Köpte defekt MC på Blocket

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Men va f...DU skulle ha haft med dig någon som har hojkort och som kunde testa cykeln.
Att det alltid ska vara någon annans fel.

Fel och fel. Det är väl hans fel att han uppenbarligen säljer en hoj till mig som inte fungerar som han säger och inte vill ta ansvar för det. Det är mitt fel att jag var godtrogen nog att lita på honom.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Är det på både fram och bakbroms som abs inte fungerar?

Ja, både fram och bak men har mest testat bak av uppenbara anledningar. Svårt att testa fram på asfalt som nybörjare.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Fel och fel. Det är väl hans fel att han uppenbarligen säljer en hoj till mig som inte fungerar som han säger och inte vill ta ansvar för det. Det är mitt fel att jag var godtrogen nog att lita på honom.
Tror inte du kommer övertyga någon annan än din mor att detta inte är ditt fel.

Har du bevis för att säljaren inte visste om att ABS var ur funktion?

Ta det till rätten och lägg upp domen här. Kan bli kul läsning.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Tror inte du kommer övertyga någon annan än din mor att detta inte är ditt fel.

Har du bevis för att säljaren inte visste om att ABS var ur funktion?

Ta det till rätten och lägg upp domen här. Kan bli kul läsning.

Det är återigen inte mitt fel att han sålde en defekt hoj och inte tar sitt ansvar, och saknar moralisk kompass. Däremot är det mitt fel att jag inte undersökte hojen tillräckligt noga och litade på hans ord, och därefter köpte hojen.

Nej, det har jag givetvis inte, och jag trodde faktiskt inte att så var fallet tidigare. Men så som han beter sig så blir jag mer och mer tveksam.

En tanke jag har är att få den kollad av någon kunnig och eventuellt starta en tvist över alla dolda fel jag hittar som jag skäligen inte kunnat upptäcka oavsett om jag kontrollerat noga eller ej. Eftersom han skriver att det inte finns några dolda fel han känner till och skriver som han gör i meddelandena, hur han hanterar ärendet så börjar jag ifrågasätta om han inte helt enkelt är en bedragare.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag förstår mig aldrig på de som köper hoj innan de har körkortet avklarat.
Ha en hoj hemma som man inte får köra är ju samma som att ligga bredvid en naken brud med gipsad penis.

Tränade du på körskolans hojar men vill köra upp med egen? Varför inte hyra körskolans hoj för uppkörning, klara lappen och sedan köpa en hoj man kan provköra?

Trist med affär som man inte är nöjd med men hade jag varit du hade jag tagit de 2000:-, hittat en beg abs på ebay och släppt det, alternativt struntat att laga abs och kört utan. Ingen av mina fyra första hojar hade abs och det går att köra utan.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Jag förstår mig aldrig på de som köper hoj innan de har körkortet avklarat.
Ha en hoj hemma som man inte får köra är ju samma som att ligga bredvid en naken brud med gipsad penis.

Tränade du på körskolans hojar men vill köra upp med egen? Varför inte hyra körskolans hoj för uppkörning, klara lappen och sedan köpa en hoj man kan provköra?

Trist med affär som man inte är nöjd med men hade jag varit du hade jag tagit de 2000:-, hittat en beg abs på ebay och släppt det, alternativt struntat att laga abs och kört utan. Ingen av mina fyra första hojar hade abs och det går att köra utan.
Det hela började med att körskolan ställde in ett gäng lektioner för mig, så jag blev väldigt nervös och ville ha möjlighet att öva tekniken på ett inhägnat område.

Jag tränade och ska köra upp med en av körskolans hojar, men om jag kuggar så hade jag en idé om att köra upp på min egen hoj. Skulle du säga att det är en nackdel?

Kan man installera begagnade ABS-er? Eller menar du just delar till den modeller jag har? Ja, det lär väl bli något av alternativen tillslut. Måste bara sansa mig lite, och komma över hans bedrägliga attityd.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Men herre gud. Säljaren kanske aldrig någonsin bromsar såpas att ABS överhuvud taget varit i närheten att behöva jobba. Då kan säljaren inte veta om abs funkar eller ej, i detta fallet så kan det vara så o en så tidig abs system är inte mycket bättre än att du pumpar med hand bromsen skälv.

