Köra bakhjul!

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Hur nära överslag blir man vid balansläget? Ökar varje vecka med 10cm typ.....har inte fått in växlingen :(
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Hur nära överslag blir man vid balansläget? Ökar varje vecka med 10cm typ.....har inte fått in växlingen :(

jag tror inte du kommer att slå över ifall du ökar med 10 cm per vecka utan att växla. det verkar vara en ganska hälsosam ökning. när du tappar fart på bakhjulet och ligger under 5tusen varv är det dags att börja träna fotbroms :tummenupp

så länge man har fart på hojen kan man alltid komma tillbaka genom att låta bakhjulet snurra saktare än en själv, genom motorbroms eller bakbroms. se bifogad bild som exempel.

edit: ber tapper om ursäkt och byter bild
 

Bifogat

  • jos3.jpg
    jos3.jpg
    62.7 KB · Visningar: 170
Last edited:

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor


Man kan gå långt bak innan man "slår över"

Ingel, du kan juh inte posta eurogeek bilder i stuntforumet? :D
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Det är ju sinnessjukt. Dom som hävdar att dom slagit över på slangen måste ju....försökt sig på plåtskrap?
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag blir lite förvirrad av den dära filmen.
Ska man gas upp till ett visst varvtal och sen släppa kopplingen?
Eller ska man släppa kopplingen samtidigt som gasar? alltså gas + koppling i samma rörelse?

Poängen med att använda kopplingen är ju precis som när du skall spruta grus eller få däcken att spinna på en bil.
Du trycker till för att få ett hastigt ryck med mycket kraft och få släppet.
I hojens fall så kommer den inte släppa utan den kommer skicka upp framhjulet.

Men se är det timing och kroppsvikt som spelar in med, finns massa trix för att ta hjälp av dämparen att få lite extra stuts och lättare få upp hjulet men det orkar ag inte gå in på i mitt inlägg nu.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Häftigt, säg till om du lär dig något vettigt. Jag har haft hojen i ett år nu utan att lära mig stegra, ganska skamligt egentligen.
Då är de verkligen hög tid att du tränar :brinnerup

* rulla sakta på 1an, eller 2an
* ge gas, dutta till kopplingen(eller håll den inne och släpp den fort)
* Dra lite bakåt i styret när du släpper kopplingen
* Hojen skickar upp framhjulet, var beredd på att släppa gasen eller bromsa.

Så går det nog fint :tummenupp
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Då är de verkligen hög tid att du tränar :brinnerup

* rulla sakta på 1an, eller 2an
* ge gas, dutta till kopplingen(eller håll den inne och släpp den fort)
* Dra lite bakåt i styret när du släpper kopplingen
* Hojen skickar upp framhjulet, var beredd på att släppa gasen eller bromsa.

Så går det nog fint :tummenupp

Jao, vet såklart hur man gör. Kan stegra ganska bra med trampcykeln - kan hantera broms och balanspunkt och stegra vidare efter att jag bromsat - så man kan tycka att jag borde lära mig snabbt. Har väll inte ryckt tillräckligt entusiastiskt i styret för att stegra snabbt, och jag har inte växlat upp om man börjar stegra i långsam hastighet. Antar att det bara är ut och träna träna träna som gäller, men har inte kört massa denna säsongen (fick vänta på delar 1 månad etc)

Edit: Hojen kan förresten hoppa upp på 1:an och 2:an utan koppling, bör jag öva på att fortsätta stegra från det eller ska jag koppla upp? Vet inte om den kan nå balanspunkten utan koppling...
 
Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Då får du antingen lära dig att koppla upp den eller växla. Själv lärde ja mig växla innan ja lärde mig koppla upp.
Nu har ja istället ett nytt problem, att ja e för klen! Efter 5km på bakhjulet börjar arma snabbt ge upp.. :p


Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Det är ju sinnessjukt. Dom som hävdar att dom slagit över på slangen måste ju....försökt sig på plåtskrap?

Nja, man slår nästan bara runt om man plockar upp hojen för fort och blir rädd.




Då får du antingen lära dig att koppla upp den eller växla. Själv lärde ja mig växla innan ja lärde mig koppla upp.
Nu har ja istället ett nytt problem, att ja e för klen! Efter 5km på bakhjulet börjar arma snabbt ge upp.. :p


Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Nja, man slår nästan bara runt om man plockar upp hojen för fort och blir rädd.




Då får du antingen lära dig att koppla upp den eller växla. Själv lärde ja mig växla innan ja lärde mig koppla upp.
Nu har ja istället ett nytt problem, att ja e för klen! Efter 5km på bakhjulet börjar arma snabbt ge upp.. :p


Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

Provade lite på växel 3 att gasa, få gung på fjädringen och gasa till samt rycka...men det händer knappt nåt :D Hur exakt ska man bete sig? Har pizzadrev så det borde vara busenkelt. Att man själv väger en del (90+) hur mycket påverkar det?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Provade lite på växel 3 att gasa, få gung på fjädringen och gasa till samt rycka...men det händer knappt nåt :D Hur exakt ska man bete sig? Har pizzadrev så det borde vara busenkelt. Att man själv väger en del (90+) hur mycket påverkar det?

