Kör sporthoj i Beijing

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Kom att tänka på vad är normen? jo, det som de flesta gör. Det de flesta tycker är OK.
Vilket gör den största nationen i världen till en tongivare. Om en miljard kineser gör på ett visst sätt, då är det vi här 9 miljoner, knappt en hundradel av kinas befolkning, som bryter från normen.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Har vi möjligen ett nytt rekord i moraliskt förfall här på forumet?

USAs, Sveriges, och större delen av den moderna västvärldens generösa tillväxt och vällfärd hade inte varit möjlig utan slaveri och barnarbete i asien och i andra delar av världen. Utan dem hade priserna på många varor (och tjänster) vi tar för givet varit rejält mycket högre. Om det är någon som ska skämmas så är det vi.

TS: Är det smutsigt där du jobbar & bor? Mycket avgaser? Det var iaf min erfarenhet av Indiska storstäder. Stockholms mest tättrafikerade gata är rena friskluftskällan i jämförelse. För att inte tala om all skräp som låg överallt därnere.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Ursäkta, men jag har några små frågor.

Rätta mig om jag har fullständigt missuppfattat den här tråden men handlar den verkligen om hur kul det är att köra omkring på stulna motorcyklar och hur man kringgår eventuella "problem" med polisen genom att muta deras korrupta kollegor och samtidigt finansiera trafficing av vad vi alla vet ofta är minderåriga fattiga flickor från den kinesiska landsbygden? (Vilket i den långa slutändan bara stärker den kommunistiska diktaturens möjlighet att förtrycka mer än drygt en femtedel av jordens befolkning?)

Om så är fallet hur kan då någon tycka att det verkar lockande?

Har vi möjligen ett nytt rekord i moraliskt förfall här på forumet?

Du menar till skillnad från paradiset Sverige där det inte stjäls, inte smugglas, inte förekommer prostitution (det är väl mest fattiga tjejer från öst så det kanske är ok?).
Landet Sverige som inte tillverkar vapen vars syfte (som alla vet) enbart är att döda, där det inte läggs miljoner och åter miljoner på mutor för att få sälja in JAS.
Landet Sverige som gång på gång på gång har blivit kritiserade av Amnesty för att inte följa "de mänskliga rättigheterna" ang flyktingpolitik?

Väldigt OT jag vet, men snälla. Väx upp och ta bort skygglapparna.

USAs, Sveriges, och större delen av den moderna västvärldens generösa tillväxt och vällfärd hade inte varit möjlig utan slaveri och barnarbete i asien och i andra delar av världen. Utan dem hade priserna på många varor (och tjänster) vi tar för givet varit rejält mycket högre. Om det är någon som ska skämmas så är det vi.

TS: Är det smutsigt där du jobbar & bor? Mycket avgaser? Det var iaf min erfarenhet av Indiska storstäder. Stockholms mest tättrafikerade gata är rena friskluftskällan i jämförelse. För att inte tala om all skräp som låg överallt därnere.

WORD !! :tummenupp

Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Lägg nu in lite bilder på hur det ser ut därnere! Hojarna, vägarna, brudarna etc :)

0scar

Guest
Uj ja. Det är som att åka till Mars på många sätt... Men det går ju inte att sticka under stolen med att de numera är världens största ekonomi och styr större delen av tillverkningsindustrin, så att de är på väg att ta över världen är ett faktum. Men förhoppningsvis så tar de inte över världen annat än ekonomiskt. Bara att hålla tummarna för att den kinesiska regeringen inte får för sig att implementera sina politiska ideer på resten av världen.

Vänta bara tills Kineserna kommer kräva högre löner, bättre arbetsvillkor och västerländskt trygghets system..Då kommer lagarna!Det finns alltid vinnare och förlorare i ett utvecklings land som Kina.....

Dom som har pengar har det mkt bra och dom som inte har så mkt pengar dom har det VÄLDIGT dåligt...

