även om de moraliska inte överstämmer vad lagen säger..

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tråkigt, jag kan dock spela in film på att det inte fungerar om han ville ha bevis. Jag skulle aldrig kontakta honom om det inte var ett allvarligt fel på hojen. Jag ångrar inte köpet som sådant, om det var så att ABS, den funktion som jag tycker är viktigast, inte fungerade för mig.

Ja, det råder lite delade meningar om det. Om någon känner till fler exempel på domar så får de gärna hänvisa till dem. Av de domar som länkats på FB så tycker jag inte att det är så självklart. Å ena sidan har man undersökningsplikt, men å andra sidan så sträcker den sig till inom rimlighetens gräns.
Du värdesätter ABS högst men det är "bortom rimlighetens gräns" att kontrollera innan köp?
Ja det finns ju viktigare saker än bromsar att kolla på...

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Bryt ihop, bit ihop och kom igen.
Bara att sätta upp det på utbildningskontot och sedan slänga in cykeln till Yamaha som får felsöka och komma med ett prisförslag på åtgärder.
Diskutionerna går ju bara i cirklar.
Frågor på det?
Prisförslag på åtgärder som jag ska tvista med honom om eller hur menar du?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Du värdesätter ABS högst men det är "bortom rimlighetens gräns" att kontrollera innan köp?
Ja det finns ju viktigare saker än bromsar att kolla på...
Nej, jag kontrollerade dem så gott jag kunde med den behörighet som jag har. Dvs som en vanlig säkerhetskontroll.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Prisförslag på åtgärder som jag ska tvista med honom om eller hur menar du?
Säljaren har redan gett dig ett bud. Ta det, eller stäm honom. Dock är dina chanser att lyckas i rätten minimala. Så är det när man köper begagnade saker.

Helvete, släpp din dåliga deal nu. Hur går du vidare för att få den fixad?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Att diskutera vidare på vad som är rätt eller fel leder bara till olika åsikter å pajkastning i onödan..

Första läge försöka komma överens mellan köpare å säljare så att båda är nöjda eller någorlunda nöjda som dom aksepterar...
Om inte de går är det ta de till domstol.. Då får man svar på allt även om de moraliska inte överstämmer vad lagen säger..
Jo, problemet är att vi inte kommer överens. Han är helt orubblig, jag har försökt att kompromissa med honom. Tycker inte att 3000 istället för 2000 är oskäligt i sammanhanget, tycker till och med att han kommer relativt billigt undan. Men att han betalar mig 2000 kronor för ett fel som kostar 1555 att ens diagnosticera hos Yamaha, samt frånskriver sig all form av ansvar med avseende på andra dolda fel tycker jag är orimligt. Om det visar sig att hojen är i så dåligt skick och att jag inte rimligtvis kunde upptäckt det (även om jag provkört) så hade man då kunnat starta en tvist om att häva köpet. Det får mig att tro att han känner till andra fel.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Säljaren har redan gett dig ett bud. Ta det, eller stäm honom. Dock är dina chanser att lyckas i rätten minimala. Så är det när man köper begagnade saker.

Helvete, släpp din dåliga deal nu. Hur går du vidare för att få den fixad?
Verkar lite blandat angående det rättsliga faktiskt. Jag trodde också att det var relativt kört men efter att ha läst ett par domar så verkar rättsystemet faktiskt fungera... någotsånär.

Jag tänkte börja med att bryta bromsvätska och se om jag kan "massera" pumpen genom att diagnosticera den. Har du några andra tips? Jag förstår dock inte riktigt hur man ska tömma pump/ventilsystemet på bromsvätska.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Verkar lite blandat angående det rättsliga faktiskt. Jag trodde också att det var relativt kört men efter att ha läst ett par domar så verkar rättsystemet faktiskt fungera... någotsånär.

Jag tänkte börja med att bryta bromsvätska och se om jag kan "massera" pumpen genom att diagnosticera den. Har du några andra tips? Jag förstår dock inte riktigt hur man ska tömma pump/ventilsystemet på bromsvätska.

Syftar du på de domar som länkats på Flashback där säljaren försökt dölja felen? Som tex att måla över fuktskador i en husbil?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jo, problemet är att vi inte kommer överens. Han är helt orubblig, jag har försökt att kompromissa med honom. Tycker inte att 3000 istället för 2000 är oskäligt i sammanhanget, tycker till och med att han kommer relativt billigt undan. Men att han betalar mig 2000 kronor för ett fel som kostar 1555 att ens diagnosticera hos Yamaha, samt frånskriver sig all form av ansvar med avseende på andra dolda fel tycker jag är orimligt. Om det visar sig att hojen är i så dåligt skick och att jag inte rimligtvis kunde upptäckt det (även om jag provkört) så hade man då kunnat starta en tvist om att häva köpet. Det får mig att tro att han känner till andra fel.
Ta allt till domstol då...

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Syftar du på de domar som länkats på Flashback där säljaren försökt dölja felen? Som tex att måla över fuktskador i en husbil?
Det fanns en annan dom som var mer lik. Den med snubben som köpte en hoj med bränd motor. Sedan är det väl humanisten från Rotebro som ingjutit lite hopp i mig, antar jag. Fördelen med hans inlägg är att han faktiskt hänvisar till en del domar. Önskar att fler hade gjort det fast med fall som förlorats.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Vad är det för adapter för att kunna läsa ut felkoder?

Raderad medlem 61114

Guest
Är det på både fram och bakbroms som abs inte fungerar?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...