1. Du gasar för lite

2. Du tajmar allt fel

Det är jag nästan helt säker på. Säger man till nån "ge fullt direkt, smyg inte upp gasen" så hävdar alla att det gör dom fan redan. Åker man bredvid och kollar så är det riktig feggasning och ett litet ryck i styret vid fel tid.

Gör såhär: Sitt avslappnad, lite krökta armar.

Åk sakta på valfri växel, strax under det varv där den börjar komma igång på allvar.

Full makaron!!!111 Snabbt på med gasen, och rejält.

När du känner att nu börjar det bära iväg rejält, typ efter 1-2 sekunder så tar du pekfingret och duttar på kopplingen snabbt. Koppla inte ur helt utan bara så varvet ökar. Fort ska det gå också, 1/10 sekund.

Nu är du mitt i effektpuckeln och har juckat till på kopplingen, hojen kommer att göra ett ryck. Eftersom du sitter avslappnad så kommer du kastas bakåt. Slappna bara av i armarna så får du automatiskt ett rejält ryck i styret vid exakt rätt tillfälle. Enkelt.

Gör du allt rätt nu så borde du slå runt på nolltid.

Förmodligen gör du som alla andra, gasar försiktigt, fast man tjatar.
Spänner dig och hänger fram över styret fast du ska slappna av och ryckas med bakåt. Men försök tänk på att slappna av och gasa helvete och försök massor med gånger så släpper det.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Provade lite på växel 3 att gasa, få gung på fjädringen och gasa till samt rycka...men det händer knappt nåt :D Hur exakt ska man bete sig? Har pizzadrev så det borde vara busenkelt. Att man själv väger en del (90+) hur mycket påverkar det?

Jag brukar dra in kopplingen så den kopplar ur helt men använder bara ett finger för att fortfarande kunna hålla i styret... as iallafall ja drar in kopplingen, så drar ja upp den i varv och alldeles precis innan den kommer upp i riktigt dragvarv så släpper ja ut kopplingen samtidigt som ja liksom hoppar/rycker uppåt/ bakåt i styret. Inte våldsamt som ett svin för då får du ingen känsla. Tycket är inte så mycket till för att dra upp hojen utan man gör de mer för att följa med hojen mjukt upp.

Detta sätt tycker jag är lättast, vissa tycker det är lättare att först gasa sen dutta till kopplingen bara. Men jag tycker det är så krångligt att dra in kopplingen lagom, därför jag gör som jag skrev tidigare.

Testa mitt sett och det andra och se vilket du trivs bäst med.

Förresten ja sitter vid telen så ja ser inte vad för hoj du har?

Jag själv väger över 100 och kan dra upp min ktm i hastigheter från stillastående till typ 90-100 med lanfsvägsdrevning. Så vikten spelar mindre roll om du väl har tekniken.

Vart bor du?

Förlåt om inlägget blev långt hoppas det hjälper nå

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag brukar dra in kopplingen så den kopplar ur helt men använder bara ett finger för att fortfarande kunna hålla i styret... as iallafall ja drar in kopplingen, så drar ja upp den i varv och alldeles precis innan den kommer upp i riktigt dragvarv så släpper ja ut kopplingen samtidigt som ja liksom hoppar/rycker uppåt/ bakåt i styret. Inte våldsamt som ett svin för då får du ingen känsla. Tycket är inte så mycket till för att dra upp hojen utan man gör de mer för att följa med hojen mjukt upp.

Detta sätt tycker jag är lättast, vissa tycker det är lättare att först gasa sen dutta till kopplingen bara. Men jag tycker det är så krångligt att dra in kopplingen lagom, därför jag gör som jag skrev tidigare.

Testa mitt sett och det andra och se vilket du trivs bäst med.

Förresten ja sitter vid telen så ja ser inte vad för hoj du har?

Jag själv väger över 100 och kan dra upp min ktm i hastigheter från stillastående till typ 90-100 med lanfsvägsdrevning. Så vikten spelar mindre roll om du väl har tekniken.

Vart bor du?

Förlåt om inlägget blev långt hoppas det hjälper nå

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

Har en KTM 625 så det ska vara barnsligt enkelt :) Kopplingen har jag inte riktigt ordning på, har korta fingrar och det känns som att jag inte når (om jag ska använda 1-2 fingrar)....

Bor vid globen och brukar köra lite vid länna eller jordbro. Ska nöta röven av mig i helgen :banana
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top