Köra bakhjul!

Brottan

Medlem
Gick med
29 Jan 2011
Hoj
KTM 690 SMC
jag har haft körtkort i drygt 1,5 månader och jag kan åka lite på slangen.
eftersom jag har kört mycket cross innan så använder jag kopplingen likadant på ninjan som jag gjorde på crossen och det funkar utmärkt:)
dock har jag inte kunnat växla än på bakat men de kommer väll med lite träning:)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Va tusan, gasa upp superduke:n utan att koppla. För det klarar den läääätt på 2:an.

Den är inte därför man använder kopplingen. Man använder kopplingen för att snabbt få upp hojen i balansläget utan att öka hastigheten så mycket på hojen.

Med kopplingen från 3000 rpm så kanske varvtalet ökar till 3500 rpm innan du ligger i balansläget men utan kopplingen så är din motor uppe i kanske 5-6000 rpm innan du hunnit till balansläget och sedan hinner du inte så långt innan du måste peta i treans växel.

...skall man ligga lite på bromsen eller hur gör ni?

Inte medans du övar på att få upp hojen men däremot bör du vara berädd på att bromsa ner den ifall du hamnar för högt. Testa gärna med flit att dra upp den och direkt bromsa ner den så träna du in reflexen.

När du väl börjar hitta balansläget så blir det lättare att ligga där om du har ett litet lätt tryck på bakbromsen. Känslan blir lite som att man har mer motorbroms och då blir det automatiskt lite lättare även att ligga en aning över balansläget och där kommer farten sjunka istället för att man accelererar.

Last edited:

J Brandt

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
08 Aprillia Sxv 550
Hallå gubbs! ikväll blir det en massa bakhjulsåkande i södra stockholm om någon är sugen är det bara skrika till så åker vi slang å busar runt =)

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
YZ 250 F
Tid på den? Kanske en vettig plats? :D

Jag är på (om det inte är för långt), jag fotar o filmar :yoparty

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Hondan överraskade mig idag, skulle testa gasa upp den på ettan och vips så reste hästen sig.:yoparty Gav gas till 30 km/h sen släppte jag och drog på med ganska mycket gas. Såg inte hur mycket för jag trodde inte det skulle gå.

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
YZ 250 F
Jag var där ute nu på dagen (5-tiden) och det såg riktigt bra ut :) Men vi var ute i industriområdet där det är en trevlig raksträcka :)

Lägger upp en video aldeles strax :D

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Började testa lite smått igår detta med att köra bakhjul, men gick sisådär.
Testade att ligga i 2an runt 6-9000 varv och slå av o på gasen så att man liksom gunga upp den, fick upp den nån centimeter ialf.
Tänkte jag skulle testa 1sta växeln samma teknik som i 2ndra växeln, jovisst där flög framhjulet upp =0) blev väl 1-2 meters små powerwhelies. Vill dock lära mig i 2ndra växeln då folk säger att gasen är mindre känslig i den växeln. Ingen mer i Skåne som kan eller försöker lära sig som e sugen på att testa lite tillsammans kankse komma med lite tips osv?

Bor där nere men de e inte riktigt samma på min hoj som din tror ja ;)

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
KTM RC8R -11
Funder på att köpa min en lite billigare supermotard, som
man inte behöver va så rädd för om de går åt skogen.
Frågan är vilken skulle ni rekomendera mig att köpa en som
är lätt att lära sig på?

/Johan

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
YZ 250 F
Står ju inte så mkt... Men ring dom och fråga. Det är ju en företagsannons så det ser ju okej ut...

Hojjen ser fräsh ut, men dock oroar det mig att kröken inte har någon färg alls. Börjar undra om den ens e körd :D
För syftet att leka och wheela så tror jag att den e klockren :tummenupp

Men snacka med dom och åk o kolla på den :)

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Den är inte därför man använder kopplingen. Man använder kopplingen för att snabbt få upp hojen i balansläget utan att öka hastigheten så mycket på hojen.

Med kopplingen från 3000 rpm så kanske varvtalet ökar till 3500 rpm innan du ligger i balansläget men utan kopplingen så är din motor uppe i kanske 5-6000 rpm innan du hunnit till balansläget och sedan hinner du inte så långt innan du måste peta i treans växel.

Det är därför du har bakbromsen, så du kan hålla samma hastighet under en längre sträcka ;)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Det är därför du har bakbromsen, så du kan hålla samma hastighet under en längre sträcka ;)
Nej, ligger du på bromsen och kör långt så kommer du att överhetta den till slut, vilket kommer göra ont i :arsele om du går över för att bromsen inte tar nåt :näsblod

Håll dig vid balanspunkten och helst dutta till bromsen när du ligger för högt bara för att köra med samma hastighet länge :)

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Funder på att köpa min en lite billigare supermotard, som
man inte behöver va så rädd för om de går åt skogen.
Frågan är vilken skulle ni rekomendera mig att köpa en som
är lätt att lära sig på?

/Johan

Husa 650!!!! Jag har en 02a och den är busenkel att dra upp på bakhjulet. Hänger jag med magen över styret så reser den sig ändå när man klipper till på gasen på 2ans växel.
Därmed inte sagt att jag kan "köra" på bakhjulet med den. Men jag jobbar på det. Ska bara "våga" lite mer. :gnissla

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!