Köra bakhjul!

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
1. Du gasar för lite

2. Du tajmar allt fel

Det är jag nästan helt säker på. Säger man till nån "ge fullt direkt, smyg inte upp gasen" så hävdar alla att det gör dom fan redan. Åker man bredvid och kollar så är det riktig feggasning och ett litet ryck i styret vid fel tid.

Gör såhär: Sitt avslappnad, lite krökta armar.

Åk sakta på valfri växel, strax under det varv där den börjar komma igång på allvar.

Full makaron!!!111 Snabbt på med gasen, och rejält.

När du känner att nu börjar det bära iväg rejält, typ efter 1-2 sekunder så tar du pekfingret och duttar på kopplingen snabbt. Koppla inte ur helt utan bara så varvet ökar. Fort ska det gå också, 1/10 sekund.

Nu är du mitt i effektpuckeln och har juckat till på kopplingen, hojen kommer att göra ett ryck. Eftersom du sitter avslappnad så kommer du kastas bakåt. Slappna bara av i armarna så får du automatiskt ett rejält ryck i styret vid exakt rätt tillfälle. Enkelt.

Gör du allt rätt nu så borde du slå runt på nolltid.

Förmodligen gör du som alla andra, gasar försiktigt, fast man tjatar.
Spänner dig och hänger fram över styret fast du ska slappna av och ryckas med bakåt. Men försök tänk på att slappna av och gasa helvete och försök massor med gånger så släpper det.

Helt sant!!! Alla fegar på gasen i början trots att man tror att man ger fullt. Det är FULL PUNG som gäller, då kommer den garanterat upp om du gör det vid rätt varvtal. Sedan när du tycker att ooohhh jävlar, nu är jag högt uppe och kommer snart slå över...så är du garanterat inte högre än cirka 45 grader (alltså mycket mer att åka på).

Ta det försiktigt i början, men inte när du gasar upp den...då är det fullt våld som gäller. :tummenupp

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Det gick fort :) gött jobbat.

om det kunde bli lite fint väder så man kan ut och träna lite vore inte fel :)

Sötnos :D Nu har jag äntligen lärt mig att slänga upp den i balansläge och bara glida framåt...ca 50-80 meter :D Dags att lära sig växla

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Fantastiskt ju! Växla ska du se e buseneklt. Mycket lättare än det låter

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Slitage?

Förutom kopplingen, vad slits mer som é märkbart? Min förra kylare sprack (visserligen hade fått sig en smäll ett år innan efter en olycka), é dé nåt som kan hända med kylare eller att motorn tar nån skadar när man "övar" på att slanga? Med tanke på att man gasar upp henne i hööööga varva och bromsar in för att återigen gasar upp henne fullt....
Har precis kommit hem från jobb så kan låta lite flummig men hoppas ni fattar :rolleyes:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Nja inte direkt så. Så länge den kan pumpa olja är det ju lugnt. Då är det mest däck som slits!

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Bilder? :yoparty

Sen undrar jag om nån har nåt tips till en 125 förare som vill lära sig stunta?

Du har helt fel hoj för att stunta med så liten kubik, du måste byta till något mer offroad/supermotard-aktigt i så fall. Duke verkar visst funka, men om den går till något mer än cirklar vet jag inte. Skulle inte tro att den har kraft nog för att stegra i nån nämnvärd hastighet.

Finns lite stuntfilmer på youtube med CBR, men den ser så skör ut att framgaffeln går av om man kollar argt på den :brinnerup

Blomkvist1986

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2011
Hoj
Honda VTR1000f
Haha nej ja vill ha sh inte sm

Köp dig en sporthoj då, åka runt med trimmad moppe får ju alla över 15 göra :D

Men annars ska det väl inte vara några större problem att koppla upp din på bakhjulet, det går ju att göra med mopeder. Men vill du stunta ja då har du helt enkelt fel motorcykel.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj