Köra bakhjul!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Husa 650!!!! Jag har en 02a och den är busenkel att dra upp på bakhjulet. Hänger jag med magen över styret så reser den sig ändå när man klipper till på gasen på 2ans växel.
Därmed inte sagt att jag kan "köra" på bakhjulet med den. Men jag jobbar på det. Ska bara "våga" lite mer. :gnissla

Nu är det ju inte bara effekt som gör det. Jag åkte mycket bättre på min gamla 929 än vad jag gör på min GSXR 1000 med ca: 50hk till.

Nu var det väldigt länge sen jag körde olika motarder men jag har för mig att en gammal 640 har vacuumförgasare och är betydligt snällare på balanspunkten än till exempel 660 och förmodligen Husa 650.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Funder på att köpa min en lite billigare supermotard, som
man inte behöver va så rädd för om de går åt skogen.
Frågan är vilken skulle ni rekomendera mig att köpa en som
är lätt att lära sig på?

/Johan
Av dom hojar jag har provat så är en gammal XR500/600 dom lättaste att åka bakhjul med. Snäll motorkaraktär, kort sving, bra ballans och trumbroms som tar lagom bra.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
morsning alla slangare!

jag har börjat öva lite på åka bakhjulet men det går sådär.
jag kan åka på 1:an 3-4k varv släppa av och sen vrida på då kan jag åka kanske uppskattningsvis 10-15m:banana

nu är det så att jag vill kunna koppla mig upp på bakhjulet.
körde 2:an ca 40-50km/h och drog in kopplingen och släppte.. blev ett fult ryck med alla hjul på backen blev så flera gånger.:huvet

hur mycket brukar man varva innan man släpper kopplingen så han kan resa?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
morsning alla slangare!

jag kan åka på 1:an 3-4k varv släppa av och sen vrida på då kan jag åka kanske uppskattningsvis 10-15m:banana

körde 2:an ca 40-50km/h och drog in kopplingen och släppte.. blev ett fult ryck med alla hjul på backen blev så flera gånger.:huvet

Bara prova dig fram, du har åtminstone en varvräknare :brinnerup

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
morsning alla slangare!

Jag brukar ge fult max varv!!!!
Men de e klart har en aning slöare höj:banana

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
morsning alla slangare!

handlar enbart om timing och att du får med dig kroppsvikten bakåt när du skickar på med kopplingen. Testa att rycka till i styret när du gör det och lägg din vikt bakåt. Nybörjarfelet är ju som skrivits säkert hundra gånger i tråden att nybörjare lutar sig framåt och motverkar framhjulslyft istället för bakåt och hjälpa det upp med ett ryck. du kan ta hjälp av framfjädern med för att få lite extra hjälp i början av lyftet.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
morsning alla slangare!

testa köra på 1an gasa "normalt" när du når 30-50 km/h duttar du till på kopplingen och ger lite mera gas, sen är det bara testa med mer o mer gas hela tiden tills du hittar fin balans.

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Hojen reser sig inte snabbare oavsett var du håller din högerfot. :glömdet

Nu har du lyckats missförstå det hela totalt, om jag drar upp den på gasen så får jag vara bered och parera hastigheten med bakbromsen så jag inte drar ut varven:tummenupp

Nej, ligger du på bromsen och kör långt så kommer du att överhetta den till slut, vilket kommer göra ont i :arsele om du går över för att bromsen inte tar nåt :näsblod

Håll dig vid balanspunkten och helst dutta till bromsen när du ligger för högt bara för att köra med samma hastighet länge :)

Ja precis det jag menade med mitt inlägg......:D

Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Nu är det ju inte bara effekt som gör det. Jag åkte mycket bättre på min gamla 929 än vad jag gör på min GSXR 1000 med ca: 50hk till.

Nu var det väldigt länge sen jag körde olika motarder men jag har för mig att en gammal 640 har vacuumförgasare och är betydligt snällare på balanspunkten än till exempel 660 och förmodligen Husa 650.
Hade en 929:a med cross-styre, så fruktansvärt fin att slanga med:yoparty. bytte till en gixxer 1000 med mer effekt o fatbarstyre, inte alls lika rolig:huvet däremot tycker jag att 660 är supernajs på slangen:Bugar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eller så läser du det igen så kommer du nog på rätt spår igen ska du se ;)

Állt började med att jag förklarade att man skulle använda kopplingen för att snabbt få upp hojen utan att öka farten och du har blandat in bakbromsen.

Du är nu på min ignorelista pga din brist på vettig komunikation. Och det är en stark merit att hamna på min ignorelista för ni är bara tre.

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Állt började med att jag förklarade att man skulle använda kopplingen för att snabbt få upp hojen utan att öka farten och du har blandat in bakbromsen.

Du är nu på min ignorelista pga din brist på vettig komunikation. Och det är en stark merit att hamna på min ignorelista för ni är bara tre.

Tackar så ödmjukast och sover gott ikv!

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Hoj
Busqvarna sm 125 02
Jag blir lite förvirrad av den dära filmen.
Ska man gas upp till ett visst varvtal och sen släppa kopplingen?
Eller ska man släppa kopplingen samtidigt som gasar? alltså gas + koppling i samma rörelse?

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Jag blir lite förvirrad av den dära filmen.
Ska man gas upp till ett visst varvtal och sen släppa kopplingen?
Eller ska man släppa kopplingen samtidigt som gasar? alltså gas + koppling i samma rörelse?

Du ger gas samtidigt som du duttar på kopplingen... rätt svårt att beskriva skriftligt. Ut o testa så förstår du själv :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring