Ok, nu förstår jag. Det är bara hojarna som smugglas in från Japan som är stulna. De hojar som triaderna smugglar in från Hong Kong har de alltså köpt legalt i Hong Kong. Ursäkta min okunskap.
Ja det är köpta legalt.
Så du menar att alla horor i Peking kör Ferraris? Wow i så fall! Så det är det man menar när man pratar om
trafficing? Det måste bevisligen vara dessa horor man har i åtanke när man pratar om "
den lyckliga horan". (Återigen. Vänligen ursäkta min okunskap.)
Nej det finns fattiga horor också, precis som i resten av världen.
Jag skrev det där med ferarris för jag tyckte det var roligt att
du skrev: "vad vi alla vet ofta är minderåriga fattiga flickor från den kinesiska landsbygden".
Det bara blinkade aftonbladet i huvudet på mig där.
Kommer din möjlighet att koppla upp dig mot detta forum strypas ifall vi börjar publicera bilder från massakern på Himmelska Fridens Torg? Eller kopplar du upp dig via nån proxyserver?
Just detta med himmelska fridens torg bilderna är ganska uttjatat.
Jag kan inte riktigt förstå varför Kina fortsätter att blocka dessa
bilder, alla vet ju om det redan. Även kineserna.
Anledningen till att facebook, youtube och övriga siter
blockas handlar bara om att beskydda de kopior de har i Kina som
renren, youku mm.
Dom har inga problem med att förlora google då det bara ger mer makt
åt baidu.
På detta sätt stannar Kinas pengar i Kina. Har inget med frihet o göra.
Kina är det enda landet i världen som har makten att stå emot
USA's förtryck. Sättet de gör det på kan upplevas som konstigt för västerlänningar men faktum är att det fungerar.
Vad sägs om några halvt MC-relaterade frågor?
Kina praktiserar ju idag dödsstraff för omkring 70 olika brott. T.ex. brott som kan kopplas till samröre med organiserad brottslighet samt dödsolyckor som beror på rattfylla. Är det även dödsstraff ifall man bryter mot trafikreglerna och kör ihjäl någon samtidigt som man saknar körkort och dessutom far omkring på ett illegalt imporerat fordon? Hur stor skillnad blir det vanligtvis i deras rättssamhälle om man kör ihjäl en vanlig kines på gatan respektive en kommunistpamp?
Har hänt några gånger att rika ungar med sportbilar kör ihjäl
någon och oftast har det förhandlats fram ett belopp som
de ger till familjen i skadestånd.
Skulle de inte ha tillräckligt med pengar för detta är det mycket
möjligt att det blir dödsstraff på det.
Självklart är det värre att köra ihjäl en mäktig och betydelsefull person.
I Kina är inte alla människor lika värda, det är upp till var och en att
jobba hårt för att bli mäktigare än den andra.
Tragiskt? Ja visst, men i det systemet vi lever i på jorden är detta
fakta, även om Sverige genom sin ekonomi lyckats sopa
detta under mattan.
Sen är det inte så lätt att köra ihjäl folk på ringvägarna här
då det endast finns bilar där.
Och på övriga gator kommer man inte (på grund av trafiken) upp i den hastigheten som krävs för att köra ihjäl någon.
Sen får man ju köra ansvarsfullt, det gäller även i Sverige.
Hur är det med försäkringsskyddet om man kraschar/krockar och blir svårt invalidiserad där borta? Har du en kinesisk försäkring som garanterar dig god livslång vård på kinesisk institution, eller planerar du i.s.f. att nyttja ett svensk försäkringsskydd? Hur ställer sig i.s.f. ett kinesiskt respektive svenskt försäkringsbolag till att du kört utan giltigt körkort på en illegal motorcykel? (Speciellt med tanke på att ett svensk försäkringsbolag lätt kan identifiera dig och själv ta del av din redogörelse här på forumet.)
Jag har inga försäkringar alls. Men skulle jag få göra en akut-operation
och sen behöva flygas hem till Sverige så har jag råd med det.
Vården är mycket billigare i Kina.
Berätta gärna mer om Kinas trafikregler. Finns det ens någon bestämmelse om hjälm i Kina?
Det finns trafikregler och de följs hyfsat bra i Beijing.
I min flickväns hemstad i norra Kina är det dock katastrof.
Folk kör över på vänstersidan och för att inte frontalkrocka så
kör mötande trafik över på deras vänstersida och helt plötsligt
byts allt till vänstertrafik.
I Beijing är det största problemet att folk skiter helt i att blinka
innan de byter fil. Man måste vara mycket mer uppmärksam på
vad bilen framför kan tänkas göra än man behöver i Sverige.
Ligger man i ambulansfältet o drar på som fan så kommer man dö.
Helt plötsligt är det en kines som tröttnat på långsamma trafiken
och svänger ut i fältet utan att titta bakåt först.
Jag har vart nära o krocka några gånger pga det, men jag håller en hastighet där så att jag iaf inte dör om jag krockar.
Lag på hjälm finns inte. Det finns lag på att föraren ska ha säkerhetsbälte på sig.
Jag tittar på din hoj i din profil. Snygg!
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
(se bild nedan) Är den helt original eller Kina-pimpad?
Den är helt orginal förutom exhausten.
Den är ommålad också, var grön förrut.
När man kvaddar delar av motorcykeln och orginal inte finns
i affären så importerar servicestället delarna åt en från hongkong.
Det säljs mycket motorcyklar här som är skräp. Frontalkrockade
och ihopsatta, böjd ram och sliten motor.
När man köper motorcykeln måste man kolla igenom den noga
och dra upp den i top-speed för att se att motorn pallar det.
Kolla så den inte drar åt något håll osv.
Ibland låter inte affärerna en varva ut den på alla växlar och då vet
man att den e kass.
Man får leta länge, och ju bättre kontakter man har ju lättare är det
att hitta en i bra skick.
Finns det några andra eventuella skillnader mellan asien respektive europa-versioner av dylika sporthojar? Strypningar e.dy.? Hur är det med serviceställen/reservdelsförsäljning för motorcyklar som ej finns att köpa legalt i Kina? Smugglas det t.ex. även in lösa "vevaxlar" eller tillverkas sådant i Kina?
Det finns skillnader mellan amerikansk version av en motorcykel
och en japansk version.
Det är dock små skillnader som jag tror mest har med försäkringsbolagen att göra. Tex så har en amerikansk version av
min motorcykel chip i nyckeln, medans den japanska inte har det.
Reservdelar behöver inte smugglas in.
Ursäkta alla frågor, men detta är ett så intressant ämnesområde. Även såsom historiskt intresserad är det omöjligt att inte bli fascinerad av Kina.
Kör försiktigt nu.
Laddade upp en till bild på min hojj.