Köra bakhjul!

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Som Wheelieboy90 skriver, Lär dig att använda bakbromsen Direkt för i vissa fall är den det enda som kan rädda dig...
MEN, på ettan ska man förbannat långt bak för att inte motorbromsen ska orka dra tillbaka dig. jag gick allt för långt på tvåan och den gick tillbaka, men lite pirrigt i magen var det xD

Jag lärde mig nämligen inte att ha foten på bromsen hela tiden, och det har jag svårt att få in i skallen nu i efterhand, att ha foten på bromsen när jag plockar upp dne, men det kommer ;) Dessutom, ska du åka på balanspunkten blir det sjukt mycket lättare om man kan använda bakbromsen (vad jag läst på SH, och allt här är ju sant, vet ju alla^^)
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Som Wheelieboy90 skriver, Lär dig att använda bakbromsen Direkt för i vissa fall är den det enda som kan rädda dig...
MEN, på ettan ska man förbannat långt bak för att inte motorbromsen ska orka dra tillbaka dig. jag gick allt för långt på tvåan och den gick tillbaka, men lite pirrigt i magen var det xD

Jag lärde mig nämligen inte att ha foten på bromsen hela tiden, och det har jag svårt att få in i skallen nu i efterhand, att ha foten på bromsen när jag plockar upp dne, men det kommer ;) Dessutom, ska du åka på balanspunkten blir det sjukt mycket lättare om man kan använda bakbromsen (vad jag läst på SH, och allt här är ju sant, vet ju alla^^)

Back bromsen är verkligen A och O

Hur har folk sedan tänkt håll bågen på balansläget? med att rycka fram o tillbaka på gasen :p nja tror inte det va, håll varvet uppe (ökande lugnt tempo) och använd bakbromsen till att hålla den uppe utan att hojen varvar ut! :tummenupp
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Du kan få bli min slanglärare och ragglärare också :tuttar

fan inte litet sent svar.. :död

nude_yoga_men-715764.jpg
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Någon BMW åkare här?
Har en F800R och behöver lite tips hur man skall få upp den på slangen.
Har orginal än så länge så, ingen drevling eller slipon eller mappning för att få mer "tryck".

rpm tips mm, och hur ni gör.
Tackar på förhand
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Någon BMW åkare här?
Har en F800R och behöver lite tips hur man skall få upp den på slangen.
Har orginal än så länge så, ingen drevling eller slipon eller mappning för att få mer "tryck".

rpm tips mm, och hur ni gör.
Tackar på förhand

Jag testade några gånger på provkörningen, lyckades inte heller, men det måste gå, man har ju sett journalister slanga med den
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Jag testade några gånger på provkörningen, lyckades inte heller, men det måste gå, man har ju sett journalister slanga med den

Frågan är väl om de har preppat hojarna som journalisterna testar på.
Har inte sett en enda (reportage där man kunnat se bilder) som har kört helt orginal.

Minst slipon (enligt dem så är det ca 2 hk och lite mer knuff i början på registret), så det skulle vara kul att se bilder eller en film någon som slangar en f800r med orginal utförande. Och naturligtvis lite bilder på hur rpm och hastigheten mm är. :yoparty
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Tjenatjenatjena, Petolvan här.

Nu vill jag också komma in i den här tråden och lära mig åka slang. Jag kör en R1-05 och jag får verkligen inte upp den klokt. Kan väl berätta om powerhjulingar i alla fall. Jag ligger kanske i 50 på ettan, vrider på stumt, då har hojen rest kanske två decimeter när jag kommit upp i 100, och lagom tills dess att jag sopat i varvstoppet har den kommit upp i nääästann godkänd position.

Att försöka koppla verkar vara lättare säger alla men jag får det inte att funka, det blir för mycket pulver även om jag bara duttar in den så att säga. Att hojen bara reser en bit, men jag blir rädd och släpper på rullen för att hojen inte skall klota känns det som.

Jag vet inte om det effekten är för lite (Vilket jag verkligen inte tror) vikten är för mycket (Skiten är ju som en fjäder) Eller jag bara suger (Troligen)

Hjälp en slangsugen hojbroder nu förfan! :yoparty
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Förmodligen är du inte tillräckligt högt upp och släpper ner i onödan :p
Öva öva öva... Fortsätt koppla upp och känn efter bit för bit hur högt du vågar åka.
Ha foten på bakbromsen
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Tjenatjenatjena, Petolvan här.

Nu vill jag också komma in i den här tråden och lära mig åka slang. Jag kör en R1-05 och jag får verkligen inte upp den klokt. Kan väl berätta om powerhjulingar i alla fall. Jag ligger kanske i 50 på ettan, vrider på stumt, då har hojen rest kanske två decimeter när jag kommit upp i 100, och lagom tills dess att jag sopat i varvstoppet har den kommit upp i nääästann godkänd position.

Att försöka koppla verkar vara lättare säger alla men jag får det inte att funka, det blir för mycket pulver även om jag bara duttar in den så att säga. Att hojen bara reser en bit, men jag blir rädd och släpper på rullen för att hojen inte skall klota känns det som.

Jag vet inte om det effekten är för lite (Vilket jag verkligen inte tror) vikten är för mycket (Skiten är ju som en fjäder) Eller jag bara suger (Troligen)

Hjälp en slangsugen hojbroder nu förfan! :yoparty

Tjena tjena, var o testade en R1a 04/05 samma hoj.. I våras o tänkte testa slanga med den. Enklare hoj för jobbet får man fan leta efter. Jag testa först powerwheelie på 1an för att kolla hur registret kändes svar: aggresivt!! så jag beslöt att använda tvåan och koppla upp den.. gick fin fint o vilka hastigheter man kunde slanga i! :banana men det viktiga är ta det lugnt, tog mig 2 veckor innan jag kunde få upp hojen (ninjan) 2-3dm ovan mark utan skita på mig. ta det lugnt slow is the key här faktiskt

pröva inte power wheelies för de e svår kontrollerade speciellt med den kraften du har koppla upp den i tvåan och ligg runt 5-70 km/h, dra rullen i botten samtidigt som du kopplar.. dra den kanske inte hela vägen i och med du är ny med det här. ALLTID!! foten på bakbromsen för säkerhets skull! och så ut o bara testa om och om igen, så sitter det en vacker dag! har du mer detaljerade frågor kan jag nog hjälpa dig med det med :)
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Verkar finnas 2 skolor gällande att koppla upp den.

Ena säger att man först ska ge gas (nästan fullt) sedan när varvet börjar närma sig 7-8000 så duttar man till med kopplingen.

Jag personligen drar in kopplingen samtidigt som jag ger gas. Jag kopplar med 2 fingrar så jag drar ju bara in kopplingen så mycket det behövs. Det man får öva på är ju känslan på hur mycket gas man ska ge och hur länge man ska hålla inne kopplingen. Vi pratar ju om kanske högst 1-2 tiondelar. Det hänger ju på hur snabbt motorn varvar upp.

Fördelen men "mitt" sätt är att man inte ökar i fart in man kopplar upp den.

\Masonit
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Verkar finnas 2 skolor gällande att koppla upp den.

Ena säger att man först ska ge gas (nästan fullt) sedan när varvet börjar närma sig 7-8000 så duttar man till med kopplingen.

Jag personligen drar in kopplingen samtidigt som jag ger gas. Jag kopplar med 2 fingrar så jag drar ju bara in kopplingen så mycket det behövs. Det man får öva på är ju känslan på hur mycket gas man ska ge och hur länge man ska hålla inne kopplingen. Vi pratar ju om kanske högst 1-2 tiondelar. Det hänger ju på hur snabbt motorn varvar upp.

Fördelen men "mitt" sätt är att man inte ökar i fart in man kopplar upp den.

\Masonit

Jag använder din metod jag också :tummenupp
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Jag använder din metod jag också :tummenupp

Övar på samma metod.
Känns mer kontrollerat, och gör att det finns fler platser att öva på också :)

Att sedan få både se (live och en film) att någon drar upp just "sin" hoj är ju också en boost för en själv.

Varvtal och hastighet mm är alltid bra att veta, då den mentala spärren att "det gååår inte, vad gör jag för fel" har lättare att släppa.
För man har ju svart på vitt att någon annan har gjort det med en likadan hoj och vilken hastighet / rpm som de "poppar" upp fronten i.:banana
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top