Kör vi så mycket bättre en Ghost Rider???

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Fredrik GSX skrev:
Tråkig läsning.... :zpy

Två tänkbara lösningar;

1. Läs något annat.

2. Uppe till höger, klicka "logga ur"

Så. Klart. Frågor? Framåt!

Noterar dock att det var tillräckligt läsvärt för att lägga en kommentar...

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
t-rex skrev:
Två tänkbara lösningar;

1. Läs något annat.

Klart inga frågor, framåt marsch

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
KTM 525 SM -05
Poacher skrev:
Nu orkar jag inte med detta egentligen.
Brukaren ska försäkra hojen, i detta fall är det nog killen som kör hojen och farsan som äger den så att säga.
Jag orkar inte tjafsa med dig vad det innebär det tror jag knappast skulle ändra någonting.

Dessutom till andra i tråden, varför är det fel med motsatta åsikter?
Snubben har ju skrivit vad han tycker, och jag vad jag tycker.

Några liknelser tycker jag inte alls behövs till att GR uppmanar till andra att tokåka, det är nog ila att det faktiskt händer.

Hallå GNÄLLSPIK!!!!!!!!!!

Försäkringar är lätt för dig att snacka om som är 100 år och äger ett gjutjärns lok från stenåldern, ha lite överseende va :fatta!

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
t-rex skrev:
Två tänkbara lösningar;

1. Läs något annat.

Jo, jag...undrar var det står "logga ur"?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
mjukis skrev:
1. ok, det är mitt alt 1 som är skenförsäkringen som alla pratar om då?
Jag vet inte om jag tycker detta är fel ur moralisk synpunkt.
Det kan inte heller vara olagligt? Alla papper är ju korrekta.

2. Det är ju egentligen bara tanken bakom det hela som skulle kunna vara olagligt, om pappa skulle köpa en hoj, försäkra den i sitt namn för att sedan tröttna på cykeln och överlåta allt ansvar och brukande på mej (utan att skriva över papper) så kan ju inte detta vara olagligt, men ändå precis samma sak som jag hade med i ex 1 från förra inlägget. Pappa kanske vill sälja cykeln men den är svårsåld och jag får bruka den under tiden...

iof en helt annan sak och jag är inte ute efter att bråka med dej.. bara vinkla problemet lite.
1. Nej, det är nog inte "olagligt". Problemet är att försäkringen inte gäller. Diskussionen lagligt/olagligt är bara av intresse för spammers.

2. Tja, överlåter han ansvaret för den på dig kan man ju hävda att den egentlkigen är din. Och då skall du försäkra den. Lånar han bara ut den medan han försöker få den såld är det inget problem. Så länge den är hans så är det han som skall försäkra den. Däremot kan man ju ana att ett kinkigt försäkringsbolag kan hävda att det egentligen är din motorcykel även då eftersom det bara är du som använder den - dvs att de inte tror på att det är hans motorcykel, utan att den är din.

Notera att i princip är frågan om skenförsäkringar enkel, men att det i praktiken kan vara knepigare. Folk försöker ju dölja det egentliga ägandeförhållandet, t ex genom att skriva sin hoj på någon annan. Går det så långt som till domstol kan utslaget bli vilket som, beroende på vem rätten sätter störst tilltro till.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Gustav1 skrev:
Jo, jag...undrar var det står "logga ur"?

Jäjä, här har du ett t. Knock yourself out!

@billson, rock on! Där visade du gamlingen! Låt andra betala för sig, det är grejen!

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Billson skrev:
Hallå GNÄLLSPIK!!!!!!!!!!

Försäkringar är lätt för dig att snacka om som är 100 år och äger ett gjutjärns lok från stenåldern, ha lite överseende va :fatta!
Det där vet du så lite om, tagga ner.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
t-rex skrev:
Finns det inga försäkringsbolagsmänniskor här?

"Försäkrings-Johan" torde väl vara rätt person att höra med. Tror även allas vårt fjäderfä ERF-Ankan samt också RR-PeNo kan tänkas ha lite koll i frågan.

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Cribbe skrev:
går på bakhjulet, framhjulet mm!!
Varför köper vi motorcyklar som nästan har lika mycket hk som kg?.
Och du är lika ansvarig om du kör ihjäl någon i 10-30 km/h för fort som vid 200 km/h för fort. För varje gång du bryter lagen ökar din risk att gör någon skada i trafiken som vi alla vet på sporthoj. För jag har svårt att tro att någon köper en sporthoj för att åka på ”söndagsturer” med den varje dag. Rätta mig om jag har fel.
Men hallå!!!, Brukar du springa ut på gatan och döda 30 personer med kniv Bara för att Arnold Schwarzenegger gör det i sina filmer???.
Med vänlig hälsning Cribbe

1. Har ingen sån mc (lånar så fort jag kan) själv men lika mkt hk som kg är fräckt.
2. 10-30 km/h för fort är i en helt annan dimension än 200 km/h för fort. Du har fel.
3. För söndagsturer behövs inte en modern sporthoj, men man måste kanske inte åka 300. Även lagbrott ska göras med måtta.
4. Jag gillar Arnold och brukar kunna hålla mig ifrån någon slaktturne´. Jämför med en porrfilm istället, visst blir man liiite sugen? :D

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Poacher skrev:
Körde du om bilar till höger och vänster med?:lol

Där ser man hur lätt man kan bli påverkad av GR.
Näe det fanns inga bilar att köra om, jag bor på landet :(

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Bingo skrev:
Lånar han bara ut den medan han försöker få den såld är det inget problem. Så länge den är hans så är det han som skall försäkra den.

Du säger emot dej själv lite där,lite, men jag är med dej helt och hållet, för min del kan vi sluta våran diskussion där. Tack för infon och pratstunden.

Sorry om ja spamar lite (ang lagligt/olagligt) men jag blir så rabiat när det är ngt jag måste ha reda på och har så mkt funderingar över. :)

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
abstruse skrev:
"Försäkrings-Johan" torde väl vara rätt person att höra med. Tror även allas vårt fjäderfä ERF-Ankan samt också RR-PeNo kan tänkas ha lite koll i frågan.

Vadå ERF?? Tillvitas man en karriär inom den genren nu oxå. Du din ryktessmidare. :fatta!

Om fler lyssnade och lärde av Bingo och T-rex skulle livet på SH vara lugnare...

Med risk för att, med Markus nomenklatur, vara både besserwissrig samt medelålders och bitter, får sägas allting behöver behöver inte stå uttryckligen i lagboken för at gälla. Det står ingenstans där att skenförsäkring är förbjudet, men det gör det inte rumsrent eller ens tillåtet per automatik. Precis som T-rex förklarat så uppkommer en skenförsäkring genom att man ingår ett avtal med försäkringsbolaget. Problemet med skenförsäkring är att man medvetet, uppsåtligen, lurar försäkringsbolaget att ingå ett avtal på felaktiga förutsättningar. Alltså, om bolaget känt till de rätta förhållandena så skulle man ej ingått avtal med den premie som man erbjudit skenförsäkraren. Detta får självfallet rättsliga följder (även om dessa ej kan utläsas klart och i detalj i lagboken).
En sådan följd är att försäkringsavtalet kan komma att bedömas som delvis ogiltigt. (Önskas lagstöd för möjligheten att angripa avtalet kan man exempelvis titta i 30 § avtalslagen.) Detta kan i praktiken innebära exempelvis att ersättning för vagnskada ej utgår. Trafikförsäkringen gäller alltid. Observera dock att detta (nu kommer beserwissern på allvar) inte innebär att ersättning från trafikförsäkringen alltid utgår. Den utgår i princip men kan i det enskilda fallet jämkas. Ett klassiskt exempel då jämkning kan ske är vid fyllekörning. Försäkringsbolaget kan också regressvis återkräva ersättning som utgivits till tredje man från skadevållaren.
Åter till frågan om skenförsäkring. Är detta olagligt i meningen att det är straffbart? Återigen som T-rex säger; Skenar man och försöker få ut ersättning på vagnskadan sen så är detta med stor säkerhet att bedöma som försök till bedrägeri eller rent av fullbordat bedrägeribrott. För egen del anser jag att det går att argumentera juridiskt för att ett bedrägeri föreligger redan i och med att försäkring tecknas. Men vad vet jag. Har ju bara läst 42 p straffrätt. :rolleyes:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
HanneZ skrev:
Jag kan säga att jag blir sugen som faan på att köra fort när jag ser mc-filmer men jag blir inte sugenpå att döda någon när jag ser på James Bond.

Vadå? jag är då alltid sugen på att döda folk. Varje dag

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Ankan skrev:
Vadå ERF?? Tillvitas man en karriär inom den genren nu oxå. Du din ryktessmidare. :fatta!

Om du bara visste vad jag och PeNo har kommit överens om bakom din rygg... :tungan

Ankan skrev:
Om fler lyssnade och lärde av Bingo och T-rex skulle livet på SH vara lugnare...

Gör inte dessa gentlemän för sturska nu, det är illa nog som det är. :D

Frånsett citerad text ovan ska ni ta till er vad Fjäderfäet [tm] har kläckt ur sig.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ankan skrev:

Vem vill lyssna på Bing-go :kocko

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
abstruse skrev:
Om du bara visste vad jag och PeNo har kommit överens om bakom din rygg... :tungan

Jo, att vissa smider planer har jag förstått även om det talas relativt tyst om dessa i min närhet. Meningen är visst att en viss apstruts skall lägga snabba varv, Peno cirkulera runt i lagom tempo och sen skall jag sabotera dina försök att göra teamet heder genom att vara ivägen för allt och alla. :näsblod

beafcake

hej
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
yamaha r6
gr

helt rätt! så jävla krysstat när det gäller GR. köp custom hoj om ni vill köra söndagsturer!!!!jävla gnällspikar. :huvet

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...