Köra bakhjul!

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Låter precis som om jag själv skrev det! min fråga till dig är bara om du kan växla upp från ettan till tvåan? jag har själv en precis likadan hoj (samma färgsättning med) o jag har lite problem med att få i tvåan ordentligt, den vill ju rätt gärna lägga in friläge :mad: det är ju ifs zx9r från den perioden rätt känd för att ha lite överallt, friläge vill säga! :tungan

Jag har inte kört så mycket med min zx9a blev påkörd me den 4ra dagar efter jag fick körkortet jag har endast testat att koppla upp den på 2an, testade gasa upp lite på 1an men tyckte det va lite för hettsigt. Får snart ut 9an igen från verkstaden WOHO

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Jag har inte kört så mycket med min zx9a blev påkörd me den 4ra dagar efter jag fick körkortet jag har endast testat att koppla upp den på 2an, testade gasa upp lite på 1an men tyckte det va lite för hettsigt. Får snart ut 9an igen från verkstaden WOHO

Jaha ja jag får knappt upp den i tvåan men jag har fel drevning tyvärr :/ men ettan kan man ligga i puttra i med bakbromsen! men vill ju gärna få upp speed! fan vad synd, blir till o ta igen nästa säsong :tummenupp

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
ja jag har fan prövat o rycka o koppla o varva den till 10k o sen bara ut med kopplingen men den lättar fan inte mer än 1-2dm :mad: får väl ta tag i det till våren! :tummenupp

Så säger "alla" sen när man kollar feggasas det och smygs med kopplingen och hänger över styret m.m. Men men det kommer, var försiktig med dom där gamla bestarna bara. Jag fick en spricka i ramen på min gamla ZXR 750 (liknande chassie, 100hk gick förövrigt upp på 2:an) och gaffeln gick aldrig att få nån fason på.

Dom landar tungt när man missar mellan 1:an och 2:an.

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Så säger "alla" sen när man kollar feggasas det och smygs med kopplingen och hänger över styret m.m. Men men det kommer, var försiktig med dom där gamla bestarna bara. Jag fick en spricka i ramen på min gamla ZXR 750 (liknande chassie, 100hk gick förövrigt upp på 2:an) och gaffeln gick aldrig att få nån fason på.

Dom landar tungt när man missar mellan 1:an och 2:an.

ja det känns ju en del i familjejuvelerna det kan jag hålla med om, när den väl går ner då jävlar går den ner! ja jag tror säkert min kan komma upp där med men jag tycker det händer fan inget, har försökt med att stå upp o rycka som fan o ge gas utav helvete men den hoppar lite småt bara. jag har ifs 1+ tag fram vilket kanske inte e det bästa. men jag tycker den borde ju komma upp ändå :mad:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
En grej som gör STOR skillnad är hur man sitter!
Sitt "långt" bak, att rycka till i styret gör inte lika mycket för ens wheelie som att redan innan ha placerat sin kropp/vikt en bit bak, förändrar radikalt en färd till balanspunkten och vart den hamnar :tummenupp

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
En grej som gör STOR skillnad är hur man sitter!
Sitt "långt" bak, att rycka till i styret gör inte lika mycket för ens wheelie som att redan innan ha placerat sin kropp/vikt en bit bak, förändrar radikalt en färd till balanspunkten och vart den hamnar :tummenupp

Nu är det iofs skillnad på en motard och kåphoj, där sitter man där man sitter.

Sen brukar jag inte rycka i styret utan kröker armarna och sen typ slappnar man av och låter kopplingsrycket kasta en bakåt och sen när det tar stopp när armarna sträcks så kommer ju rycket automatiskt. Lite pundig förklaring men att slita i styret ger ju inte mycket.

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Tips på hur man kan få upp en 125a strypt till 15HK på bakhjulet?

Har testat från stillastående och gasa fullt för att sedan släppa kopplingen på 1an. Däcket börjar bara spinna en liten stund.

Har testat att koppla den på ettan i ca 10km.. Den rycker bara till lite. Tips :)? Vart man kan sitta osv.

HerrMejsel

Blåblå
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ninja ZX-636R '03
Tips på hur man kan få upp en 125a strypt till 15HK på bakhjulet?

Har testat från stillastående och gasa fullt för att sedan släppa kopplingen på 1an. Däcket börjar bara spinna en liten stund.

Har testat att koppla den på ettan i ca 10km.. Den rycker bara till lite. Tips :)? Vart man kan sitta osv.

Prova att sitta på sadeln.

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Jag klarade av att wheela med min tzr 125 ett par meter. men jag stod upp på fotpinnarna och låg precis under 7000 varv. så var det bara att gasa fult och då kom den upp! testa! du har väl antagligen en 15hk fyrtaktare eller?

Nej. 15hk 2taktare.

Den är inte ens i närheten av att resa sig vid gasen bara.. Lyckades koppla upp den, fast det var bara några decimeter, och oljelampan börja lysa när jag gjorde det... >_>

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Nej. 15hk 2taktare.

Den är inte ens i närheten av att resa sig vid gasen bara.. Lyckades koppla upp den, fast det var bara några decimeter, och oljelampan börja lysa när jag gjorde det... >_>

Oljelampan lös för att den inte kände av att du har olja i oljetanken så skit i det! men det e faktiskt rätt svårt o wheela med en sådan hoj, du har typ allt mot dig, vikten/effekten så det är pisssvårt. men bara hållut tills du har tunghoj så kommer det skall du se! tog mig drygt 5veckor att lära mig, så de kommer du med. :tummenupp

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Nej. 15hk 2taktare.

lampan började lysa för att den kände att det var för lite olja när den var på bakhjulet, häll i mera så lyser det inte nästa gång:)

Bara att öva öva öva öva öva öva, o öva öva lite till så sitter balanspunkts wheelies till slut

Oljelampan lös för att den inte kände av att du har olja i oljetanken så skit i det! men det e faktiskt rätt svårt o wheela med en sådan hoj, du har typ allt mot dig, vikten/effekten så det är pisssvårt. men bara hållut tills du har tunghoj så kommer det skall du se! tog mig drygt 5veckor att lära mig, så de kommer du med. :tummenupp
De går finfint att wheela (och stunta) med en effektsvag hoj, det krävs mera träning bara:tummenupp

Last edited:

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Xt660x
Alanthor

Jag har wheelat en strypt Xt125:a (4t) vilket många säkert skulle tycka är svårt / omöjligt.
Gassvaret är enormt slött och helt kraftlös hoj haha.

Trixxet att få upp denna va att nästan stå still, verkligen pressa med gasen och dumpa kopplingen hårt.
Det är den lätta biten.
Den går enormt sakta på 1:an och 2:an så målet är att skjuta i 3:an eller 4:an så fort som möjligt.
Så fort hojen står nästan rakt upp så gäller det att få i 2:an och inte fega för då orkar maskinen inte. Minsta lilla fel och den kommer dimpa ner även med rullen i botten.
Samma procedur med dom andra växlarna, åkt HÖGT och växla när du är högt.

Är man nybörjare så skulle jag INTE rekommendera att wheela en hoj med så lite effekt för det kräver bromskontroll om du inte vill slåöver förr eller senare.
Om man nu mot förmodan vill göra det ändå så kommer man ha bättre koll en dom som kört effektstarka hojar.
Dom brukar oftast lära sig powerwheela och sen räcker det så.

Det ända jag kan säga när du nämner att den spinner är att Flytta snabbt vikten bakåt. Man behöver inte bokstavligt rycka i styre det handlar mera om viktfördelning.

Om du fortfarande inte får det att funka, prova då att "gunga" upp hojen.
Åk så sakta fart du bara kan (Nästan stillastående) Använd din vikt / koppling / gas och bakbromsen så du får framdämparna i gungning.
Sen tajmar du det bara och dumpar kopplingen helt.

Med denna teknik kan du få upp saker som tillsynes verkar omöjligt :D

Mvh

Bjuder på en liten snutt film från i somras, kanske inspirerar lite.
Jag och en kompis skrapar plåten på hans hoj.
Dennis lyckades göra detta andra dagen han kör gat hoj :yoparty

[YOUTUBE-ID]JVL2uJy6BFc[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
nån som har någe bra tips på nån öde ultimal sträcka/plats söder om sthlm att öva bakhjulsåka på? vill först o främst inte utsätta andra för risker medans jag övar. Gärna nån plats där man inte blir avvisad av nån wannabepolis till väktare eller konstapel blå för den delen.

Busfrö

Radical Riders
Gick med
6 May 2003
Hoj
lånar gärna din............
Pojkar pojkar de e inga problem att få upp den hojen på ett hjul på min avtar har jag 2an i o lätt som en plätt allt handlar om rätt teknik somliga har de som liga inte som tjejen sa

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...