Det låter ju som rena paradiset... Poliser som skiter i allt, köra utan körkort. Fyfan, kul om man råkar ut för något där, brottslingarna mutar ju bara polisen med en hora och nå middag..
Rätt! Jag hade blandat ihop det med att de har den största tillväxten av de stora ekonomierna. Men det kan inte vara långt kvar innan de kniper pole position.Nja, de är väl näst störst och fortfarande "bara" en tredjedel av USA's ekonomi? De är ju inte så effektiva dock, bara en tiondel av den utvecklade världen. Men med 1.3mdr innevånare behöver man inte så mycket effektivitet för att få ihop ett stort absolut nummer.
Hur får man jobb nere i bejing?
Det låter ju som rena paradiset... Poliser som skiter i allt, köra utan körkort. Fyfan, kul om man råkar ut för något där, brottslingarna mutar ju bara polisen med en hora och nå middag..
Får man inte nackskott med en Kalaschnikov på en stadion inför åskådare (och familjen får stå för kulan) om man gör sig skyldig till en överträdelse ?
Kan ni språket? är det ett måste för jobb?
Nja, de är väl näst störst och fortfarande "bara" en tredjedel av USA's ekonomi? De är ju inte så effektiva dock, bara en tiondel av den utvecklade världen. Men med 1.3mdr innevånare behöver man inte så mycket effektivitet för att få ihop ett stort absolut nummer.
Kan ni språket? är det ett måste för jobb?
Rätt! Jag hade blandat ihop det med att de har den största tillväxten av de stora ekonomierna. Men det kan inte vara långt kvar innan de kniper pole position.
Många blandar ihop det här ekonomi snacket med tillväxt och exportsiffror. Då är Kina nr.1 nu.
Tyskarna blev ju nyligen omkörda i exporten.
Snart blir Kina största importören också. Bara tidsfråga.
När drar du på semester förresten ?
Vi skulle ju dragit ut till golden port när det blev vår men det va så sunkigt väder innan jag drog till sverige så jag hörde aldrig av mig pga detta. Tar nya tag när jag är tbx. Hör av mig....!
Sorry för trådkapningen TS.
Mvh
förr i tiden var det så, för väldigt grova brott som våldtäkt på barn osv.
Tycker dom kan införa det igen![]()
Beror på vad du ska göra. Ska du ha något med lokala kunder/leverantörer/anställda som inte har erfarenhet av att jobba i internationella företag eller har pluggat utomlands skulle jag säga att det är ett måste. Kunskapen i engelska hos gemene man är här 0 och intet.
Ska du jobba som t.ex ingenjör eller liknande är det inget måste. Man skickar ju inte direkt hit någon från Europa för att de är bra på att prata Mandarin. Det finns det redan 1.3mdr personer som kan här. Jag pratar inte Mandarin men i stort sett alla jag jobbar med har en MBA från Australien, England eller USA, vilket i och för sig inte är så ovanligt som det låter, så vi pratar engelska. Men jag har ingen kontakt med kunder förutom något enstaka internationellt bolag.
Men å andra sidan, för att kunna språket nog för att kunna t.ex. förhandla så behöver du ett gäng med år här. Det är så mycket mer än språket, det är kulturen och kommunikationen du måste lära dig också.
MEN; flyttar du hit på egen hand och söker jobba här så får du nog räkna med att behöva kunna språket för att erbjuda något mer än vad en person som företaget skickar ut från HQ kan erbjuda. Det är enda anledning till att vi ska vi anställa en utlänning här istället för att skicka hit någon från HQ. Om de har rätt erfarenhet och har runt fem år i Kina redan och pratar språket. Det är mycket värt!
Jag har pratat kinesiska i 8 år redan.
Det är inte ett måste i de flesta jobb utlänningar gör här.
Ursäkta, men jag har några små frågor.
Rätta mig om jag har fullständigt missuppfattat den här tråden men handlar den verkligen om hur kul det är att köra omkring på stulna motorcyklar och hur man kringgår eventuella "problem" med polisen genom att muta deras korrupta kollegor och samtidigt finansiera trafficing av vad vi alla vet ofta är minderåriga fattiga flickor från den kinesiska landsbygden? (Vilket i den långa slutändan bara stärker den kommunistiska diktaturens möjlighet att förtrycka mer än drygt en femtedel av jordens befolkning?)
Om så är fallet hur kan då någon tycka att det verkar lockande?
Har vi möjligen ett nytt rekord i moraliskt förfall här på forumet?
Haaa,
låter hur kul som helst. Minns hur jag själv irrade runt i Beijing för några år sen. Galet stor stad med gaaalet många kineser =)
Jobbig trafik dock, tror inte jag någon gång åkte längre än 3-4 min utan att vara nära att bli inblandad i något jobbigt så jag vet inte om jag själv skulle sätta mig på en hoj där =)
Ursäkta, men jag har några små frågor.
Rätta mig om jag har fullständigt missuppfattat den här tråden men handlar den verkligen om hur kul det är att köra omkring på stulna motorcyklar och hur man kringgår eventuella "problem" med polisen genom att muta deras korrupta kollegor och samtidigt finansiera trafficing av vad vi alla vet ofta är minderåriga fattiga flickor från den kinesiska landsbygden? (Vilket i den långa slutändan bara stärker den kommunistiska diktaturens möjlighet att förtrycka mer än drygt en femtedel av jordens befolkning?)
Om så är fallet hur kan då någon tycka att det verkar lockande?
Har vi möjligen ett nytt rekord i moraliskt förfall här på forumet?
bra sagt
![]()
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |