Kör vi så mycket bättre en Ghost Rider???

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Gör en sökning på "Försäkrat intresse" i försäkringsforumet så förstår du.

Intressant är att ingen av de som bråkar om olika försäkringskonstruktioner, förutom Robban, lyckats visa någon utomståendes fakta inom detta. Vad försäkringsbolagen tycker är ointressant juridiskt (dock ej praktiskt då ingen vill processa mot dem, ingen som behöver konstruera en lösning vad gäller försäkring pga finansiella skäl i alla fall).

Ärendet har varit uppe på Plus med Sverker, och det var långt ifrån så enkelt som en del besserwissrar här inne vill få det att verka.

Att det skulle vara olagligt (just det, ett brott mot Svea Rikes Lag) att "skenförsäkra" tror jag när någon visar mig den texten i Lagboken, inte ett foruminlägg av en bitter medelålders motorcyklist.
 

Matte

....
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
R1 -03
mjukis skrev:
Ang skenförsäkring så är ja absolut inte emot det, inte förns någon förklarar för mej hur det drabbar med ekonomiskt.

Hmmm...det är ju inte den som skenförsäkrar i första hand det drabbar utan alla andra "ärliga" försäkringstagare.

Enkel ekvation. För sporthojjsåkare i 25 års åldern har förs bolaget en utgivft på x pengar. Dessa pengar växer ju inte på träd utan de ser förs bolaget till att de får in genom premier på dessa hojjar.

Om 50% av dessa sporthojåkare bara betalar 0,1x genom att lura förs bolaget får ju de resterande 50% betala 1,9x för att det skall gå runt (genom höjda premier). Förs bolag är inte snälla och bjuder på mellanskillnaden.

Övertalade jag dig? :confused:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
mjukis skrev:
Ok, jag har kanske inte förstått innebörden med skenförsäkring helt.

ex 1;
Om Pappa köper en mc,den står på honom, och försäkrar den på sej men mc:n är ämnad för mej så är det ingen skenförsäkring? (det är jag som får stå för kostnaden för både mc köpet och premien på försäkringen, om inte pappa är snäll o rik)

ex 2.
Jag köper en mc, den står på mej men pappa försäkrar den i sitt namn = skenförsäkring..?
Det sistnämnda trodde jag inte ens va genomförbart, försäkringsbolagen kollar väl upp vem som står som ägare och tillåter inte att någon annan står som försäkringstagare?

Tror jag är med nu :)

Det är väl lite roligt att du får gissa dej till saker o ting? hjärngympa är bra :hihi
1. Jo, det är en skenförsäkring. Det är ju du som är den egentlige ägaren. Din pappa är bara en bulvan vars enda roll är att dölja det egentliga ägarförhållandet i exemplet.

2. Det är riktigt, man kan inte försäkra ett fordon som står skrivet på någon annan. Det som du beskriver i exemplet kan alltså inte inträffa och faller då utanför diskussionen.

Alltså, det finns inget sätt att komma runt problemet. Den som är den egentlige ägaren (vilket han ofta är mycket medveten om, även om det för en utomstående kan vara höljt i dunkel) är den som måste försäkra den, om allt skall gå rätt till.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Intressant är att ingen av de som bråkar om olika försäkringskonstruktioner, förutom Robban, lyckats visa någon utomståendes fakta inom detta. Vad försäkringsbolagen tycker är ointressant juridiskt (dock ej praktiskt då ingen vill processa mot dem, ingen som behöver konstruera en lösning vad gäller försäkring pga finansiella skäl i alla fall).

Ärendet har varit uppe på Plus med Sverker, och det var långt ifrån så enkelt som en del besserwissrar här inne vill få det att verka.

Att det skulle vara olagligt (just det, ett brott mot Svea Rikes Lag) att "skenförsäkra" tror jag när någon visar mig den texten i Lagboken, inte ett foruminlägg av en bitter medelålders motorcyklist.
Tack för ett värdefullt inlägg. Du håller stilen :lol

Hälsa Sverker :hej

Edit: lagboken!? Är det bara du som får stödja dig på Aftonbladet :lol :lol :lol
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Det kan förstås även drabba den som har felförsäkrat, bolagen kan neka ersättning om de misstänker fuffens, det har de rätt till.

Hur var det med GR nu igen?
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Matte skrev:
Hmmm...det är ju inte den som skenförsäkrar i första hand det drabbar utan alla andra "ärliga" försäkringstagare.

Enkel ekvation. För sporthojjsåkare i 25 års åldern har förs bolaget en utgivft på x pengar. Dessa pengar växer ju inte på träd utan de ser förs bolaget till att de får in genom premier på dessa hojjar.

Om 50% av dessa sporthojåkare bara betalar 0,1x genom att lura förs bolaget får ju de resterande 50% betala 1,9x för att det skall gå runt (genom höjda premier). Förs bolag är inte snälla och bjuder på mellanskillnaden.

Övertalade jag dig? :confused:


Hmm.. nja, om alla 25 åringar som är skenförsäkrade i en annan målgrupp "går över" till sin egentliga målgrupp genom att försäkra i sitt eget namn så får ju f-bolaget in mer flis, det är en enkel ekvation. Men om samtidigt dom nya försäkringstagarna kraschar som svin så borde bolaget få ännu högre utgifter, om det nu är sant att vi i 25 årsgruppen är dom som kraschar mest.

Det går ju att vända o vrida på det hur mkt som helst, vet inte om jag är emot skenförsäkring än.. :hihi
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Fan...


Snacksen är slut.... :3freak
Vem kilar å köper popcorn? :va
Bacon chips kanske? (flottig favorit)

Undrar vem som vinner denna disskutions tråd!!!!
Spännade spännade! :7peta
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Bingo skrev:
1. Jo, det är en skenförsäkring. Det är ju du som är den egentlige ägaren. Din pappa är bara en bulvan vars enda roll är att dölja det egentliga ägarförhållandet i exemplet.

Alltså, det finns inget sätt att komma runt problemet. Den som är den egentlige ägaren (vilket han ofta är mycket medveten om, även om det för en utomstående kan vara höljt i dunkel) är den som måste försäkra den, om allt skall gå rätt till.

ok, det är mitt alt 1 som är skenförsäkringen som alla pratar om då?
Jag vet inte om jag tycker detta är fel ur moralisk synpunkt.
Det kan inte heller vara olagligt? Alla papper är ju korrekta.

Det är ju egentligen bara tanken bakom det hela som skulle kunna vara olagligt, om pappa skulle köpa en hoj, försäkra den i sitt namn för att sedan tröttna på cykeln och överlåta allt ansvar och brukande på mej (utan att skriva över papper) så kan ju inte detta vara olagligt, men ändå precis samma sak som jag hade med i ex 1 från förra inlägget. Pappa kanske vill sälja cykeln men den är svårsåld och jag får bruka den under tiden...

iof en helt annan sak och jag är inte ute efter att bråka med dej.. bara vinkla problemet lite.
 

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen...
Försäkringen jag hade(stod också på min far)... Mc'n fick brukas av alla som hade mc-kort inom hushållet...

Vad är problemet med att få ut pengar när den som lånat hojjen krashar? Du får en självrisk höjning på 10 000:- istället... Så har mitt försäkringbolag fungerat iaf.. (har dock ej använt den...)

Hur ska dom kunna bevisa vem som kört mest med hojjen? farsan eller sonen? bara undrar... Håller med Crille helt o hållet... Har försäkringsbolaget gett sin tillåtelse så är väl allt ok?

Har alltid haft halvförsäkring, kan inte se att det skulle påverka era premier negativt då jag inte kan få ut en spänn om jag klotar...

Så, bränn mig på era bål nu om ni känner er kränkta... :tummenupp
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Nu var det ett tag sedan, så ta det hela med en (liten, det mesta stämmer) nypa salt.

Fordonsförsäkringen regleras (bla) i konsumentförsäkringslagen. Där står inget uttryckligt om försäkrat intresse.

Det finns dock en annan lag (tada!), Lag (1927:77) om försäkringsavtal, som skrev när jesus hade shorts och folk handlade kor och grejjor. Där talar man om försäkrat intresse, och det är därifrån det kommer. Grejen med denna lag är att i de fall konsumentförsäkringslagen inte täcker upp ett fall går man tillbaka på försäkringsavtalslagen.

Försäkringsbolagen har behållt samma språkbruk i de avtal vi skriver på idag, därav termen försäkrat intresse.

Så nej, man är inte kriminell när man skenförsäkrar, det är ett avtal. Däremot om man försöker få ut ersättning....

Och ja, trafikförsäkringen gäller alltid. Även om kalle försäkrat sin R1 på mormor i svappavaara.



Edit; Gråttestet [tm]. Bingos uppfinning tror jag, funkar utmärkt. Vem gråter om hojjen går in i ett berg? Du? Då är det din hojj. Pappa? Då är det hans hojj. Står någon annan än den gråtande på försäkringsbeviset=skenförsäkring.
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
hehe sansa dig, det är en diskussion bara:)

Det fins massa gammla trådar i ämnet, nu snackar vi om nåt annat tycker jag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Och ja, trafikförsäkringen gäller alltid. Även om kalle försäkrat sin R1 på mormor i svappavaara.

En del besserwissrar här inne påstår att man kan bli ersättningsskyldig gentemot försäkrinsbolaget, för de skador man åsamkat som täcks av trafikförsäkringen. Är det sant eller är det inte sant?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
En del besserwissrar här inne påstår att man kan bli ersättningsskyldig gentemot försäkrinsbolaget, för de skador man åsamkat som täcks av trafikförsäkringen. Är det sant eller är det inte sant?

Det borde man väl kunna bli? Jag kan inte se något som hindrar att försäkringsbolaget stämmer försäkringstagaren i ett sådant fall.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Det borde man väl kunna bli? Jag kan inte se något som hindrar att försäkringsbolaget stämmer försäkringstagaren i ett sådant fall.

Ja, det borde man - men t-rex skrev:

"Och ja, trafikförsäkringen gäller alltid"


I så fall kan man väl knappast påstå att trafikförsäkringen gäller, om man kan bli dömd till att betala alltså.
 

kim s

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
helsingborg
Hoj
såld :(
Trafikförsäkringen gäller alltid och fb måste betala ut den enligt svensk lag även om Thom 14 år har lånat sin pappas turbobusa och parkerat den i en ny fin BMW
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
En del besserwissrar här inne påstår att man kan bli ersättningsskyldig gentemot försäkrinsbolaget, för de skador man åsamkat som täcks av trafikförsäkringen. Är det sant eller är det inte sant?

Räcker det inte att jag benade ut försäkrat intresse? Praxis från försbolag har jag ingen koll på. Finns det inga försäkringsbolagsmänniskor här?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Ja, det borde man - men t-rex skrev:

"Och ja, trafikförsäkringen gäller alltid"


I så fall kan man väl knappast påstå att trafikförsäkringen gäller, om man kan bli dömd till att betala alltså.

Ok, klargörande; den gäller på så sätt att den stackars överkörde får pengar ur trafikförsäkringen.
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Tråkig läsning.... :zpy
 

ducc

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Olika
Att ödsla tid eller pengar på en idiot som GR fattar inte jag!
Vill ni titta på riktigt galna MÄN så köp en video från Ionman.
Har egentligen inte fattat detta heller men det är under några ordnade former i alla fall... Fast det dör ju en och annan i det där i alla fall... Fast dom är världsbäst hjälper inte tyvärr...
jag är impad av Rossi som vinner GP på Yamaha i år, var va Yamaha förra året? Det är kungan mina vänner och under ordnade förhållanden.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top