Kör vi så mycket bättre en Ghost Rider???

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Cribbe skrev:
Ett litet snabbt inlägg angående skenförsäkring, jag har min cykel stående på Pappa. Pappa berättade för bolaget (länsförsäkringen) att jag även skulle bruka mc ( är 23 år) och det var inga problem. Visst ja får inte själv någon bonus, men jag kan inte se att ja gör något fel med det. Ska tillägga att jag inte är insatt till 100% när det gäller försäkrings frågor, men jag är trött på att få så mycket skit för min försäkring för jag gör inte något olagligt!?.
Nej, varken du eller din pappa gör något som är "olagligt" förrän du, eller för all del din pappa, kraschar bågen och din pappa försöker få ut ersättning för den. Då blir han en genomsnittlig bedragare. Din insatthet i försäkringsfrågor förefaller ligga betydligt under 100%.

Gör en sökning på "Försäkrat intresse" i försäkringsforumet så förstår du.

JWC

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
3/4TLR & Suzuki PV50
Kamikaze kid skrev:
:corn :musik

Kan bli en rätt lång tråkig långtråkig tråd detta!

Alla rätta ingredienser....

Gr.
Skenförsäkring.
Alla hojåkare är förbrytare.

:tomten

F*N, ja hann inte sätta mig längst fram nu heller! :4skrika
Så ja sätter mig på raden bakom...:corn
Var god förtsätt!

Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Bingo skrev:
Nej, varken du eller din pappa gör något som är "olagligt" förrän du, eller för all del din pappa, kraschar bågen och din pappa försöker få ut ersättning för den. Då blir han en genomsnittlig bedragare. Din insatthet i försäkringsfrågor förefaller ligga betydligt under 100%.

Gör en sökning på "Försäkrat intresse" i försäkringsforumet så förstår du.

Nu förstår jag inte riktigt, om FB har gett ett klartecken på att det är ok och är medvetna om att även sonen kommer använda hojen, vad är då problemet? :va

Jag tycker inte om skenförsäkringar, men detta hamnar väl inte i den kategorin då FB vet vad som gäller? Räta mig om jag har fel.

Spangstar

2007: Sämsta MC-året på länge!
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki SV650S -03
"Och du är lika ansvarig om du kör ihjäl någon i 10-30 km/h för fort som vid 200 km/h för fort."

Risken för att utsätta någon annan för fara måste väl ändå vara ganska mkt högre om man åker 200 km/h för fort än om man kör 10-30 km/h för fort på samma vägsträcka? Att man är ansvarig i båda fallen stämmer ju men jag skulle nog ha lättare att sova om jag orsakat en olycka i t.ex. 85 km/h på en 70-väg än om jag hade orsaket en olycka i 170 km/h på samma väg. Jag tycker nog att graden av ansvar skiljer sig beroende på vilken medveten risk man utsätter andra för.

Kanske var det inte så du menade?

Själv försöker jag anpassa farten efter situatiuon. Jag har inga större problem med folk som kör rakt fram på en tom motorväg i 250 km/h (Hastigheter som jag själv inte ens kan komma upp i) eller kör på bakhjulet på "tomma" vägar eller i industiområden. Utan jag ogillar när folk utsätter ANDRA människor för onödig fara, något som jag nog tycker att GR gör. Dessutom är det nog tyvärr så att filmer som de vilka GR medverkar i inte direkt ökar förståelsen för vår hobby. Tyvärr är det ju svårt för vissa att förstå att inte all kör som han.

// En som vill kunna köra riktig sporthoj om några år

Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Santo skrev:
Nu förstår jag inte riktigt, om FB har gett ett klartecken på att det är ok och är medvetna om att även sonen kommer använda hojen, vad är då problemet? :va

Jag tycker inte om skenförsäkringar, men detta hamnar väl inte i den kategorin då FB vet vad som gäller? Räta mig om jag har fel.
Läs vad han skriver igen, det är inte svårt.
De ger klartecken till att han får låna ut den till sonen, men kravet är att fadern är den huvudsakligen brukaren.
I de allra flesta fall så är det ju inte alls så.
(men är det så, så är det ok)
Inget fel begås heller föränn hojen kraschas och pengarna ska ut.
Nog om detta, vi gör inte mer försäkringstråd om detta diskutera GR nu eller vad trådstartaren vill.

Cribbe

såld r1:a:-)
Gick med
30 Jan 2004
Hoj
R1 07 MED MYCKET KOLFIBER
Poacher skrev:
"Ja kan tyvärr inte säga att ja inte tycker GR filmerna är underhållande!, Men jag tycker nog som många andra här att det är ”okey” med det han gör tills han kör ihjäl någon. För då kommer 100% inkl jag tycka att han är den största idioten som har åkt mc."

Nu vet jag inte om du är onykter, men så här skrev du.
Hur skulle jag tolka det menar du?

I övrigt var det bara åsikter, andra tycker som dom vill.

Kanske konstigt skrivet, men ja gör ett nytt försök. Ja själv har GR 1,2 och 3, ja är mållös över hur han lyckas framföra hojen så fort utan att krascha. Men ja skulle säkert vända sidan direkt imott GR om att körde ihjäl någon, skulle inte du tycka att han var en idiot när han tex kör ihjäl någon kompis eller familje medlem till dig?.
Hoppas ja har gjort mig förståd, annars får jag nog ge upp :) .

Cribbe

såld r1:a:-)
Gick med
30 Jan 2004
Hoj
R1 07 MED MYCKET KOLFIBER
Webspy skrev:
Sluta hacka på GR... låt folk få köra som dom vill... vill du köra 30 överallt så gör det.

Alla här är mogna nog att ta ansvar för sitt agerande i trafiken.

Om nu GR åker fast på riktigt någon dag så får han stå för det han blir dömd för - likaväl som vi andra när vi blir stoppade av polisen.

Med andra ord: Sköt ditt !

Hur du får det till att jag "hackar" på GR är en bedrift från dig, tycker nästa att det är mottsatsen. Jag har tex GR 1,2 och 3!!.
Sporthoj är ett forum där man ska få svar/hjälp med sina frågor inom mc världen. Det blir svårt om ja ska följa ditt argument: " sköta ditt" om ja ska bli mognare hoj åkare.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Santo skrev:

Problemet är att fadern icke kan försäkra sonens motorcykel. Det är inget jag tycker utan det är så enligt lag. Däremot är det helt ok om farsan försäkrar sin egen motorcykel och sedan låter sonen också köra på den.

"Ett litet snabbt inlägg angående skenförsäkring, jag har min cykel stående på Pappa. Pappa berättade för bolaget (länsförsäkringen) att jag även skulle bruka mc ( är 23 år) och det var inga problem." låter ju inte precis som att farsan berättat precis allt om saken som försäkringsbolaget gärna skulle behöva veta för att kunna ge ett korrekt svar (dvs, sorry men du kan inte försäkra någon annans egendom, även om denne någon annan är din son och bor i ditt hem).

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Håller med Cribbe i mycket av det han skriver.
Vet inte om ja tycker han är cool nu, men förbluffad över att han lever.
Som du säger så skulle nog många fler börja smutskasta honom om han körde ihjäl någon, nu är han väl mer som en "legend" som kan framföra sin hoj fort, lite onödigt fort.

Poacher samt alla anti skenförsäkrare skrev:
Läs vad han skriver igen, det är inte svårt.
De ger klartecken till att han får låna ut den till sonen, men kravet är att fadern är den huvudsakligen brukaren.
I de allra flesta fall så är det ju inte alls så.
(men är det så, så är det ok)
Inget fel begås heller föränn hojen kraschas och pengarna ska ut.

Ang skenförsäkring så är ja absolut inte emot det, inte förns någon förklarar för mej hur det drabbar med ekonomiskt.
Klart att man måste få låna/låna ut en hoj, skulle ja låna din hoj och kracha den så måste det ju finnas en försäkring som täcker det hela, förutsatt att du har vagnskadeförs. samt att du går med på att din försäkring ska täcka det jag ställt till med.
Krachar ja "pappas" hoj, och han plockar ut förs. pengar för den så måste det ju bli hans målgrupp (62) som blir drabbad, inte min (25år)? Tänker jag helt knas?
Kan ju tillägga att hojen står på mej, har alltid gjort och kommer alltid att göra pga att jag vill ha min bonus samt slippa ev bråk med fbolag vid olycka.
Mitt tankesätt, hjälp mej på bättre tankar om jag är helt ute o cyklar.. :rolleyes:

Last edited:

kjellken

sempre due!
Gick med
21 May 2003
Hoj
Rsv1000r - 07
Kör så det ryker!!!

:yoparty Mycket gnäll nu va...
Kör så det ryker tycker jag :yoparty
Cribbe skrev:
PS: Jag är ordblind, så har översyn för min stavning

Har läst lite olika inlägg angående pajkastningen på GR och här min syn på det.

Varför diskuteras GR körningen så ofta?. Visst han kör som en idiot bland andra trafikanter och det ger onödig uppmärksamhet för oss sporthoj åkare. Men under min korta tid ( 2 år) som mc förare har jag nog aldrig mött en hoj som åker lagligt inkl mig själv. Man ser ofta under nick namnen bilder där det går på bakhjulet, framhjulet mm!!
Varför köper vi motorcyklar som nästan har lika mycket hk som kg?.
Visst det är skillnad at åka 10-30 km/h för fort en att köra ca 200km/h för fort som GR. Men båda körningar bryter mot våra lagar i Sverige!!!. Och du är lika ansvarig om du kör ihjäl någon i 10-30 km/h för fort som vid 200 km/h för fort. För varje gång du bryter lagen ökar din risk att gör någon skada i trafiken som vi alla vet på sporthoj. Jag vet självklart att risken för misstag är bra mycket större när du åker i farter som GR. Men vi är lika skyldig alla på sporthojar. För jag har svårt att tro att någon köper en sporthoj för att åka på ”söndagsturer” med den varje dag. Rätta mig om jag har fel.
Ja kan tyvärr inte säga att ja inte tycker GR filmerna är underhållande!, Men jag tycker nog som många andra här att det är ”okey” med det han gör tills han kör ihjäl någon. För då kommer 100% inkl jag tycka att han är den största idioten som har åkt mc. Och GR höjer inte våra försäkringar, för jag har svårt att tro att hans hoj är försäkrad på något bolag. Bolagen skiter i hans körning, dom vill bara komma åt oss ”vanliga sporthoj åkares” pengar, vi som är så duktiga och betalar dom extremt höga premierna. För det är våra misstag och olyckor, som registreras hos bolagen, inte GR. Ett litet snabbt inlägg angående skenförsäkring, jag har min cykel stående på Pappa. Pappa berättade för bolaget (länsförsäkringen) att jag även skulle bruka mc ( är 23 år) och det var inga problem. Visst ja får inte själv någon bonus, men jag kan inte se att ja gör något fel med det. Ska tillägga att jag inte är insatt till 100% när det gäller försäkrings frågor, men jag är trött på att få så mycket skit för min försäkring för jag gör inte något olagligt!?. Så dra inte alla över en kant när det gäller skenförsäkring. Tillbaks till GR, visst man kan vara lite långsökt av sig och hävda att folk tar efter hans körning och det är självklart inte bra (kan inte vara många procent som gör det hoppas jag).
Men hallå!!!, Brukar du springa ut på gatan och döda 30 personer med kniv Bara för att Arnold Schwarzenegger gör det i sina filmer???. Det kommer alltid att finnas ”idioter” i trafiken. Vissa värre en andra, och jag hör ibland till dom där ”idioterna” som bryter mot farter och vissa sunda regler för mitt ego blir för stort för att tänka förnuftigt och det ber jag om ursäkt för. Men jag känner mig inte mer träffad eller syndabock mer en någon annan på den här hemsidan.
Hem och putsa på hojarna nu, så syns vi nästa år på vägarna.

Med vänlig hälsning Cribbe

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Många kör väl för fort och på för få hjul ibland.
Skillnaden är att GR livnär sig, och verkar tjäna en rejäl slant, på att spela in och sälja sina vansinnesfärder.

Angående försäkringen så har väl Bingo klarlagt det hela.

Det är inte din pappa som har betalat för hojen va?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
mjukis skrev:
Mitt tankesätt, hjälp mej på bättre tankar om jag är helt ute o cyklar.. :rolleyes:
Du verkar ganska rätt på det. Reservation för att man får gissa sig till vad du menar ibland. Dock blandar du felaktigt in utlåning i diskussionen om skenförsäkringar. Utlåning har inget med skenförsäkring att göra.

Den som försäkrar sin motorcykel på ett korrekt sätt får också låna ut den - förutsatt att avtalet i övrigt tillåter det. I min försäkring står det t ex att den endast får köras av 40+ personer. Om jag lånar ut den till någon yngre så reduceras min ersättning. Detta är dock en problemställning som är helt skild från frågan om skenförsäkring.

Lagen säger att ingen kan försäkra någon annans egendom.

Försäkringsavtalet (det dokument som reglerar förhållandena mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget) kan innehålla restriktioner om vem som får bruka motorcykeln.

Edit: även om försäkringsavtalet tillåter att sonen får bruka motorcykeln gäller fortfarande att fadern inte kan försäkra sonens motorcykel. "Lagen om försäkrat intresse" (jurister hjälp! Vilken lag är det som reglerar detta?) kan inte förhandlas bort i försäkringsavtalet - den gäller oavsett vad där står - vilket betyder att försäkringsavtalet inte gäller eftersom det bryter mot gällande lag. Trafikförsäkringen, som täcker egna personskador och skador på andra personer och deras egendom, gäller dock alltid.

Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Cribbe skrev:
Hur du får det till att jag "hackar" på GR är en bedrift från dig, tycker nästa att det är mottsatsen. Jag har tex GR 1,2 och 3!!.
Sporthoj är ett forum där man ska få svar/hjälp med sina frågor inom mc världen. Det blir svårt om ja ska följa ditt argument: " sköta ditt" om ja ska bli mognare hoj åkare.

Det var inte menat till dig.

Det var bara min åsikt !

I de flesta repotage om dessa "galna" sporthojsförare som visas på tv o diskuteras i tidningar är det sällan man tar upp GR.... det är snarare oss andra som det gnäller på - oftast med all rätt.

Det ligger ju på ens eget ansvar om man kör som en dåre - om jag skulle köra ihjäl mig (och/eller någon annan) kan ju inte mina föräldrar ringa upp GR o tycka att det var hans fel.... Vad fan har han med att göra hur vi andra kör ? Vi väljer alla själva hur vi vill köra och får ta ansvar och konsekvenser därefter.

//Anders

Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Bingo skrev:
Du verkar ganska rätt på det. Reservation för att man får gissa sig till vad du menar ibland. Dock blandar du felaktigt in utlåning i diskussionen om skenförsäkringar. Utlåning har inget med skenförsäkring att göra.

Den som försäkrar sin motorcykel på ett korrekt sätt får också låna ut den - förutsatt att avtalet i övrigt tillåter det. I min försäkring står det t ex att den endast får köras av 40+ personer. Om jag lånar ut den till någon yngre så reduceras min ersättning. Detta är dock en problemställning som är helt skild från frågan om skenförsäkring.

Lagen säger att ingen kan försäkra någon annans egendom.

Försäkringsavtalet (det dokument som reglerar förhållandena mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget) kan innehålla restriktioner om vem som får bruka motorcykeln.

Edit: även om försäkringsavtalet tillåter att sonen får bruka motorcykeln gäller fortfarande att fadern inte kan försäkra sonens motorcykel. "Lagen om försäkrat intresse" (jurister hjälp! Vilken lag är det som reglerar detta?) kan inte förhandlas bort i försäkringsavtalet - den gäller oavsett vad där står - vilket betyder att försäkringsavtalet inte gäller eftersom det bryter mot gällande lag. Trafikförsäkringen, som täcker egna personskador och skador på andra personer och deras egendom, gäller dock alltid.

Ok, jag har kanske inte förstått innebörden med skenförsäkring helt.

ex 1;
Om Pappa köper en mc,den står på honom, och försäkrar den på sej men mc:n är ämnad för mej så är det ingen skenförsäkring? (det är jag som får stå för kostnaden för både mc köpet och premien på försäkringen, om inte pappa är snäll o rik)

ex 2.
Jag köper en mc, den står på mej men pappa försäkrar den i sitt namn = skenförsäkring..?
Det sistnämnda trodde jag inte ens va genomförbart, försäkringsbolagen kollar väl upp vem som står som ägare och tillåter inte att någon annan står som försäkringstagare?

Tror jag är med nu :)

Det är väl lite roligt att du får gissa dej till saker o ting? hjärngympa är bra :hihi

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Cribbe skrev:
Men hallå!!!, Brukar du springa ut på gatan och döda 30 personer med kniv Bara för att Arnold Schwarzenegger gör det i sina filmer???.

Men knivar och skjutvapen (som Arnold använder i sina filmer) är ju faktiskt förbjudna. Våra redskap för lagbrott (hojarna) är ju lagliga, än så länge... :3freak

JWC

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
3/4TLR & Suzuki PV50
mjukis skrev:

ex 1;
Om Pappa köper en mc,den står på honom, och försäkrar den på sej men mc:n är ämnad för mej så är det ingen skenförsäkring? (det är jag som får stå för kostnaden för både mc köpet och premien på försäkringen, om inte pappa är snäll o rik)

ex 2.
Jag köper en mc, den står på mej men pappa försäkrar den i sitt namn = skenförsäkring..?
Det sistnämnda trodde jag inte ens va genomförbart, försäkringsbolagen kollar väl upp vem som står som ägare och tillåter inte att någon annan står som försäkringstagare?

Det är väl lite roligt att du får gissa dej till saker o ting? hjärngympa är bra :hihi

EX 1 e skenförsäkring!
EX 2 e oxo om det går å jänomföra...

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
mjukis skrev:

ex 1;

ex 2.

Men näe, om mcn är ämnad för dig ska du försäkra den annars är det skenförsäkring.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
ecce skrev:
Angående Gr så låt killen köra alla kör som dom vill. Detta är ett fritt land vill du bryta mot lagen gör det, men var då beredd att ta konsekvenserna av ditt handlande och kom inte och gråt när du gjort bort dig...

En del av det ansvaret är att ta emot skit från dem som tycker det man gör är idiotiskt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln