Ja, den som förlorar står för bådas rättegångskostnader samt eventuell logi och föda. Däremot om man kommer över ett visst belopp i tvisten så står försäkringsbolaget för majoriteten av kostnaden. 20% av kostnaden betalas i självrisk. Frågan är hur mycket en dom av det här slaget kostar i sådana fall.Hur är det när man har rättegång mellan 2 privatpersoner får den som förlorar stå för rättegångskostnader? Kan bli dyr läxa om man förlorar
Det är möjligt, men om han inte testat det någonsin så kan han ju inte hävda att han är säker på att han levererat en felfri hoj till mig och att jag haft sönder den. Det handlar inte om nytt vs begagnat. Det handlar om att säljaren mer eller mindre lurat mig och inte vill ta sitt ansvar.
Ok du har inga bevis. Vet du att säljaren är bedräglig utan att kunna bevisa det eller spekulerar du bara?Det är återigen inte mitt fel att han sålde en defekt hoj och inte tar sitt ansvar, och saknar moralisk kompass. Däremot är det mitt fel att jag inte undersökte hojen tillräckligt noga och litade på hans ord, och därefter köpte hojen.
Nej, det har jag givetvis inte, och jag trodde faktiskt inte att så var fallet tidigare. Men så som han beter sig så blir jag mer och mer tveksam.
En tanke jag har är att få den kollad av någon kunnig och eventuellt starta en tvist över alla dolda fel jag hittar som jag skäligen inte kunnat upptäcka oavsett om jag kontrollerat noga eller ej. Eftersom han skriver att det inte finns några dolda fel han känner till och skriver som han gör i meddelandena, hur han hanterar ärendet så börjar jag ifrågasätta om han inte helt enkelt är en bedragare.
"Det handlar om att säljaren mer eller mindre lurat mig och inte vill ta sitt ansvar. Helt kompromisslös"
Fel #1: Säljaren behöver inte alls ha lurat dig. Varken medvetet eller omedvetet. det är enbart DIN åsikt.
Fel #2: Han har ju faktiskt erbjudit dig 2000SEK i kompensation. Hur kan du kalla det helt kompromisslöst???
Har själv en hoj med ABS men har ännu ej efter 1 år testat "funktionen" dvs medvetet försökt låsa fram eller bakhjul.
Menar du att jag måste försöka göra en "stoppie" innan försäljning för att verifiera funktion?
Hej!Jag bor i Göteborg. Det skulle vara jättefint om någon kunnig kunde titta på, man kanske kan höra med någon på forumet? Yamaha Center är lite väl dyra.
Om det är ditt anförande inför tinget så kan du nog förbereda dig på att betala säljarens omkostnader redan nu…
Du har själv ett kvitto med något svammel om ”inga kända dolda fel” och du har både här och på Flashback skrivit att du har ingen ABS-lampa eller någon diagnoskod som säger att ABS inte fungerar.
Tinget kommer att gå stenhårt på att det är DU som har undersökningsplikt. Inte säljaren.
Butiker är långt ifrån någon garanti. Jag blev nyligen blåst när jag köpte en tuono 2020. Hade gått 2k mil och nyservad. Dum som jag var trodde jag att nyservad betyder servad enligt bok, köpte och åkte hem med hojen. Bromsbelägg helt slut. Ventilkontroll inte gjord och punka bak. Bara att bita i det sura äpplet. Service på vissa ställen är byte av vätskor och puts.Nej, det kommer aldrig att ske igen. Jag kommer heller aldrig mer köpa en hoj av någon som antingen inte servar den enligt handboken eller är intresserad av att meka. Troligtvis kommer jag bara köpa en hoj i butik fortsättningsvis.
Hej!
jag bor själv i Gbg. Pm;A mig se om jag kan hjälpa dig.
Sant. Men titta kan man ju alltid. I dagens läge får man hålla koll på vad man säger och gör.Akta dig så det inte blir ditt fel när han bromsar omkull senare i höst.
Kan du hänvisa till en dom som styrker att tinget kommer agera så?
Håller med dej. Men i mitt fall brutforcen.Butiker är långt ifrån någon garanti. Jag blev nyligen blåst när jag köpte en tuono 2020. Hade gått 2k mil och nyservad. Dum som jag var trodde jag att nyservad betyder servad enligt bok, köpte och åkte hem med hojen. Bromsbelägg helt slut. Ventilkontroll inte gjord och punka bak. Bara att bita i det sura äpplet. Service på vissa ställen är byte av vätskor och puts.
Nu kommer detta att låta hårt. Men jag har läst alla inlägg och kan inte låta bli att skriva ännu ett (onödigt?) inlägg.Ja, om du säljer en hoj med ABS till någon utan körkort och intygar att den fungerar perfekt för dig och att du varit så nöjd med den så tycker jag inte att det är orimligt att göra en "stoppie".
Omöjligt. I så fall skulle det ju innebära att TS inte blivit lurad av en hemsk blocketbedragare.Jag tror att ditt ABS-system fungerar. Du är nybörjare och har gjort några bromstest och låst hjulen. ABS-systemen från den här tiden är väldigt osofistikerade och enkla. Det var ju först 5-6 år senare som det blev obligatoriskt på mc. Sensorerna i dag är ofta lutningskänsliga och styrda av avancerade "datorer", gyron, accelerometer m.m. och läser av läget minst 50 000 gånger per sekund. Då var det extremt enkla system som läste av läget 10-100 gånger per sekund. Med de gamla systemen upplevs det som att hjulet låser sig. De är helt enkelt så enkla och rent ut sagt dåliga.
Borde ju gå att utreda ganska snabbt genom en redig låsning av bakhjulet vid inbromsning. Från 70 km/h och sen glida fram i 4-5 sekunder.Jag tror att ditt ABS-system fungerar. Du är nybörjare och har gjort några bromstest och låst hjulen. ABS-systemen från den här tiden är väldigt osofistikerade och enkla. Det var ju först 5-6 år senare som det blev obligatoriskt på mc. Sensorerna i dag är ofta lutningskänsliga och styrda av avancerade "datorer", gyron, accelerometer m.m. och läser av läget minst 50 000 gånger per sekund. Då var det extremt enkla system som läste av läget 10-100 gånger per sekund. Med de gamla systemen upplevs det som att hjulet låser sig. De är helt enkelt så enkla och rent ut sagt dåliga.
Ja, absolut om man vet vad man kan förvänta sig för resultat. Min erfarenhet med ABS från den här tiden är, att om man pallnitar med bakbromsen så "låser" hjulet större delen av tiden. ABS funktionen släpper korta perioder så att man inte får sladd. Så enkla och dåliga var de i början.Borde ju gå att utreda ganska snabbt genom en redig låsning av bakhjulet vid inbromsning. Från 70 km/h och sen glida fram i 4-5 sekunder.
Eller är det ett sånt lurigt system där man måste bromsa både fram och bak för att den skall lösa ut?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |