Har ströläst lite bland svar och ts förklaringar.
Det som jag än inte har fått klarhet i är: Är det bevisat att säljaren visste om felet?
Kan du bevisa det, gå till tinget och yrka på kompensation eller återköp, alternativt stegling enligt "gammal god sed"
Går det inte att bevisa så kan ju felet ha uppstått under de 6 dagar den stod still. Det kommer förmodligen säljaren hävda eller bedyrar sin oskuld, att ABS:en fungerade under försäljningen.
Att sen hävda att säljaren saknar moralisk kompass fogar ingen substans till saken utan är bara en åsikt från din sida. Alla har olika ömma tår och hans erbjudande om 2000:- var kanske enligt hans moraliska kompass. Din gick vid , var det 3000:-?
Hur skall han veta att du inte har mixtrat med den om den nu fungerade vid försäljningen?
Som jag ser det så här du två alternativ.
Dra det till tinget.Har du fri juridisk rådgivning genom någon försäkring, använd då den eller tala med en konsumentrådgivare om de kan hjälpa dig.
Eller fixa felet. Bor i det sura äpplet och acceptera att världen är ett enda stort falsarium och fyllt med falska människor utan moral och etik.
Nej, det är inte bevisat och det går inte att bevisa. Det kan vara så, men det är knappast troligt med tanke på att han själv inte provat den på flera månader. Detta har jag i ett meddelande.
Nej, min gick vid 5000, att vi lagar det och delar på kostnaden eller att vi häver köpet. Hans gick vid 2000 och jag kunde tänka mig att kompromissa. Jag kan däremot inte tänka mig att friskriva honom från alla former av ansvar ifall det visar sig att det är mer fel på hojen för 2000 kronor.
Det kan han inte, lika lite som jag kan veta att han medvetet lurat mig. Men det är inte särskilt troligt, och det är många gånger som man går på vad som är troligt i tvister. Åtminstone vad jag har sätt i domar som länkats. Om du har ett bra exempel så får du gärna hänvisa till det.
Ja, jag har börjat titta på det.
Ja, jag börjar inse att folk är rövhattar.