Om du nyper den tidiga abs, n i en kurva med lite nedlägg så hamnar du i diket.

Det finns ingen kurv abs i dom årsmodeller a 2021-2022 har några yterst få hojar fått en vettig abs.

Det är bara att bita i äpplet o inte vara gnällig, vill man ha nytt så köper man nytt köper man beg så köper man beg thats it.

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Har ströläst lite bland svar och ts förklaringar.
Det som jag än inte har fått klarhet i är: Är det bevisat att säljaren visste om felet?
Kan du bevisa det, gå till tinget och yrka på kompensation eller återköp, alternativt stegling enligt "gammal god sed"

Går det inte att bevisa så kan ju felet ha uppstått under de 6 dagar den stod still. Det kommer förmodligen säljaren hävda eller bedyrar sin oskuld, att ABS:en fungerade under försäljningen.

Att sen hävda att säljaren saknar moralisk kompass fogar ingen substans till saken utan är bara en åsikt från din sida. Alla har olika ömma tår och hans erbjudande om 2000:- var kanske enligt hans moraliska kompass. Din gick vid , var det 3000:-?
Hur skall han veta att du inte har mixtrat med den om den nu fungerade vid försäljningen?

Som jag ser det så här du två alternativ.
Dra det till tinget.Har du fri juridisk rådgivning genom någon försäkring, använd då den eller tala med en konsumentrådgivare om de kan hjälpa dig.
Eller fixa felet. Bor i det sura äpplet och acceptera att världen är ett enda stort falsarium och fyllt med falska människor utan moral och etik.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du sågar säljaren vid fotknölarna i var och vartannat inlägg…Kom ihåg att vi bara hört din version av händelsen, inte säljarens…

Om nu ABS-bromsarna inte fungerar så är det väl inte helt osannolikt att säljaren faktiskt inte visste om det…? Du säger ju själv att det inte finns några antydningar i form av varningslampor eller diagnoskoder…? I så fall är det väl ganska sannolikt att säljaren inte vet om det…?

Eller tror du att alla mc-ägare åker omkring och försöker låsa hjulen stup i kvarten, för att VERKLIGEN kolla att ABS fungerar, trots att inga varningslampor lyser…?

Alltså - du behöver inte utgå ifrån att säljaren medvetet lurat dig.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur är det när man har rättegång mellan 2 privatpersoner får den som förlorar stå för rättegångskostnader? Kan bli dyr läxa om man förlorar

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Men herre gud. Säljaren kanske aldrig någonsin bromsar såpas att ABS överhuvud taget varit i närheten att behöva jobba. Då kan säljaren inte veta om abs funkar eller ej, i detta fallet så kan det vara så o en så tidig abs system är inte mycket bättre än att du pumpar med hand bromsen skälv.

Om du nyper den tidiga abs, n i en kurva med lite nedlägg så hamnar du i diket.

Det finns ingen kurv abs i dom årsmodeller a 2021-2022 har några yterst få hojar fått en vettig abs.

Det är bara att bita i äpplet o inte vara gnällig, vill man ha nytt så köper man nytt köper man beg så köper man beg thats it.
Det är möjligt, men om han inte testat det någonsin så kan han ju inte hävda att han är säker på att han levererat en felfri hoj till mig och att jag haft sönder den. Det handlar inte om nytt vs begagnat. Det handlar om att säljaren mer eller mindre lurat mig och inte vill ta sitt ansvar. Helt kompromisslös. Om jag säljer en bil till dig och säger att bilen fungerar felfritt, varpå du finner ett allvarligt fel på den så har du faktiskt vissa rättigheter. Thats it.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men va f...DU skulle ha haft med dig någon som har hojkort och som kunde testa cykeln.
Att det alltid ska vara någon annans fel.
Så är det. Har man inte möjlighet att provköra har man enligt mig förverkat chansen att klaga i efterhand. Visst, man kan tycka att säljaren kunde sagt att ABS ej fungerar (ärlighet varar längst), men i det här fallet bör TS acceptera felet och gå vidare. Att försöka driva detta rättsligt kostar garanterat mer än det smakar, så även om man inte är nöjd med de erbjudna 2000 är det bara att svälja förtreten, gå vidare med livet och ta med en lärdom till nästa gång.

gud vet att jag själv gjort min beskärda del av dåliga affärer. Bra läxa tills nästa gång.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur är det när man har rättegång mellan 2 privatpersoner får den som förlorar stå för rättegångskostnader? Kan bli dyr läxa om man förlorar
Det beror nog på hur domen faller? Skulle inte räkna med att man självklart får sin advokatkostnader ersatts ens om man vinner.

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Hoj
Nej, tyvärr
"En naken brud med gipsad penis" är vad som ligger kvar på näthinnan efter att ha skummat tråden.
Ts, oavsett rätt eller fel så förstår jag din enorma besvikelse över att hojen inte motsvarar förväntningarna.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Har ströläst lite bland svar och ts förklaringar.
Det som jag än inte har fått klarhet i är: Är det bevisat att säljaren visste om felet?
Kan du bevisa det, gå till tinget och yrka på kompensation eller återköp, alternativt stegling enligt "gammal god sed"

Går det inte att bevisa så kan ju felet ha uppstått under de 6 dagar den stod still. Det kommer förmodligen säljaren hävda eller bedyrar sin oskuld, att ABS:en fungerade under försäljningen.

Att sen hävda att säljaren saknar moralisk kompass fogar ingen substans till saken utan är bara en åsikt från din sida. Alla har olika ömma tår och hans erbjudande om 2000:- var kanske enligt hans moraliska kompass. Din gick vid , var det 3000:-?
Hur skall han veta att du inte har mixtrat med den om den nu fungerade vid försäljningen?

Som jag ser det så här du två alternativ.
Dra det till tinget.Har du fri juridisk rådgivning genom någon försäkring, använd då den eller tala med en konsumentrådgivare om de kan hjälpa dig.
Eller fixa felet. Bor i det sura äpplet och acceptera att världen är ett enda stort falsarium och fyllt med falska människor utan moral och etik.
Nej, det är inte bevisat och det går inte att bevisa. Det kan vara så, men det är knappast troligt med tanke på att han själv inte provat den på flera månader. Detta har jag i ett meddelande.

Nej, min gick vid 5000, att vi lagar det och delar på kostnaden eller att vi häver köpet. Hans gick vid 2000 och jag kunde tänka mig att kompromissa. Jag kan däremot inte tänka mig att friskriva honom från alla former av ansvar ifall det visar sig att det är mer fel på hojen för 2000 kronor.
Det kan han inte, lika lite som jag kan veta att han medvetet lurat mig. Men det är inte särskilt troligt, och det är många gånger som man går på vad som är troligt i tvister. Åtminstone vad jag har sätt i domar som länkats. Om du har ett bra exempel så får du gärna hänvisa till det.

Ja, jag har börjat titta på det.

Ja, jag börjar inse att folk är rövhattar.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
å köp aldrig en 16 gammal mc utan att provköra ordentligt.
Nej, det kommer aldrig att ske igen. Jag kommer heller aldrig mer köpa en hoj av någon som antingen inte servar den enligt handboken eller är intresserad av att meka. Troligtvis kommer jag bara köpa en hoj i butik fortsättningsvis.

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Hoj
Honda CB1000R
Det handlar om att säljaren mer eller mindre lurat mig och inte vill ta sitt ansvar. Helt kompromisslös
"Det handlar om att säljaren mer eller mindre lurat mig och inte vill ta sitt ansvar. Helt kompromisslös"

Fel #1: Säljaren behöver inte alls ha lurat dig. Varken medvetet eller omedvetet. det är enbart DIN åsikt.

Fel #2: Han har ju faktiskt erbjudit dig 2000SEK i kompensation. Hur kan du kalla det helt kompromisslöst???

Har själv en hoj med ABS men har ännu ej efter 1 år testat "funktionen" dvs medvetet försökt låsa fram eller bakhjul.
Menar du att jag måste försöka göra en "stoppie" innan försäljning för att verifiera funktion?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati