Kör ifrån Polisen !!!

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Slangan skrev:
Du vet ju säkert att konstaplar kan pruta lite på farten eller vad man nu ställt till med för ngt.Många man känner har ju i i liknande lägen(ovan nämnda)fått böter för 29 för fort och lite moralkakor just för att visa att de(polisen)är människor de oxå.Du vet ju säkert oxå hur demoraliserande det är när lagen(läs polisen)inte visar dig ngn empati.uppåtgående spiral.

Tror faktiskt att jag drack lite kvällen innan men konstapeln hade så fullt upp med att demolera mitt körkort så han glömde ta blåsprov.tur för mig....!

De är väl skyldiga att dra av från uppmätt fart beroende på vilken metod som används (har för mig att vid lasermätning drar man av hela 1.5km/t), men att pruta från 41km/t till 29km/t låter mer som att vinna på lotto. Han var nog mer intresserad att visa dig att han har ett jobb att uföra han oxå.

Hur fort körde du då? Vad visade din hastighetsmätare?
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
flugan skrev:
De är väl skyldiga att dra av från uppmätt fart beroende på vilken metod som används (har för mig att vid lasermätning drar man av hela 1.5km/t), men att pruta från 41km/t till 29km/t låter mer som att vinna på lotto. Han var nog mer intresserad att visa dig att han har ett jobb att uföra han oxå.

Hur fort körde du då? Vad visade din hastighetsmätare?

Brukar räkna med 10% glädjemätare i områdena kring motorvägsfart och har man brådis vilket man alltid har som egenåkare eller budis så håller iaf jag
30 över för att iaf klara lappen å ta böterna vilket jag personligen gör om jag kört för fort.i mitt olyckliga fall denna gång så hade jag precis kört om ett
ett par tradare och hade såklart ökat på för en snabb å säker omkörning.
Vad jag inte visste va att bakom mig,låååångt bakom,hade en sniper i civilkläder lockat siktet på mig.Självklart så väntate han ju bara på att jag skulle komma över lappgränsen.Va ödmjuk först å förklarade detta å omständigheter osv,osv men som jag skrev tidigare så njöt han av att terra mig.Inte heller i senare instans fick jag mildring så därav min attityd numera.
Tyvärr va inte detta en engångsföreteelse.Har ofta blivit terrad av trafikpolisen så nu är det ömsesidigt terrande som gäller.

Ang. prutande osv,osv så hör man ofta,jag iaf,om folk som slipper undan med varningar och liknande prutningar jag nämnde.ibland värre än så.De är så grymt inkonsekventa i sina bedömningar.En fd flickvän körde om ett husvagnsekipage som höll 110-120 på 90 väg.Hon drog på som faaaan för att komma om(uppånerväg=dålig sikt)galningen å hade längre bak i kön av folk som ville om en mc-polis på bra humör.Hon fick inte ens böter.Bara lite moralkakor.Hon tyckte han va snäll jag tycker han va idiot.Varför ih-vete
plockade han inte in husvagnsdåren.Helt sjukt!!!
Skulle kunna lista en jävla massa men då blir man väl bannad för att man tar plats.Nä,ingen mercy från min sida asså!!!!!!!!!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Slangan skrev:
Tror faktiskt att jag drack lite kvällen innan men konstapeln hade så fullt upp med att demolera mitt körkort så han glömde ta blåsprov.tur för mig....!
Tur???
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Zeb_Macahan skrev:
.... kör bara många av oss som vi brukar göra på favoritvägen så har polisen inte många chanser att komma ifatt. Sen om du inte tycker om det så gör inte det då, det är som sagt ett fritt land.

//jaG

Var och en gör som han/hon själv vill! Jag skriver därför inte detta som en sorts moralpredikning!

Men faktum är att det är nog oerhört få av oss, om ens några, som behåller sitt lugn om man vet att polisen är efter en och att man förlorar körkort samt ev. fängelsestraff för grov vårdslöshet i trafiken (vilket det ofta blir om man skall fly undan lagens långa arm).

Och med lite logiskt resonemang kommer man då snabbt och enkelt fram till att de flesta inte klarar av att köra med sådan precision och koncentration som man annars kanske gör!

Men som sagt, jag dömmer ingen och var och en gör som han/hon vill. Personligen anser jag det inte vara värt risken utan stannar och tar koncekensen av mitt handlande.

Sällan, nästan aldrig, står dock polisen på de avsnitt av vägarna där jag väljer att gasa så mycket tygen håller. Så risken är minimal. Dagen då så sker kommer förmodligen i framtiden och då får jag väl stanna och hoppas på turen att träffa rätt personer under rätt omständigheter alt. betala och köra scooter alt. cykla under någon/några månader! That´s life!

// Niklas
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
honkiie skrev:
det vet också polisen därför jagar dom oftast inte i höga hastigheter.
Enligt vad jag har hört då, iofs där jag bor jagar dom typ inte ens bilar om man inte orkar stanna i en kontroll.

Dom jagar i jääääääääävligt höga farter ifall du stöter på "fel" poliser så räkna inte med att dom släpper dig bara för att du försöker smita.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
:hoppskrat FÖRSÖK inte att åka ifrån dom.... Åk ifrån dom bara, och kör inte in nåt just då!
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
HansJ skrev:

Tur för att böterna/straffet för rattonykterhet får ju fortkörningsböterna att se billiga ut.Vill samtidigt tillägga att hade jag fått blåsa den gången skulle jag högst haft lägsta nivån av onykterhet.Köra full är fan riktigt dumt.
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Har kört i från farbror polisen i staffanstorp i nådens år 1986 med en CB900F Boldór.... det var tider det.

Stanna? fanns inte med i ordlistan på den tiden!
 
Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Fan vilken rutin på att dra snuten du måste ha om du hållt ångan uppe sen dess! Har du några tips att ge? :Bugar
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Kreuger skrev:
Fan vilken rutin på att dra snuten du måste ha om du hållt ångan uppe sen dess! Har du några tips att ge? :Bugar

ja... stanna inte. för DÅ går det åt hilvite.... :3freak

Nej allvarligt så är det faktiskt enda gången jag behövt köra rejält för att skaka av dem...körde in i ett område med dem efter mig som kallas för kyrkbyn & var tvungen att köra lite på cykelstigarna för att bli av med dem.... det var en metallic brun saab ... hur jag vet att det var polisen?? privatbilister brukar inte köra efter en på cykelstigarna!!?
 

Mr_Suzuki

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda VFR
skruvis skrev:
ja... stanna inte. för DÅ går det åt hilvite.... :3freak

Nej allvarligt så är det faktiskt enda gången jag behövt köra rejält för att skaka av dem...körde in i ett område med dem efter mig som kallas för kyrkbyn & var tvungen att köra lite på cykelstigarna för att bli av med dem.... det var en metallic brun saab ... hur jag vet att det var polisen?? privatbilister brukar inte köra efter en på cykelstigarna!!?


:rolleyes: Jag vet i alla fall att det INTE är nån ide att stanna om du kör (31km/h) för fort på kvällen/natten, när det är obefintlig trafik. Mitt körkort tog dom gladeligen (hoppas dom njuter av det!) :arsele Trots att jag stannade, erkände direkt, hade haft kortet i 13 år utan anmärkning. Trodde ett tag att man kunde skällt lite och sen skrivit 30km/h för fort.
Jag kommer ALDRIG att stanna vid en snut kontroll igen (om jag kört för fort).

I Sverige är de två största/värsta brotten man kan göra att
1. Skjuta en varg
2. Köra för fort
Allt annat kan man ha överseende med :kocko
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Jag höll ca~210km/h när jag passerade dem på 108:an där dem höll vid vägkanten... Hade ett rensat Winning performance på han så det lät lite om han så att säga... fann ingen anledning till att slå av på gasen då jag inte förstod att det var snuten som stod där framför lastbilen.... Förstod det först en 5-8 min senare...
 

DUCATI586

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Ducati
Törs du, så hade jag valt att öka. Ta in på smarta vägar snabbt som aset och tänk på att helikoptrar kan finnas ute.

Reg.nr, som tidigare sagt så kan man ju alltid dra både en & annan vals. man står sig själv närmast ju. Alla kör väl förfort, sedan om detta beteende är smart eller inte kan man ju tvista sig trött på. har efter ett antal år i sadeln lugnat ner mig en hel del, men det är ju bara så jäkla skoj att få klippa på lite ibland ju! ;-)
Forza Ducati!
/Johan SDK#586.
 

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
GSX-R 1000k4
Enköpings posten 2/8-04

Läste i den lokala tidnigen idag om en tjej"kärring"-hoj-polis.. hon påstodde att hon aldrig blivit ifrån körd..."av bilar iaf" och att hennes bmw gick i 280KM/H... Går dom där tunga sakerna verkligen så fort?? inga dryga svar nu utan vill ha BARA ha svar av er som VET... ni andra kan fortsätta käka popcorn medans jag dricker bira :rofl ..
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Mr_Suzuki skrev:
I Sverige är de två största/värsta brotten man kan göra att
1. Skjuta en varg
2. Köra för fort
Allt annat kan man ha överseende med :kocko

Om man kör ihjäl en varg i 300 km/h med avsikt då?
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
DUCATI586 skrev:
Törs du, så hade jag valt att öka. Ta in på smarta vägar snabbt som aset och tänk på att helikoptrar kan finnas ute.

/Johan SDK#586.

Som sagt så körde jag en CB900 från -81 så så mycket snabbare var den inte +25km/h till som absolut absolut max... sen var det vid 2-tiden på natten... så helikoptern var jag inte orolig för.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
G.S.G.G. skrev:
Läste i den lokala tidnigen idag om en tjej"kärring"-hoj-polis.. hon påstodde att hon aldrig blivit ifrån körd..."av bilar iaf" och att hennes bmw gick i 280KM/H... Går dom där tunga sakerna verkligen så fort?? inga dryga svar nu utan vill ha BARA ha svar av er som VET... ni andra kan fortsätta käka popcorn medans jag dricker bira :rofl ..

Nej, de går inte så fort med de målade hojarna! Förhållandevis låg effekt och hög vikt (BMW är inte direkt kända för att göra hojar med låg vikt) i kombination med packfickor delvis fyllda gör att 280 km/h (riktiga) är en omöjlighet. Ev. kanske den nya BMW:n kan klara det om packfickorna är aerodynamiskt formade och utrustningen i dem är minimal samt att polisen i fråga väljer att som brukligt i dessa farter lägga sig platt på tanken.

Hur bra funkar deras radioutrustning i dessa farter tro? :gnissla En gissning är att det är dj... svårt att höra något i allt vindbrus!

Många fordon med poliser i kombination med radio samt i vissa fall helikopter är överlägset den farligaste kombinationen vid fortkörning när man har blivit upptäckt.

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mr_Suzuki skrev:
Jag vet i alla fall att det INTE är nån ide att stanna om du kör (31km/h) för fort på kvällen/natten, när det är obefintlig trafik.

Uppenbart är att olika människor gör olika bedömningar om risktaganden i livet! För ca. 15 år sedan körde en kompis ifrån en trafipaxbil mitt i natten på väg hem till Halmstad från Hallandsåsen.

Han körde en FZR 1000 -89 och höll stummt till södra infarten till Halmstad där en patrullbil precis mötte upp och var på väg ner på E6:an för att spärra av när kompisen svänger av och kör in mot centrum.

Väl hemma står en bil och väntar eftersom de hade hans reg.nr. Vänder på en 5-öring och gasar järnet ut mot kustvägen (som inte är så där himla bred) i mörkret. Stannar efter några mils vansinneskörning på en liten avtagsväg i ett skogsparti.

Är på väg att ta av sig hjälmen för att lugna ner sig med en cigg när farbror blå glider förbi nere på kustvägen. Får syn på honom och jakten är igång igen.
Först efter nästan 2 timmars jakt vågar kompisen glida hem på cykelvägar med släkt ljus vilket höll på att resultera i en krash med en mopedist.

Dagen efteråt cirkulerade polisbilar utanför hans föräldrahem, där han då bodde, med jämna mellanrum. Så han vågade sig inte ut med hojen den dagen!

När jag pratade med honom några veckor senare var hans reaktion den att han ALDRIG mer skulle riskera livet på det sättet igen utan stanna och ta smällen (som relativt livet som insats är billigt).

Han lyckades köra ifrån em med livet i behåll. Du stannade och vet inte hur det hade gått om du hade försökt smita. Det enda du vet är att du nu blir av med kortet på någon eller högst några månader. Häri kanske förklaringen ligger i varför ni två gör så radikalt olika bedömningar och kommer fram till vitt skillda slutsaser. En tanke bara!

// Niklas
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top