Ni svenskar som är villiga att arbeta, lära er ett annat språk och lämna\radera alla svenska normer och moraler som t.ex regulerad arbetstid så flytta till ett land som Kina...Där gör ni en förmögenhet mkt lättare än i Sverige...Men det kräver ju arbeta en Söndag.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det där påminner mig om den snedvridna och naiva synen på Ryssland Svenssson i gemen har...det trots att landet ligger ett stenkast från förortens och radhusets trygghet. Inget nytt under solen, alla länder där man inte tar på sig en hjäm när man ska ut på krogen (för trygghetens skull) och där man inte alltid fäster alltför stor vikt vid (idiotiska) regler samt på något sätt lärt sig att leva med det som ofta hör till snabb omvandlingstakt i stora dynamiska samhällen i förändring skapar indignation och motvilja hos små, förstoppade och naiva trygghetsnarkomaner. De som sällan sätter sin fot utanför sitt lilla 10 miljoners samhälle (annat än på en backpacker tur eller charter) hyser alltid misstro mot allt som inte är tryggt och välordnat men ändå fungerar. De förtjänar egentligen ingen annan förklaring än "allt funkar på annat sätt här" eller "ok..men nu är vi inte i Sverige och här gör man på det här viset". De skulle ändå inte förstå, än mindre trivas...utanför sitt Jakobsberg där det är ordning och reda - lönen på freda´.

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Hoj
ZX-6R 2009

Har aldrig varit i Indien, men tror nog det är ganska annorlunda i Beijing.
Beijing är en supermodern stad i stil med Shanghai, Innanför 3e
ringvägen är det bara skyskrapor, parker, gigantiska bostadsområden.
Smutsigt är det inte här i innerstaden, luftkvalitén är tyvärr ganska dålig.

Finns allt jag behöver här. En fake-strand =)
På vintern kan man åka skidor här, resturanger från hela världen, helt sinnesjukt nattliv. Varannan byggnad här skulle bli som Stockholms nya stolthet om den låg där ;)

Där jag jobbar och bor heter sanlitun och är det området största
delen av beijings nattliv är centrerat runt.
Mitt emot lägenheten har jag en västerländsk mataffär där jag tom
kan köpa svenska knäckebröd =)
Finns ett hundratal västerländska resturanger här, apple store, världens största adidas affär mm.

Fast
Kommer man utanför 5e ringvägen så är det smutsig ghetto/bonde stil på allting.
Så är det i många mindre kinesiska städer också.

Jag gillar storstäder, snabbt tempo, hade jag vart jävligt rik hade jag kanske bott i Tokyo istället.
Tills dess tror jag Beijing ger mig mest livskvalitet av alla städer just nu.
Gillar iofs Taipei jävligt mycket också.

Det enda jag saknar i Sverige är alla svenskar. Men har tre norrmän på kontoret. dom får duga =)

Tillägg: Finns faktiskt extremt mycket svenskar här i förhållande till vår befolkning. Har ännu inte träffat en svensk här som vill åka hem

Det där påminner mig om den snedvridna och naiva synen på Ryssland Svenssson i gemen har... <och resten>

klockrent

har faktiskt en ryss som jobbar för mig.
Visade honom Kreml-High från varan tv.

"Är detta vad ni tror om ryssland?" haha

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Kom igen, du måste sakna jantelagen, skatten som börjar på 31,5% och , feministerna, moralens väktare, små grodorna, Pripps Blå, det feta nattlivet i Malmö(Heartbreak, Slitage, etc) Falafel No.1, "du får inte gunga på stolen", etc etc etc ..

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Hoj
ZX-6R 2009
Kom igen, du måste sakna jantelagen, skatten som börjar på 31,5% och , feministerna, moralens väktare, små grodorna, Pripps Blå, det feta nattlivet i Malmö(Heartbreak, Slitage, etc) Falafel No.1, "du får inte gunga på stolen", etc etc etc ..

haha, ja. sist jag var i Malmö på semester. 1.5 år sen.

Höll seriöst på att få panik när enda lösningen på att få tag i mat 02.00
var att ta bilen från Limhamn in till stan o äta en kebab vid Gustav.
Tom stora mosmenyn på statoil gick inte att få tag i vid den tidpunkten.

Flyttade till Stockholm här jag var 18 så vet inte så mycket om utelivet i Malmö. Men tom Stockholms uteliv är ju som ett skämt.
Sist misslyckades jag tom med att komma in på Göta Källare för vakterna tyckte jag var berusad. Är inte det syftet eller?
Var ju totalt klarvaken.
Så blev de Gröne Jägaren istället, hoho. Kungligt!

Cameron

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
-92, Yamaha, TDM 850
Har läst tråden och blir sjukt sugen på att flytta dit, så jäkla trött på Sverige.
Känner någon till något ingenjörsföretag som behöver en grym V5-konstruktör?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Utelivet i Malmö OCH i STHLM är ganska sorgligt. Och dessa vakter som du nämner ! de har jag till och med glömt nämna ..

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Hoj
ZX-6R 2009

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Har aldrig varit i Indien, men tror nog det är ganska annorlunda i Beijing.
Beijing är en supermodern stad i stil med Shanghai, Innanför 3e
ringvägen är det bara skyskrapor, parker, gigantiska bostadsområden.
Smutsigt är det inte här i innerstaden, luftkvalitén är tyvärr ganska dålig.

Finns allt jag behöver här. En fake-strand =)
På vintern kan man åka skidor här, resturanger från hela världen, helt sinnesjukt nattliv. Varannan byggnad här skulle bli som Stockholms nya stolthet om den låg där ;)

Där jag jobbar och bor heter sanlitun och är det området största
delen av beijings nattliv är centrerat runt.
Mitt emot lägenheten har jag en västerländsk mataffär där jag tom
kan köpa svenska knäckebröd =)
Finns ett hundratal västerländska resturanger här, apple store, världens största adidas affär mm.

Fast
Kommer man utanför 5e ringvägen så är det smutsig ghetto/bonde stil på allting.
Så är det i många mindre kinesiska städer också.

Jag gillar storstäder, snabbt tempo, hade jag vart jävligt rik hade jag kanske bott i Tokyo istället.
Tills dess tror jag Beijing ger mig mest livskvalitet av alla städer just nu.
Gillar iofs Taipei jävligt mycket också.

Det enda jag saknar i Sverige är alla svenskar. Men har tre norrmän på kontoret. dom får duga =)

Tillägg: Finns faktiskt extremt mycket svenskar här i förhållande till vår befolkning. Har ännu inte träffat en svensk här som vill åka hem

klockrent

har faktiskt en ryss som jobbar för mig.
Visade honom Kreml-High från varan tv.

"Är detta vad ni tror om ryssland?" haha

Har bott och jobbat i Delhi -04 och besökte Beijing (i ca 2veckor) -06 och även Shanghai, Hong Kong och Tokyo på en längre Asien-resa.
De som gnäller på andra länder är oftast de som ej har satt sin fot utanför det lilla svenska trygga samhälle med den kombinerade ICA/Statoilmacken där de bor.

Beijing var så som du beskriver det, gigantiskt, galen trafik och dålig luft, jovisst. Men också helt fantastiskt ur nästan alla andra perspektiv.
Delhi är (tycker jag) lika fantastiskt på sitt sätt även fast de är, om inte ljusår så väääääldigt långt efter Kina i utvecklingen. Och (tro det eller ej) med sämre luft i Delhi än Beijing.

Jag är avis på att du bor där och jag bor här i lagom-sthlm men jag säger också att om du får chansen att åka till Tokyo, missa den inte. Paradiset på jorden för mig.

Så, enough. Nu tar jag min hjälm, fullt skinnställ, fullförsäkrad, gör en säkerhetskontroll innan jag sätter mig på hojen och håller 50 km/h alla de 12 min som det tar mig att åka hem. :rolleyes:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Varför får man inte köra mer än 250 kubik?? För farligt:) eller vad?

Vad är hastighets gränserna på ringvägen? 120?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Som motpol till er som gillar Beijing måste jag skriva min syn på det hela...
Jag har jobbat utomlands i kortare omgångar sedan 2003 (någon till några veckor åt gången). Jag har varit i USA, Tyskland, Slovakien och Kina (Wuxi utanför Shanghai och mest i Beijing). Jag gillar väldigt lite av det jag ser i Kina och längtar hem innan jag ens satt mig på planet från Arlanda.

Maten i Beijing kan vara OK iom att det går att få tag på en massa västerlänskt käk. Men ändå lyckas jag alltid bli utbjuden på kycklingfötter, grillade maneter och fiskögon i buljong etc etc. Stanken utomhus av alla avgaser och kolkraftverk gillar jag inte. Vansinnesdoften på merparten av toaletterna ger mig spykänslor. Jag hatar alla västerlänningar som köper unga kinesiska tjejer helt öppet. Ölen är blaskig och folk saknar sådant som jag (med min svenska uppfostran) kallar normalt folkvett (som att man inte fiser på en annan person i en kö, eller att en vuxen man plötsligt kan tränga sig framför mig när jag precis ska beställa en burgare på donken). Alla snorlåskor är inget jag uppskattar heller.

Vad jag uppskattar i Kina... Snälla och trevliga människor uppskattar jag överallt. Jag gillar att man faktiskt kan hitta en bra restaurang där man kan äta god mat och dricka en hel kväll för priset av en öl i Sverige. Något mer kommer jag inte på just nu som jag uppskattar. Ju mer jag tänker desto fler saker som jag ogillar kommer jag på.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Min motorcykel är inte stulen, den är smugglad från hongkong.

Ok, nu förstår jag. Det är bara hojarna som smugglas in från Japan som är stulna. De hojar som triaderna smugglar in från Hong Kong har de alltså köpt legalt i Hong Kong. Ursäkta min okunskap.

Ah jo, Hororna här som drar in några hundra tusen i månaden och kör ferarri-bilar är verkligen fattiga flickor från landsbygden =)

Så du menar att alla horor i Peking kör Ferraris? Wow i så fall! Så det är det man menar när man pratar om trafficing? Det måste bevisligen vara dessa horor man har i åtanke när man pratar om "den lyckliga horan". (Återigen. Vänligen ursäkta min okunskap.)

Kommer din möjlighet att koppla upp dig mot detta forum strypas ifall vi börjar publicera bilder från massakern på Himmelska Fridens Torg? Eller kopplar du upp dig via nån proxyserver?

Vad sägs om några halvt MC-relaterade frågor? :)

Kina praktiserar ju idag dödsstraff för omkring 70 olika brott. T.ex. brott som kan kopplas till samröre med organiserad brottslighet samt dödsolyckor som beror på rattfylla. Är det även dödsstraff ifall man bryter mot trafikreglerna och kör ihjäl någon samtidigt som man saknar körkort och dessutom far omkring på ett illegalt imporerat fordon? Hur stor skillnad blir det vanligtvis i deras rättssamhälle om man kör ihjäl en vanlig kines på gatan respektive en kommunistpamp?

Hur är det med försäkringsskyddet om man kraschar/krockar och blir svårt invalidiserad där borta? Har du en kinesisk försäkring som garanterar dig god livslång vård på kinesisk institution, eller planerar du i.s.f. att nyttja ett svensk försäkringsskydd? Hur ställer sig i.s.f. ett kinesiskt respektive svenskt försäkringsbolag till att du kört utan giltigt körkort på en illegal motorcykel? (Speciellt med tanke på att ett svensk försäkringsbolag lätt kan identifiera dig och själv ta del av din redogörelse här på forumet.)

Berätta gärna mer om Kinas trafikregler. Finns det ens någon bestämmelse om hjälm i Kina?

Jag tittar på din hoj i din profil. Snygg! :tummenupp (se bild nedan) Är den helt original eller Kina-pimpad? ;) Finns det några andra eventuella skillnader mellan asien respektive europa-versioner av dylika sporthojar? Strypningar e.dy.? Hur är det med serviceställen/reservdelsförsäljning för motorcyklar som ej finns att köpa legalt i Kina? Smugglas det t.ex. även in lösa "vevaxlar" eller tillverkas sådant i Kina?

Ursäkta alla frågor, men detta är ett så intressant ämnesområde. Även såsom historiskt intresserad är det omöjligt att inte bli fascinerad av Kina. :)

Kör försiktigt nu. :)

och vem är du, moralens väktare ?

Det är klart jag åtminstone försöker värna det moralisk riktiga. Gör int´du det? :)

Tyvärr måste jag ju hålla med dig. När det gäller just Kina är det mycket intressant att studera opiumkrigens orsaker och effekter.
.

Bifogat

• BeijingRider.jpg
    BeijingRider.jpg
    20.6 KB · Visningar: 164
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...