Ja, TS kanske bara stirrar på ABS-lampan när han bromsar, och tror att den ska blinka när ABS-systemet arbeter, och känner inte vibrationerna i bromspedalen. Eller så fegar han och gör det i 20kmh, när ABS-systemet inte jobbar ändå.Nu är det ju lätt att man tror att bakhjulet låser om man inte provat förut. Bäst är nog att be någon med koll provköra och testa ABS på både fram- och bakhjul, gärna på grus som sagt.
Troligtvis så har han det, jo.
Nåväl, inte helt kompromisslöst men med tanke på att undersökningsavgiften är på 1555 och att man enligt köplagen kan ha rätt att få det åtgärdat, samt friskriver sig från alla eventuella dolda fel som finns på den så tycker jag att det är oskäligt. Om han hade varit i min sits så hade jag gått med på 3000kr utan att blinka eller att jag tar tillbaka hojen.
Ja, om du säljer en hoj med ABS till någon utan körkort och intygar att den fungerar perfekt för dig och att du varit så nöjd med den så tycker jag inte att det är orimligt att göra en "stoppie".
Stoppie funkade skitbra med första gen. ABS, inget låst hjul där!Hur skulle en stoppie visa att abs:en fungerar??
Såvida inte säljaren bor på en grusväg och eller att hojen det gällde hade varit en hoj som ofta körs på grusvägar så är det ju fullständigt orimligt att han skulle "testa" att sladda med hojen, allra minst med framhjulet, oavsett underlag. Att låsa framhjulet ger ganska ogynnsamma odds att hålla hojen på hjulen.
Stoppie funkade skitbra med första gen. ABS, inget låst hjul där!
Liknande hände mig när jag första å ända gången känt ABS slå in... Körde nerför en backe å de va bara is å de small å lät om bromsarna.. Började direkt undra va de va för fel på bromsarna... Krockade inte eller annat utan bara undrande va de va för fel på bromsarna..OT:
Sen har vi kategorin i min bransch (bil) som blir livrädda när ABS:en börjar jobba, släpper pedalen, krockar och hävdar att bromsarna "höll på att explodera"
(back on topic)
En av de anledningarna som min garagegranne leasar är kompetensbrist vid köp. Det är han man nog att erkänna.Deppig tråd. Håller man på så här ska man leasa saker, inte äga dem.
Om jag köper bil eller mc för mer än ca 30000 kr är det butik som gäller. Då har man åtminstone tre månaders bytesrätt, vilket är väl värt kostnaden. Köpa hoj av en privatperson för typ hundratusen...skulle inte tro det.En av de anledningarna som min garagegranne leasar är kompetensbrist vid köp. Det är han man nog att erkänna.
Jag har erbjudit mig att följa med och har kritiska, griniga gubbglasögon på mig om han ska köpa nån gång. Får se hur det blir nästa år då leasing på nuvarande hoj löpt ut?
Som tidigare nämnts är undersökningsplikten som köpare väldigt omfattande. Har själv köpt hoj som det tillslut blev ny motor istället för reparation av befintlig på. Jag litade på säljaren då vi hade gemensamma bekanta och han var mc-mek på verkstad i södra Stockholm med gott rykte, det var dumt. Men är man dum blir det dyrt och/eller gör ont.
En Virago kostar inte så mycketOm jag köper bil eller mc för mer än ca 30000 kr är det butik som gäller. Då har man åtminstone tre månaders bytesrätt, vilket är väl värt kostnaden. Köpa hoj av en privatperson för typ hundratusen...skulle inte tro det.
Vilket förmodligen också innebär att du aldrig kommer att besöka en butik…Om jag köper bil eller mc för mer än ca 30000 kr är det butik som gäller. Då har man åtminstone tre månaders bytesrätt, vilket är väl värt kostnaden. Köpa hoj av en privatperson för typ hundratusen...skulle inte tro det.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |