Kör sporthoj i Beijing

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har aldrig varit i Indien, men tror nog det är ganska annorlunda i Beijing.

Jag var i Mumbai för några veckor sedan. Efter att ha bott i Peking i tre år så var jag lite stursk och tyckte att har man bott i ett utvecklingsland så har man väl sett allt? Jo tjena. Det går inte ens att jämföra. I Mumbai är det ju regelrätta slumområden (i.e. plåtskjul) överallt, folk bor ute på gatan i varenda korsning och det är allmänt helt galet. Och då är ju Mumbai världens fjärde dyraste stad och i den centrala delen av staden, vid finansdistriktet, bor det tydligen mer dollarmiljonärer än på Manhattan. Jag vill inte ens veta hur resten av Indien ser ut.

makes sence ja, hm, behöver dom en lermodellör på kinamcfabrikens designavdelning kanske. :)

Kan du något sådant tror jag ärligt talat att du är guld värd för vilket kinesiskt företag i fordonsbranschen, framförallt bilar skulle jag tro.

MEN, lova att du ringer mig innan du tar anställning på ett kinesiskt bolag. Det är några saker jag måste förklara för dig innan du gör det... :)

Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Som motpol till er som gillar Beijing måste jag skriva min syn på det hela...
Jag har jobbat utomlands i kortare omgångar sedan 2003 (någon till några veckor åt gången). Jag har varit i USA, Tyskland, Slovakien och Kina (Wuxi utanför Shanghai och mest i Beijing). Jag gillar väldigt lite av det jag ser i Kina och längtar hem innan jag ens satt mig på planet från Arlanda.

Maten i Beijing kan vara OK iom att det går att få tag på en massa västerlänskt käk. Men ändå lyckas jag alltid bli utbjuden på kycklingfötter, grillade maneter och fiskögon i buljong etc etc. Stanken utomhus av alla avgaser och kolkraftverk gillar jag inte. Vansinnesdoften på merparten av toaletterna ger mig spykänslor. Jag hatar alla västerlänningar som köper unga kinesiska tjejer helt öppet. Ölen är blaskig och folk saknar sådant som jag (med min svenska uppfostran) kallar normalt folkvett (som att man inte fiser på en annan person i en kö, eller att en vuxen man plötsligt kan tränga sig framför mig när jag precis ska beställa en burgare på donken). Alla snorlåskor är inget jag uppskattar heller.

Vad jag uppskattar i Kina... Snälla och trevliga människor uppskattar jag överallt. Jag gillar att man faktiskt kan hitta en bra restaurang där man kan äta god mat och dricka en hel kväll för priset av en öl i Sverige. Något mer kommer jag inte på just nu som jag uppskattar. Ju mer jag tänker desto fler saker som jag ogillar kommer jag på.

Hej !

Tycker du borde tänka på hur det är på donken i vilken svensk stad som helst efter krogen. Det är ju som att gå på metal-konsert ungefär.
Vadå hyfs och folkvett. Folk beter sig som boskap på fyllan i sverige.

Har du provat att köpa en burgare på en sibylla eller valfritt gatukök i vilken stad som helst i sverige en fre-lör natt ? Man får vara glad om man får behålla framtänderna ibland. Folk hänger på en eller spyr en på fötterna. Inte ovanligt ngn står och pissar ett par meter från kön oxå.
Trevliga väluppfostrade svenskar.....

Luktande städer....? Ok, har du varit i piteå, sundsvall, örnsköldsvik, skutskär, gävle, lessebo, klippan osv osv

Hur många städer i sverige med pappersbruk och andra trevliga industrier luktar inte skit. Jag är medveten om att Kineserna släpper ut ohyggligt mkt mer skit än oss men vi glömmer gärna vår egen skitlukt.

Din beskrivning av käket i peking är ju helskum. Finns hur mkt god mat som helst. Jag menar då Kinesisk mat.

Vad du beskriver är ju vad som normalt sker när man blir utbjuden på traditionell middag av kineser. Utforska det kinesiska köket på egen hand och du blir belönad. Tycker det finns hur mkt mat som helst som jag som västerlänning kan uppskatta.

blaskig bira finns men också fylligare öl. Du behöver prova mer innan du generaliserar sådär. Finns massor med bryggerier som gör färsköl tex.

Hooker situationen är ju som i resten av världen. inget unikt för Peking.
Finns offer och det finns lyx horor som tjänar massor och smajlar i sin porsche Cayenne årsmodel 10.

Luften i Peking har dramatiskt blivit bättre bara på de tre åren jag bott där. Sen OS tog man tag i problemet och flyttade ut en hel del kolkraft.

Jämfört med Manila, Saigon, hanoi, bangkok osv är luften riktigt bra i Peking. Många andra städer i Kina är mkt värre. Central kommiten måste ju se till så det är fint i Peking pga alla statsbesök och OS, Asian games osv.

Litet försvarstal här nu men det är faktiskt inte alls så illa som media och vissa gnällspikar vill ha det till.

MVH

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag vill inte ens veta hur resten av Indien ser ut.
Hehe, om detta var dina intryck av Mumbai så kan jag förstå det! :) Själv hade jag hunnit bo i Indien i 4 månader innan jag åkte in i Mumbai, och det var en väldigt ren och fin stad i jämförelse, speciellt de centrala delarna, där auto-rickshaws är förbjudna och ersatta med traditionella taxibilar. Du skulle bara se de nordöstra delarna...

Att bo utomlands, i ett samhälle som skiljer sig från vårat, i en annan kultur, miljö och klimat är otroligt personlighetsutvecklande. Dock upptäckte jag en högst oväntad sak. Medan jag åkte på min motorcykel och upplevde det ena landskapet efter det andra, så insåg jag hur mycket jag verkar gilla den svenska naturen och klimatet. Trotts att jag trivdes där jag var för stunden så kom jag slutligen fram till att det var just i Sverige som jag ville bo i, nära Stockholm. Trotts att jag inte ens är svensk ursprungligen...

Men det ska bli fler långresor, jag har bara börjat upptäcka omvärlden, och efter min nuvarande utbildning kommer jag att få större möjlighet att jobba utomlands, vilket jag ser fram emot.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej !

Luktande städer....? Ok, har du varit i piteå, sundsvall, örnsköldsvik, skutskär, gävle, lessebo, klippan osv osv

Har nog aldrig känt någon speciell stank i Sundsvall. (Ö-strandsverken i Timrå är dock en annan sak... ;) )

Men i princip så har du förståss rätt.

Tror nog att även Sverige skulle klassas som ett land med hemsk matkultur ifall man fokuserade för mycket på surströmming...

Den "kinamat" vi äter här i Sverige skulle nog få kineser identifiera som kinesisk kost.

Men hur f-n vårdar ni svenskan egentligen?! I Sverige säger vi Peking och Bombay! :)

Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Har nog aldrig känt någon speciell stank i Sundsvall. (Ö-strandsverken i Timrå är dock en annan sak... ;) )

Men i princip så har du förståss rätt.

Tror nog att även Sverige skulle klassas som ett land med hemsk matkultur ifall man fokuserade för mycket på surströmming...

Den "kinamat" vi äter här i Sverige skulle nog få kineser identifiera som kinesisk kost.

Men hur f-n vårdar ni svenskan egentligen?! I Sverige säger vi Peking och Bombay! :)

Hej !

Ja,Jag kan ha fel med sundsvall. Har åkt upp och ner längs E4an så många ggr att städerna flyter ihop. Det ligger ju ett helt knippe bruk längs vägen dock, som alla luktar rätt illa om vinden ligger fel.

Och ja, europeisk kinamat suger jämfört med originalet.

Här är en bild från en hojaffär i peking iaf.Balla kåpor. Och liiite topic till slut med.

Mvh

Bifogat

• CIMG2499.jpg
    CIMG2499.jpg
    237.5 KB · Visningar: 204
  • CIMG2501.jpg
    CIMG2501.jpg
    249.8 KB · Visningar: 161

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Hoj
ZX-6R 2009
Ok, nu förstår jag. Det är bara hojarna som smugglas in från Japan som är stulna. De hojar som triaderna smugglar in från Hong Kong har de alltså köpt legalt i Hong Kong. Ursäkta min okunskap.
Ja det är köpta legalt.

Så du menar att alla horor i Peking kör Ferraris? Wow i så fall! Så det är det man menar när man pratar om trafficing? Det måste bevisligen vara dessa horor man har i åtanke när man pratar om "den lyckliga horan". (Återigen. Vänligen ursäkta min okunskap.)
Nej det finns fattiga horor också, precis som i resten av världen.
Jag skrev det där med ferarris för jag tyckte det var roligt att
du skrev: "vad vi alla vet ofta är minderåriga fattiga flickor från den kinesiska landsbygden".
Det bara blinkade aftonbladet i huvudet på mig där.

Kommer din möjlighet att koppla upp dig mot detta forum strypas ifall vi börjar publicera bilder från massakern på Himmelska Fridens Torg? Eller kopplar du upp dig via nån proxyserver?
Just detta med himmelska fridens torg bilderna är ganska uttjatat.
Jag kan inte riktigt förstå varför Kina fortsätter att blocka dessa
bilder, alla vet ju om det redan. Även kineserna.

Anledningen till att facebook, youtube och övriga siter
blockas handlar bara om att beskydda de kopior de har i Kina som
renren, youku mm.
Dom har inga problem med att förlora google då det bara ger mer makt
åt baidu.
På detta sätt stannar Kinas pengar i Kina. Har inget med frihet o göra.
Kina är det enda landet i världen som har makten att stå emot
USA's förtryck. Sättet de gör det på kan upplevas som konstigt för västerlänningar men faktum är att det fungerar.

Vad sägs om några halvt MC-relaterade frågor? :)

Kina praktiserar ju idag dödsstraff för omkring 70 olika brott. T.ex. brott som kan kopplas till samröre med organiserad brottslighet samt dödsolyckor som beror på rattfylla. Är det även dödsstraff ifall man bryter mot trafikreglerna och kör ihjäl någon samtidigt som man saknar körkort och dessutom far omkring på ett illegalt imporerat fordon? Hur stor skillnad blir det vanligtvis i deras rättssamhälle om man kör ihjäl en vanlig kines på gatan respektive en kommunistpamp?
Har hänt några gånger att rika ungar med sportbilar kör ihjäl
någon och oftast har det förhandlats fram ett belopp som
de ger till familjen i skadestånd.
Skulle de inte ha tillräckligt med pengar för detta är det mycket
möjligt att det blir dödsstraff på det.

Självklart är det värre att köra ihjäl en mäktig och betydelsefull person.
I Kina är inte alla människor lika värda, det är upp till var och en att
jobba hårt för att bli mäktigare än den andra.
Tragiskt? Ja visst, men i det systemet vi lever i på jorden är detta
fakta, även om Sverige genom sin ekonomi lyckats sopa
detta under mattan.

Sen är det inte så lätt att köra ihjäl folk på ringvägarna här
då det endast finns bilar där.
Och på övriga gator kommer man inte (på grund av trafiken) upp i den hastigheten som krävs för att köra ihjäl någon.
Sen får man ju köra ansvarsfullt, det gäller även i Sverige.

Hur är det med försäkringsskyddet om man kraschar/krockar och blir svårt invalidiserad där borta? Har du en kinesisk försäkring som garanterar dig god livslång vård på kinesisk institution, eller planerar du i.s.f. att nyttja ett svensk försäkringsskydd? Hur ställer sig i.s.f. ett kinesiskt respektive svenskt försäkringsbolag till att du kört utan giltigt körkort på en illegal motorcykel? (Speciellt med tanke på att ett svensk försäkringsbolag lätt kan identifiera dig och själv ta del av din redogörelse här på forumet.)

Jag har inga försäkringar alls. Men skulle jag få göra en akut-operation
och sen behöva flygas hem till Sverige så har jag råd med det.
Vården är mycket billigare i Kina.

Berätta gärna mer om Kinas trafikregler. Finns det ens någon bestämmelse om hjälm i Kina?
Det finns trafikregler och de följs hyfsat bra i Beijing.
I min flickväns hemstad i norra Kina är det dock katastrof.
Folk kör över på vänstersidan och för att inte frontalkrocka så
kör mötande trafik över på deras vänstersida och helt plötsligt
byts allt till vänstertrafik.

I Beijing är det största problemet att folk skiter helt i att blinka
innan de byter fil. Man måste vara mycket mer uppmärksam på
vad bilen framför kan tänkas göra än man behöver i Sverige.
Ligger man i ambulansfältet o drar på som fan så kommer man dö.
Helt plötsligt är det en kines som tröttnat på långsamma trafiken
och svänger ut i fältet utan att titta bakåt först.
Jag har vart nära o krocka några gånger pga det, men jag håller en hastighet där så att jag iaf inte dör om jag krockar.

Lag på hjälm finns inte. Det finns lag på att föraren ska ha säkerhetsbälte på sig.

Jag tittar på din hoj i din profil. Snygg! :tummenupp (se bild nedan) Är den helt original eller Kina-pimpad? ;)
Den är helt orginal förutom exhausten.
Den är ommålad också, var grön förrut.
När man kvaddar delar av motorcykeln och orginal inte finns
i affären så importerar servicestället delarna åt en från hongkong.

Det säljs mycket motorcyklar här som är skräp. Frontalkrockade
och ihopsatta, böjd ram och sliten motor.
När man köper motorcykeln måste man kolla igenom den noga
och dra upp den i top-speed för att se att motorn pallar det.
Kolla så den inte drar åt något håll osv.
Ibland låter inte affärerna en varva ut den på alla växlar och då vet
man att den e kass.
Man får leta länge, och ju bättre kontakter man har ju lättare är det
att hitta en i bra skick.

Finns det några andra eventuella skillnader mellan asien respektive europa-versioner av dylika sporthojar? Strypningar e.dy.? Hur är det med serviceställen/reservdelsförsäljning för motorcyklar som ej finns att köpa legalt i Kina? Smugglas det t.ex. även in lösa "vevaxlar" eller tillverkas sådant i Kina?
Det finns skillnader mellan amerikansk version av en motorcykel
och en japansk version.
Det är dock små skillnader som jag tror mest har med försäkringsbolagen att göra. Tex så har en amerikansk version av
min motorcykel chip i nyckeln, medans den japanska inte har det.

Reservdelar behöver inte smugglas in.

Ursäkta alla frågor, men detta är ett så intressant ämnesområde. Även såsom historiskt intresserad är det omöjligt att inte bli fascinerad av Kina. :)

Kör försiktigt nu. :)

Laddade upp en till bild på min hojj.

Bifogat

• _MG_4508.jpg
    _MG_4508.jpg
    105.7 KB · Visningar: 192

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon

Det är för att vi i Sverige är allmänt försiktiga och går "sakta men säkert framåt" och fortfarande i stor mån tror att Sverige är mittpunkten i världen.

När hela resten av världen säger Beijing och Mumbai så säger vi minsann Peking och Bombay för det har vi alltid gjort.
Och svenskt kaffe vill vi ha när vi kommer dit också !! :D

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Det där med att kalla städer olika saker på olika språk måste ju vara en av de dummare saker vi människor hittat på under vår tid på Jorden. :)

Nu hette ju i och för sig Mumbai tidigare Bombay officiellt men när de bytte tillbaka till originalnamnet tycker jag man gott kan följa utvecklingen.

Och Beijing hette tidigare också Peking men för en herrans massa år sedan ändrades uttalet i Mandarin från K till J och det blev Beijing istället för Peking.

Hehe, om detta var dina intryck av Mumbai så kan jag förstå det! :) Själv hade jag hunnit bo i Indien i 4 månader innan jag åkte in i Mumbai, och det var en väldigt ren och fin stad i jämförelse, speciellt de centrala delarna, där auto-rickshaws är förbjudna och ersatta med traditionella taxibilar. Du skulle bara se de nordöstra delarna...

Jo, centrala Mumbai är det ju ordning på, framförallt de gamla koloniala delarna. Men det känns ovant att bo på Four Seasons och utsikten från rummet är ett jättelikt slumområde. Det ger ju lite perspektiv när man klagar på förorterna i Stockholm...

Och som du säger, det jag sätter absolut störst värde på med att bo och jobba utomlands är den upplevelsen som person. Jag rekomenderar det till alla som frågar mig. Det värsta som kan hända är att man inte trivs och flyttar hem igen. Big deal. Det är ju knappast så att man inte skulle känna igen Sverige när man kommer tillbaka ens om det gått tio år.

Laddade upp en till bild på min hojj.

Jag måste erkänna att jag är förundrad över att du vågar köra hoj på de här vägarna och i den här trafiken. Det är ju inte så att de sätter upp varningsskyltar om det är grus på vägen. Eller om de har grävt av den för den delen. Och folk kör ju efter sin egen logik. Med 1.3mdr innevånare så blir det väldigt många olika uppfattningar om vad som är logiskt och inte i trafiken.

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hej !

Tycker du borde tänka på hur det är på donken i vilken svensk stad som helst efter krogen. Det är ju som att gå på metal-konsert ungefär.
Vadå hyfs och folkvett. Folk beter sig som boskap på fyllan i sverige.

Jag refererade inte till packade grisar en lördagnatt i Sverige, då kan det vara lite bristande hyfs även här. Jag snackar tisdag eftermiddag kl 17 i Kina. Just denna händelse skedde i Wuxi som iofs är en mycket mindre stad på bara 4M invånare :). I Peking har jag inte blivit behandlar riktigt så illa, det måste jag erkänna. På flyget från Peking så var det dock en kinesisk affärsman som prompt skulle lägga upp sina svettiga fötter i mitt knä så fort jag somnat. Jag vaknade till och hade ett par stinkande fossingar i knät vid tre tillfällen. Första gången puttade jag ner dem och stirrade på den sovande gubben. Andra gången kastade jag ner dem så han vaknade, men han tittade bara oförstående på mig. Tredje gången drog jag en ramsa svärord tillsammans med nedkastningsmanövern och han bara tittade dumt på mig som om han inte fattade varför jag blev sur. Han gäspade med stinkande andedräkt och låtsades som om det regnade. :mad:

Luktande städer....? Ok, har du varit i piteå, sundsvall, örnsköldsvik, skutskär, gävle, lessebo, klippan osv osv Mest pappersbruk som stinker i de städerna. I Peking är det ju ren och skär dimma av allt skit i luften. Det går inte att jämföra graden av förorening tycker jag. Dock håller jag med om att luften i Beijing blivit bättre sedan OS.

Din beskrivning av käket i peking är ju helskum. Finns hur mkt god mat som helst. Jag menar då Kinesisk mat. Vad du beskriver är ju vad som normalt sker när man blir utbjuden på traditionell middag av kineser. Utforska det kinesiska köket på egen hand och du blir belönad. Tycker det finns hur mkt mat som helst som jag som västerlänning kan uppskatta.

Det finns god mat i Kina. Jag har hittat en eller möjligen två handfull rätter som rä riktigt goda. Men detta från ett urval på typ 200 rätter. Jag älskar mat och provar gärna nya saker. Men mycket av den kinesiska mat jag ätit är kryddad på något sätt som jag inte gillar alls, och dessutom är det väldigt ofta mest ben och brosk i köttet. Spicy Chicken (friterade små kycklingbitar med röd chili och de där små isande kottarna) är sjysst som fan. Bönor med köttfärs går bra. En gång hittade jag en restaurang (nära en ambassad) där de körde någon sorts muslimskt kinesiskt magdanstema. De hade riktigt bra käk. Det var alltså en restaurang som drevs av muslimska kineser från någon provins långt bortifrån. Kan jag verkligen rekommendera!

blaskig bira finns men också fylligare öl. Du behöver prova mer innan du generaliserar sådär. Finns massor med bryggerier som gör färsköl tex.
OK färskölen i Peking har jag missat helt! Har dock druckit en lokalbryggd sort i Wuxi som var grumlig och troligen klassas som färsköl. Men den var fortfarande blaskig och hade alkoholstyrka som en svensk folköl.

Hooker situationen är ju som i resten av världen. inget unikt för Peking.
Finns offer och det finns lyx horor som tjänar massor och smajlar i sin porsche Cayenne årsmodel 10.

Jag håller inte med om att det är som i resten av världen... Det är inte riktigt lika öppet och vedertaget som i de thailänska turistorterna, men bara några snäpp under. Jag har iallafall aldrig varit i något annat land (förutom Thailand då) där det är så mycket öppen prostitution och där smilande tyskar och tjocka svenskar med sin intet ont anande fruga hemma glider runt med tjejer som hoppas på att finansiera någon slags framtid genom att släppa till för ett par hundringar.

Luften i Peking har dramatiskt blivit bättre bara på de tre åren jag bott där. Sen OS tog man tag i problemet och flyttade ut en hel del kolkraft.
Instämmer. Men den är långt ifrån bra.

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Steffo-k !

Vet precis vilka kineser du träffat. träffar dom dagligen och dom stör mig med. Men jag var tvungen att påminna om vårt eget lands svagheter. Lätt glömma bort ibland. man blir hemmablind....

Jag måste säga att efter några veckor i sverige börjar jag sakna Peking så där är vi långt från varandra i feeling.

Det jag saknar i Peking är samma saker som TS nämner tidigare.
Svårt ersätta det helt enkelt.

En sak jag lider av är just avsaknaden av hojåkningen med likasinnade.

Jag tror personligen att en motard på gatan vore perfekt i Peking.
Allt går sakta och det är gott om plats.

Sen en banhoj inlåst i en box på golden port racing så är man nästan hemma.

Mvh

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tror personligen att en motard på gatan vore perfekt i Peking.
Allt går sakta och det är gott om plats.

Sen en banhoj inlåst i en box på golden port racing så är man nästan hemma.

Word! Jag har tänkt exakt samma sak otaliga gånger. Jag hade en KTM 660 ett tag i Sverige och jag kan inte tänka mig någon bättre hoj här i Beijing. Men det är lite för mycket service på den, en XR650 med motardsulor vore ju som klippt och skuren för den här staden.

Och sedan en banhoj ute på Golden Port.

Mumma!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kan du något sådant tror jag ärligt talat att du är guld värd för vilket kinesiskt företag i fordonsbranschen, framförallt bilar skulle jag tro.
MEN, lova att du ringer mig innan du tar anställning på ett kinesiskt bolag. Det är några saker jag måste förklara för dig innan du gör det... :)

ja jo det är mitt yrke, men jag är för tillfället inte flyttbar men kanske kan man hitta uppdrag på nån månad i taget.
Branchen är annars stendöd än så länge men det är ju mycket möjligt att det har vänt redan i Kina, eller aldrig vart lågt.
Guld värd låter ju bra, man har bra betalt som konslynt inom detta som det är, men för att flyga till Kina och vara borta från familj etc så för dom allt slänga upp guld ja.
Vad är bra betalt i Kina för ett yrkeskunnande som är hyffsat unikt?

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Appappapp..

Hej Hej!

Tänkte bara tillägga att jag tycker du ger lilla Wuxi lite onödigt mycket skit.
Finns god mat, god färskbryggd öl och trevliga människor. Vet inte nå var du varit eller om det varit ett par år sedan du var här?

Men annars tycker jag den här tråden var riktigt intressant, 300km/h i Kinesisk trafik natt eller ej.. nja.. det är väl inte det smartaste jag hört talas om. Hur billigt det än är med vården så ska man ju lyckas ta sig dit också. Ett av de galnaste påfunden jag varit med om här lär vara Just hur det går till med ambulansfärder och sjukhusvistelser..

Annars är jag bara väldigt avundsjuk på alla som är här och har tagit sig ut till någon bana och kört.. JAG VILL OCKSÅ VARA MED...

Jonas
Wuxi

"Jättelång quote + svar från Steffo K"

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det var ett bra tag sedan jag var i Wuxi... De värsta skräckupplevelserna hade jag på min första resa som jag tror var 2003.
2005 var nog sist jag var där skulle jag tro. Sedan dess har det mest varit Beijing eftersom jag bytte företag.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Varför ger du BeijingRider den personliga skulden för det rådande läget i Kina? Han redogjorde ju bara för hur det ligger till där, det är väl knappast hans fel.

Edit: Läste igen och fick en annan bild av ditt inlägg

Det konstiga är att folk blir arga på alla som flyttar hit och inte anammar den svenska kulturen utan behåller sina värderingar, traditioner, mm men samtidigt ska en svensk ute i världen agera korsriddare och föregå med gott exempel genom att leva som en svensson oavsett var i världen denne befinner sig.

Till TS. Kul och intressant läsning. Jag har länge velat besöka både Tokyo och Bejing.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Det konstiga är att folk blir arga på alla som flyttar hit och inte anammar den svenska kulturen utan behåller sina värderingar, traditioner, mm men samtidigt ska en svensk ute i världen agera korsriddare och föregå med gott exempel genom att leva som en svensson oavsett var i världen denne befinner sig.

Till TS. Kul och intressant läsning. Jag har länge velat besöka både Tokyo och Bejing.

WORD :tummenupp

Och jo, ÅK till Tokyo, galet men helt underbart ställe. Beijing också trots att de är (kanske inte helt men ändå) varandras motpoler.
När du besökt båda så kommer du förstå :D

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Det var ett bra tag sedan jag var i Wuxi... De värsta skräckupplevelserna hade jag på min första resa som jag tror var 2003.
2005 var nog sist jag var där skulle jag tro. Sedan dess har det mest varit Beijing eftersom jag bytte företag.

Ah, okej!
Jag har inte varit här så länge själv, 1,5 år sedan första snabbvändan men jag har fått det förklarat för mig att det har hänt lite de senaste fem åren :)
Jag gillar staden nu i alla fall kan jag väl säga, Det är ju inte direkt Beijing.. Men det är samtidigt inte så många städer som är det heller..

Kul att se att det finns lite folk här på forumet som hänger här borta förresten, det jag skrev innan om att jag också vill vara med gäller fortfarande, en tur upp till Beijing för lite banåka en helg eller så är det ju lätt värt.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag var på en lite längre tur i Kina förra året då bror min jobba som lärare. Först var vi en "liten" landsbyggdsstad på 500 000. Där var de ganska trevliga och positivt inställda i största allmänhet.

Sen var vi i Quanschu (stavning?, orkar inte googla). Där kunde folk inte uppföra sig på något sätt. Det känns som de tar allt dåligt från västvärlden och blandar det med det dåliga från Kina. En sådan enkel grej som att folk ska gå av tunnelbanan innan andra kan gå på. Folk står helt i vägen och det blir stillestånd i några sekunder innan någon tröttnar och kliver in i alla utanför. Jag tröttna och testa kliva ut ganska snabbt efter dörrarna öppna. Nu är inte jag jätte stor men 90 kilo i alla fall och folk blev skitsura. Nähä ska jag stå kvar då? Sen den vanliga att alla tränger sig o.s.v.

Peking var jag bara i 4 dar och det var kallt satan plus att jag blev typ sjuk så jag han bara frysa mig genom turistställena. Synd bara jag jag aldrig kom ut utanför rikemanskvarteren där man lätt hamnar om man vill prata engelska och dricka kaffe.

Skulle lätt vilja åka dit igen och köra hoj på landsbyggden.

Fast jag gillar Sverige. Och det finns mycket man kan göra här innan man tröttnar. Många som backpackar har aldrig varit i Norrland och den riktiga vildmarken vilket man kanske borde börja med men men. Storstäder har jag inte mycket för.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Branchen är annars stendöd än så länge men det är ju mycket möjligt att det har vänt redan i Kina, eller aldrig vart lågt.

Personbilsförsäljningen i Kina ökade med >40% ifjol jämfört med året innan. Sug på den, västvärlden!
:)

Löneläget varierar enormt. Generellt sett så har expats, alltså folk som är hitskickade från företag i andra länder, rätt mycket bättre betalt än vad de hade i hemlandet. Dessutom har många förmåner som betalt boende, skola för barn betald osv. Hur mycket betalt man har som anställd för ett lokalt företag kan variera väldigt mycket. Som med allt annat i Kina så är det nog lång och hård förhandling som gäller om man ska få vad man vill, men då är å andra sidan inget omöjligt.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...