Köra bakhjul!

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
:tummenupp:tummenupp
Tack för tipsen! Jo, den är grym hehe. Lär kännas ännu grymmare när man kan slanga med den också :D

Ja jag gillar den skarpt, kanske lite väl höga varv men väldigt smidig!:tummenupp Lycka till tar dig nog inte mer än två tre veckor sen kommer du ligga på slangen som alla andra!:yoparty

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag ska garanterat ha en R6 fajjter nån gång igen. Sjukt skoj maskin att wheela med.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Tack för klippen, fan va lugna o sansade dem var med att förklara.

Stjäl tråden lite för stunden och efterlyser lära-sig-wheela-kompísar i stockholms-området som vill träffas nån gång i veckan o nöta tills det sitter :)

jag anmäler mig :tummenupp

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Lär bara göra ett inlägg till folk som inte lärt sig slanga än och dela med mig lite av mina erfarenheter.

Tekniken att få upp hojen lär man sig på en kväll, sen hur långt och ur högt sitter bara i huvudet. När man fått upp hojen så högt det går så finns det ofta mycket kvar ändå att ta på höjden.

Inte fören du känner att hojen börjar tippa bak och du inte har nån kontroll med gasen så har du ingen användning av bromsen men som folk skriver och av egna erfarenheter.
Det gäller att va beredd med den när man väl kommer dit. Men nybörjare brukar ofta inte komma halvvägs ens i början om man inte är lika skruvad i huvudet som mig och en del andra på det här jordklotet. Men jag kör ju efter filosofin,
Man lär sig av sina misstag och räknar med lite vurpor då och då men så kör jag stunt också.

Men som som många brukar säga, bara du väl fått framhjulet att lyfta så låt en polare filma eller ta kort så kan du jämföra sen med dom som kan slanga vilken höjd du ligger på.
Man brukar oftast bli förbannad på sig själv när man ser hur jävla feg man är, känns som framhjulet är i molnen men så har man bara lyft en halvmeter från marken ändå.

Man brukar säga att när framgaffeln ligger vågrätt är man på balanspunkten och det stämmer rätt bra. När du kommer dit lär du använda bakbromsen om du inte kör en fet twin då vill säga och kan motorbromsa dig tillbaka.

Men allt sitter i huvudet, tänk på det och ta mod och inte fega så kommer du som tränar på att lära dig slanga lära dig fort.

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -03
Tack för klippen, fan va lugna o sansade dem var med att förklara.

Stjäl tråden lite för stunden och efterlyser lära-sig-wheela-kompísar i stockholms-området som vill träffas nån gång i veckan o nöta tills det sitter :)

Drar upp den här tråden då den är aktuell framförallt för mig, men säkert för fler andra..
Håller själv på just nu och tränar, framförallt borta vid Jordbro industriområde där jag hittat schysta vägar att träna på, bäst är på helgerna då är det rätt dött där.
Hade varit skitkul ifall man fick lite sällskap som dels agerar som "ögonmått" men även så man till slut lär sig..
Vad säger ni, ska vi köra eller snacka? :D
Såg att du Micke också ville?

Fugge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Hoj
KTM 660 -06
1dm i taget från litet lyft av framhjulet. tog det sakta men säkert, heller får det ta en månad extra än att tippa över. men när man börjar vingla i sidled istället för fram/bak o inte ser över styret längre så är det en förbannat skön känsla. balanspunkten är bättre än sex... ;)

KRILLE

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Retta -03
Drar upp den här tråden då den är aktuell framförallt för mig, men säkert för fler andra..
Håller själv på just nu och tränar, framförallt borta vid Jordbro industriområde där jag hittat schysta vägar att träna på, bäst är på helgerna då är det rätt dött där.
Hade varit skitkul ifall man fick lite sällskap som dels agerar som "ögonmått" men även så man till slut lär sig..

Följer tråden här,sugen på att lära mig wheelie igen.....bor nära Jordbro så jag kommer gärna förbi tränar lite....o surrar.

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
är också inne på detta men har problemet att jag är för feg.. det som mest går i huvudet är "tänk om den slår runt" vilket gör att jag inte vågar göra det riktigt utan gör det ofta halvdant. har fått upp framdäcket 2 dm från marken, sen hann jag inte med mer och sen dess har jag inte hunnit köra mer heller. men denna sommaren måste jag bara lära mig, så enkelt är det bara..

grymt mkt bra att läsa i denna tråd, så ta inte bort den för det kommer alltid nya som vill ha tips och trix.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Jordbro industriområde är verkligen kung. Enda störiga är den förbannade solnedgången.

Några bra tips hur man växlar under slangen? Huvudet vägrar ge med sig.

Hasse302

No skill, Just ballz
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
Kawa er6-n -11
är också inne på detta men har problemet att jag är för feg.. det som mest går i huvudet är "tänk om den slår runt" vilket gör att jag inte vågar göra det riktigt utan gör det ofta halvdant. har fått upp framdäcket 2 dm från marken, sen hann jag inte med mer och sen dess har jag inte hunnit köra mer heller. men denna sommaren måste jag bara lära mig, så enkelt är det bara..

grymt mkt bra att läsa i denna tråd, så ta inte bort den för det kommer alltid nya som vill ha tips och trix.

Jag tycker själv att den här är bra. Bra att göra rätt från början om man gör som dom säger.

http://www.youtube.com/watch?v=_HKpXBHIXkk&feature=related

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Jordbro industriområde är verkligen kung. Enda störiga är den förbannade solnedgången.

Några bra tips hur man växlar under slangen? Huvudet vägrar ge med sig.

Gör det bara. Det är där spärren är. Men efter att ha växlat första gången inser man hur busenkelt det är. Med eller utan koppling gör väl alla som man vill, helst ta upp hojen en dm eller två högre precis innan man växlarm så åker den inte ner :) men som sagt "bara att göra" ;)

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Gör det bara. Det är där spärren är. Men efter att ha växlat första gången inser man hur busenkelt det är. Med eller utan koppling gör väl alla som man vill, helst ta upp hojen en dm eller två högre precis innan man växlarm så åker den inte ner :) men som sagt "bara att göra" ;)

Försöker verkligen men det känns som att benen hamnar i konstig vinkel och att man glider av pinnen om man försöker växla...får prova mer imorrn :)

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Försöker verkligen men det känns som att benen hamnar i konstig vinkel och att man glider av pinnen om man försöker växla...får prova mer imorrn :)

Knip med benen så du sitter stadigt. Då har man även mer kontroll på hojen om man "sitter fast" än när man "flyger runt som en vante" :)

Men känner man att man behärskar att köra bakhjul sittandes upp och ner eller bak & fram.. eller vilka andra tusen sätt som finns att göra de på så går ju de med självklart bra :tungan

"Så länge de ser skit tufft ut så är de ju strunt samma om det går åt helvete eller inte" :yoparty Bara det är cooowlt när man åker förbi brewdarna :tuttar

kozma

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
88a yamaha fz 750
gammal(48+) man på yngre r1... ge dig inte skit i rekommendationer som må hända pikettillbehören kan prata ur sig...Din hoj
ditt val.........:yoparty

Last edited:

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Tack och bock för den videon, riktigt bra. längtar tills i morgon så man kan ut och öva igen :)

det jobbiga med att titta på dessa filmer är att dom ALLTID i ALLA filmer säger "det är BARA till att... sen gör du BARA såhär" eller liknande.. det kanske är "bara" att göra det när man kan det, men för nybörjare är det väääldigt jobbigt att höra när man inte fått grepp om det hela än haha :)

Jag tycker själv att den här är bra. Bra att göra rätt från början om man gör som dom säger.

http://www.youtube.com/watch?v=_HKpXBHIXkk&feature=related

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ta det lungt bara ingen brådska ;) Växla är läskigt ialf tycker jag det .

Om du ska växla så testa först när hojen inte är i balanspunkten utan längre ner så det känns tryggt om du schablar till det . Då hittar du känslan och kan höja ribban vartefter .

Sedan så ska man inte tänka växla utan bara göra det annars blir det härdsmälta i pallet ialf i början hehe ..

Känns det bra så tycker jag att det fungerar rätt bra att dra upp henne lite högre än normalt iom att man drar av på gasen automatiskt då och passar på och lägger i en växel ..Nu använder jag ingen koppling .

Mina erfarenheter från förra året .. Har inte "vågat" växla ännu med nya hojen iofs så har det knappt behövts :)

Kanske kommer upp i kväll och testar lite vid Jordbro :)

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Varit ute och tränat lite i jordbro industriområde och på............södermalm..fick ett ryck på ringvägen och hamnade framför en polisbil som bara körde vidare. Tur eller vanligt? :D

creare

Guest

Jag är lätt på om du visar vägen till platsen :tummenupp
Annars föredras nåt mer lokalt (närmre mig) men man ska ju fö fan inte vara lat med en raket mellan låren :)

Nån som är på imorgon? Kan fr 18 o frammåt

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...